Hundarnas nyårstråd.

Alltså ibland tycker jag att de kan ironisera över saker så att det blir kul (eller iaf välja ämnen som inte känns direkt otrevliga att ironisera över, typ P1 :D), men det känns inte som att det här är riktigt rätt tillfälle att driva med hundägare och hundar som har ont av nyår.

Jag blev iaf rätt rejält trött och skickade ett mycket irriterat, dock ej otrevligt och osakligt, mail där jag påtalade det otrevliga :down:
Jag har inte hört på det, men bra att du mailade tycker jag!

Rymningssäkrad valp:
10415_588426604639057_6137019830448513093_n.jpg

Svarta selen är lite för stor, röda lite för liten, men tillsammans blir det riktigt bra!

Jag testar det. Igår tyckte jag inte det gav effekt, men idag har det hjälpt. Så jag har ingen ordentlig bild av det än.

Uppdatering. Då min hund redan stressar upp sig hjälper det inte. När hon ska ut när det är mörkt är hon rädd redan när jag sätter på halsbandet och jag ser ingen effekt alls. Hon kissar inte utan vill bara in.

Däremot när om hon gått ut där hon inte är rädd från början reagerar hon inte på ljuden(mindre smällar längre bort, men hon hade reagerat på dem utan) om hon fått sileo. Likaså var det ett sjudundrandes fyrverkeri en halvtimme igår kväll precis när vi gått och lagt oss, precis ovanför huset och då tror jag hon visat tecken på rädsla om hon inte fått de innan. Nu låg hon kvar helt avslappnad utan att darra alls.

Det jag tycker är synd är att varje gång det pratas om fyrverkeriers nackdelar så läggs mest fokus på hundar. Ärligt talat tror jag inte att det är det största problemet, men det är det vi direkt märker av pga att en del hundar blir rädda. Hade det lags mer fokus på vad fyrverkerier innehåller (som kommer ut i naturen), hur mycket skadorna osv kostar skattebetalarna i form av extra poliser, brandmän, vårdpersonal samt de andra nackdelar som finns... Jag tror faktiskt att det blivit lättare att "komma åt" de som i nuläget bara pratar om att hundägare är fjantiga.

Vi bor lite avsides och häromkring är det inte lika mycket som i stan. Har inte hört nåt där vi bor nu i mellandagarna, vi har flyttat några km nu i höst men bor fortfarande i samma by sas. En hund har varit med två år innan, för den andra är det första gången. Vi gör som vanligt, är hemma och firar i lugn och ro. När vi går ut vid tolv brukar våra hundar vara med, vi skjuter inga egna raketer utan tittar bara på andras. Båda hundarna är skottfasta så jag tror inte att den unga hunden kommer att reagera på raketer heller, men man vet ju inte förrän man provat. Om han är som våra hundar alltid varit så åker vi nog ner till vattnet och tittar på raketerna över fjärden.

Vi skjuter inga egna av respekt för djur och natur. Vi vill inte skräpa ner, störa djurlivet eller skapa problem för markägare runt om. Eller skräpa ner på våra egna marker heller för den delen.

Såg att någon i facebookgruppen för grannbyn postat en önskan om att folk bara skulle skjuta upp fyrverkerier vid tolvslaget och tyckte att det var så bra att jag gjorde detsamma i vår egen bygrupp. Jag passade på att be folk vara försiktiga så att de inte skadade sig eller orsakade bränder.

Mycket skulle ju vara vunnet om det bara smällde någon timme vid midnatt. Jag hoppas för övrigt att de med rädda hundar och hästar här får ett bättre nyår än förra året, för då var det inte kul. Rover klarar sig ju trots allt ganska bra.

Här muffades och gruffades det i kökssoffan. Mystiska smällar hade noteras utifrån, så kavalleriet drog ut för att ta sig an det hela. Skönt att de inte är rädda. Bukekram till alla stackars vovvar som lider av smällandet.

Nu har snorungarna vid kanalen varit ute o smällt så deras hundar är antingen inte rädda eller så ligger dom o gömmer sig i garderoben, Gissa var ute men hon bryr sig ju inte,vi går ut vid 12 o tittar på spektaklet

Tur att min vovve är oberörd! :heart

Grejen är att jag är aningen (extremt) skotträdd, och spenderar hela nyår med att kura under täcke med gardiner nere och tv på högt ljud, så min stackars hund vet inte vad han ska ta sig till :(

Nu smäller det mer eller mindre konstant här.. Några få uppehåll, sedan låter det "pang.... pang.... pang...". Ska snart stoppa hundarna i bilen och åka iväg till ett ställe där vi kan gå en längre kvällsrunda. Jag blir knäpp av att bara sitta inne.

Varit på långtur i skogen innan det blev mörkt. Hört nån enstaka smäll men än så länge sover även skotträdda damen.

Våra tycker inte om oljuden. :( På promenad så är Tonto inte berörd, han tittar lite, men inne skäller han som en dåre. Rollo är rädd.

Vi sitter i källaren med hög musik på och dom tuggar köttben, så dom är inte superrädda, men oroliga. Hade tänkt åka iväg med dom i bilen, men vetetusan om dom inte mår bättre av att ha hög musik på och gömma sig inne istället. Rollo kunde lägga sig och sova en stund i alla fall, Tonto är för upptagen med att äta köttben.

Att minderåriga skjuter raketer inne i city, nära/mot folk, kan ju knappast vara ett hundägarproblem?? Filma och polisanmäl!

Förövrigt tror jag att filmande kan hjälpa mot det mesta. Om ungarna tror att de blir dokumenterade när de skrämmer folk blir det nog inte lika kul... Kanske rigga actionkamera på mössan? ;)

Husse har kissat vovs nu, så han får hålla sig till 9. Vid 9 en kiss utanför lägenheten och sen in igen. Efter snabbkiss vid 9 får han ingen mer promenad. Imorgon får han såklart :D

Ska fylla hans godisboll med leverbitar nu :)

Här har det skjutits ganska konstant nu sen ca en timme tillbaka, jag fattar inte...

Monster sover i alla fall. Men andra stackare har det garanterat inte bra, och mååååååånga timmar kvar innan tolvslaget.

Att minderåriga skjuter raketer inne i city, nära/mot folk, kan ju knappast vara ett hundägarproblem?? Filma och polisanmäl!

Förövrigt tror jag att filmande kan hjälpa mot det mesta. Om ungarna tror att de blir dokumenterade när de skrämmer folk blir det nog inte lika kul... Kanske rigga actionkamera på mössan? ;)

Jag har gått och knackat dörr som ett Jehovas vittne och klagat på att deras snorungar smäller raketer hur som helst och att polis kommer att kontaktas om det fortsätter. :cautious: Det har fungerat! Grannarna närmast smäller inte i alla fall.

Det small ett par gånger när vi var i skogen vid lunch, men ingen av hundarna verkade ens höra. Nu har vi dragit ner rullgardinen, har en film gående på TVn och har laddat upp med spännande, högljutt konsolspel som räcker hela natten och lite till.

Glömde slakta (:p:cautious:) en tacka att ge som tuggben ikväll, så de får nöja sig med sen middag.

Jag har gått och knackat dörr som ett Jehovas vittne och klagat på att deras snorungar smäller raketer hur som helst och att polis kommer att kontaktas om det fortsätter. :cautious: Det har fungerat! Grannarna närmast smäller inte i alla fall.

Skriva ut posters i flerfärg med bilder på söndersprängda barnhänder, med tydligt textat budskap om FÖRBUD mot att minderåriga hanterar pyroteknik. Gärna både att sätta upp på stan och att lägga i brevlådor.

Det vore nått!

64894.thumb

Obs - läskig bild...
https://i.ytimg.com/vi/bnBcTRFBSqI/hqdefault.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 541
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 005
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 640
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 271
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klösmöbel
  • Valp 2025