Hund som vägrar duscha

Bamse

Trådstartare
Som rubriken lyder så hatar vovven verkligen att duscha. Det går inte att få in han i badrummet genom att ropa på han då springer han bara därifrån för att han tror att han ska tvingas duscha. Jag har provat kasta i köttbullar i duschen för att han ska tycka det är en lite trevligare plats, köttbullarna tar han men hela han går aldrig att få in i duchen. Han står med frambenen inne och bakbenen utanför och norpar åt sig köttbullarna på så sättt. Och så fort man börjar lyfta i han förstår han att någoning är på gång och börjar därför morra och sprattla. Han väger också 28kg så han är ganska svår att hålla fast när han gör så.

Han har också en del klåda i huden som vi har fått ett schampoo utskrivet för och då ska han egentligen duschas 2ggr/vecka. Det är därför det är viktigt för mig att verkligen få han duschad.

Jag har bara haft han i två månader ännu så jag vill inte heller att han ska tappa förtroendet för mig genom att tvinga in han i duschen.

Är det jag som är mesig, ska jag bara kasta in han i duschen? Eller någon som har nå bra tips hur man får det att bli lite trevligare för honom?

Sv: Hund som vägrar duscha

Jag har iof haft min hund sedan valp, men hon brukar "pendla" rättså mycket i vikt (inte hittat det fodret hon går superbra på, hittade ett men det gjorde så hon spydde så därför pendlar hon inu) men hon HATAR att duscha. Men det är något som MÅSTE göras. Så antingen så bär jag in henne (hur otympligt och klumpigt det än är), eller drar in henne. När hon väl står i duschen så stannar hon där. Var hård men var ändå inte så att om hunden verkligen är livrädd eller så tvinga inte den då. Du kan ju alltid t.ex tvinga in hunden i duschen dag 1 fast inte duscha den utan den ska bara IN där som första steget liksom och sedan utöka, lite vatten och sedan mer så succesivt.
Min hund är inte den som säger emot eller så och hon har blivit (tidigare badad men nu har vi bara dusch så därför) badad/duschad ca 1gång i månaden sedan hon var 4månader så hon är rättså van. Men ändå så får man ibland vara lite hård mot henne.

Han kommer inse efter ett tag att klådan försvinner och det blir lättare och lättare för varje gång! Du kan ju alltid sätta dig i duschen så han MÅSTE gå in i duscken (han ska göra det själv) och såfort han sätter en tass innanför så får han den, gör så några gånger så han fattar konceptet och sen blir det två tassar, sen tre och sist fyra. Så börja inte med vattnet direkt så tror jag det går bättre!

Många hundar gillar inte att duschas, och egentligen, de behöver ju inte gilla det heller! Så länge de kan acceptera det så är det ju rätt bra det.

När jag duschar mina hundar så tar jag alltid på dem koppel, helt enkelt för att slippa putta in dem. Jag tar på koppel, går in, tar av koppel (ev har halsband på, om jag bara ska duscha tassarna) och sedan går ut. Jag skulle inte hålla på och trassla med godis eller försöka locka med hunden. Jag går och så får hunden helt enkelt följa med. Den kan stanna, men den får aldrig någon möjlighet att komma åt något annat håll än inåt i badrummet förrän jag tycker att det är ok.

Vad som också hjälper mycket är att ha en hund som är van vid all annan hantering. Borsta hunden, kolla igenom hunden, klipp klor, kolla tänder osv. Om allt det fungerar är det större chans att duschen fungerar än om ingenting fungerar.

Eftersom jag är smått pedantisk så duschar jag av hundarnas tassar så fort vi varit ute på långpromenad och de blivit skitiga. Då ser hundarna att de inte blir helt "dränkta" så fort man kommer in i badrummet. Jag tar in dem, duschar av tassar, torkar tassar och går ut. Jag ser också till att badrumsdörren är stängd så att de inte kan springa ut så fort de är klara. De SKA stå lugnt och avslappnat innan man blir utsläppt.

bästa är att avdramatisera hela grejen. Samma sak med hundar som är rädda för klotången. Har hjälpt flera med sina hundar som vart rädda för det, då jag sagt - börja plocka med klorna när hunden och du vilar. Gör ingen grej av det liksom. Börja fila med nagelfil lite smått. När hunden vant sig kan man börja klippa lite smått osv. Det många gör fel är att tänka " åh gud nu ska här duschas, hur ska detta gå" osv.
Hade jag vart du, hade jag börjat med en sprayflaska med vatten, bara spraya hunden och göra det till en lek. "spray - beröm /godis. Lek med en leksak imellanåt. Liksom på samma sätt som man tränar in en ny övning. Sedan förflyttar du dig till olika ställen i hemmet, blanda in alla möjliga konster hunden kan. Testa att sätta in hunden i duschen utan att sätta på vattnet, avvänj " det är obehagligt i duschen" och istället få hunden att tänka på annat när den väl är där inne, kontakt övningar osv. Börja spola vatten på golvet först, och beröm hunden jääätttemkt i början. Troligtvis har något otäckt/läskigt hänt din hund tidigare i en dusch/kontakt med vatten. Det bästa är att avvänja - leka in - visa det är inte farligt. Hoppas det hjälper :)

Jag har försökt göra lite så.
När han har varit och tagit någon köttbullebit inne i duschen har jag puttat lite lätt på honom för att han ska få lite press på sig, men då har han blivit helt stel och sen sprungit därifrån så har vi fått börja om från ruta ett igen. Han har än så länge aldrig fått vatten på sig när han varit i duschen utan jag har tänkt att han så få lite godsaker därinne först för att vänja sig. Och någon gång när de har gått lite bättre har jag också lagt ner duschslangen på golvet så han ser att de kommer lite vatten ur den samtigt som han letar köttbullar.
Duschen är så pass liten så jag ryms inte där inne tillsammans med han annars hade jag försökt duscha med honom.

Jag har försökt göra lite så.
När han har varit och tagit någon köttbullebit inne i duschen har jag puttat lite lätt på honom för att han ska få lite press på sig, men då har han blivit helt stel och sen sprungit därifrån så har vi fått börja om från ruta ett igen. Han har än så länge aldrig fått vatten på sig när han varit i duschen utan jag har tänkt att han så få lite godsaker därinne först för att vänja sig. Och någon gång när de har gått lite bättre har jag också lagt ner duschslangen på golvet så han ser att de kommer lite vatten ur den samtigt som han letar köttbullar.
Duschen är så pass liten så jag ryms inte där inne tillsammans med han annars hade jag försökt duscha med honom.

Det är bara att kämpa på :) Som sagt, försök att inte bara gömma grejer i just duschen, utan lägg isåfall köttbullebitar i hela badrummet tex. Gör allt till en lek och inget tvång:) Ge han tid så kommer det ornda sig ska du se :)

De där med sprayflaskan skulle inte funka då han ibland kan bita tag i kläder och börja kampa med om han blir busig. Då brukar jag ha en vattenpistol som jag använder om han börjar (då ingenting annat funkade) så han vet att få vatten sprutandes i ansiket då har man inte varit snäll.

Skrev i ett tidigare svar att jag har försökt ha slangen på när han äter köttbullar också men då gör han så att han skyndar sig att ta köttbullen och sen går han ut. Han är heller inget fan av varken regn eller vattenpölar så det är inte bara duschen som är obehaglig utan det är vatten överhuvudtaget.

Men då kanske det inte är konstigt att hunden reagearr som den gör när du ska duscha den. Den kanske kombinerar dusch med fy .. Om hunden börjar kampa med grejer och bita tag är det bästa bara att vara konsekvent och säga loss, håll kvar i grejen han tagit utan att själv dra. Det gäller ju bara att vara mer envis än hunden, även fast det tar sin tid.

Jag hade tagit typ ett retriverkoppel på hunden, haft någon som hållit i kopplet och sedan duschat på. Det är svårt att hålla i en så pass stor hund när den är våt så då hjälper ett koppel.

Min stora gillar inte heller att duscha, men vi bara gör't, inget snack. Det funkar bäst. Så om jag börjar duscha den lilla kommer den stora numera frivilligt in och sätter sig på badrumsmattan och väntar på sin tur, hon vet att det är dags.

Fast det började jag med för bara ett par veckor sen, så det är inte därför.
Och jag kan lova att jag har försökt allt för att få han att släppa taget. Och det är inte saker han börjar kampa med (jo när vi leker) utan de är mina kläder...som jag har på mig.

Men då kanske det inte är konstigt att hunden reagearr som den gör när du ska duscha den. Den kanske kombinerar dusch med fy .. Om hunden börjar kampa med grejer och bita tag är det bästa bara att vara konsekvent och säga loss, håll kvar i grejen han tagit utan att själv dra. Det gäller ju bara att vara mer envis än hunden, även fast det tar sin tid.

Det är ju inte alls samma sak. En sprayflaska är ju en korrigering pga obehaget och överraskningsgrejen. Så länge man inte duschar hunden med sprayflaska då förstås... Det finns ju massor av hundar som gärna badar i hav och sjöar men som hatar att duschas, säkerligen för att ägaren har funderat lite väl mycket på det där med om hunden ska uppskatta att duschas.

Men eftersom hunden har problem med just vatten, kanske det inte är så bra att använda en vattenpistol som korrigering när den gör fel. Vore skillnad om hunden i fråga inte alls hade problem med vatten.

Bamse - vore jag du skulle ja ta kontakt med någon bra hundtränare, för sliter hunden i dina kläder och inte lyssnar till ordet "nej" så bör du träna hunden från grunden i lydnad. Vet ju inte ditt fall exakt, men allt det du har berättat här tycker jag säger att din hund har brist på respekt och vet inte vem som är "ledare". När du sedan fått ordning på det, ska din hund tex inte morra åt dig när du försöker bära in den i duschen, utan stå kvar där även fast det är läskigt. Allt hänger ihop på ett eller annat sätt.

Jag är inne på samma spår, duschar är något an bara gör, liksom. Bara för hunden att gilla läget. Så länge den inte är panikslagen och slåss för livet, naturligtvis.
Om vädret tillåter duschar jag helst hunden ute på altanen (har möjlighet till varmvatten där) men den här årstiden får hon vackert knöla in sig i duschkabinen, fast hon tycker att det är pest och pina.

Finns en hel tråd om vårat problem med att han tar tag och kampar i kläderna om du vill läsa den. Så jag tycker vi släpper det.

Och de där att han inte vet vem som är "ledaren" tycker jag är ett typiskt Fredrik Steen uttryck även om så kan vara fallet. Jag har trots allt bara haft honom i två månader och eftersom han är ganska "mesig" annars då han inte blivit så bra behandlad alltid och annars låter folk göra nästan vad som helst med honom så tycker jag att det är bra att han kan säga ifrån. Även om det är synd att han ska göra det vid just duschandet.

Men det är nog också jag som har varit lite mesig och inte velat tvinga honom för mycket. Får nog ta på han ett halsband som vissa rekomenderar och faktiskt ta och duscha han.

I mina öron låter det som en vettig ide! Tänk också på att inte ömka honom eller bråka i onödan. Utan bara gå in med "nu ska du stå här och bli duschad, skitsamma om du gnäller/lägger dig ner". Jag skulle nog personligen även tolerera morrande, så länge jag får duscha hunden så får den låta bäst den vill. Fast det är ju upp till var och en var man drar gränsen.

Jag är ju kanske lite knäpp, men jag skulle inte bry mig om att hunden morrar när jag lyfter den heller. Så länge den inte gör fysiskt motstånd i form av sprattel eller försöker bitas så... Vår tik hade en period när hon lät som en spottkobra när man lyfte henne, men efter ett par lyft utan respons från vår sida så la hon ner det projektet - nu ser hon mest ut som "det här händer inte mig", dock är det ju inte så ofta man bär runt 38 kg hund...

Om hunden måste duschat som en del av en medicinsk behandling så är det väl inte mycket att be för? Vill hunden inte gå in i duschen självmant så får du väl bära in den. Sen kan du ju mata lite med gotter när den väl är där och kanske låta bli att ha det högsta trycket på duschmunstycket. Men om hunden behöver behandlingen så kan du ju inte vänta tills han väljer att gå in där själv. Den träningen får nog vänta tills han är färdigbehandlad.

Har fö inte ens hört talas om någon hund som gillar att duscha. De flesta tycker mer eller mindre illa om det. Men som någon skrev, de behöver bara acceptera det.

Jag skulle helt enkelt släpa in hunden i duschen. Inga av mina hundar tycker om att duscha men de har lärt sig att det bara är att acceptera.
Väl inne i duschen brukar båda mina tjejer se ut som om de sålt smöret och tappat pengarna men jag bara duschar på. Inget att diskutera liksom.

Jag skulle helt enkelt släpa in hunden i duschen. Inga av mina hundar tycker om att duscha men de har lärt sig att det bara är att acceptera.
Väl inne i duschen brukar båda mina tjejer se ut som om de sålt smöret och tappat pengarna men jag bara duschar på. Inget att diskutera liksom.

Precis så ser det ut hemma hos oss också. 35 kilo (stark!) rottis som vägrar duscha är bara koppla på halsbandet och dra med sig in i duschen. Hon ser ut som att någon håller på att döda henne, men hon sitter där. Hon brukar roa sig med att morra när vi går mot duschen, men det struntar jag fullständigt i, och hon slutar leva om när hon inser att det inte blir någon respons...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 953
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Trassel12
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 432
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka