Hundar på bussen?

Sv: Hundar på bussen?

Du går först fram och betalar sedan så går du bak och går in.
Många som vill ha med sig mycket grejjor visar först upp "Busskortet" framme innan de går bak och lastar på sig och sina saker.

Det borde kanske stå på bussbolagets hemsida? Åker man med västtrafik här i Göteborg så kostar hunden en ungdomsbiljett om hunden inte ryms i en väska. Helt klart diffust tycker jag, även om jag förstår vad dom menar. ;) Eller, jag antar att det inte är okej om jag packar ner min i en sån där stor hockeybag. :D

Jag och exet skulle som vanligt ta en av distriktsbussarna från hundpanget och hem med vår dobermanhane när chaffören påstod att "hundar får bara åka med om de är i en bur eller väska" vilket var rent skitsnack. Vi åkte regelbundet den sträckan och visste vad som gällde för bolaget men när chaffören hotade att åka så hade vi inte direkt lust att stå där i två timmar så vi slet ut en nästan tom hunmatssäck ur packningen och tryckte det hunden där i:idea:
Husse lyfte upp säcken med hundens huvud stickande ut och klev på bussen.
"NU är han i en väska"

Jag tror busschaffören svor för sig själv hela vägen in till stan:angel:

här i karlskrona har det inte kostat förut i allafall. jag åkte med vår schäfer dagligen i flera år. Kanske e det ändrat nu.

KL

Länstrafiken här skriver att personer med hund betalar barntaxa för hunden.

Men det står även att passagerare med hund ska gå in genom mittdörrarna på bussen för att undvika främre delen som är till för allergiker.
Jag kanske är dum, men hur ska man då kunna betala?:confused:

Våra ledbussar har kortläsare i första bakdörren, men det kanske inte era har?

Här i Uppsala (stadstrafiken) får man betala vuxenpris (30/20/15kr = Kontant/sms/kort) för hunden oavsett storlek såvida den inte åker i väska, då är det gratis.

Jag som inte har nån väska får alltså betala fullpris för min lille skit på 7 kg:grin:

Vad gäller om man åker på tex skolkort,eller fritidskort ? (som gäller från kl16.00 +alla helger och lov)
Ska pendla med min boxerhane senare i höst till och från skola,och kan vara bra o veta.

Länstrafiken i Uppsala har att en hund gratis, resten barnbiljett.
Jag som oftast åker med allt mellan 1-5 hundar på bussen har köpt busskort åt hundarna:D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 906
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet... 2
Svar
35
· Visningar
4 930
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10