Hund som tar möss?

Sv: Hund som tar möss?

Mina äldsta hundar dödar det mesta om de får chansen. Terriern är väl den enda som hinner med mössen, så hon tar flest. Katterna lär sig rätt kvickt att man ska hålla sig ifrån henne...

//E

Dvärg shnauzer (stavning) Är ju helt otroliga på det där med mus jakt.. Där jag jobbade innan som hästskötare hade dom två st som tog allt! Och dom behövde inte ha någon katt.

Lika väl som man kan lära en jakthund attt bara jaga älg, så kan man lära en hund att bara jaga råttor och möss.

Jag hade den basta rattfangaren pa Irland forrut. Tyvarr finns han inte i livet langre, men han var verkligen fenomenal. Han tog rattor och la dem pa rad under dagen....sedan gravde han ner dem ute i hagen pa kvallen. Helt otrolig.
Hur som helst sa vill jag bara saga att han aldrig skulle ga pa kattungar. Vi hade kattungar samtidigt som vi hade hunden och visst var han dar och kollade pa och nosade pa dem lite da och da, men det var av ren nyfikenhet. Han skulle aldrig forsoka doda nagon av dem. Nar de blev aldre och borjade leka riktigt sa lekte han med dem, till kattmammans forskrackelse...men hon vanjde sej vid det ocksa. Jag letade runt efter bilder pa Pepper och kattungarna, men jag har dem nog inte inscannade. Tyvarr.

Dock ska det tillaggas att han tog sambons lillasysters kanin som sprang los. Men da var han tranad pa kanin och hare innan vi fick honom, sa han gjorde ingenting fel egentligen.

Vår Jack Russel Carmenzita Tar alla möss och råttor, snabb och smidig är hon, klipper dem i luften, knäcker nacken och vill gärna äta upp dem men det får hon inte.

Min ena kompis brukar låna henne för att ta råttorna i stallet, det kan bli upp till 3-4 per dag i några dagar.

Katterna här skulle aldrig anstränga sig så :D

Arne´s ras är avlad som vakthund/råttjägare. Vi lär honom att det är ok så länge vi inte säger till. Säger vi NEJ eller KOM HIT, ska man inte jaga.

Han bor inte runt möss/råttor, så ännu har han inte fångat en gangare :) Mest spindlar och flugor *haha*

giowanna skrev:
Han bor inte runt möss/råttor, så ännu har han inte fångat en gangare :) Mest spindlar och flugor *haha*

Ja det är väl i lagom storlek för arne :angel:

Ååhhh! Det har jag längtat efter! Jag tycker alltid att det ser så mysigt ut :) Men min "kattläggning" gör att det inte blir några katter här hemma mer än på TV :) (inte ens för hundarns skull så vill jag skaffa katt) Men jag trodde att det var automatiskt så att de började fånga katter när de började fånga råttor och du har ju ju några råttfällor hemma ju!! :angel:

:rofl: Julie är ocks bra på att fånga småkryp.
Jag och sambon hade en mygga i sovrummet i höstas som inte gick att bli av med. Du vet en sån som alltid slinker emellanfingrarna på nåt vis och fortsätter att surra runt huvudet.
Till slut var vi galna av frustration.
Då kom Julie och på 1 sekund var det åtgärdat och myggan död och begraven i hennes mage. :o :D

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som skulle hända om de började jaga tex grannens katt. Den gamla kanske skulle "klippa" den, jag vet inte.
Men det jag menade med det jag skrev till PIRU, är att kan man lära en hund att jaga ett visst djur (som vissa jakthundar), så kan man ju lära en hund att inte röra katter (fast det har ju inte jag tränat på, mer än att de inte får jaga våra katter).

Men av nån konstig anledning så drar sig ibland en av grannens katter hit upp på logen, och då blir det en jävla fart ut på den när mina hundar kommer (för där jagar ju de råttor), ett par ggr har min gamla hund följt efter. Men som tur var stannat vid gården när katten stuckit hem. Men jag är absolut inte hundra på att hon skulle stanna om hon hade nära till katten.
Jag fattar inte att den katten går hit, när den vet det finns hundar här + att det även finns 3 katter på gården. Kanske våra möss är goda här :)

Har man en hund me mycket jakt så skiter den i om det är bondens katt som rusar över ladugårdsbacken eller om det är en stor råtta.

det sker instinktivt i hunden.

*kl*

Min cairnterrier är också helt galen i att jaga möss. Än så länge har hon inte tagit nån men det beror mest på att matte alltid stoppar henne. Mössen är ju så söta..;)

PIRU skrev:
Har man en hund me mycket jakt så skiter den i om det är bondens katt som rusar över ladugårdsbacken eller om det är en stor råtta.

det sker instinktivt i hunden
.

Nja det är ju faktiskt inte riktigt sant.. Som ägare till (för tillfället) 3 jakthundar, alla med MYCKET jakt i sig så måste jag upplysa dig om att dessa jagar INTE allt som kommer i deras väg :smirk:

Jämtarna jagar älg och björn och Finska Spetsen jagar fågel och mård.
Ingen av dem jagar våra får, hästar, kaniner eller katter eller för den delen hare, räv eller rådjur mm mm.

En jakthund, som jagar allt = en riktig skithund ur jaktsynpunkt :cool:

Gnist skrev:
Nja det är ju faktiskt inte riktigt sant.. Som ägare till (för tillfället) 3 jakthundar, alla med MYCKET jakt i sig så måste jag upplysa dig om att dessa jagar INTE allt som kommer i deras väg :smirk:

Jämtarna jagar älg och björn och Finska Spetsen jagar fågel och mård.
Ingen av dem jagar våra får, hästar, kaniner eller katter eller för den delen hare, räv eller rådjur mm mm.

En jakthund, som jagar allt = en riktig skithund ur jaktsynpunkt :cool:

jag har aldrig nämnt jakthund bara o ta Jääkeri´s Pappa han har tagit både rävar o grävlingar hemma på gården o det är Schäfer med extrem jaktlust.

I normala fall brukar ju Jakthundsraser ha mer jakt i sig är bruksraser...Och kan dessa lära sig vad som är jaktbara djur och vad som inte är det, så borde väl rimligtvis även bruks och sällskapsraser klara av det eller :confused:

:cool:

Och i jämförelse med riktiga jakthundar, så är nog den schäfern inte mycket att hänga upp i julgranen - ur jaktsynpunkt - heller för den delen..

Gnist skrev:
I normala fall brukar ju Jakthundsraser ha mer jakt i sig är bruksraser...Och kan dessa lära sig vad som är jaktbara djur och vad som inte är det, så borde väl rimligtvis även bruks och sällskapsraser klara av det eller :confused:

:cool:

Och i jämförelse med riktiga jakthundar, så är nog den schäfern inte mycket att hänga upp i julgranen - ur jaktsynpunkt - heller för den delen..

Jo visst det går säkert har jag heller aldrig sagt nåt om heller.
Men folk ska inte sitta här o tala om att det är så enkelt o få en hund me mycket jakt o säga att det är bara o lära dom o inte jaga, när folk här inne inte ens kan få sina hundar till o göra de enklaste grejerna som o gå ikoppel bete sig som en hund på promenad. För en hund me mycket jakt är bland det svåraste man kan få bukt med.

Jag tror den hunden ligger nog ganska högt på skalan för o jaga sen att den inte är lärd o ställa utan så fort den kommit i kapp bita så hårt det går .

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 546
Senast: Robban35
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka