Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?
Har en aktiv schnauzer på 7 månader och vi går än så länge ut ganska ofta, då hon är så gott som är rumsren nu, men vill göra sina behov så fort hon säger till. Hon sover tack och lov gott på nätterna i ca 8- 9 timmar och har gjort sen hon var liten valp. I går var dock jag helt förstörd av trötthet och gick och la mig 21.30 och sov till 08 idag. Då hade hon bajsat inne, men det är ju helt mitt fel som inte mer än kissade av henne utanför huset innan jag gick och la mig.
Vi har väldigt oregelbundna tider här, då jag jobbar natt ( ca 12 pass i månaden) och har med henne ca hälften av gångerna till jobbet. Men i regel brukar hon få första rundan vid 6-8 på morgonen oavsett. Då blir det bara en snabbis ut för att göra sina behov, sen är det frukost och/ eller vänta ut morgonpersonalen tills man slutar jobbet. Går sedan en längre runda efter det, och försöker sen sova ett par timmar om jag jobbat. Vi brukar gå rundor på 30 min- 1,5 timmar ca 3-4 gånger dagligen, därimellan kan hon behöva gå ut och kissa på gräsmattan utanför, lite beroende på hur lång tid det är mellan rundorna och vad vi gjort på dem. Har vi tex vart i skogen i två timmar och hon lekt och busat med andra hundar, är hon ordentligt trött och kan sova 4 timmar sen
Hon håller sig annars mellan 2,5- 3,5 timme under dagtid.Sista rundan blir ofta runt 19-20 på kvällen och sen bara kissa innan sängdags ca 22-00. Vissa dagar planeras det in att ta det lugnt, då hon ibland har svårt att koppla av och bara vara, utan att det händer något.
Normalt sett är hon ute minst 2 timmar om dagen, men det kan lika väl vara upp till 5 timmar en aktiv dag. Har henne för det mesta med mig, och är vi hos någon på landet eller med inhägnad trädgård kan det ju bli fler timmar ute, men då är det ju inga promenader i den bemärkelsen. Då får hon nosa, gräva och bara springa runt som hon vill.