Här brukar faktiskt de flesta hålla sig till tolvslaget. Några enstaka raketer kan komma under dagen på nyårsafton men oftast "sköter" sig folk.
Smällarna upplever jag har bara blivit färre och färre. I år har jag inte hört någon än (peppar, peppar).
Min äldsta hund (9år) har aldrig bekymrat sig för fyrverkerier tidigare men förr förra nyårsafton var han lite tagen. Ville tex gå in direkt från trädgården om han hörde någon raket.
Förra nyåret så blev rädslan ännu lite tydligare. Låg i soffan och skakade under tiden det smällde. Dock avreagerar han fort inne även om det kan hänga kvar en liten stund om man går ut och kissar honom. Då kan han vara avvaktande och på sin vakt mot mer smällande. Får se hur det blir i år.
Han bryr sig dock inte om några andra höga ljud som tex skott från gevär. Han har gjort MH och då var det inga problem. Så han är skottfast men på gamla dar har han börjat bli rädd för fyrverkerier.
Vår andra hund (5år) bekymrar sig inte nämnvärt. Hon vill inte vara ute när det smäller men hon ligger lugnt och snusar i soffan även när det smäller som värst.
Däremot så ogillar hon andra smällande ljud. Tex om barnen smäller uppblåsta plastpåsar. Då går hon helst in i förrådet och lägger sig och ser lite olycklig ut.
Detta ljud bekymrar dock inte hanen ett dugg. Han står helt orädd även när ungarna smäller en påse precis bakom ryggen på honom (hann inte stoppa dom små huliganerna
). Då vred han bara lugnt på huvudet och tittade på vad sk*tungarna gjorde.
Tiken däremot pep in i förrådet med svansen mellan benen.
Så jag tycker det är lite lurigt det där med rädsla för fyrverkerier.