Hund till ungt par

LadyLusifer

Trådstartare
Vi är ett ungt par som går i hundtankar men kan inte riktigt bestämma oss för ras.. så vi undrar om ni har några förslag eller briljanta idèr. :idea: :bump:

Vi bor i lägenhet men inte mitt inne i stan utan litet utanför och har bra promenadstråk omkring oss.. lagomt gångavstånd till de stora skogarna :p ..
Vi vill helst ha en mellanstor hund som orkar vara med oss ute i stallet flera timmar om dagen samt följa med på lite lugnare långa promenader i varierad teräng (med mig) ridturer (med mig) eller ut och springa med på joggingturer ( med killen :p :angel: ) hunden kommer följa med på de flesta olika aktiviteter så som tävlingar och annat. Ska hellst inte ha svårt för andra djur hundar katter osv..
Vi vill inte ha en hund med för mycket jakt eller vall i som tex bordercollie. Lagomt av allt :) Då det bara skall annvändas som sällskap och varken avel eller utställning så går det lika bra med ras som blandras.

Hoppas ni har massa briljanta förslag nu :d :bow: :bump:

Sv: Hund till ungt par

Det är faktiskt ett himla bra förslag... men är tyvärr inte så förtjust i labradorer av någon underlig andledning.. :o :confused: :crazy:
annars hade det varit ypperligt bra...

golden tycker jag bättre om :love: av någon andledning .. så stor skillnad på dem är det juh inte... :confused:
De är ju faktiskt helt underbart fina hundar.. :) :love:

kan tillägga till mitt översta inlägg att en mindre hund också skulle gå aldelles utmärkt :bump:

Senast ändrad:

jag tycker finsk lapphund. det är en allround hund som älskar att vara med husse och matte vare sig det är skogspromenad, kolla på tv eller ridtur.
den är vänlig, tillgiven, social.

om du tittar på någon bild så bli inte förskräckt över pälsen, den är förvånansvärt lättskött

gå in på http://www.slk.nu

Jack Russel då ? Smarta och kvicka hundar...stallfolkets hund ;-)..eller varför inte en schäfer ?

lät juh inte helt fel :)
mkt fina hundar :love:
måste erkänna att pälsen avskräckte mig lite faktiskt :o

Glömde tillägga en annan sak i mitt första inlägg,, båda har hundvana sen förr genom egen hund :o :o

Jag rent utav Älskar schäfrar :love: :love: :love: :bow:
men det får nog vänta tills det blir hästgård... :bump: pälsen avskräcker lite faktiskt en aning :o .. föräldrar haft schäfer i lght tidigare och det var hår överallt :crazy:

jack russel är varken han eller jag så förtjusta i,, visst dom har mycket och trevlig energi men vi har många sådana runt omkring oss genom bekanta och dom är inte riktigt den typen av hund vi är ute efter..

Kom att tänka på cockerspaniel.. kan det vara något kanske??

Senast ändrad:

Jag tycker att Am.staff är en underbar ras, den älskar människor, kommer bra överens med andra djur om den vänjs vid det som liten.
Den orkar jänga med på dom flesta aktiviteter och hårar inte så hemskt mycket. :love:

*host* det trodde jag också. tills jag fick en egen. han blir "aldrig" trött. vi kan träna i timmar och han vill bara mer och mer och mer. skitkul för mig som gillar att träna, men mindre roligt för den som inte vill träna flera dagar i veckan.

LadyLusifer: vad hade du mer tänkt göra med hunden än att motionera den? jag tänker på mental stimulans.

Men de flesta hundar fäller ju ;-)...skaffa en pudel då..Dom är ascoola, lättlärda och kloka och full fart...Finns ju olika storlekar så det är bara välja höjd :-)

Det blir en hel del vardagslydnad vanliga trix och annat bus.. :bump:
tänker inte på Jakt överhuvudtaget med tanke på att ingen av oss någonsinn kommer bli intresserade av det. :smirk:
Familjen har en långhårig tax och dom kräver juh sin del av den mentala stimulans biten... annars kan dom ju lätt bli en aning jobbiga :crazy:

Jo det är klart att hundra fäller.. annars vore det väl underligt ;) :D
Pudel... njae.. lite för mkt åt jack russel hållet tycker jag.. sen är dom inte särklit snygga heller :D :crazy: :o

tror det lutar åt en golden eller en cocker spaniel...

Har nästan ingen lutande mot ingen erfarenhet av Amstaff (stavning) vet i princip inget om rasen.. :crazy: :o
har du en bild att visa??? :bump:

jaha är DET en Amstaff :o
det är ju jätte fina hundar.. emn har ingen personlig erfarenhet av deras temprament...

http://hem.passagen.se/astclub/ kan du läsa mer. :)

Om mentaliteten skriver de:

"Amstaffen är en blandning av dogg och terrier. Detta avspeglar sig i deras humör som är en charmfull blandning av busighet, hetsighet, nyfikenhet och envishet med mycket bra självförtroende. Detta gör dem till mentalt stabila, trygga och vänliga individer. Dock får man inte glömma deras ursprung. Detta är uppfödarna mycket medvetna om och väljer därför i allmänhet sina valpköpare med noggranhet och omsorg.

Rasstandarden beskriver dem som positiva, läraktiga, nyfikna och vänliga individer med ett jämnt och stabilt temperament. Vi har inte sett några större avvikelser från rasstandarden, dock har vi på senare tid noterat enstaka individer som varit skygga vid exteriörbedömning.

Skygga och rädda Amstaffar är mycket otypiska och absolut inte önskvärda."

Ja, cocker spaniel är en trevlig bra hund.
DSCN0007_edited.jpg
[/IMG]

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi skulle gärna vilja skaffa oss en till hund, en aktiv hund men som ändå kan ta en slödag utan att bli galen. Vi älskar Border...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 962
Senast: Carand
·
Övr. Hund Hej Jag vet ni har fått denna frågan många gånger om och om igen men jag hoppas att ni kan svara på min också :p Min storebror är...
Svar
10
· Visningar
1 085
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden