Hundar som drömmer.

R

Raderad medlem 94602

I natt har jag åter igen blivit väckt otaliga gånger av gammeltikens sömnprat. Hon som i vaket tillstånd inte gör mycket väsen av sig verkar tömma ur sig alla ljud i sömnen. När som helst på dygnet så skälls, morrar, gnyr och knorrar hon. Och småspringer. Det är flera ggr om dagen.

Ingen av våra hundar har varit i närheten av att vara sådana här drömmare. Hennes dotter ungtiken har ingen av oss någonsin hört öht. Skägget drömde ibland som liten men som vuxen går det månader mellan gångerna man hör honom och det är nog det som varit normalt för mina övriga hundar.

Vad vet man om hundar och drömmar? Är det drömmar på det sättet vi människor drömmer eller är pratet och springet något annat?

Hur är era hundar?

Min hund drömmer väldigt mycket vissa gånger, hans specialitet är att helt plötsligt, gärna mitt i natten ge upp en blodisande yl som väcker halva huset :meh: Tycker att han drömmer oftare när han är riktigt slut, vet dock inte om det är hittepå från min sida ;)

Min hund brukar ca en gång i veckan springa, andas häftigt och gny i sömnen, och sen efter några minuter vaknar han upp häftigt och hoppar upp i knät gnällandes och skakig. Tror han bara drömmer mardrömmar, aldrig sett honom ha en "positiv" dröm O_o

Mina hundar drömmer ofta. Det rycker i tassarna och pratas en hel del. Ibland snuttar de i sömnen också, det är så gulligt!

Värst är när Billy ylar. Det har han ALDRIG gjort i vaket tillstånd, men flera gånger i sömnen. Jag vaknar med kaninhjärta varje gång!

Mina drömmer, och jag tror absolut att de drömmer ungefär som oss. Jag märker tydligt att de drömmer mer ju fler intryck de fått under dagen. Efter lure coursing-tävlingar brukar Aysu pipskrika och sprattla kraftigt. Råkar jag vara nära då (tex att vi båda ligger i sängen) så sparkar hon mig så hårt att det gör ont ;)

Mina drömmer också; pratar i sömnen och sprattlar och springer. Antar att de bearbetar intryck precis som vi. Har en katt som drömde mkt mardrömmar som yngre. Hon var med om ett trauma som kattunge och det satt i länge efteråt. Hon vaknade och kastade sig upp och fräste och var rädd. Stackarn.

vår gamling drömmer ofta, var och varannan dag då hon somnat framför tv:n.
en lätt klapp gör att hon lugnar sig ingen och somnar om :).

är lite lätta voffningar och vifftande tassar bara, inget som väcker en om natten.

Mina har alltid drömt massor om det varit med om nåt kul eller nytt under dagen.

Jag minns att CM i nåt avsnitt sa just tvärtom, att en uttråkad hund drömmer, och en trött hund drömmer inte :banghead:

Vår ridgeback drömmer väldigt mycket. Hon både låter och rör sig ganska mycket!
Aussiesarna är betydligt tystare när de sover.

I natt har jag åter igen blivit väckt otaliga gånger av gammeltikens sömnprat. Hon som i vaket tillstånd inte gör mycket väsen av sig verkar tömma ur sig alla ljud i sömnen. När som helst på dygnet så skälls, morrar, gnyr och knorrar hon. Och småspringer. Det är flera ggr om dagen.

Ingen av våra hundar har varit i närheten av att vara sådana här drömmare. Hennes dotter ungtiken har ingen av oss någonsin hört öht. Skägget drömde ibland som liten men som vuxen går det månader mellan gångerna man hör honom och det är nog det som varit normalt för mina övriga hundar.

Vad vet man om hundar och drömmar? Är det drömmar på det sättet vi människor drömmer eller är pratet och springet något annat?

Hur är era hundar?

Min unghund drömmer ofta! Han springer och smaskar, ibland småmorrar han och skäller med munnen stängd. Precis som flera har skrivit upplever jag att han drömmer mer om han varit med om något händelserikt under dagen.

Hur är era hundar?

Alla mina hundar har drömt en hel del, iaf någon gång per dygn har jag nog märkt att de drömt. De springer, rycker, gnyr, gruffar etc..

Det roligaste var då jag och sambo sov hos en kompis i ett gästhus. Jag sov jättetungt och vaknar av att jag tror en mus kilar längs min rygg. Instinktivt slänger jag mig upp innan jag vaknat. Med ett vrål och täcket for åt helsike.. Jag väckte både sambo och stackars hund. Och hundarna utanför i hundgården.. Som larmar och för liv så övriga boende också vaknar..
Det var hunden som rört sig mot min rygg och väckt mig.. Ingen mus..

Stoja drömmer ganska mycket, känner igen det där att det är mer när hon jobbat/fått mycket intryck. Ofta bara springande, ibland gnyr hon också. Sigge kan drömma nån gång ibland men mer sällan.

Stoja sover också gärna tryckt mot sovrumsdörren så det är mer än en gång jag vaknat av att hon "springer" mot den.

Min gläffser, morrar, suckar, skäller, springer och rycker i hela kroppen. Låter likadant varje kväll. hört henne yla en gång. Lille Pudel som jag hade förut gläffste lite då och då. Det hördes ingen skillnad på honom och min stora när dom lät.

Jag kan inte se ett samband mellan aktiv dag och mer drömmar utan det är nog samma jämt. Däremot är det ännu mer nu sen ungtiken åkte. Kanske kopplar hon av bättre och sover djupare utan sin retsticka till dotter här hemma?

Min Beauceron, 9 år, drömmer MASSOR varje natt. Han springer (liggande...) så alla i rummet vaknar. Jagar harar, antar jag. Gnyr och håller på.

Jag tycker också det är så gulligt hur han somnar DIREKT han lägger sig (med oss i vår säng...). Det tar liksom 5 sekunder från att han lagt ner huvudet tills han börjar drömma och sprattla. Tänk om man kunde somna så snabbt själv?!

Min kelpie drömmer något kopiöst. Det är faktiskt ett problem :o

De första åren vaknade jag flera gånger i veckan och trodde att han hade ep-anfall. Han sover också mycket hårt och är svårväckt, vilket inte hjälper när man tror han krampar :crazy:

Men han är tillräckligt gammal nu så jag har släppt den farhågan iaf. Men han väcker mig flera gånger varje natt med sitt sprattlande och morrande/skällande (ska såklart ligga nära). Och som sagt svårväckt. Så jag måste sätta mig upp och ruska på honom och ropa på honom. Alternativt putta ner honom på golvet :o

Häromdagen låg han på min mage i soffan och började morra och rynka på läppen så jag tänkte retas med honom och kittlade honom under tassen, vilket resulterade i att han visade ALLA tänderna och större delen av tandköttet:eek:. När jag skrattade åt honom och frågade varför han var så arg började svansen gå och sedan vaknade han och övergick till hångel så det var nog inte på mig iaf :angel:

Jappen drömmer mer normalt någon gång ibland..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hur ofta drömmer era hundar? (Så att det är uppenbart vill säga). Grima drömmer varenda gång hon somnar, det är morr, skäll, spring med...
2
Svar
21
· Visningar
9 653
Senast: em-pirre
·
L
Övr. Hund Att hundar drömmer har nog dom flesta hundägare märkt, men kan hundar drömma mardrömmar? Eya lever om väldigt mycket när hon sover...
Svar
14
· Visningar
2 626
Senast: liten82
·
Övr. Hund Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka