Hundar på bussen?

nyponros

Trådstartare
Skulle vilja veta vilka reglerna är.. behöver man betala för hundar på bussen?
Vilka hundar(storlek?)? alla, stora?

Åker nämligen buss med min cocker regelbundet, flera gånger i veckan kommer det bli framöver.
Hon väger typ 10 kg och sitter på golvet framför sätet eller i mitt knä, tar ingen plats...
Jag har aldrig behövt betala för henne, busschaufförerna ler bara lite och klappar eller säger typ "å vilken fin vovve" hehe, förutom en gång då en mindre trevlig dam körde bussen. Då sa jag helt vänligt att det var konstigt för jag har aldrig behövt betala förut och fick ett snäsigt "Det är klart du ska betala för hunden!!" tillbaks :p

Så, hur funkar det? Känns som att busschaufförerna får bestämma själva ungefär, och då är det ju svårt att veta...

Sv: Hundar på bussen?

Beror nog mycket på bolag, och även ibland på chaufförerna.
När det gäller Dalatrafik så är det som så att hundar med en mankhöjd över 40cm åker på barntaxa, medans hundar under den mankhöjden, samt ledarhundar åker gratis.

Hur det är på andra ställen kan jag inte svara på. :)

Det beror väl på vilket "bussbolag" det är. Skånetrafiken tar inget extra för en hund.

Jag tror att det dels har att göra med bolag, dels med storleken på hund. Själv åkte jag för första gången buss med min hund förra veckan (en irländsk setter) och fick betala vuxentaxa för henne.

Det borde kanske stå på bussbolagets hemsida? Åker man med västtrafik här i Göteborg så kostar hunden en ungdomsbiljett om hunden inte ryms i en väska. Helt klart diffust tycker jag, även om jag förstår vad dom menar. ;) Eller, jag antar att det inte är okej om jag packar ner min i en sån där stor hockeybag. :D

När jag var i Stockholm och skulle åka tunnelbana var det en i spärren som stoppade oss och sade att vi måste betala för hunden också.. Jag blev ställd och sade "oj okej, såklart!" Då gapskrattade han och sade att nejnej, han skojade ju bara! Jättekul tyckte han, vilket säger en del. Jag är inte alltid förtjust att behöva betala för min hund som får ligga på ett skitigt, blött golv och bli redigt smutsig. Vi åker ju två gånger om dagen så det blir lite pengar i längden. Men men. Har man ingen bil så är det ju helt klart bättre än att gå. ;)

Om fkp betyder Falköping så är det Västtrafik det handlar om, och då ska man betala ungdomstaxa för hunden. Det spelar ingen roll om det är en handväskehund eller en GD, det är samma taxa ändå enligt de spårvägsanställda jag talat med och enligt de skrivna reglerna. Det Galathea skriver stämmer alltså inte överens med den informationen jag fått, och det vore intressant att veta varifrån "väskregeln" kommer. :)

Även om föraren släpper ombord dig och hunden utan att kräva betalt kan man åka dit i en biljettkontroll.

Här får man betala barnbiljett för alla hundar, oavsett storlek. OM man inte har hunden i en bur/väska, då får den åka gratis.

I Stockholm är det gratis att ta med två hundar. Tar man med fler så betalar man barnbiljett för de hundar som är "extra".

Kolla på "ditt" bussbolags hemsida. Där SKA det stå.

Det är som sagt olika från bolag till bolag. Här åker en hund gratis oavsett storlek, har man flera hundar med sig så får man betala barntaxa för dom (även där oavsett om man har en stor eller liten hund). :)

haha ja hon är 3, får väl köra med den nästa gång :D 4 år kvar :D

till er andra. det är västtrafik jag åker med så ungdomsbiljett alltså. Då får jag väl vara beredd att betala den summan då isåfall. men är glad om jag slipper, blir mycket pengar i längden... förstår att stora hundar kostar men hon tar inte upp någons plats. Annars får jag väl köpa henne ett busskort :angel:
Eller hockeyväska som nån sa :D

Det var en chaufför som sade att väskåkande hundar och ledarhundar fick åka gratis så jag trodde på honom, mtp att det var han som körde. Men han kanske inte hade en aning då, eller så kanske han menade att han inte märker om hunden åker väska. :) På hemsidan står det ju faktiskt att alla hundar måste betalas för oavsett storlek, ser jag nu. Men att en person får ta två hundar för en enkelbiljett, om jag tolkar det hela rätt. :laugh:

det brukar finnas platser för hundar längst bak

KL

Länstrafiken här skriver att personer med hund betalar barntaxa för hunden.

Men det står även att passagerare med hund ska gå in genom mittdörrarna på bussen för att undvika främre delen som är till för allergiker.
Jag kanske är dum, men hur ska man då kunna betala?:confused:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 906
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet... 2
Svar
35
· Visningar
4 930
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10