Hund upp på kebnekaise?

fryckan

Trådstartare
Jag funderar på att ta med min hund på en fjälltur där en tur upp på toppen av Kebnekaise är planerad, är det möjligt att en hund orkar det? Hunden ifråga är en golden retriever på snart 4 år med bra flås (i normala förhållanden i alla fall, han har varit med på fjällturer förut men ingen har varit såhär krävande). Vet ni någon som haft med sin hund upp på toppen?

Problemet är nog inte avståndet utan att det är väldigt blockig terräng, det kan vara besvärligt för hunden. Prova Googla hund+Kebnekaise och sök på forumet utsidan.se så kanske du hittar info från andar som provat. Lycka till!

En vän till mig lyckades gå upp på Kebnikaise med sin hund förra året. En pigg borderkorsning som nog är snäppet äldre än din. Så jag tror inte det är några problem.

@moli och @Marty tack för svaren :)
Var tvungen att dubbelkolla och det visade sig att hon hade lämnat hunden på toppfjällstationen och inte haft med den absolut sista biten. Genom google hittade jag dock flera som gått ända upp, så det är nog inga problem. Är vovven blir ömfotad kan man ju använda tasskydd.

Jag har haft hund med mig upp på kebne och några andra toppar i massivet. Som de andra sagt är flåset oftast inge problem, vår flatte skuttade upp utan problem. Dock är underlaget inge vidare, så tasskydd rekommenderas starkt. Det är väldigt tungt att bära en hund ner med sönderskurna tassar. Om ni far förbi Kiruna på vägen så har björkis ett stort utbud, samt är väldigt kunniga att prova ut dom.
Trevlig tur!

Vi blev avrådda från att gå upp på Keb med hund i gruppen "Vandra med hund i Sverige" på Facebook, för att det var väldigt vasst och stenigt sista biten upp och ganska stora skaderisker. Det är ju en bit att bära en golden ner om den skulle skära upp en trampdyna t ex. Är hunden van vid skor kan ju det vara e alternativ :)
En kompis till mig är på väg upp på Keb med sin DSG nu, jag kan höra med henne hur det såg ut om du vill?

Det skiljer också om ni tänker gå östra eller västra leden. Västra sägs vara lite lättare men jag vet inte om jag håller med. Det är partier med mycket stenblock och vissa partier med vassa stenar. Östra å andra sidan är viss glaciärvandring, jag vet inte hur svår den sista delen är för hund. Vi har valt att lämna hunden hemma när vi ska upp på toppen, tror jag kommer ha fullt upp själv :p

Vi blev avrådda från att gå upp på Keb med hund i gruppen "Vandra med hund i Sverige" på Facebook, för att det var väldigt vasst och stenigt sista biten upp och ganska stora skaderisker. Det är ju en bit att bära en golden ner om den skulle skära upp en trampdyna t ex. Är hunden van vid skor kan ju det vara e alternativ :)
En kompis till mig är på väg upp på Keb med sin DSG nu, jag kan höra med henne hur det såg ut om du vill?
tack, det får du gärna göra :) Jag tänkte inte ens att jag kan kolla i den facebook-gruppen, jag som nyss gått med där :p

Det skiljer också om ni tänker gå östra eller västra leden. Västra sägs vara lite lättare men jag vet inte om jag håller med. Det är partier med mycket stenblock och vissa partier med vassa stenar. Östra å andra sidan är viss glaciärvandring, jag vet inte hur svår den sista delen är för hund. Vi har valt att lämna hunden hemma när vi ska upp på toppen, tror jag kommer ha fullt upp själv :p
Mest troligt kommer vi gå västra delen, annars får han antingen stanna på fjällstationen eller hemma helt enkelt om det inte funkar för honom att ta sig upp.

Mest troligt kommer vi gå västra delen, annars får han antingen stanna på fjällstationen eller hemma helt enkelt om det inte funkar för honom att ta sig upp.

Jag kollade med fjällstationen, de är gärna hundvakt om det är lugnt hos dem. Tyvärr kunde de inte svara på om det är lugnt förrän kvällen innan, så jag vågar inte chansa. Synd, för jag skulle gärna ha med henne på resten av vandringen!

Jag kollade med fjällstationen, de är gärna hundvakt om det är lugnt hos dem. Tyvärr kunde de inte svara på om det är lugnt förrän kvällen innan, så jag vågar inte chansa. Synd, för jag skulle gärna ha med henne på resten av vandringen!
Bra att veta! :)

Vi hade med vår malle hela vägen upp. Det gick bra, och i efterhand tänker jag att det gick mycket bra (med tanke på hur dåligt utrustade vi var när det gällde det mesta).

Som någon redan sagt så är det väldigt stenigt. Det var dock inte det som var kruxet för vår del utan den snön vi var tvungna att gå i (den var vass för tassar!).

Jag hade nog tänkt en sväng till om jag skulle traska upp där med hund idag. Det kan bli riktigt jobbigt om hunden skadar sig.

Dagen vi gick upp såg jag förvånansvärt många hundar på väg upp och ned. Bland annat så mötte vi ett gäng med tre stycken i blandade storlekar.

Jag funderar på att ta med min hund på en fjälltur där en tur upp på toppen av Kebnekaise är planerad, är det möjligt att en hund orkar det? Hunden ifråga är en golden retriever på snart 4 år med bra flås (i normala förhållanden i alla fall, han har varit med på fjällturer förut men ingen har varit såhär krävande). Vet ni någon som haft med sin hund upp på toppen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 281
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 752
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 377
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 077
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar