Glimfeather

Trådstartare
Idag bet min hund mig. Fick åka in till VC och bli ihoplappad och få en spruta och penicillin. Ska tillbaka imorrn, för de ville titta närmare på ett av såren. Är väl mest i chock nu, fryser och är trött, och ledsen, jag som aldrig gråter gråter hela tiden och tankarna bara snurrar. Jag vet att jag har mig själv att skylla, man ska inte gå emellan själv när två stora hundar ryker ihop. Men jag vill inte att någon av dem ska skada sig, det är inte värt det.

Sirius blev rädd för åskan, Gandalf såg väl sin chans att ta över och hoppade på honom. Ville få isär dem och blev biten i magen och båda armarna. Sista bettet när ajg skulle fösa in honom i ett rum.

FAN, jag som har kommit så långt! Allt går bara bättre och bättre och så kommer det här. Han är inte farlig, men jag blir så ledsen på honom när han gör så här. Känner mig så misslyckad. Blev inte bättre av att hovslagaren var där också och sa att jag skulle skjuta honom, för en sån hund går inte att ha.

Sv: Hundbiten

kan inte göra mer än att skicka tröstkramar:crazy: men det blir säkert bra igen ska du se;):D

(varför finns ingen kramsmiley?)

Ojojoj.. regel nummer ett när det gäller hundar som slåss är att aldrig aldrig stoppa ner en näve! Ta tag i bakbenen på hunden istället, och om hovslagaren var där så kunde väl han hjälpt dig?

Att en hund biter när den är i slagsmål är helt normalt och inte konstigt. Den hade knappast någon aning om att det var din näve den råkade hugga i. Så inte behöver du skjuta hunden för det (din hovis låter lite knasig).

Usch usch usch vilken tråkig situation du och hundarna hamnade i. Jag förstår din reaktion på det hovisen sa. Jag skulle tagit illa vid mig också. Bakslag får man alltid och detta var väl ingen situation som man räknar med ska hända. Jag tycker du ska kämpa vidare och hoppas att man kan undvika sån här situation igen.
Lätt att säga men synd att du inte tog något föremål att kasta på honom istället men nästa gång agerar du nog annorlunda om det händer igen. Hade det varit min Sammy så hade jag fått bett av honom också. Han klarar inte stressiga situationer och framför allt inte ta tag i honom för då hugger han. Sådana situationer försöker jag undvika. Annars är han en supersnäll otroligt fjäskig gosebeardis.

Så gråt lite till så kommer du snart att lägga denna händelse bakom dig.

Carina

Jag vet, men man reagerar ju instinktivt. Och hellre jag än hundarna. Hovis höll ju på med en häst just då och det var en unghäst uppbunden men baken precis framför oss så han fick lugna henne först. Också en anledning till att jag inte ville ha bråk då, inte kul om de hade hamnat under hästen. Men bråket hann inte komma igång eftersom jag höll isär dem i nackskinnen och den äldre hunden som var passiv hela tiden smet undan och jag kunde putta in den andre i köket.

Ringde uppfödaren som jag fått honom av och diskuterade lite, och hon sa att hon tror det kommer gå bättre nu när jag går kurs med honom och får en relation till honom. Eftersom det har blivit betydligt bättre än när jag fick honom. Då kunde de ryka ihop flera gånger per dag och jag kunde knappt gosa med Sirius utan att Gandalf skulle fram och mucka.

Går ju kurs hos en problemhundskonsult på tisdagar, ska prata med henne om det i morgon och höra vad hon tror.

Din hovslagare ska hålla sig till Hästhovar för inte ett skit om hundar kan han med ett sånt dumt påstående.

När de har bråkat innan så har jag hällt min stora vattenskål över dem, men det hjälper inte. Inte att kasta saker heller. Tyvärr :( Det enda man egentligen kan göra är att dra isär dem i svansarna eller bakbenen, men det är svårt när man är ensam. Andra gånger går jag bara därifrån eller tar bort det de bråkar om så slutar de, men den här gången var det ju för att Sirius visade sig "svag" och dessutom var jag tvungen att gå emellan eftersom unghästen stod framför dem och jag själv var inträngd i hörnet.

Gandalf är väl ganska förvirrad kan jag tro. Varit ett dåligt samvete som fått göra som han velat och varit oönskad hela livet och flytta mitt i värsta tonåren och helt plötsligt behöva följa en massa regler och acceptera att vara lägst i rang. Jag vet inte ... Han är ju en sån bra hund :(

Tack :) Nej, han kan inget om hundar. Att säga dumma saker om mina hundar är som att säga det om mig. Jag blir ätteledsen.

Ni tycker inte ag ska göra mig av med honom i alla fall? Jag tycker så mycket om honom och jag tror han skulle bli knäpp om han var tvungen att flytta igen. Det var u inte ens hans fel, det var ju mitt, som var så dum så jag gick emellan.

Äsch klart du inte ska!!!

Hunden är ju i en sinnesstämming som han normalt sätt inte är i o det är aggression o till viss del kan inte hundar styra sin aggression.

Hur ska jag göra för att de situationerna inte ska uppkomma då? Så han kan hålla sig lugn och slippa bli arg? Det händer allt mer sällan, men det händer ju. Har aldrig haft det här problmet med mina tidigare hundar :crazy:

När de har bråkat innan så har jag hällt min stora vattenskål över dem, men det hjälper inte. Inte att kasta saker heller. Tyvärr :( Det enda man egentligen kan göra är att dra isär dem i svansarna eller bakbenen, men det är svårt när man är ensam. Andra gånger går jag bara därifrån eller tar bort det de bråkar om så slutar de, men den här gången var det ju för att Sirius visade sig "svag" och dessutom var jag tvungen att gå emellan eftersom unghästen stod framför dem och jag själv var inträngd i hörnet.

Gandalf är väl ganska förvirrad kan jag tro. Varit ett dåligt samvete som fått göra som han velat och varit oönskad hela livet och flytta mitt i värsta tonåren och helt plötsligt behöva följa en massa regler och acceptera att vara lägst i rang. Jag vet inte ... Han är ju en sån bra hund :(

Jag tycker Gandalf är ett utmärkt exempel på vad en beardis kan bli om den inte får konsekvent uppfostran från första början. Jag tycker det är jättestarkt av dig att försöka få ordning på honom. Cindies morbror växte upp på det viset och blev därefter. Tyvärr omplacerades han 2 ggr till icke hundkunniga och efter att han bitit dom sista ägarna tog dom bort honom. Kan man bara få dämpat stressen på dom så löser sig mycket problem. Inte alla men många problem i alla fall.

Carina

Hur ska jag göra för att de situationerna inte ska uppkomma då? Så han kan hålla sig lugn och slippa bli arg? Det händer allt mer sällan, men det händer ju. Har aldrig haft det här problmet med mina tidigare hundar :crazy:

Lära dig läsa din hund lite bättre o se när han börjar göra sig i ordning för o slåss sen i vilka situationer slagsmål uppstår o eliminera dom situationerna.

Eftersom jag vet i vilka situationer han biter är jag inte rädd. Hade han bitit oprovocerat eller för att jag råkade putta till honom eller nåt hade jag kanske blivit rädd. Nu får jag mest skylla mig själv.

Scotty: Ändå har mina två andra beardisar varit väldigt lättuppfostrade. Men så har de alltid varit med överallt också och de har alltid varit önskade.

PIRU: Ja, jag får väl öva mer på det. Har ju redan kommit en bra bit på väg så det är väl bara att kämpa på i samma spår.

Tack allihop för all peppning och stöd :bow: Det känns mycket bätte nu!

Jag skulle vara rädd.Även om det vore min egen hund.

Jag också.

Trist att höra om vad som hänt Glimfeather. Jag tror ingen klandrar dig om du är beredd att ge upp.
Ett bett i stridens hetta kan jag tänka mig att ta, men flera i både armar och mage..? Tveksamt faktiskt. Men det är jag det, som håller mig med fjantiga goldens. ;)

Jag antar att han redan är kastrerad?
Ju äldre (svagare) Sirius blir desto värre kommer Gandalf att gå på honom om du inte hittar brytknappen. Jag förstår att du vill ge Gandalf en chans, men Sirius då?

Jag skriker inte automatisk "ta bort", men tänk efter noga hur du vill göra. *styrkekram*

AQj inte kul! Men man får ju lite panik när två hundar ryker ihop.

Men det e bara att kämpa vidare!
Heja heja:bump:

Alla ska vi spara våra minnen på något sätt.. Även om det är små ärr av våra djur:)

En tanke som slog mig nu när jag läste vad Piru sa om att eliminera situationen är att:

Kasta exempelvis ett kedjestryp alldeles brevid honom utan att han ser vad det kommer ifrån. Tycker han det är otäckt så har du ett bra medel att bryta situationen innan den hinner uppstå fullt ut. Jag gjorde detta med Cindie när hon nonchalerade mina stoppkommandon innan dom stt inpräntade i hennes huvud. Sedan räckte det med att jag skramlade med kedjan i handen så lydde hon. Då, i alla fall för drygt 13 år sedan så räknades detta som ett väldigt starkt hjälpmedel som kanske inte passar veka hundar.

En tanke som slog mig nu när jag läste vad Piru sa om att eliminera situationen är att:

Kasta exempelvis ett kedjestryp alldeles brevid honom utan att han ser vad det kommer ifrån. Tycker han det är otäckt så har du ett bra medel att bryta situationen innan den hinner uppstå fullt ut. Jag gjorde detta med Cindie när hon nonchalerade mina stoppkommandon innan dom stt inpräntade i hennes huvud. Sedan räckte det med att jag skramlade med kedjan i handen så lydde hon. Då, i alla fall för drygt 13 år sedan så räknades detta som ett väldigt starkt hjälpmedel som kanske inte passar veka hundar.

Vid sidan om? Ska man göra det så då ska det bli så obhagligt som det bara går o det är över rövskinkan eller ryggen så det blir en aha upplevelse annars kan man låta bli.

Sirius är u bara fem än så länge och i toppkondis och har massa muskler så svag är han inte på långa vägar :) Men han är vek och rädd för t.ex. åska, som idag.

Nej, han är inte kastrerad. Tanken har väl slagit mig men uppfödaren har rätt till två kullar på honom om hon skulle vilja eftersom jag i princip fick honom gratis. Självfallet ska han inte avlas på om han är aggressiv, men hon skulle nog inte bli så glad om jag bröt mot kontraktet och kastrerade honom efter bara 4 månader. Ska göra MH på lördag, bör väl få reda på en del om hur det står till i lilla huvudet då. Lär ju inte bli aktuellt med avel ännu på säkert 1.5 år då han ska meriteras först, så vi har ju tid på oss. Blir det inte bättre blir det kastrering såklart.

JAG vill inte ge upp, Gandalf är en toppenhund, precis hunden jag letade efter. Jag tror han har potential att bli riktigt bra. MEN det känns som att alla är emot mig och tycker att Gandalf är knäpp och att jag är knäpp som behåller honom.

Eftersom jag vet i vilka situationer han biter är jag inte rädd. Hade han bitit oprovocerat eller för att jag råkade putta till honom eller nåt hade jag kanske blivit rädd. Nu får jag mest skylla mig själv.

Scotty: Ändå har mina två andra beardisar varit väldigt lättuppfostrade. Men så har de alltid varit med överallt också och de har alltid varit önskade.

PIRU: Ja, jag får väl öva mer på det. Har ju redan kommit en bra bit på väg så det är väl bara att kämpa på i samma spår.

Tack allihop för all peppning och stöd :bow: Det känns mycket bätte nu!

Ja, men dom har väl heller aldrig fått göra som dom vill utan fått den stimulans och lugn av dig som rasen kräver,eller?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 366
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 529
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024