Jag tror att många här har väldigt olika syn på vad en korrigering egentligen är. Jag ser som jag skrivit innan inte korrigering som negativt, vilket många verkar göra. Är nyfiken på vad "korrigerar" är för er?
Nej, hundarna har inte valt att leva hos mig, jag har tagit hit dem, tvingat samman dem och bett dem leva enligt mitt liv som människa (precis som Vi alla med hundar som nu inte sover i skogen och jagar vilt med dem) = mitt ansvar att se till att hundarna förstår vad jag har för förväntningar på dem, vad som gäller i denna miljö, i vårt hem.
Givetvis kan en morr vara bra. Om det stannar där. Hade jag vetat att min äldre bara morrar och det är nog där så fine! Men eftersom jag känner henne så vet jag att 9/10 ggr efterföljs morr av anfall. Sen finns det ju olika morr. Men tänker jag efter så vill inte jag ha sånt gruff heller. Jag vill att mina hundar visar respekt mot mig och varann. Självklart har alla en dålig dag ibland och det kan väl tillåtas beroende på läge. Men lika lite som jag vill höja rösten mot hunden, vill jag att dem gör det mot varann om vi kan leva mer harmoniskt. Det här är ganska enkelt för mig, för jag Vill att hundarna visar respekt mot varann och inte markera hela tiden - precis som att jag inte vill att mina tvåbenta familjemedlemmar svär eller beter sig ohyfsat. Sen om det nu är fel ja då är jag helt säker på att iallafall inte jag bör ha fler än en hund. För ska det inte kunna utvecklas till en stabil flock hos oss utan gruff så får det vara.