Sv: Hund som tar möss?
Nu måste jag bara berätta vad som hände här hemma i dag.
Jag har alltid kunnar "skryta" här på buke och varit stolt över min gamla att jag kan ha henne lös, och att hon inte jagar.
Men, det kan jag inte längre tyvärr. När jag träffade min sambo, så hade/har han en hund som ibland drog iväg. Min hund gick att stoppa i början, men nu i vinter har hon fått "smak" på detta med att jaga rådjur. Och bara därför antagligen för Tore kommer varje dag och äter potatis här på gården (ja, det är ett rådjur). Vi har ju alltid haft rådjur här på vintern, men denna vintern kommer Tore flera ggr per dag, och struntar i om det är mitt på dagen.
Vi har också Hälge här som kommer varje dag (en älg, eller om det kan vara Hälga, vi vet inte) Hälge bryr de sig inte om, de skäller lite, sen är det bra. Han äter lugnt vidare.
Hur som helst. Min gamla får inte vara lös på gården själv nu när hon varit intresserad av Tore. Men sambons hund fixar det, bara de inte är två. Hon kan sticka efter en bit på gården, men inte lika ivrigt.
Idag när jag kom hem (åkt bil), så körde jag upp på gården. Sen såg jag sambons hund som är skitglad. Jaha, tänkte jag. Hon och sambon leker.
När jag körde förbi där Tore brukar äta, så står han där och äter i godan ro, och hunden 2 meter ifrån. Hon gör inte en antydan till att jaga, hon står bara och viftar på svansen. Jag kör en bit till, stannar och ropar på henne, och hon kommer. Sen parkerar jag bilen. Och Tore fortsätter äta
Så fast hunden jagat Tore många ggr i vinter, så går han ändå hit, och nu verkar de tydligen blivit vana vid varandra.
Ja, tänk så det kan gå.