Hundar och vildsvin

Trix

Trådstartare
Nu vet jag hur min hund reagerar på vildsvin :laugh:

Jag har en beauceron:
Bild004-1.jpg

Igår när vi var ute i skogen sprang hon upp på en kulle, försvann en kort stund nedför på andra sidan för att därefter komma tillbaka till oss med raggen rest.
Så sprang hon lite i förväg igen och helt plötsligt ser vi 4 vildsvin komma knatande på rad mellan träden. De var ungefär 7-8m ifrån oss, och hunden (som ju är en gårds- och boskapshund) gick med dem på behörigt avstånd så att hon hela tiden höll sig mellan vildsvinen och oss, för de gick nästan som i en halvcirkel.
Hon var oerhört fokuserad och raggen var rest på ett sådant sätt som jag aldrig tidigare har sett. När hon gått med dem tillräckligt långt för att vara säker på att de inte var på väg mot oss, stannade hon och vände sedan tillbaka. Under hela tiden sa hon inte ett ljud.
Jag tyckte det var fascinerande att se hennes reaktion.

Den ene killen som var med är jägare och han sa att så nära vildsvinen hade han aldrig kommit och att det var synd att hunden inte gav ståndsskall för då hade han lånat henne :devil:

Har ni stött på vildsvin när ni haft hunden med? Hur har den reagerat?

Sv: Hundar och vildsvin

Jag har också en Beauceron :laugh: och här i våra skogar finns massor med vildsvin, men vi har inte mött några än, otroligt nog. Däremot fick han kampa med ett vildsvins-skinn på viltspårkursen och vi använder vildsvinsklövar när vi viltspårar men det räknas knappast ;)
Vad fin din Beauceron är!!! Vad heter den?? Min är Satchmo´s Reeko, 4 år! Din är lite lik min i huvudformen!

Hon heter Vixx du Perouet (e. Roy du Mas Roc Maria u. Regate des Assiers) och i april blir hon 7år :)

Bilder från i somras när hon vaktar hästarna i trädgården:
SANY0129.jpg

SANY0136.jpg

Fullständigt OT :angel:

Ja, jag tog hem henne själv. Var nere hos uppfödaren och träffade pappa, mamma och tidigare helkullsyskon :)
Jag fick be om att de inte skulle kupera öronen för det gjordes fortfarande då.

"Träffade" vildsvin häromdagen. Jag hade då med mig båda hundarna, Narmo - Lapsk vallhund, 7år och Coyote - malle, ca 9mån.

Vi gick förbi en foderplats för vildsvinen (betor) och efter ca 20m så börjar Narmo storskälla vansinnigt in mot skogen, han reser hela raggen (det har han aldrig gjort i hela sitt liv före då) och trippar på frammåt (inte åt det håll han skällde). Han sneglar på mig ibland för att se om jag tänker tala om hur vi ska göra med detta.

Coy var kopplad och reser lite lite ragg vid manken. Han trippar med högt huvud och spanar in i skogen samtidigt som han säger "Muff?.... Muff....??"

Jag och Lena går i samma skog och jag kan bara hålla med. Det är tur att man inte stöter på dom ;)
Ändå ligger det tre foderplatser nära dom vägar där folk går mest, vansinne...

Min weimaraner hukar sig, reser ragg och ger ståndskall. I vanliga fall är han knäpptyst när det kommer till vilt.

Vi gick viltspårskurs i höstas och instruktörerna lade ut ett helt vildsvinsskinn/päls för att se hur hundarna reagerade. Först skällde hunden som en tok på det, sedan smög han fram, konstaterade att grisen var död, tog tag i skinnet och skakade det, efter det försökte han apportera det till mig :D

Jag tycker det är intressant hur olika hundraser/individer reagerar på samma potentiellt farliga djur (vidsvin är ju inte att leka med).

För min hund verkade ju prio ett vara att skydda flocken (hennes lilla människoflock på tre personer :D). Var vildsvinen sedan tog vägen brydde hon sig inte ett dugg om.

Rådjur och älgar regerar hon inte alls på i skogen, mer än att titta på dem, men i trädgården har de inte att göra tycker hon. Rådjuren jagar hon ut ur trädgården, men är nöjd bara de kommit ut på åkern bredvid.

Min ena är skiträdd för vildsvin, hon sticker så fort hon känner lukten. Kan bero på att hon aldrig hade sett skymten av ett förrän hon flyttade till mig och då sprang rätt på ett när vi jagade:angel:

Den andra skäller ståndskall om hon måste, men helst undviker hon dem, vilket de flesta "vettiga" oskarpa hundar gör.

Kan ju påpeka att det är jäkligt stor skillnad på hur en hund beter sig mot en atrapp och ett levande vildsvin. Vill man testa sin hund på riktigt finns det vildsvinshägn som tar in hundar för test.

Vi har sött på vildsvin hemma på tomten.. De gick rätt över tomten när vi var ute och höll på och grävde med traktorn (väldigt underligt att de kom så nära då) mitt på blanka dagen. Vår hund fick upp spåret efter dom och följde spåret ända till tomtgränsen, där blev hon överraskad av galten som stod lite gömd bara en meter ifrån henne, då reste hon ragg och varnade mot den med skall.. Men galten gick till attack och hon fick då lägga benen på ryggen och sprang mot oss med svinet efter! Oerhört obehagligt.. Svärfar som är jägare var med när det hände och han sa att det måste varit något konstigt med de svinen eftersom de valt att komma så nära inpå tomten när vi är där och efter händelsen med hunden stannade de kvar vid tomtgränsen och bökade i flera timmar, helt synliga för oss! De ska ju vara skyggare än så! Nu vill han låna henne till att söka upp svin vid jakten men vi har tackat nej då vi tror att om hon får upp jaktlustan så blir det svårare att få henne att stanna på tomten om hon får upp spår på något..

Vi har också stött på dem i skogen när vi varit ute och då har vår vovve helt försökt undvika dem, det läget på tomten blev nog lite för pressat och otippat.

Kan tillägga att det är just det som är farligt i möten mellan vildsvin och hund, hunden sticker ju gärna till husse eller matte när svinet anfaller och det är då de går till attack mot människan. TYdligen ska det vara så de absolut flesta vildsvinsanfall går till, pga av hunden som springer mot ägaren.. Detta enligt jägarna i trakten här. Enligt dem ska man vända och försöka få med sig hunden så fort det bara går när man möter dem i skogen..

Senast ändrad:

Rådjur och älgar regerar hon inte alls på i skogen, mer än att titta på dem, men i trädgården har de inte att göra tycker hon. Rådjuren jagar hon ut ur trädgården, men är nöjd bara de kommit ut på åkern bredvid.

Precis såg gör vår också! Fast vi har triggat henne lite att göra det också då ffa Räv och Lo springer här och de kan ju ta katterna.. även strykarkatterna som flänger runt här jagar hon av gården men så fort hon kommer till tomtgränsen stannar hon.. Men går en älg eller rådjur över åkern utanför så gör hon inget mer än talar om för dom att de inte ska komma hitåt, aldrig någonsin att hon går utanför tomtgränsen!

Jag tycker det är intressant hur olika hundraser/individer reagerar på samma potentiellt farliga djur (vidsvin är ju inte att leka med).

För min hund verkade ju prio ett vara att skydda flocken (hennes lilla människoflock på tre personer :D). Var vildsvinen sedan tog vägen brydde hon sig inte ett dugg om.

Jo, jag tycker också det är intressant. Min håller sig på behörigt avstånd men har ståndskall och har gjort vid samtliga tillfällen som vi har stött på vildsvin av levande karraktär. Han har varit lös vid de flesta tillfällena och det är skönt att han inte far efter dem.

Vi stod parkerade intill ett vildsvinshägn en gång och han gick inte ens nära staketet när han lastades ut. Skönt att veta för det sista jag vill ha är en hund som ger sig i lag och muckar bråk med grisar.

Jag har en bekant som använder sin JRT till vildsvinsjakt och den är helt vansinnigt ettrig. Fattar inte att han vågar men så har jag aldrig tyckt om vare sig JRTs eller vildsvin och tycker de är plågoris var för sig :devil:

Varken jag eller hunden har träffat på några, tack och lov. Vi har rätt gott om dem häromkring och stundtals är jag orolig att stöta på dem.

Spår har han fått upp efter dem och faktiskt blivit intresserad av, men inte så han följde dem.

Vi har aldrig stött på vildsvin. Vet att det passerar en del då och då över vår mark så Camaro kan säkert ha noterat spåren någon gång, men inte så att jag märkt det.

Såg en film om grisjakt för några dagar sen "Vildsvin, jakt och hundar." Var spännande att se hur hundarna jobbar, även väldigt informativ om hur grisar bör utfodras osv..

Camaro ska testas på grisatrapp i vår. Sambo vill även testa henne i hägn men det är inget som är bestämt.

Det positiva som kom ut av detta möte är ju att jag nu vet hur hunden reagerar i möte med vildsvin :)

Dvs jag behöver inte vara speciellt orolig att hon ska råka illa ut , av ren nyfikenhet eller dumhet, när vi är i skogen. Vi har ganska gott om dem här runt gården så för mig var det bra info.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 717
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama