Jag tycker hundar kan vistas i stallmiljön om det sker på ett ansvarsfullt och säkert sätt, men däremot har jag alltid undrat över hur hundägare tänker kring säkerhet i stallar och hälsa för sina hundar? Omgivningen?
"Alla älskar inte din hund så som du gör" (majoriteten av de som är i ett stall är nog där för hästen) kanske tåls att fundera över när man står i ett stall med flera hyresgäster tex och måste hunden alltid vara lös även om den kan, vad är hemskt med koppel?
Min erfarenhet är inte positiv tyvärr (stått inackorderad i stall m minst 10 boxar och upp till 25 dvs rätt mycket folk i rörelse m alla hästägare, medryttare osv).
Majoriteten har varit lösa ute och är lösa i stallet oftast utan kontroll fr handhavande..Ofta samtidigt som hästar står i gången eller leds i gången, när hästar rids, när hästar tas till el från hage. Ingen ovanlighet att de springer runt i hagarna heller om chansen finns.
Att stallet är hästarnas hem framförallt tycker jag är en viktig sak att fundera över, ingen hundrastgård, säkerhetstänkt är a och o i stallar och all form av skaderisk bör minimeras.
Min häst kickade en hund en gång så den flög bra många meter och tjöt som bara den för att den var lös och för nyfiken när hästen togs från hagen, inte roligt alls att behöva åskåda..andra hästar har sparkat ihjäl hundar m frambenen och ska tydligen inte vara en vacker syn det heller. Otroligt många hästar provoceras av hundar utan att det märks, rätt vad det är smäller det bara.
Det är bara tur att hunden inte tog skada men det var inte roligt, sedan dess blev det koppeltvång i stallet och ett maxantal på hundar i stallet samtidigt för det blev ohållbart och hundägarna ursäktade sig alltid med "meeen så brukar den inte göra".
Helt rätt agerat av stallägare tycker jag, hundarna fick sin chans och det fungerade inte med "sunt förnuft" och den bra koll hundägarna påstod sig ha. Skulle inte det fungera skulle det bli totalt hundförbud.
Jag föredrar att man i stallet och där hästar el andra vistas har dem kopplade, inte i vägen utan gärna tex sitta i boxen med sin husse el matte medans de mockar eller sitter snällt brevid när de gör foder osv..Samma syndrom för hundar brukar tyvärr råda som med barn..andra i stallet ska vara pass upp och hålla koll på hundar, flytta hundar, gå omvägar för att hundarna blockerar framfarten, ropa på matte/husse att flytta hunden, oroa sig över hundar, ropa på husse/matte igen att vovve är lös bland hästarna i hagen osv.
Det tycker jag inte är ok att kräva från omgivningen och helst vill jag inte höra saker som "skit i min hund han gör inget, flytta den om den är i vägen, säg till mig osv" för det är väl ingen som vill att någon ska skada sig eller för den delen hålla koll på andras hundar? Det är hundägarens ansvar att se till att hunden inte är i vägen, inte stör och framförallt..inte orsakar olyckor. Strikt hundägaransvar gäller överallt och det innebär också att hålla god koll på var sin hund befinner sig och vad den gör så att den inte orsakar olyckor.
Personligen skulle jag skilja på häst och hund och hunden skulle få stanna hemma och endast följa med ibland.
Sedan är det givetvis skillnad i vad för slags stall det handlar om, i större inackorderingsstall hör en massa hundar inte hemma tycker jag nog, miljön blir alldeles för rörig om varje hästägare släpar med sig hunden dagligen och när det är som mest rörelse i stallet.
Grundkraven för mig för att jag ska tycka att hund är ok i stallmiljö är: tyst, lugn och lydig hund som befinner sig i sin absoluta närhet till husse och matte, ointresserad av omgivningen..dvs går varken fram till andra hundar, häst eller människor utan lov.