Hund som vägrar duscha

Sv: Hund som vägrar duscha

min "valp" verkar faktiskt gilla duschen... men så är hon rätt konstig överlag :) de andra två stirrar på mig som om jag håller på att döda dem, eller iaf misshandla dem något så fruktansvärt, men de håller sig stilla tills allt är klart, blir snabbtorkade och springer sedan till sambon för att söka skydd :D
nu har jag ju 5kgs-hundar, lite lättare att bära in i duschen om det skulle behövas, men jag håller med dig fullständigt: måste hunden duscha är det bara att bära in den (vara två om det behövs), acceptera att man själv kommer att bli blötare än hunden och så bara köra.

Så länge den inte är panikslagen och slåss för livet, naturligtvis.
Det där var min hund första gången jag försökte duscha honom. Visserligen fick jag in honom i duschen men hade blåmärken över hela kroppen och lera i hela badrummet inklusive taket efteråt. Efter det körde jag "köttbullemetoden" och även om han från början inte heller klev in i kabinen utan bara sträckte sig efter godbiten går han numera in frivilligt om jag säger åt honom. Fast han ser såklart fortfarande döende ut.

Nu är ju situationen lite annan för TS eftersom hennes hund måste duscha på ett annat sätt. Jag tvingade aldrig min hund in i duschen medan vi tränade på det, inte ens den där gången han rullat sig i hästbajs. :crazy: Så förutsatt att det är möjligt skulle jag nog inte heller ge hunden ett val, utan bara bestämt leda hunden in i duschen.

Eftersom det gäller medicinsk behandling och han ska duschas tämligen ofta så hade jag tagit koppel och ev hjälp av en person att hålla och så hade jag duschat utan pjoller och köttbullar. Möjligen jubel och fest när det är färdigt.
Han lär acceptera det snabbt om man bara ser till att det blir gjort!
Mammas hund som hon fick som ettåring var omöjlig att klippa (pudel) En höll i och en klippte, var en kamp första gången, men vi bara lugnt och metodiskt fortsatte, för varje gång blev det bättre och nu står han helt still. Han gillar det inte, men han har accepterat att det är så här vi gör.

Eftersom det gäller medicinsk behandling och han ska duschas tämligen ofta så hade jag tagit koppel och ev hjälp av en person att hålla och så hade jag duschat utan pjoller och köttbullar.

Jag tänker precis tvärtom, eftersom det gäller något som måste göras och ska göras ofta skulle jag definitivt försöka få hunden att tycka att det är trevligt istället för att bara tvingas stå ut.

Båda mina hundar avskydde bad och dusch från början, tills jag bestämde mig för att klicka in det precis som vilket annat trick som helst. Tog max ett par tillfällen, nu pekar jag bara på badrummet så går vovven in i duschen och ställer sig och väntar, står snällt löser medan jag duschar honom, står kvar medan jag hämtar handduk och torkar och får sen en köttbulle eller två. Frid och fröjd och så himla skönt att slippa släpa in och hålla fast en motsträvig hund.

Att försöka locka eller muta hunden däremot tror jag är kontraproduktivt, poängen är att hunden själv (i små små steg såklart) tänker ut vad den ska göra och får belöning när den gör det.

Har gjort på samma vis med kloklippning, ta tempen, skrapa tandsten osv. Tycker det är en lite märklig inställning många har att grejer som egentligen inte spelar någon roll alls (typ det mesta man tränar med sin hund) och ofta sådant hunden redan tycker är kul i sig själv belönar man med tjo och tjim och godisregn, men sådant som faktiskt är nödvändigt men mer eller mindre obehagligt ska minsann bara tvingas igenom och genomlidas av hunden, trots att det i de flesta fall är plättlätt att göra det till ett trevligt samarbete istället.

Min hund går också självmant in i duschen och står snällt utan att någon håller i. Han är också glad efteråt för då vet han att han kommer få en godis.
Samma när vi är hos veterinären, där vi är jämt nu för tiden med hans allergi, han hatar det för dom håller på med hans öron och det gör ont, men han accepterar, för han vet att han måste. I det fallet hade det inte spelat någon roll hur många korvar jag höll i, jag skulle kunna hänga en oxfile framför näsan med det skulle inte vara värt det. Men han står snällt när jag säger till, för i sådana situationer så vet han att det är bara sådant som måste göras. Punkt slut. Sen får han massor av beröm såklart.

Alla mina hundar har hatat att duscha, men har accepterat det. Det är ju bara att göra det. Hunden ska inte ha något alternativ. Första gången jag skulle duscha av unghundens underrede, när han var valp, protesterade han genom att morra, men det var inget jag tog notis om så han gjorde det inte igen. Han hatar fortfarande när jag tar in honom i duschen, trots att jag gör det flera ggr i veckan, men följer snällt med och lider sig igenom det ;) han hatar att bli avspolad ute med slangen också, men älskar att bada i allt vad vatten/lera heter utomhus.

Vissa saker bara måste göras. Gör ingen affär av det, bara gör det.

Som rubriken lyder så hatar jag verkligen att gå till tandläkaren. Det går inte att få ner mig i stolen genom att säga till mig då springer jag bara därifrån för att jag tror att jag ska tvingas sätta mig där. De har provat muta mig för att jag ska tycka det är en lite trevligare plats, mutorna tar jag men hela mig går aldrig att få ner i stolen. Och så fort de börjar dra i mig förstår jag att någonting är på gång och börjar därför hota och sprattla.

Jag har också en del problem med tänderna som jag behöver få behandling för. Det är därför det är viktigt för dem att verkligen få mig i stolen.

De har bara känt mig en kort tid ännu så de vill inte heller att jag ska tappa förtroendet för dem genom att tvinga ner mig i stolen.

Är det de som är mesiga, ska de bara kasta ner mig i stolen? Eller någon som har nå bra tips hur de får det att bli lite trevligare för mig?
:p

Du är på rätt spår. Hunden ska in i duschen; men inte genom slit o släp o brottningsmatch. Ingen höjd röst. Inte heller köttbullar - förrän det är klart.

Bara lugnt och metodiskt, vänligt men bestämt. Förtroendeingivande. Se till att ha lagom varmt vatten, akta öron, ögon nos - se till att det blir så behagligt som möjligt. Lugn röst, djupa andetag, mjuka händer. Mycket beröm under tiden o sen godis efteråt.

:)

Äsch. Ta på kedja (som den inte kan smita ur), och duscha. Beröm, var lugn och försiktig så den inte ex får vattensprut rätt i ansiktet - men i övrigt ska man inte dra igång en massa drama.

Samma med kloklippning, vaccinationer, eller vad det nu vara månde. Det är något man får stå ut med som hund, och efter ett par sessioner så varvar de ned och accepterar läget.

Jag har haft en hund som älskade att duscha, han kom även gärna in och stod bredvid mig när jag duschade...

De flesta har dock varit något mindre entusiastiska, särskilt om det kommer till eventuell schampoonering etc.

Du är på rätt spår. Hunden ska in i duschen; men inte genom slit o släp o brottningsmatch. Ingen höjd röst. Inte heller köttbullar - förrän det är klart.
Så med hundar som får panik och kämpar för sitt liv för att inte behöva gå in i duschkabinen. Vad gör man då? Nu har vi som tidigare nämnt inte längre några problem med duschen men jag är ändå nyfiken. Tror säkert att ovanstående fungerar för vissa individer, men inte alla.

Bara lugnt och metodiskt, vänligt men bestämt. Förtroendeingivande. Se till att ha lagom varmt vatten, akta öron, ögon nos - se till att det blir så behagligt som möjligt. Lugn röst, djupa andetag, mjuka händer. Mycket beröm under tiden o sen godis efteråt.

:)

Mitt i prick tycker jag :) Det var precis så jag menade men mitt inlägg men mitt lät mycket elakare, hehe.

Har fö inte ens hört talas om någon hund som gillar att duscha. De flesta tycker mer eller mindre illa om det. Men som någon skrev, de behöver bara acceptera det.

Min jycke gillade att duscha. Han började redan som valp att självmant komma in i duschen när jag duschade.
Så att få honom att duscha själv var en enkel match.
Han stod inne i duschen glatt viftandes på svansen....hela livet.

Min gamla schäfertik tyckte att duscha var det mest förnedrande man kunde tänka sig. Och då hon var långhår med bra underull kunde det ju ta en stund att skrubba igenom henne (vilket jag kanske gjorde 2 ggr/år).
Hon försökte alltid smyyyyga ut ur duschen - som om jag inte skulle märka att hunden som jag sköljde av försvann sakta.

Att få komma ut ur duschen var ju den största belöningen och hon hade skitit fullständigt i ett berg av köttbullar - hon skulle UT och skaka sig.
Jag stoppade helt enkelt in henne i duschen - klev in själv och såg till att ha lagom temp på vattnet och sen var det bara att köra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 953
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Trassel12
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 434
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka