Hundar i stall

Lösa och fritt springande betyder inte helt utan koll.
Från vårt stall är det en bit upp till vägen och mina hundar lämnar inte gårdsplanen.

Men många gårdsplaner har ju vägen liksom tvärs igenom och här kan det ofta bli problem. Det finns dessutom många som säger sig ha koll, men det är ju omöjligt att ha om hunden är utanför stallet och man själv inne, ofta dessutom med stängd dörr!

...och nu säger jag inte att det gäller dig, men jag har varit med om mer än en hundägare som säger att "min hund går aaldrig ut på vägen, medan jag i själva verket har fått valla in den otaliga gånger då den har trallat omkring ute på vägen och varit i vägen för bilar. Eller de som säger att "det är lugnt, han kommer inte fram!" Men, när jag återigen finner mig stående med ett halsband i varje hand och försöker få min tik att inte äta upp den framspringande, så har han dels kommit alldels för nära och dels vågar jag inte riktigt lita på det där med att den inte kommer fram...

Och så en liten spinoff på den frågan. Jag som då har en hund som inte är det minsta förtjust i andra hundar, varför jag håller henne kopplad i stallmiljöer; är det då bara jag som ska anpassa mig efter att andra vill ha sina hundar fritt springande? (Vilket innebär att jag aldrig kan ta med min hund eftersom jag dels inte vill utsätta henne för stressen och dels inte vill riskera att hon biter någon annan hund.) Eller kan det vara rimligt att man möts halva vägen var där alla ser till att hålla koll på sina hundar och ser till att de inte stör andra? (Nu tänker jag mig inackorderingar gentemot varandra, självklart måste stallägarens hund/-ar få vara lösa om denne vill ha det så! Där anpassar ju jag mig, inget snack.)

@Görel @domesticus
Jag väljer stall som känns säkert och hundvänligt där mina kan följa med på ett bra sätt.
Nu har vi som sagt inte ett traditionellt stall utan uteboxar och uppställningsplatser och sadelkammare i den delen som skulle kunna kallas stall.

Gå in där och stänga dörren med hundarna utanför skulle jag aldrig göra. Det skulle bli ett jäkla liv, de vill ha koll på mig.

På gårdsplanen för de samma som i trädgården hemma, nosar, busar eller ligger och vilar. Under de året vi stått i stallet har de aldrig gått därifrån utan mig, aldrig mot vägen, skogen bakom eller i hagarna. De har inget intresse av det. Lämna dem utan uppsikt gör jag inte, jag är rädd om mina hundar.

Den äldsta är klok och vet att när jag hämtar en grimma är det häst på gång in så då springer han till sadelkammardörren och vill bli insläppt. Den yngre hänger på.
Är ett litet stall och bara en inackordering förutom mig. Är vi där samtidigt vilket nästan aldrig händer är mina i sadelkammaren för att inte riskera att störa när hon mockar och fixar.
När stallägaren är ute är de ute som vanligt med hennes hund. Inga konstigheter och alla är nöjda.

Till dig som har problem med din ilskna hund och andras lösa. Ställ dig i ett stall med koppeltvång och strikta regler så slipper du problemet.
Skulle jag tvingas stå i ett stort stall skulle jag ha mina kopplade för deras skull. Regler och ordning är väldigt viktigt för mig och jag skulle aldrig orka stå där folk gör som de vill.
Även därför jag väljer bort stora stall. Vill ha ĺugn och ro.

Alltså, nu har jag inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar någon, och det är egentligen inget direkt svar på ts, men:

Är det ingen som respekterar stallkatterna i stallen? De bor ju där, varför ska de behöva trängas undan av stora hundar som kommer och springer runt överallt?

Nu har kanske inte just ts någon stallkatt, men jag talar utifrån egen erfarenhet.

/Ninjakatten som igår blev jagad av 4 stora hundar på ridturen och är avigt inställd mot allt som har med hundar att göra

Lägger till; Jag anser att man ska ha mer koll på sin hund när den är lös på "allmän" plats och i stall än vad man kanske anser sig behöva ha i sin trädgård.
(Även om hunden inte jagar hästar, har hästvett eller smiter från gården och är söt.)

jag kan förstå att man har med hunden i stallet då man mockar och hunden kan busa med andra hundar, men då man rider så är det inte roligt med en flock hundar efter sig, vilket lätt händer då den egna hunden ska följa matte och hundens vänner vill följa med och fortsätta leka. den egna hunden kan man ju platsa i ett hörn på ridbanan om den tvunget ska vara med, men är det flera hundar och flera hästar på ridbanan så är det lite väl okontrollerbart.

min gård är inhägnad, så jag låter hundarna springa fritt och kan ha stängt till ridbanan om det är ngn hund på besök som envisas med att springa in på ridbanan då jag rider. (vår egna går aldrig in till hästarna, hon ligger utanför och håller koll.)
och då jag rider ut och inte vill ha egna hunden + 2 extra hundar efter mig så kan jag enkelt stänga efter mig.

så en hund hage i anslutning till stallet kanske är ngt att ha i stall med koppel tvång? sätta hunden i hagen då man rider och ha hunden kopplad övrig tid :). hundarna rastar sig själva och springer inte mellan benen på hästarna :)

Är det ingen som respekterar stallkatterna i stallen? De bor ju där, varför ska de behöva trängas undan av stora hundar som kommer och springer runt överallt?

Nu har ju inte alla katt bara för att de har gård ;) , även om det inte är ovanligt. Finns det katter på gården så är det, imo, stallägarens uppgift att se till att reglerna passar även dem.

I de stall jag stått (och står) finns det katter, även om de inte bor i stallet på nuvarande stället utan bor i huset men är ute på egen tass. I inget av stallen har det varit problem med eller för katterna, gällande hundarna. De har inte blivit jagade, skällda åt eller undanträngda på något sätt.

Jag har katt i stallet som mina egna hundar inte tåler och det blir inte bättre att andra hundar jagar honom.

Är inackorderad i mindre stall, det är enbart mina två samt stallägarens häst. Jag har med min hund varje dag, hon är alltid lös. Stallägarens hund kilar ofta ner till stallet och leker med min, inga problem öht.

I kollektivstallet jag stod i tidigare hade alla hund, tror det var 6-7 hundar som mest. Alla var lösa och man hjälptes åt att hålla koll. En tid efter att jag flyttat blev det koppeltvång dock, då flyttade flera inackorderade (och det hade jag också gjort, vill ha med mig hunden).

I kollektivstallet jag stod i tidigare hade alla hund, tror det var 6-7 hundar som mest. Alla var lösa och man hjälptes åt att hålla koll. En tid efter att jag flyttat blev det koppeltvång dock, då flyttade flera inackorderade (och det hade jag också gjort, vill ha med mig hunden).

Fast ha med dig hunden kunde du ju ändå, bara att du behövde ha den i koppel.

Nu har ju inte alla katt bara för att de har gård ;) , även om det inte är ovanligt. Finns det katter på gården så är det, imo, stallägarens uppgift att se till att reglerna passar även dem.

I de stall jag stått (och står) finns det katter, även om de inte bor i stallet på nuvarande stället utan bor i huset men är ute på egen tass. I inget av stallen har det varit problem med eller för katterna, gällande hundarna. De har inte blivit jagade, skällda åt eller undanträngda på något sätt.

Vet att inte alla har katt, men det var en tanke som kom upp när jag snubblade över tråden.
Jag råkar vara lite... ehm... rabiat när det gäller hundar i stallet, och att stallkatter är liksom mindre värda än hästägarnas hundar. I de stall jag varit i, ska jag poängtera! Säger inte att det är så hos er här på buke. ;)

Självklart finns det undantag. De finns ju även de som vet allt om sina skyldigheter och skiter i det, de är ännu mer irriterande än de okunniga.
Jo precis. När jag ska ha häst igen om några år då kommer jag definitivt välja ett stall utan en hög med hundar. Eller tokiga katter som anfaller en. Egentligen eftersom det säger så mycket om stallägarens syn på hur djur ska behandlas och den synen delar jag inte.

Jag är lite avig gällande hundar i stall. Hundar som beter sig (är tysta, låter bli hagen och inte intresserar sig för hästarna eller eventuella stallkatter) har jag inget större problem med om de vistas lösa i stallmiljö. Dock vill jag inte ha flängiga hundar som inte lyssnar i stallet. Min förra hund fick sitta i boxen om jag var tvungen att ta henne med - för hon var inte 100% i inkallningen och ville gärna valla häst, samtidigt hade jag en valack som gärna tog livet av hundar som vågade sig för nära.

Svärmor har hästgård och när vi besöker henne så får vår hund springa lös - tillsammans med deras. De är dock inte i hagarna och ränner och är man i stallet och grejar med hästar så ska hundarna hålla sig undan. Mest strosar de runt i trädgården och är inte i stallet och springer, då känns det OK. Men hade inte min hund kunnat uppföra sig hade hon fått vara kopplad. Jag vill inte att hon eller hästar blir skadade.

Jag skulle inte ha några som helst problem med ett hundförbud i stall som jag eventuellt är intresserad av.

Fast ha med dig hunden kunde du ju ändå, bara att du behövde ha den i koppel.

Visserligen, men det är stor skillnad mellan att kunna släppa hunden lös så hon får busa själv under de timmar jag är i stallet - eller sitta kopplad. Jag hade fått ångest och skyndat mig i stallet, och det vill jag slippa.

Visserligen, men det är stor skillnad mellan att kunna släppa hunden lös så hon får busa själv under de timmar jag är i stallet - eller sitta kopplad. Jag hade fått ångest och skyndat mig i stallet, och det vill jag slippa.
varför ska du ha frikort för din hund? Du får väl avsätta tid för hunden efter hästen om du nu ska ha 2 djur. har du två hästar så springer väl inte den ena lös på banan när du tränar den andra.

varför ska du ha frikort för din hund? Du får väl avsätta tid för hunden efter hästen om du nu ska ha 2 djur. har du två hästar så springer väl inte den ena lös på banan när du tränar den andra.

Vad får dig att tro att jag inte avsätter tid för mina djur?
Både hund och hästar får tillräckligt av min tid, men självklart har jag hellre hunden lös än fastkopplad.
Eftersom att jag har både hästar OCH hund väljer jag ett stall som fungerar för mig, på alla punkter. Varför skulle jag inte?

Bara för att man vill ha hunden lös så betyder inte det att man inte avsätter tid för sin hund.
Just därför jag står i ett litet stall så slipper man alla surmuppar som stör sig på allting.

Än så länge har ingen svarat på min fråga; Vem går "först"? Är det en rimlig tanke att man kan möta halvvägs, dvs att alla håller koll på sina hundar och om det nu skulle vara någon som inte vill att dennes hund ska "delta i det lösa hundgänget" eller behöva "utsättas" för det, så efterlevs detta, eller är det automatiskt så att de lösa och frispringande hundarna går först och den som har en hund som inte funkar med detta får lämna hunden hemma? (Detta nu förutsatt att stallägaren inte har några specifika regler eller synpunkter gällande detta.)

Kl
Jag följer debatten mkt intresserat då jag är hästägare sen 35+ år, ansvarig för stall osv, samt dessutom alltid haft hundar i familjen som vi jobbat med och tävlat och tränat aktivt osv .

För mig som hästägare och hundägare är det öht trots livet med både hund och häst, inte öht ekvivalent med att jag förväntar mig eller ens tycker det är ok att hundar ska springa lösa i stallmiljö för att kunna "Leka och vara hundar" under tiden som hästägaren sysslar med sina hästar .
Jag har aldrig dragit parallell mellan att dessa två roller som häst och hundägare ska vara naturligt Att kombinera om man inte har sitt eget stall / ett par personer i stallet typ .

Jag kan inte öht koppla av och fokusera på min häst säkerhetsmässigt i ett stall med andra (många) inackorderade om hundar far runt inkl min egen hund som jag aldrig någonsin släppt ut utan uppsikt att "leka" utanför stallet för att "hunden ska få vara hund" under såna förhållanden .

Däremot har jag haft mycket glädje av hund och hästar tillsammans både i stallmiljö och på uteritt osv i egen regi genom åren . Det är underbart !

Med det sagt så fascineras jag över att folk beter sig som det redovisas i tråden och vill ha /förväntar sig att deras hundar ska kunna springa fritt på anläggningar och ha kul, medans man fokuserar på sin häst och andra inackorderade i flertal i stallet tydligen resonerar samma . Blir så otroligt förvånad varje gång att det funkar så trots hur noga folk är med sina hästar säkerhetsmässigt osv , men ändå resonerar de så ang hundar i sammanhanget ?

Senast ändrad:
Bara för att man vill ha hunden lös så betyder inte det att man inte avsätter tid för sin hund.
Just därför jag står i ett litet stall så slipper man alla surmuppar som stör sig på allting.
Fast du reagerar ju på ngt som inte finns i diskussionen nu tänker jag ?
Du står ensam uppstallad på plats där det inte finns några andra hundar eller hästägare utom ngn enstaka . Det är ju ett annat läge helt då ni ju utifrån det kommit överens och du dessutom inte har behov av att vakta dina hundar på sekunden eftersom inga andra hundar här närsomhelst dimper ner på stallplanen närhelst ? Du låser ju in dem när du inte har koll som du skriver dessutom .

Kommentaren surmuppar känns ju konstig utifrån ditt läge . Tror du hade varit en deluxe sur mupp om ngn hästmänniska parkerat på din stallplan och släppt ut sin hund/hundar bara rakt av närhelst, medans dina går lösa utifrån hur ni kommit överens om och du känner det är kontrollerat där du står utifrån det ?

Fast du reagerar ju på ngt som inte finns i diskussionen nu tänker jag ?
Du står ensam uppstallad på plats där det inte finns några andra hundar eller hästägare utom ngn enstaka . Det är ju ett annat läge helt då ni ju utifrån det kommit överens och du dessutom inte har behov av att vakta dina hundar på sekunden eftersom inga andra hundar höet närsomhelst dimper ner på stallplanen närhelst ? Du låser ju in dem när du inte har koll som du skriver dessutom .

Ja det är sant. Jag blir bara lite provocerad att vissa verkar anta att hundarna är med som aktivering för hundarna, att man bara släpper dem och sen inte bryr sig om vad de styr med bara för att de är lösa.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 793
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 665
Senast: Fibusen
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 118
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?