Hundar i stall

Än så länge har ingen svarat på min fråga; Vem går "först"? Är det en rimlig tanke att man kan möta halvvägs, dvs att alla håller koll på sina hundar och om det nu skulle vara någon som inte vill att dennes hund ska "delta i det lösa hundgänget" eller behöva "utsättas" för det, så efterlevs detta, eller är det automatiskt så att de lösa och frispringande hundarna går först och den som har en hund som inte funkar med detta får lämna hunden hemma? (Detta nu förutsatt att stallägaren inte har några specifika regler eller synpunkter gällande detta.)

Nu är det lite annorlunda eftersom jag står som jag gör. Trädgården angränsar till stallplan och mina boxar ligger i princip i stallägarens trädgård och mina hundar tuffar omkring där mest hela tiden vilket stallägaren såklart är helt okej med är bäst att tillägga.
Om de får besök med hund som inte fungerar att ha lös med mina kallar jag självklart in mina och sätter dem i lina på stallplan.

@Bison ja som sagt tror du missläser för jag ser nog ingen i tråden som har problem med hundar utifrån ditt läge eller som du tolkat det ? Du har ju ett jättebra läge och inga problem som tråden vidrör tänker jag ?

Visserligen, men det är stor skillnad mellan att kunna släppa hunden lös så hon får busa själv under de timmar jag är i stallet - eller sitta kopplad. Jag hade fått ångest och skyndat mig i stallet, och det vill jag slippa.

Detta fattar jag inte ? Släpper du ut hunden i/runtom stallet alltså att "busa" på eget bevåg medans du är i stallet och sysslar med annat/din häst/rider/tränar osv ?
Hundar är flockdjur så de vill ha kontakt och motion kombinerat . Jag tycker inte filosofin att "då får hunden springa lös så jag kan göra annat tidsekonomiskt/ samvetslöst befriande" är rätta tanken ang hundägande som lösning faktiskt .

Ja det är sant. Jag blir bara lite provocerad att vissa verkar anta att hundarna är med som aktivering för hundarna, att man bara släpper dem och sen inte bryr sig om vad de styr med bara för att de är lösa.
Inte enbart riktat till dig, som var tanken från början. :)

Saken är väl just det att det finns dem som gör just det.
Tycker det är praktiskt liksom, två flugor i en smäll.
Hunden kan leka med kompisar och så sysslar ägaren med sin häst. Räknar med att någon annan håller koll.

Som sagt, gör inte du så så är det toppen. :)

När jag hade hund tog jag gärna med honom, men var där full rulle så fick han ligga i bilen och kika på människorna och hästarna (och de andra hundarna).
Var vi själva så var han lös, men jag vill ha så pass koll att hunden håller sig "här". Mockar jag i en box så är hunden i stallgången som längst bort (alltså inom synhåll), går jag ut till gödselstacken för han följa med.
Precis som du gör satte jag in honom i sadelkammaren/ bilen om jag hämtade hästen.

På sin höjd kunde han ibland få följa med ut i hagen när hästarna (mina egna) var i hagen och jag skulle mocka. Men vi körde även då "följa John".

Så gör jag även idag när jag är hundvakt med jämna mellanrum. Då har jag trots allt hästarna hemma och har lite spelrum. Vill ha möjlighet till "ögon i nacken" när hunden är med (vilket man endast har om man har den "här") när det är liv och rörelse på gården.

Detta fattar jag inte ? Släpper du ut hunden i/runtom stallet alltså att "busa" på eget bevåg medans du är i stallet och sysslar med annat/din häst/rider/tränar osv ?
Hundar är flockdjur så de vill ha kontakt och motion kombinerat . Jag tycker inte filosofin att "då får hunden springa lös så jag kan göra annat tidsekonomiskt/ samvetslöst befriande" är rätta tanken ang hundägande som lösning faktiskt .

Hunden är självklart lös under uppsikt, vid ridning är hon i bilen. Oftast busar hon med hundkompisen eller tuggar på pinnar, oavsett vad hon gör så är det bra mycket mer stimulerande än att sitta fastkopplad ;) Men det är väl också ansvarslöst gissar jag.

Hunden är självklart lös under uppsikt, vid ridning är hon i bilen. Oftast busar hon med hundkompisen eller tuggar på pinnar, oavsett vad hon gör så är det bra mycket mer stimulerande än att sitta fastkopplad ;) Men det är väl också ansvarslöst gissar jag.
Haha samma här. I mitt stall FÅR hundarna springa som de vill o vet att många låter dem göra det även när de har hästar inne. De har dem även lösa ute trots att de springer in i hagarna.
Stör inte mig för oftast visar de så pass mycket hänsyn att de tar undan hundarna när nån annan kommer.

Mina hundar får strosa runt/leka om jag är ensam i stallet o inga hästar eller andra hästägare är där. När jag tar in min häst på gången lägger de sig o vilar en bit ifrån. Ibland får de vara ute utan uppsikt men de vill oftast vara där jag är. Gården ligger enskilt och vägen går bara hit så inga bilar och mina litar jag blint på att de inte går in i hagarna. Kommer direkt på inkallning men de har aldrig gått utom synhåll från dörren. Ibland får de en morot att gnaga på. Kan även ha dem med när jag rider i ridhuset själv ibland, då sitter de på läktaren! De är också med när jag rider ut.

Sen har jag dem även med på jobbet där dom också har regler för vad vi gör.
Självklart ersätter inte detta träningen dem behöver. Men hundarna är nästan alltid med mig och behöver sällan tillbringa flera timmar hemma själva.

Jag har stått i lite olika stall och det har varit samma hundtänk på alla faktiskt. Om hunden stör någon får den vara kopplad eller hemma. Finns väl inget rätt eller fel annat än att man måste respektera varandra.
Min hund är lös alltid i nuvarande stall. Andra hundar är det ibland när det är folktomt eftersom de skälker på människor. Ytterligare andra är aldrig lösa eftersom de yrar runt.
Sen har det såklart funnits hundar som varit lösa trots att det inte fungerar och då gäller det ju att stallchef sätter stopp för det. Tillfälligt besökande har alltid hund i koppel.
Vill man som stall ägare vara schysst kan man kanske komma överrens om tider när bara ens egna hundar är ute. Efter klockan fem vill jag ha mina hundar lösa typ?

kl
Där jag har min häst uppstallad får bara stallägarens hundar gå lösa, eller ens komma in - alla andra hundar måste stanna på parkeringen. Min ligger oftast i bilen med bakluckan öppen, och så får han följa med när jag rider ut eller så går jag en promenad med honom när jag är klar med hästen. Han stannar bara hemma när det är för varmt ute, här blir aldrig kallare än ett par minusgrader så kyla är aldrig ett problem.

Jag hade gärna sett att hunden fått vara med i stallet, men det är relativt ovanligt att det tillåts häromkring. Det finns bara två stall i närheten av mig (förutom privata gårdar, där vet jag inte hur det funkar) där man får ta med hunden, det ena skulle jag aldrig ställa min häst i och det andra är jättefint men där får barn inte komma in - de måste stanna på parkeringen!!!! Och det går ju inte, jag har två barn och det händer att de måste följa med ibland...

Alltså, nu har jag inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar någon, och det är egentligen inget direkt svar på ts, men:

Är det ingen som respekterar stallkatterna i stallen? De bor ju där, varför ska de behöva trängas undan av stora hundar som kommer och springer runt överallt?

Nu har kanske inte just ts någon stallkatt, men jag talar utifrån egen erfarenhet.

/Ninjakatten som igår blev jagad av 4 stora hundar på ridturen och är avigt inställd mot allt som har med hundar att göra

Håller med, vi har ett litet stall, och det är så intressant, att vår tillfälliga inackordering tog för givet att hennes två hundar skulle vara lösa. Frågade inte.
Och det är vårt stall, vårt hem, och vår katt, som vi gärna har som levande musjägare i stället. Slutade med att katten inte visade sig i stallet längre.
Nej det ska bara tas för givet, att hunden ska vara lös, och kommer springande och hoppar upp och ska hälsa när jag kommer dit. Jag vill inte ha skitiga tassar på mig. Jag vill inte se andras hundar jaga mina höns och katter.
Respekt saknades nog i det fallet jag syftar på.
"Såklart hundarna ska vara lösa och kunna busa och springa omkring när jag rider och mockar"
"Va bor det en katt här? Som bodde här innan, som jobbar som stallkatt? Va, stör det att mina söta gulliga hundar hoppar och hälsar, men de är ju så söööööta."

Håller med, vi har ett litet stall, och det är så intressant, att vår tillfälliga inackordering tog för givet att hennes två hundar skulle vara lösa. Frågade inte.
Och det är vårt stall, vårt hem, och vår katt, som vi gärna har som levande musjägare i stället. Slutade med att katten inte visade sig i stallet längre.
Nej det ska bara tas för givet, att hunden ska vara lös, och kommer springande och hoppar upp och ska hälsa när jag kommer dit. Jag vill inte ha skitiga tassar på mig. Jag vill inte se andras hundar jaga mina höns och katter.
Respekt saknades nog i det fallet jag syftar på.
"Såklart hundarna ska vara lösa och kunna busa och springa omkring när jag rider och mockar"
"Va bor det en katt här? Som bodde här innan, som jobbar som stallkatt? Va, stör det att mina söta gulliga hundar hoppar och hälsar, men de är ju så söööööta."

Wow, är det ditt stall? På din gård? Jag hade blivit förbannad och slängt ut hela gänget med huvudet före. Jag ska undvika att ha inackorderade, tror jag skulle dö i förtid av högt blodtryck.

Igår kom en hovslagare hit (inte min), öppnade bilen och bara släppte ut sina hundar! Inte ok! Däremot vet inackorderingen som hade hovslagaren här vad jag tycker så hon hörde av sig och frågade om det var ok. Det var det INTE!!

Wow, är det ditt stall? På din gård? Jag hade blivit förbannad och slängt ut hela gänget med huvudet före. Jag ska undvika att ha inackorderade, tror jag skulle dö i förtid av högt blodtryck.
Det känns lite så när jag läser många svar här, att det "hör till" att hundarna ska springa lösa i stall, busa med andra hundarna osv. Men så vitt jag vet finns det väl en lag, som säger du inte får ha lös hund om den inte är helt under kontroll. Och när du själv rider ut, hur kan du då ha hunden under fullständig kontroll när det kommer ett rådjur/hare springande. Hur kan du ha hunden under full kontroll när den är ute på stallbacken och busar och du själv är inne och mockar.
JA jag vet att vissa har det, så ta inte åt er ni som har full kontroll, men ni är nog tyvärr i minoritet.

Det känns lite så när jag läser många svar här, att det "hör till" att hundarna ska springa lösa i stall, busa med andra hundarna osv. Men så vitt jag vet finns det väl en lag, som säger du inte får ha lös hund om den inte är helt under kontroll. Och när du själv rider ut, hur kan du då ha hunden under fullständig kontroll när det kommer ett rådjur/hare springande. Hur kan du ha hunden under full kontroll när den är ute på stallbacken och busar och du själv är inne och mockar.
JA jag vet att vissa har det, så ta inte åt er ni som har full kontroll, men ni är nog tyvärr i minoritet.

Ja, det ser ju underbart ut när jycken ligger lugnt utanför paddocken och inväntar matte ska bli färdig, men någon sådan har jag inte träffat i verkligheten. Det enda jag sett är hundar jag klivit på, snubblat över, klämt i dörren eller rullat skottkärra över. Samt en som högg stallkatten över ryggen så den åkte in på operation. Den överlevde, stackare, men nu är jag så anti hund i stall man bara kan bli.

Och det hör inte till att ha hund i stall. Det är ett privilegium om stallägaren vill. Vissa stall har stallkatt, vissa stall har stallhund, vissa andra djur. Respekt är att ta seden dit man kommer. Och finns det en lag? Kan jag vifta med den när grannarna släpper sina lösa så de jagar våra katter på vår tomt, eller när jag möter den där gubben med sina fyra stora hundar som jagar mig och hästen?

Och det hör inte till att ha hund i stall. Det är ett privilegium om stallägaren vill. Vissa stall har stallkatt, vissa stall har stallhund, vissa andra djur. Respekt är att ta seden dit man kommer. Och finns det en lag? Kan jag vifta med den när grannarna släpper sina lösa så de jagar våra katter på vår tomt, eller när jag möter den där gubben med sina fyra stora hundar som jagar mig och hästen?

Hundägare faller under lagen om strikt ansvar , men den lagen är ibland tvetydig och komplex, särskilt i scenarion med ngn annans lösa hund på din tomt osv .... Men absolut kan du hänvisa till lagen!
Lite förenklad text finns här :

http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/

Igår kom en hovslagare hit (inte min), öppnade bilen och bara släppte ut sina hundar! Inte ok! Däremot vet inackorderingen som hade hovslagaren här vad jag tycker så hon hörde av sig och frågade om det var ok. Det var det INTE!!

Men hjälp!! Tror alla hovslagare som kommer till oss har hund, och de stannar alltid i bilen, något annat vore ju totalt oansvarigt!! Det låter som om du behöver strama åt reglerna och göra dem glasklara för samtliga...

Jag har bara sett en sån på 20 år, en BC som heter Assar.
Jag tycker snarare tvärtom har sett och känt otroligt många hundar under 35+ år som varit och är sådana . Men stallsituationen har förändrats det är stora stall ofta nu, många inackorderade och många hundar blir det om i den ekvationen hundar ska med och folk inte har riktig koll ang vad som är vettigt /skäligt och ffa i fråga om hur det påverkar ens egen hunds disciplin / förhållningssätt /lydnad att bara släppa ut dem hej vilt på ngn stallplan och sen får de "leka och ha kul "
Tror inte det upplevda problemet beror ett dyft på hundarna i sig - det är ägarna det handlar om, deras inställning och hur de ser på sina hundar och ansvar i sociala miljöer allmänt . Tycker det känns otroligt märkligt att hundägare tycker det är en förutsättning att deras hundar ska vara lösa i och utanför stallet , för att de ska ha häst i stallet .

Senast ändrad:
Det är väldigt intressant att läsa i den här tråden måste jag säga. Finns det egentligen något annat det moraliseras så mycket om på Buke som just hundägande? När det kommer till hästägandet så poängteras det väldigt ofta att det ska vara roligt. Om du inte har kul med din häst kan du sälja eller tom slakta med motivationen att en "död häst lider inte". Om någon sagt liknande om hund hade det inte fallit i särskilt god jord misstänker jag.

För min del är hästägandet och att stå i ett stall där hund får vara med (lös) en förutsättning för mitt hundägande. Jag är en sån där lat och dålig hundägare som låter min hund motionera sig själv med att vimsa runt och snusa omkring. Hon följer med när jag rider, både i skogen, längs vägar och på ridbanan. Naturligtvis alltid lös. Koppel används endast när hon är med på tävlingar typ. Trots mitt usla hundägande är min hund en glad skit, hon är lydig, hon jagar inte katter eller räven som bor vid stallet som vi träffar varje morgon. Hon jagar inte heller hästar, även om hon nog gärna hade velat. men hon vet att hon inte får gå in i hagarna. Hund är dessutom väldigt uppskattad av stallägaren eftersom hon dödar möss på löpande band.

Jag kan ärligt talat blir rätt trött på moraliseringen kring hur folk väljer att vara hundägare. Det gnälls ofta på mig här på Buke om min lösa hund när jag rider och det gör mig less. Blev innerligt glad i helgen när Ingrid Klimke la ut en bild där hon red på utebana (utan träns och sadel dessutom) med sin lösa hund på banan. Faktum är att i alla proffsstall jag jobbat i både dressyr och hopp så har det vimsat runt lösa hundar. Lysande miljöträning och hundarna har alla varit väldigt harmoniska.

Sorry TS, detta har inte alls med ditt orginalinlägg att göra. Självklart ska du förbjuda andras hundar än dina egna. Som hundägare får man såklart leta efter ett stall som passar både sig själv, hästen och eventuella hunden.

Det är väldigt intressant att läsa i den här tråden måste jag säga. Finns det egentligen något annat det moraliseras så mycket om på Buke som just hundägande? När det kommer till hästägandet så poängteras det väldigt ofta att det ska vara roligt. Om du inte har kul med din häst kan du sälja eller tom slakta med motivationen att en "död häst lider inte". Om någon sagt liknande om hund hade det inte fallit i särskilt god jord misstänker jag.

För min del är hästägandet och att stå i ett stall där hund får vara med (lös) en förutsättning för mitt hundägande. Jag är en sån där lat och dålig hundägare som låter min hund motionera sig själv med att vimsa runt och snusa omkring. Hon följer med när jag rider, både i skogen, längs vägar och på ridbanan. Naturligtvis alltid lös. Koppel används endast när hon är med på tävlingar typ. Trots mitt usla hundägande är min hund en glad skit, hon är lydig, hon jagar inte katter eller räven som bor vid stallet som vi träffar varje morgon. Hon jagar inte heller hästar, även om hon nog gärna hade velat. men hon vet att hon inte får gå in i hagarna. Hund är dessutom väldigt uppskattad av stallägaren eftersom hon dödar möss på löpande band.

Jag kan ärligt talat blir rätt trött på moraliseringen kring hur folk väljer att vara hundägare. Det gnälls ofta på mig här på Buke om min lösa hund när jag rider och det gör mig less. Blev innerligt glad i helgen när Ingrid Klimke la ut en bild där hon red på utebana (utan träns och sadel dessutom) med sin lösa hund på banan. Faktum är att i alla proffsstall jag jobbat i både dressyr och hopp så har det vimsat runt lösa hundar. Lysande miljöträning och hundarna har alla varit väldigt harmoniska.

Sorry TS, detta har inte alls med ditt orginalinlägg att göra. Självklart ska du förbjuda andras hundar än dina egna. Som hundägare får man såklart leta efter ett stall som passar både sig själv, hästen och eventuella hunden.

Jag tycker att det är helt tvärtom mot det du beskriver. Det är ju ni hundägare, som tycker om att ha hunden som du beskrev ovan, som alltid har företräde. Nästan alla hästägare verkar ha hund, som då ska vara lös och ha kul och leka och allt vad det heter. Medan vi, som inte vill ha lösa hundar överallt och vill ha en lugn miljö där man kan koncentrera sig på anledningen till att man är i stallet - hästen, vi får stå tillbaka och acceptera att hundägare alltid har företräde mot andra. Det är ju alltid lösa hundar var man än går/rider, men inte ser jag lösa hästar någonstans? Vad skulle hundägarens ansvar gentemot omgivningen ha att göra med huruvida det ska vara kul med hästägande eller inte? Jag ser inte kopplingen. Även om jag tyckte min häst skulle få vara lös och springa och leka som den ville släpper jag den inte lös, även om den kommer på inkallning, eftersom det är en risk och jag vet att det finns människor där ute som är rädda för hästar, och jag respekterar deras rätt att befinna sig utomhus utan att få en häst i knäet. Samma respekt som när jag inte passerar gående i trav eller galopp. Jag tycker även att hundägare ska ha den respekten gentemot omgivningen, då det finns människor som inte vill umgås med lösa hundar, och som faktiskt är rädda. Dessa finns även i stall.

Men som du skrev, man får ju leta efter ett stall som passar en bäst. Är man riktigt hundrädd får man nog undvika stall med hundar. Men hundägarens ansvar gentemot omgivningen står fortfarande kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 649
Senast: Fibusen
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 053
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
355
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka