Hundarnas nyårstråd.

Så har jag det varje år.:mad:
Och tro mig, jag har ringt allt och alla. Jordbruksverket, länsstyrelsen, kommun, brandkår, polis, polis, polis.
När jag nyss pratade med brandkåren (chef för säkerheten) så sa han (angående att vår öppna ligghall ligger och får grannens raketer o bomber på sig, att vi kunde väl stå där under nyårsnatten med en brandspruta.:meh:

Summa summarum, det finns inget att göra men om det händer något, så blir de som skjuter bomben ersättningsskyldiga om man nu kan bevisa att det var just deras bomb eller raket,jo,och om man kan bevisa att det var just därför djuren skenade eller kastade eller....jo tjena.
Brandspruta lär som en bra ide - fast rikta den mot grannens raketer när dom precis ska fyra av :cautious:

Här har 3:e världskriget börjat - fast egentligen har förra årets nyår inte slutat, för det har smällt hela året. Jag har så tröttnat nu och funderar på att leta nytt boende under året - men då byta stad och komma ut på landet. Få se om det går att genomföra eller inte :)

Nikki, snart 6 månader, reagerar inte särskilt mycket. När det kom ett fyrverkeri ca 2 meter från huset så tittade hon upp och morrade lite. Men somnade om ganska omgående, här var vi ute och sprang lösa på en inhägnad yta vid 18. Så hon är trött och nöjd.

Jag blir helt matt över de argument som förekommer i diskussioner om att man ska visa hänsyn med fyrverkerier.

• Men hundar bajsar ju överallt, det stör minsann mycket mer!
  • Se till att träna era hundar så de inte är rädda i stället!
  • Det handlar bara om hur hundägaren beter sig, alla jakthundar är ju skottfasta!

Var ute med Monster för en kvällspromenad nu, ingen som sköt i själva byn men det smälls en massa raketer i städerna/orterna runtomkring (gott och väl inom syn- och hörhåll här i Skåne). Eftersom jag är både nörd och nojjig passade jag på att mäta stress på Monster under promenaden (både för att det är intressant och för att jag vill gärna få liiiiiiiite mer objektiv bekräftelse på vad jag tror mig veta), och är väldigt nöjd med att raketerna - i alla fall på det avståndet - verkligen inte stör honom. Han är intresserad men inte det minsta upprörd. Däremot var det ett par hundar ute (varför!? :arghh:) någonstans i byn som panikskrek, det reagerade han väldigt hårt på! Är nog glad ändå att den fyrverkerirädda hunden vi skulle passa över nyår är annorstädes istället... :crazy:

Och vem fan sätter ut sina panikslagna hundar i trädgård/hundgård i säkert fem-tio minuter medan de vrålar av skräck? :cry:

Var ute med Monster för en kvällspromenad nu, ingen som sköt i själva byn men det smälls en massa raketer i städerna/orterna runtomkring (gott och väl inom syn- och hörhåll här i Skåne). Eftersom jag är både nörd och nojjig passade jag på att mäta stress på Monster under promenaden (både för att det är intressant och för att jag vill gärna få liiiiiiiite mer objektiv bekräftelse på vad jag tror mig veta), och är väldigt nöjd med att raketerna - i alla fall på det avståndet - verkligen inte stör honom. Han är intresserad men inte det minsta upprörd. Däremot var det ett par hundar ute (varför!? :arghh:) någonstans i byn som panikskrek, det reagerade han väldigt hårt på! Är nog glad ändå att den fyrverkerirädda hunden vi skulle passa över nyår är annorstädes istället... :crazy:

Och vem fan sätter ut sina panikslagna hundar i trädgård/hundgård i säkert fem-tio minuter medan de vrålar av skräck? :cry:

Låter helt galet att ha ut hundar som får panik.... :banghead:

Själv tackade jag nej till att fira nyår med en vän och hennes hund, just för att hennes hund är rädd. Jag vill inte att Ebrah är med om det första året, vill se hur hon beter sig först. Vi var nyss ute på liten rastning utanför porten. Det smällde duktigt men Ebrah hittade en pinne så hon var hur glad och busig som helst :p

Troligen den kategorin som tycker det är jobbigt att ha hundarna inomhus när de vrålar för full hals... Ut med byrackan i hundgården bara så man slipper höra på eländet, typ.

Här är tredje världskriget igång, vi var ute nyss och då är det en idiot som bränner av raketer precis intill där vi gick, första gången Jussi reagerat, han skällde och drog hemåt. Tro fan att idioten drar av en till fastän jag bad honom vänta tills vi hunnit förbi. Jag kan sen ha skrikit att jag hoppades han skulle spränga handen av sig :angel: Väl inne slappnade Jussi av igen och nu sover han medan det smäller konstant ute.

Här är tredje världskriget igång, vi var ute nyss och då är det en idiot som bränner av raketer precis intill där vi gick, första gången Jussi reagerat, han skällde och drog hemåt. Tro fan att idioten drar av en till fastän jag bad honom vänta tills vi hunnit förbi. Jag kan sen ha skrikit att jag hoppades han skulle spränga handen av sig :angel: Väl inne slappnade Jussi av igen och nu sover han medan det smäller konstant ute.
Fy vilka respektlösa kräk människor kan vara! Skönt att Jussi är lugn inne nu ändå

Min husky bryr sig inte alls, hon sover och utomhus är hon också obrydd. Kan titta till om det smäller väldigt men inte mer än så.
Den andra är tyvärr helt förstörd och ligger och skakar o hässjar brevid mig.
Han har dessutom problem att hålla sig för länge så var dags för en sista kiss innan det blir ännu värre. Fick bära ut stackaren och ställa ner honom så han fick kissat efter mycket om och men.

Jag måste vara lyckligt lottad. Bor i en stockholms förort, men här är det fortfarande förvånansvärt lugnt. Klart det smälls ibland, men det mesta är långt bort och bara sporadiskt. Hundarna var precis ute 5 minuter för kiss/bajs och smällde bara en gång.

Nu kommer inte hundarna gå ut något mer, eventuellt en kissning efter midnatt när det lugnat sig om vi fortfarande är vakna.

Önskar att det kunde vara som här överallt, man blir verkligen arg när man läser hur ni har det!

Shit pommesfrittes, Leon fick Nozinan 15 mg ca 14:30 när det startade här, blev lugnare men inte zonkad. Sen går det igång igen så han fick 10 mg till vid 19 tiden tillsammans med två grisfötter, efter det kom han o somnade med huvudet på mina fötter, det varade i tio minuter tills nån :rage: drog iväg ett batteri av oljud!
Nu vankar han, men inte maniskt/paniskt. O jag bor ju nästan ute i skogen, hade jag bott i stad hade han nog behövt typ Plegisil, Midazolam eller Stesolid för att överleva. Det låter ju inte jättehögt o det smäller ju inte hela tiden.:nailbiting::yuck:

Shit pommesfrittes, Leon fick Nozinan 15 mg ca 14:30 när det startade här, blev lugnare men inte zonkad. Sen går det igång igen så han fick 10 mg till vid 19 tiden tillsammans med två grisfötter, efter det kom han o somnade med huvudet på mina fötter, det varade i tio minuter tills nån :rage: drog iväg ett batteri av oljud!
Nu vankar han, men inte maniskt/paniskt. O jag bor ju nästan ute i skogen, hade jag bott i stad hade han nog behövt typ Plegisil, Midazolam eller Stesolid för att överleva. Det låter ju inte jättehögt o det smäller ju inte hela tiden.:nailbiting::yuck:
Är inte nozinan starkt?

Jag är sjukt glad över att min lilla svarta är så gott som oberörd. Jag har varit lite nervös för hur hennes första nyår ska gå, men efter att grannarna skjutit upp en miljon raketer i rad kan jag andas ut. Hunden lyfte på huvudet då det small till högt, men somnade om genast. Nu slappar hon på soffan.

Låter helt galet att ha ut hundar som får panik.... :banghead:

Själv tackade jag nej till att fira nyår med en vän och hennes hund, just för att hennes hund är rädd. Jag vill inte att Ebrah är med om det första året, vill se hur hon beter sig först. Vi var nyss ute på liten rastning utanför porten. Det smällde duktigt men Ebrah hittade en pinne så hon var hur glad och busig som helst :p

Bentley är lättpåverkad men på ett fånigt sätt - han kan haka på Rovers skällande men fattar inte varför. :meh:

Idag har(ta i trä) Rover varit helt lugn men Bentley har fattat konceptet med smällar hemma - något att skälla på. :banghead: Så när det brakade till första gången i grannskapet sprang han upp och skällde till och blev lite paff över att ingen hakade på och över att vi frågade varför han betedde sig så fånigt. Det märktes nämligen tydligt att han inte var rädd alls utan bara lekte polis. Nästa smäll kom det ett mycket mer tveksamt skall och vid det tredje tittade han bara dit och kom sedan till mig och frågade hur det nu var; skulle man inte vakta mot smällar? :laugh: Efter det så har han helt struntat i ljuden utifrån.

Jag vet inte varför Rover inte reagerar, kanske kan det faktum att han går på smärtstillande ha ett finger med i spelet? Nu sover i alla fall alla djuren framför brasan, det smäller då och då men för närvarande är det mest på avstånd.

Jag grinar. Mina katter och speciellt Tassa reagerar :cry: inte riktigt illa men illa nog. Här smäller det så vansinnigt högt också @Migo, jag har aldrig hört det så här högt förut heller.

Jag kommer att börja bearbeta politiker på både nationell och regional nivå för att få stopp på skiten.

Så tråkigt! Jag vet att du inte har facebook men jag känner en person som är på G att starta ett seriöst arbete för att reglera användandet av fyrverkerier. Om du vill kan jag skicka dig kontaktuppgifter till henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 541
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 005
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 640
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 271
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ponnydriven plog?