Hundbur i stål, hur stabila?

Alexandra_W

Trådstartare
Sådana där hundburar i stål, t ex som Dogman har, och som är tänkta (antar jag?) att ha på utställningar och sådär (alltså ingen bilbur) - hur hållbara/stadiga är det?

Jag har ju insett att jag kommer ha ett enormt jobb framför mig med att hålla Viktor så lugn som konvalescensen kräver när han kommer hem. Framförallt när jag måste lämna honom (för att gå ut i stallet, åka och handla osv) ensam. Och då funderat på att skaffa en bur åt honom om jag hittar en tillräckligt stor.

Inte alls säker på jag hittar någon som är stor nog. Nämnda dogmans största bur är frågan om den blir för liten - den är 124 cm lång, 76 cm bred och 80 cm hög.
Viktor är ett stort skrälle och 76 cm i mankhöjd (längden har jag inte mätt men han är lång). Han var för stor för alla burarna på IVA på djursjukhuset och fick en egen hörna avspärrad istället..

Men är de burarna "något att ha"? - de är ju inte gratis så att säga

Andra förslag?
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Jag har den stora buren och min labbe på 65 cm i mankhöjd och 35 kg får plats på halva ytan. Så jag tror den blir lagom till Viktor. Det är ju inte meningen att de ska springa och hoppa i den :). Det är ganska stabil, tål nog inte att hunden börjar bita och slita men jag har tunga föremål placerade på den och det är inget problem. Min labbe demolerade sin canvasbur men denna ser fortfarande ny ut trots att den har några år på nacken.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Nej, hoppa och studsa är ju just vad han INTE ska =) Tänkte mer så han kan vända sig, kunna ligga normalt (utan att vara 'hopkurad') och sådär. Stå normalt i den blir ju svårt, men han ska kunna stå ialla fall även om han kanske får ha lite lägre huvudställning än normalt. Men är ju bra om han kan vända sig.

Fan, han kommer ju ha tratt, DEN går ju garanterat inte in i en bur. Tänkte jag inte på =/

Men annars lät det ju bra att den är stabil =) Jag har bara sett små (och vet inte om det var dogman eller annat) och de har känts väldigt smäckiga och rangliga.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

För att ge lite hopp... min galning till 2-år gammal Rottis är för en v sedan Op för ocd i armbågen, och vilan går galant än så länge! Bara för att ge lite hopp om att det kan gå bra även om de är tokiga till vardags!
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

För att ge lite hopp... min galning till 2-år gammal Rottis är för en v sedan Op för ocd i armbågen, och vilan går galant än så länge! Bara för att ge lite hopp om att det kan gå bra även om de är tokiga till vardags!

Alla sådana berättelser emottas väldigt tacksamt!

Det är nog tur jag där och då när vi kom in till sjukhuset och jag skulle ta ställning till op eller avlivning INTE hade en tanke på konv etc. Risken är nog att jag då valt att ta bort pga prognosen + konvalescensen. (och sen 'ångrat' mig).

Men då hade jag ju inte en tanke på konv, men fattade ju det var ta det lugnt. Men jmf nog mer med efter pyo-op ungefär. Men det här var ju på en heeelt annan nivå än efter pyo-op :S (Man skulle ju kunna tro buköppnad som buköppnad men riktigt så är det ju inte). Och minns vilket sjå jag hade att hålla energiska greyhoundtiken lugn efter op (det gick inte helt, hon hoppade upp i sängen och slet några stygn). Och hon var ändå en LUGN hund jmf med Viktor.

Dock läst om flera hundar som varit "sänkt" ganska länge efter op och inte varit intresserade av att röra på sig ett dugg mer än tillåtet. Kan ju hoppas Viktor hör till de även om jag är lite... skeptisk..

Så peppande höra andra lyckats, och håller tummarna din håller sig lugn även resten av tiden!
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Hittade en av annat märke (Pluto Premium) som var 4 cm högre men i övrigt samma mått som Dogmans största. Någon som vet hur stabila de av det märket är?
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Jättetråkigt med Victor verkligen:-( hoppas han snart mår bra igen

Angående de burar du nämner och vad jag läst förut om victors "slita sönder mentalitet" beror det nog på om du misstänker att han försöker ta sig ut eller ej.

Figge har ju en dålig ovana att slakta saker om mna lämnar honom hemma även med sällskap av Fendi ( Fendi lägger sig och sover i sängen eller soffan) Så jag lämnar de inte gärna utan de är med överallt och ligger snällt och lugnt i bilburarna i bilen, men ibland när man är iväg vore det bra att kunna lämna honom någon timme, som när vi lånar föräldrarna husbil exempelvis, ( På 15 min åt Figge upp säkerhetsbältena, öppnade ett fönster och tog med sig Fendi och klättrade ut och spårade upp mig ;-)

Så när vi var iväg och mötte upp goda vänner tillika uppfödarna, på julmiddag och hotell hade vi med hundarna och lånade då en sån stålbur som du nämner.
Den skulle han inte ta sig ur tänkte vi.

Någon timme senare var vi tillbaka på hotellrummet och möttes av 2 glada hundar i dörren. Var inte mycket kvar av den buren , han hade helt enkelt knäckt bort pinnarna från svetsfogarna och klivit ut, och bitit sönder ett koppel och en tandkrämstub.

så skulle jag köpa något som kändes mer säkert att lämna i inne om man har såna här hundar, skulle jag köpa en begagnad görvre bilbur av större storlek på blocket.

Dock kanske han inte ens försöker ta sig ut och då är det ju lugnt, Fendi skulle jag kunant lämnat i en komposthage och hon hade legat där snällt, men skräcken är ju att han skadar sig på vägen ut tänkte jag.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

När det gäller stabilitet så är väldigt få av de där gallerburarna väldigt motståndskraftiga, Loka käkar upp en sån där oavsett märke om hon känner för det, oavsett hur många buntband man har i hörnorna... Bilburar är oftast mycket bättre.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Svarar flera

Det finns inga bilburar som är stora nog tyvärr. När jag hade bilbur så fick jag ju specialbeställa. Sålde den i somras tyvärr.

Jag TROR inte Viktor kommer göra några utbrytningsförsök, han kör mer på "plågad apati" när det inte passar. Men den bör ju tåla att en så stor hund rör sig i den och lutar sig mot en vägg och så utan att den ramlar i bitar. Och tåla att han försöker bli uppspelt och stökig i den.

Tugga och slita sönder saker är i princip bara hundleksaker, samt lurviga saker (nosludd, en fårskinnspad till hästarna etc) och kuddar av den mindre storleken med fluffig stoppning (som han kan kasta runt och leka med och sen bestämma sig för att de är leksaker och ska dödas).

Men inte ens som liten var han speciellt svårt på att tugga sönder grejer, han har tre skor och ett par solglasögon på sitt samvete bara i den vägen.

Han har aldrig gnagt på någonting i bilen, aldrig hoppat på dörrar eller ens krafsat på dem och på den tiden jag hade hundbur (han hatade den) så han försökte aldrig ta sig ut. Han körde med att se ofantligt liiiidande ut istället.

Så jag TROR inte han ska göra några större utbrottsförsök som sagt, men den måste ju tåla att han lutar sig mot en vägg, snurrar runt i den och kanske blir lite uppspelt och 'stöter till' den på olika vis. Reservation ang att jag inte vet vad en lång konv med typ motion gör, vilka okända sidor det kan väcka till liv. Enda vi haft innan i konv-väg så är efter kasteringen, och min vet rekommenderar i princip fri motion inom några dagar sålänge de inte verkar fara illa av det, och anser tvärtom motion kan vara bra för att dränera om det blir svullet (han snittar längst ner i 'säcken' och plockar ut dem genom pungen). Så det var ju bara några dagar där han behövde ta det lugnt.

(Grindar/kompostgaller/osv fungerar dock inte. Han hoppar över om det är för lågt, och barngrindarna i dörrarna som är för höga att hoppa hänger han på. Och det är ju inte alls bra om han hoppar upp och hänger framtassarna över en sådan nu som nyop)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Även min hund är konvalescent efter en omfattande operation just nu. Nu är min hund av modell mellanstor, men jag skulle nog säga att jag uppfattar stålburarna som relativt stabila. Min har haft en stadig canvasbur, som hon demolerade på en eftermiddag. Så jag hade helt klart satsat på stål, om man har en större hund.

Angående kompostgaller, är det inte tillräckligt högt om du fäster dom på högkant istället? Du lär iofs behöva fler sektioner, men det blir högre på det hållet.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Även min hund är konvalescent efter en omfattande operation just nu. Nu är min hund av modell mellanstor, men jag skulle nog säga att jag uppfattar stålburarna som relativt stabila. Min har haft en stadig canvasbur, som hon demolerade på en eftermiddag. Så jag hade helt klart satsat på stål, om man har en större hund.

Angående kompostgaller, är det inte tillräckligt högt om du fäster dom på högkant istället? Du lär iofs behöva fler sektioner, men det blir högre på det hållet.

Hans huvud är i höjd med mitt när han ställer sig på bakbenen med framtassarna på mina axlar, och jag är 1,60.. Så tror inte det finns så höga kompostgaller, men ffa har jag tänkt att det blir alldeles för klent? Och just att det inbjuder till att försöka ställa sig upp mot det (ngt han inte får). En bur har ju tak och förhindrar effektivt alla stå på bakbenenfunderingar tänker jag?
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Camaro bryter sig ur sådana burar. De är ju fällbara och hon liksom viker ihop den inifrån och rymmer ut.
Men om hunden inte är någon utbrytarkung så är de stabila :)
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Det har du rätt i, då är stålbur nog det bästa alternativet. Kanske inte helt optimalt, men frågan är vad det finns mer att välja på. Om du väljer stålbur så hade jag nog ställt den i en hörna i ett rum, så att den får stöd av två väggar liksom. Du har inget liiiitet badrum eller kök där du kan sätta honom när du är borta, eller han ställer sig mot saker?
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Enda lilla rum som finns är badrummet, men det är FÖR litet. Vi har nog världens minsta badrum tyvärr, om två pers går in kan den som gick sist in inte gå förbi den som gick in först (om man inte går via badkaret), och personen som gick in först måste gå ut sist för att komma ut. Huset är så gammalt att det inte fanns faciliteter som WC när det byggdes, så badrummet har de lagt i ett gammalt skafferi...

I övrigt så hallen är halvliten, och går att spärra med grindar, men den är ändå iaf som en hästbox, dvs det går att skutta ganska bra där. Och så då om han försöker hoppa upp mot grindarna. Funderat på om man kan spärra av ett hörn i sovrummet på något vis, men det är det där med hur man får det högt nog och stabilt nog? Klurade på om man kunde spärra av med bokhyllor t ex, men är de stabila nog är de för låga för han inte ska kunna försöka ställa framtassarna på - och är de höga nog är de för rangliga för att stå fristående.

Men alla tips mottages tacksamt som sagt om någon har annat förslag än bur - måste ju vara fler än jag som haft stora tokstollar som måste ta det lugnt? =) (Jag har funderat på men övergett att spänna fast honom mot golvet med spännband *s*)
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Kanske finns det någon i närheten som kan tänka sig att låna ut en större bilbur just under konvalescenten så du slipper köpa? Många dubbelburar kan ju ta bort mellanvägen och då kanske det kan funka? Kanske att de inte är så höga?

Du får bygga en bur av kompostgaller annars, så du får taket ;)

Hoppas Viktor fortsätter pigga på sig!
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Som sagt det finns inte bilburar stora nog. Oftast för små på alla ledder, men som du påpekade så höjden fäller det nästan alltid.
Inte så jättekonstigt i sig, de ska ju inte stå i bilburen eller kunna röra sig för mycket.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Helt ogenomtänkt, men vad kostar en beg spjälsäng på blocket? Såga av benen, fixa "dörr" av kompostgaller eller liknade och någon form av tak så hunden inte kan hoppa ut. Borde i alla fall vara lång nog så hunden kan ligga raklång.
 
Sv: Hundbur i stål, hur stabila?

Ingen dum tanke! Prismässigt kan man hitta en ny spjälsäng för en femhundring så de borde ju ligga på några hundralappar beg, säg en femhundring max beg för de som är lite dyrare i inköp. Meen.. de är för smala allihopa =/ 66 cm tycks vara standardmått? Annars var ju måtten helt okej, de verkar vara ungefär 125 cm långa och 80 - 90 cm höga. Men bredden..
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 113
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp