Hundar i stall

Ni som har egna stall eller är uppstallade, hur ser reglerna ut med hundar i ert stall?
Jag har eget stall med några få inackorderingar och de har med sina hundar. Jag är ständigt nervös för att mina hundar ska komma ut och funderar nu på att förbjuda andra hundar i stallet.

Jag står i ett stall med 14 andra hästägare, hundar är välkomna. Stallägaren har inga hundar själv däremot katter. Hundarna ska hållas kopplade både för deras egen skull (alla hästar är inte snäll), övriga stallgästers skull och såklart katterna. Vi får släppa hundarna uppe i sommarhagen så de kan leka, men de blir inge bus på stallplanen eller i närheten av hästarna. Hundar som en sköter sig får sitta i bilen.

@Fiorano Jag tycker det är rätt stor skillnad på hundar som är "uppvuxna" i stall eller stall där matte och husse jobbar heltid och släpper ut hunden på kvällen för att röja runt medan de fixar med hästarna.
Så som du beskriver att din hund sköter sig har jag en förhoppning att jag kan göra det samma med min kommande.

@Ninjakatten Vad jag vill ha fram är att det moraliseras mer kring hundägande än hästägande, inte huruvida du släpper lös din häst. Samt att jag anser det självklart att välja stallplats utifrån vad som är viktigt för sig själv, om det måvara ridhus eller att hunden ska få vara med är väldigt individuellt. Ni som har så stora problem med lösa hundar i stall, varför flyttar ni ens till såna stall?

Vad jag vill ha fram är att det moraliseras mer kring hundägande än hästägande, inte huruvida du släpper lös din häst. ...

Nja, jag upplever det mer som synpunkter på HUR man utövar sitt hundägande. Bara för att man har häst är det väl inte obligatoriskt att man ska ha hund, och kunna ha den där hästen bor? Då får man vackert skaffa eget ställe, för att vara garanterad att det fungerar.

Jag tycker inte det är särskilt trevligt oavsett ställe, att bara släppa ut sin hund och kräva att den ska vara välkommen. Kommer folk hem till oss, får de acceptera hundarna. Punkt. Men utanför hemmet är inte hunden självklar, den är mitt ansvar och inte släpper jag ut den hur som helst varsomhelst.

@Ninjakatten
Så svårt är det inte att kolla vad som gäller när man letar stall.
Vill man inte ha lösa hundar omkring sig, välj så inte ett sådant stall.
Lite sent att komma och gnälla efteråt. Jag skulle aldrig koppla mina ifall det flyttar in någon tjurskalle som stör sig. Jag var där först och flyttade dit med förutsättningen att kunna ha mina lösa med mig så länge de funkar med stallägarens hund och sköter sig.

Fast @Bison lite får man väl visa hänsyn också. Nu vet jag inte om dina hundar skäller o springer fram när nån kommer, men även jag som hundvan kan tycka det är obehagligt och skulle inte uppskatta det om jag flyttade till ett nytt stall. Då får man visa hänsyn och kanske koppla hundarna i början tills den nya inackorderingen känner sig ok med hundarna, även om denne visste sen innan att det finns hundar i stallet.

Ligger de stilla utan att störa nån eller strosar omkring för sig själva i stallet så är det väl en annan sak ifall nån blir sur, då har den flyttat till fel stall.

Vi har en i stallet som är hundrädd. i början fick mina helt enkelt vara kopplade då jag inte litade på att den ena inte skulle börja skälla och de kände dessutom av hennes osäkerhet.
Nu är hon ok med dem och är inte rädd, då bryr sig inte mina i henne om hon inte vill hälsa. För mig känns det som en uppoffring man får lov att göra även fast hundar är tillåtna lösa i stallet.

@ketrawcz
Självklart låter jag dem inte härja runt. Men koppla varje gång? Aldrig!
Men problemet är att folk låter hundarna härja runt utan någon som helst uppsyn över dem. Jag säger inte att du inte har koll på dina hundar, bara att det är vanligt att folk inte har det. För att ta ett exempel från vårt stall förra året:

Hundägaren är i sadelkammaren och dammsuger med stängd dörr. Hunden är lös i stallet. Jag står och mockar i stallet och min häst är lös i manegen för att busa av sig det värsta innan jag skall rida (pigg unghäst). Med jämna mellanrum öppnar jag dörren mellan stallet och manegen för att kolla så att min häst inte hittar på något dumt, vid ett av de tillfällena så tränger sig hunden förbi mina ben och springer in i manegen där den direkt börjar jaga min häst ivrigt skällande. Min häst tycker att det är lika kul han så han skuttar runt och sparkar så att hovarna flyger millimetrar från hundens huvud. Hunden skiter fullständigt i att jag ropar på den. Hundägaren har inte ens märkt att hunden är borta och det enda jag kan tänka på är hur sjutton jag skall kunna förklara för hundägaren att min häst har sparkat in skallen på hennes hund. Innan det inträffar en olycka så bryter dock hästen och kommer fram till mig då han hört mig ropa. Hunden fortsätter hoppa omkring och skälla runt oss, men den underbara hästen står bara lugnt och stilla bredvid mig fram tills dess att hundägen upptäcker att hunden är borta och hör mig ropa från manegen.

Jag har inget problem med att hunden är lös i stallet, men då skall hundägaren ha koll på hunden också.

@Ninjakatten Vad jag vill ha fram är att det moraliseras mer kring hundägande än hästägande, inte huruvida du släpper lös din häst. Samt att jag anser det självklart att välja stallplats utifrån vad som är viktigt för sig själv, om det måvara ridhus eller att hunden ska få vara med är väldigt individuellt. Ni som har så stora problem med lösa hundar i stall, varför flyttar ni ens till såna stall?

Jag förstår mycket väl vad det är du vill ha fram, men jag håller inte med. Jag tycker inte att det moraliseras alls kring hundägande, och jag tycker att det borde göras det mer. Och det är ett faktum att vissa hundar är störande för omgivningen. Jag absolut ingen som helst åsikt om ditt hundägande, eftersom jag inte känner dig eller din hund alls. Jag har ingen åsikt om någons hundägande, men när jag störs av hunden blir det mitt problem.
Ett stort problem med att välja stall utan hund är att det inte finns några. Alla stall tillåter hundar, och ibland finns det inga alternativ.

@Ninjakatten
Lite sent att komma och gnälla efteråt. Jag skulle aldrig koppla mina ifall det flyttar in någon tjurskalle som stör sig. Jag var där först och flyttade dit med förutsättningen att kunna ha mina lösa med mig så länge de funkar med stallägarens hund och sköter sig.

Jag tror inte att någon skulle koppla sina hundar för att en person stör sig, och är det ett stall där hundar är tillåtna får man ju gilla läget, det är ju självklart. Men jag tycker fortfarande att man som hundägare ska respektera andra och kunna förstå att det finns andra i omgivningen. Vilket ju var det jag sade från början, att jag såg en tendens av egoism hos hundägande hästägare, vilket jag fortfarande ser.

Och jag tycker fortfarande att stallkatterna förtjänar lite respekt och utrymme, och det var detta jag reagerade på från första början.

Är inte stallkatt ett ganska gammalt fenomen? Har aldrig varit med om någon sådan i något utav de stall jag stått. Däremot har det varit hundförbud i något och hela tråden är ju ett bevis på att det finns sådana stall om man vill ha det så. Anser fö också att det är ett väldigt moraliserande kring hästägarens hundägande här på buke överlag. Men senast jag påpekade det blev det trådrensning så håller en låg profil.

Jag tycker hundar kan vistas i stallmiljön om det sker på ett ansvarsfullt och säkert sätt, men däremot har jag alltid undrat över hur hundägare tänker kring säkerhet i stallar och hälsa för sina hundar? Omgivningen?
"Alla älskar inte din hund så som du gör" (majoriteten av de som är i ett stall är nog där för hästen) kanske tåls att fundera över när man står i ett stall med flera hyresgäster tex och måste hunden alltid vara lös även om den kan, vad är hemskt med koppel?

Min erfarenhet är inte positiv tyvärr (stått inackorderad i stall m minst 10 boxar och upp till 25 dvs rätt mycket folk i rörelse m alla hästägare, medryttare osv).
Majoriteten har varit lösa ute och är lösa i stallet oftast utan kontroll fr handhavande..Ofta samtidigt som hästar står i gången eller leds i gången, när hästar rids, när hästar tas till el från hage. Ingen ovanlighet att de springer runt i hagarna heller om chansen finns.
Att stallet är hästarnas hem framförallt tycker jag är en viktig sak att fundera över, ingen hundrastgård, säkerhetstänkt är a och o i stallar och all form av skaderisk bör minimeras.

Min häst kickade en hund en gång så den flög bra många meter och tjöt som bara den för att den var lös och för nyfiken när hästen togs från hagen, inte roligt alls att behöva åskåda..andra hästar har sparkat ihjäl hundar m frambenen och ska tydligen inte vara en vacker syn det heller. Otroligt många hästar provoceras av hundar utan att det märks, rätt vad det är smäller det bara.
Det är bara tur att hunden inte tog skada men det var inte roligt, sedan dess blev det koppeltvång i stallet och ett maxantal på hundar i stallet samtidigt för det blev ohållbart och hundägarna ursäktade sig alltid med "meeen så brukar den inte göra".
Helt rätt agerat av stallägare tycker jag, hundarna fick sin chans och det fungerade inte med "sunt förnuft" och den bra koll hundägarna påstod sig ha. Skulle inte det fungera skulle det bli totalt hundförbud.

Jag föredrar att man i stallet och där hästar el andra vistas har dem kopplade, inte i vägen utan gärna tex sitta i boxen med sin husse el matte medans de mockar eller sitter snällt brevid när de gör foder osv..Samma syndrom för hundar brukar tyvärr råda som med barn..andra i stallet ska vara pass upp och hålla koll på hundar, flytta hundar, gå omvägar för att hundarna blockerar framfarten, ropa på matte/husse att flytta hunden, oroa sig över hundar, ropa på husse/matte igen att vovve är lös bland hästarna i hagen osv.
Det tycker jag inte är ok att kräva från omgivningen och helst vill jag inte höra saker som "skit i min hund han gör inget, flytta den om den är i vägen, säg till mig osv" för det är väl ingen som vill att någon ska skada sig eller för den delen hålla koll på andras hundar? Det är hundägarens ansvar att se till att hunden inte är i vägen, inte stör och framförallt..inte orsakar olyckor. Strikt hundägaransvar gäller överallt och det innebär också att hålla god koll på var sin hund befinner sig och vad den gör så att den inte orsakar olyckor.

Personligen skulle jag skilja på häst och hund och hunden skulle få stanna hemma och endast följa med ibland.
Sedan är det givetvis skillnad i vad för slags stall det handlar om, i större inackorderingsstall hör en massa hundar inte hemma tycker jag nog, miljön blir alldeles för rörig om varje hästägare släpar med sig hunden dagligen och när det är som mest rörelse i stallet.
Grundkraven för mig för att jag ska tycka att hund är ok i stallmiljö är: tyst, lugn och lydig hund som befinner sig i sin absoluta närhet till husse och matte, ointresserad av omgivningen..dvs går varken fram till andra hundar, häst eller människor utan lov.

@Dandylinn jag håller helt med du har skrivit ett mkt klokt inlägg som illustrerar ett alltför vanligt problem .

Jag har som sagt själv hund och har haft i alla år och har med i stall där det är få inackorderade/ inga alls /ngn annan hund/hundar osv och såklart blir läget då ett annat . I de stall och situationer som redovisas i tråden skulle jag aldrig komma på tanken att utsätta min hund för situationer jag inte har hundra koll över eftersom jag sysslar med min häst och under tiden gör ett större antal andra hästägare detsamma med sina hästar, hundar springer lösa osv under tiden . Då sitter hunden i bilen eller kopplad sen kan den få följa med vid uteritt med mig .

Det är helt enkelt inte varesig en säker miljö för någon, ansvarsmässigt och övrigt, och inte heller är det ok för hundarna utifrån ansvar man har gentemot dom , de lägen som diskuteras i tråden .

Problemet känns otroligt etablerat i hästvärlden vilket många vittnar om här i tråden . Som jag skrev tidigare ser många stallsituationer annorlunda ut nuförtiden mot förr , och lösa kringspringande hundar som ska "umgås" med varandra samtidigt som ägarna har fokus på sina hästar samt är många inackorderade går inte riktigt ihop .

Jag förstår inte riktigt att det ens känns som märklig obefogad kritik för några i sammanhanget ?
Har man ett annat läge i fråga om uppställning och få hundar/hästägare osv och har koll på sin hund och hunden sköter sig och är van osv, finns ju inte problemet , dvs finns ingen anledning att känna sig berörd ?

Är inte stallkatt ett ganska gammalt fenomen? Har aldrig varit med om någon sådan i något utav de stall jag stått. Däremot har det varit hundförbud i något och hela tråden är ju ett bevis på att det finns sådana stall om man vill ha det så. Anser fö också att det är ett väldigt moraliserande kring hästägarens hundägande här på buke överlag. Men senast jag påpekade det blev det trådrensning så håller en låg profil.

Min fetning. Jo, det är gammalt - och i högsta grad aktuellt även i dag enligt min erfarenhet. Fortfarande vanligt.

Vilket ju var det jag sade från början, att jag såg en tendens av egoism hos hundägande hästägare, vilket jag fortfarande ser.

Fast gällande just respekt mot andra så är det inget unikt för hundägare. Nu vet jag att det är just hund som diskuteras här, men vill bara flika in det. Ett strålande exempel är all sönderriden mark och de problem som någorlunda regelbundet luftas bl.a. här på Buke gällande konflikten markägare/hästfolk. Jag tycker att den där gnuttan egoism finns hos de flesta "sorters" djurägare, så att säga.
Vill poängtera att detta inlägg inte riktas mot någon i denna tråd, utan enbart är en reflektion. :)

@Ninjakatten
Fast det är väl vad stallägaren förkunnar gäller oavsett och att du var där först osv lär bli märkligt som resonemang den dagen stallägaren anser att hundar och hur de bör hållas i sammanhanget bör adresseras eller ändras om läget sen tidigare inte verkar hålla ? . Varför reagerar du så starkt ? Som jag fattat det i tråden berörs du öht inte av "problemet " ?

Fast gällande just respekt mot andra så är det inget unikt för hundägare. Nu vet jag att det är just hund som diskuteras här, men vill bara flika in det. Ett strålande exempel är all sönderriden mark och de problem som någorlunda regelbundet luftas bl.a. här på Buke gällande konflikten markägare/hästfolk. Jag tycker att den där gnuttan egoism finns hos de flesta "sorters" djurägare, så att säga.
Vill poängtera att detta inlägg inte riktas mot någon i denna tråd, utan enbart är en reflektion. :)

Helt sant . Tror dock inte det handlar om medveten "egoism" man ser bara inte hela bilden . Dvs det finns ingen medveten tanke., dvs det finns inget uppsåt i sak . Just därför blir det så problematiskt både det du skriver om och i övriga sammanhang bl.a. som här nu gällande hund i stall .

I många stall är hundfrågan oftast inte ens diskuterad förns den dagen ett problem uppstår.
Inget stall jag varit i har haft något uttalat öht om hund i stallet "från början" faktiskt så långt jag kan minnas.
Konstigt egentligen eftersom att vi hästmänniskor i överlag brukar vara måna om att tänka på det mesta vad gäller rutiner och regler ffa i gemensam stallmiljö.

Sedan så kan ju premisserna ändras med tiden och det gäller ju åt båda hållen, vilket man märker bara av den här tråden och troligtvis hur det ser ut i verkligheten också.

.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 649
Senast: Fibusen
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 053
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
355
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka