Hund som tar möss?

Sv: Hund som tar möss?

Vår storpudelhane har tagit X antal råttor när vi bodde på gården men han har också extrem jaktinstinkt!! :idea: :rofl:

/Jenny

hallontuss skrev:
Finns det nån hundras som tar möss och råttor? Som alltså kan ersätta stallkatten?

Min Jack Russelltik är fenomenal på att ta riktigt feta råttor o sorkar. Hugger dem blixtsnabbt över nacken /ryggen o ruskar sen så de knäcker nacken.:eek:

Min hund fångar råttor, äter både döda och levande! Fast den levande fick vi iofs ut ur munnen innan hon tuggade i sig den...:crazy:

Samarbete på högsta nivå :)
Dansksvensk gårdshund och katt jagar mus tillsammans! Den dansksvenska gårdshunden kallas ju också allmänt för "råttehong".

Musjakt.jpg

_moa_ skrev:
Min hund fångar råttor, äter både döda och levande! Fast den levande fick vi iofs ut ur munnen innan hon tuggade i sig den...:crazy:

Kanske skulle skriva att hon är blandras mellan labbe och stövare....

Gnist skrev:
Jag menar att om en hund oavsett ras,när den ser en katt knalla över gården rusar dit och dödar katten, så är den hunden inte riktigt riktig i knoppen.
Det har inget med jakt i dess rätta bemärkelse att göra. I så fall skulle ju alla jakthudraser göra så under sin uppväxt och det gör de INTE!
Jag förstår inte varför hunden skulle vara koko pga det där? Vet många underbart trevliga hundar som sticker direkt på katt och knipsar. Min hund föredrar gäss :o

en bordercollie i mitt gamla stall är en riktig jäkel på att fånga möss och råttor! och sorkar för den delen också! först "stampar" han till dem med bägge framtassarna så de blir chockade och sen biter han ihjäl dem. Lite roligt jaktsätt! Det är väl lite räv i honom :D

Min hund Malte som är en korsning mellan Basset Hound och Cocker Spaniel tog en råtta för ett par månader sedan.:eek: Trodde inte sånna hundar va snabba nog..:angel:
Annars brukar han jaga ut mössen ur stallet genom att springa bakom o skälla och gny när han inte hinner i fatt dom..;)

Tax - våra promenadlimpor var fulländade musjägare:devil:
Hanen var allra bäst men de två tikarna gick inte av för hackor de heller:love:
Mamma köpte efter taxarnas bortgång skottar och de var värdelösa. Brydde sig inte ett smack:cool:

Vår bernersennen gjorde som ung några tappra försök att fånga sorkar när vi var ute och gick med henne på åkrar :smirk: Hon var nog lite för långsam, för lyckades gjorde hon inte! ..och tur det...

Grannen har en storpudel som fångar råttor.

Vet en som fär många år sedan hade en Golden som jagade sorkar strax utanför tomten. Jagade på samma sätt som rävar gör. "Hoppar" på dom och gräver fram dom. Men jag vet inte om lekte med dom eller bet ihjäl dom eller så. Kommer inte i håg vad som hon gjorde med dom när hon hade fått tag i dom. Inte heller vet jag hur duktig hon var på att jaga dom. Kanske var mest på skoj?! Det var i alla fall en massa hål där i backen utanför tomten.

Min Golden är en jävel på sork! Möss under snön nosar han upp med stor precision. De hinner oftast undan.

PIRU skrev:
jag sa om en katt, kanin va det nu må vara rusar över gården då tar ju jakt instinkten in o då rusar den efter o får de tag i den ja då är risken att hunden biter ihjäl den.

som ett ex min hund är ute o går med mig i skogen lös o det rusar upp en hare precis framför fötterna som de gör för de väntar ju i sista sekund o sticka nog fan blir det race av det kan jag lova. Men då har jag ju lydnad nog o avbryta detta,

eller hunden liggre på min gård det kommer en katt stryknas på gården hunden går för o titta va det är o Katten börjar rusa nog fan tar jakt instikten in så är hunden igång o får den då tag i katten ja då är det nog kört för den.

Min gamma jämte sprang inte efter några djur även om det sprang upp farmför nosen på henne och samma med jaktlaben som en i jaktlaget har.
Men smålisen har vi inte lika mycket pli på när det kommer en hare (om pappa inte är med :devil: ) fast hedehunden har vi mer problem med, hon jagar allt hon ser men det jobbar vi på.

Och även om jakthundar har stor jaktlust så är det bara spetsar som bytesmedvetna (och jag tror även terren är det men är inte säker). så kort sakt så är dom flästa jakthundar inte så intreserade av byttet utan jaktlusten ligger i att spåra.

Så nej vi är inne på den första jakthunden som skulle få försig att springa efter ett djur om man inte räknar med den smålisen vi hade som på jakten var med intereserad av att jaga löpptikar en att jagar hare :o .

Kram

vår saluki var en hejjare, hon tog möss när hon gick i koppel, då har man bra syn :p ;)

Hej..Våran ena Amstaff har fånga möss i vårt stall :P

Våran jämthund tar råttor, möss, fåglar, ekorrar och hon har till och med tagit en grävling. :crazy:

hon brukar vara lös på gården så det blir lite allt möjligt hon tar.
men även när man är ute och går med hon så tvär hoppar hon ner i diket för då har hon hört en liten mus eller nått.
jag tycker det är vidrigt :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 546
Senast: Robban35
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka