hunden bits ;(

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 062
N

nathalieuhlan

Min otroligt bestämda dam schäfer/malle tik på 2 år, har fått för sig att om jag tar tag i hennes nackskinnet (när hon varit stygg :devil:) så biter hon mot mig, och blir jätte sur.. och jag tycker absolut inte det är okej så tar i hårdare och surare blir hon, men gör jag rätt? finns det andra lösningar?

Sv: hunden bits ;(

Det var inget roligt beteende:(
Men det finns andra sätt än att ta dom i nackskinnet när dom gjort fel! Tror aldrig att jag har använt mig av det mer än om jag ska flytta på en vovve lite snabbt;)
Det första jag gjorde var att lära mina hundar kommandot nej. Nej betyder avbryt och är således ingen korrigering!
På det sättet så slipper man bråka en massa i onödan!
Så otroligt olika hur du ska "banna", beror helt på vilken typ av vovve du har! Ta kontakt med en instruktör, som kan kolla på hunden och avgöra vilken väg ni ska taVill du ha tips på bra folk så kan du PM:a...
Lycka till!

Förstår dig precis!!! du anar inte hur mycket, har en omplacering på 4 år som aldrig blivit tillsagd när hon har smitit upp på bord för att stjäla mat eller slinka in till grannens fodersäckar när det passar...
Men när hon kom till oss så va det slut på det, trodde vi, och hon har hittills fixat 2 blödande sår, inte på mig, men på min pojkvän och grannen. de försökte (liksom du) ta tag i nackskinnet och han kastade runt (antagligen av osäkerhet över hon skulle hantera situationen och vaktandet av maten som hon försökte stjäla) vi vet inte heller riktigt hur vi ska göra, men vi har lärt oss att "dominera" henne på annat vis, och lära oss hur man kan undvika situationer med henne på bordet, såsom att noga plocka bort efter oss och skjuta in stolarna så hon inte kan hoppa upp... även om det känns trist att behöva säkra hela lägenheten för att man inte vet hur man ska hantera en dust med hunden så man inte gör den ännu sämre..

hoppas det blir bättre för dig, lycka till =)

Schäfer/Malle, låter vackert :)

Min hund högg efter mig ett tag, och morrade ibland... Jag trodde att han utmanade mig (var på den tiden jag tränade med dominant ledarskap och trycka ner och dra i nacken var på tapeten). Jag testade att ta hårdare, att bli argare, allt för att jag skulle "vinna" över något som jag nu vet inte fanns. När han morrade blev jag skogstokig, för så får ju ingen hund göra mot "alfan".
Jag frågade åtskilda människor med olika bakgrund vad gäller hund, jag fick olika tips, vi kollade så att han inte hade ont någonstans etc.
Jag märkte senare att han faktiskt bara bad mig att sluta med det "dåliga beteendet". Han litade inte på mig eftersom jag hela tiden vaktade honom och tryckte ner honom för att han inte skulle "klättra på rangstegen". Så vid 2 tillfällen när han morrade så gick jag bara därifrån, sedan har han aldrig gjort det igen.

När jag slutade ta tag i honom försvann problemet, direkt! Han har inte morrat åt mig eller försökt bita sen dess! :banana: Han vet att morsan inte ska göra honom illa mer :), hon vill bara att han lyssnar lite då och då.

Gör han något dumt så säger jag nej i lugn ton, vilket betyder "avbryt beteendet" (som tidigare nämnts). När han lyssnar får han mycket uppmuntran :D

Du känner din hund bäst, nu har jag berättat vad som funkade för mig och min hund.

Lycka till :)

Åh no, sånt är verkligen jobbigt. Min jack russell kan göra så ibland, markerar med att öppna munnen mot en fast han biter inte. Jag säger åt honom att gå iväg med mörk röst jagar iväg honom helt enkelt. En hund gillar inte att vara ensamma ju. Så då får han itne vara med helt enkelt..

Är det i en situation du inte kan skicka iväg hunden får du helt enkelt bråtta ner den! Lägg den ner på sidan och håll i nackskinnet, och håll i tills den lägger ner huvudet mot marken vilket är ett tecken på att den gett upp. Sedan släpper du den och fortsätter med det ni gjorde innan hunden blev arg.

Men jag tycker du ska ta kontakt med nån lydnadstränare om det inte blir bättre. För om hon redan börjat kan det bli mycket värre.

Ja, schäfer/malle kanske inte var en sådan bra kombination. Jag är inte så jättebra på schäfer men vet att många mallar går upp i social kamp när man tar i dom på "fel" sätt. Min lilla går inte att hålla i längre stunder under en korrigering, henne säger jag istället till med kroppsspråk, röst alt. ett snabbt nyp.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.