Hunddagis på gott eller ont?

L

LAPTOP

Vi har en snart 7 mån valp o har funderat lite över det här med dagis..
Jag har ingen personlig erfarenhet, tycker väl att det är ett jättebra alternativ till att låta hunden vara hemma ensam...men..
frågan är när de går i grupper, hur funkar det för valpen som ska lära sig att varva ner osv?
Det känns som att det lätt kan bli en stressig miljö för den unga individen, många hundar som kanske skäller mkt o så detta att de går tillsammans hela tiden.
Man vill ju att valpen ska lära sig att det är inte full rulle som gäller hela tiden utan att man ska ta det lugnt mellan aktiviteterna..
Hade uppskattat att höra era erfarenheter o åsikter.
 
Sv: Hunddagis på gott eller ont?

Jag driver hundpensionat och dagis och har valt att inte ha hundarna i grupper. Hos mig har alla varsin box att vila ut i samt egen rastgård. Jag tar inte emot hundar om jag märker att dom inte kan koppla av och trivs hos mig, då talar jag med ägarna om andra lösningar.

Tror det är viktigt att besöka oliga hunddagis och se hur hundarna har det, är det lugnt? Hur stora är grupperna? Vilar hundarna tillsammans? Får hundarna ordentligt med motion?Hur erfaren är personalen?

Det är mycket som skall stämma in för att jag skulle lämna bort mina hundar på dagis. Dagis kan vara en bra alternativ, vet många hundar som stormtrivs, men man skall nog vara noga med val av dagis samt se till sin egen hund. En del hundar trivs i "dagis" miljö medan andra trivs bättre hemma, kanske hos en dagmatte eller ensamma om man kan hitta någon som promenerar dem på dagen då man är borta.
 
Sv: Hunddagis på gott eller ont?

Tack för ditt svar.:)
Just här är de nog ca 5-6 i varje grupp. FÖrstod att en del har sina hundar där för miljöträning o för att de ska lära sig att umgås med andra hundar. Plus att de ska få hem en trött hund.

I vårat fall har vi två hundar , en på 6 o så vappis på 7 mån.
O så har vi ca 5 dgr i mån som vi båda är borta dagtid. Vi kan få hjälp att ta ut dem då men så tänkte jag att dagis kan ju va ett alt för den lille. Den äldre klarar inte av en sådan sak, hon vill hellre vara hemma där hon vet att vi kommer tillbaka o hon är trygg. ( en omplac hund) o därför skulle jag aldrig utsätta henne för ett dagis el likn.

Men just som du har det där hundarna ligger själva låter förnuftigare, då kan de vara ute i grupper o busa o de får sin motion men när de är inne o ska vila då har de inga störande moment. Vår kille har fått jobba mkt med avslappningen o då känns det knepigt att ha honom i en hundgrupp hela dagen, där det dessutom finns jämngamla individer som säkert oxå kan tjoa rundor som tokar hela tiden...
O få hem en trött hund känns tråkigt, jag vill ju vara den som aktiverar dem o gör de roliga sakerna med dem.:crazy:
Det får nog bli en liten hjälpare som kommer o tar ut dem under dagen istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 200
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp