Sv: Hundar i affärer
det finsn förordningar för sånt där
i huudsak kan man säg att endast tjänste hund hos funktionshindrad har lagstadgad full rättighet att följa med eftersomdet annars är diskriminering av funktionshindrad.(ny lag förra året)
men dte där kan också vara olika berend epå hur man väljer att tolka lagen o vihar många tjänstehundsekipage(som vanligt) som nekas tillträde.
mycket pga vad privathundägare förstör för oss genom att inte ta hänsyn...
det regleras öven i §18 livsmedelslagen.
enskild närinsgidkare(ej livsmedel) kan välja själv om de tillåter eller inte.
hundhavande i övrigt regeras via tex lokala ordningstadgan.
generellt kan jag som hundförare säg atat jag ör förvånad över hur många som väljer attta in sina hundar i affärer,hundar som sedan får strosa omkring o dra av hår o epitel mot allt möjligt,dr ai koppel,stryka sig mot folk osv.
man måst e tänka på dem som inte klarar av sin allergi mot hund tex o föröska minska risken så gottd et går..
vis av erfarenhet vill jag påstå att hundar sällan tycker dte r kul att gå o shoppa..men om enda alternativet r att binda dem utanför så tycker jag man skal fråga om man kan få ta med dem in(omman måste ha med sig dem),o kanske lägga dme på undanskymd plats ..
viktigast är att föröska ta hänsyn tll de långtgående effekterna av hundhandhavande i offentliga lokaler.
ha en ren hund,tvättad om ni skall vistas i riskmiljöer.håll d en i kort koppel.se till att dne inet stryker sig mot saker,inte viftar på svansen,skakar sig,slickar på folk o saker.rör så lite som möjligt på den i affären..håll noga uppsikt på folk omring för att se allergiker eller fobiker. lägg den om möjligt på undanskymd plats där ni kanha uppsikt över den.
Thina