Hund som tar möss?

Sv: Hund som tar möss?

Just den grejen gör att den ur jaktsynpunkt är värdelös, såvida man inte ska ha den till att jaga råttor/ormar då naturligtvis. Då är det ju önskvärt med en hund som dödar bytet..

Och bara som upplysning så är det INTE svårt att få en jakthund att hålla sig till rätt bytesdjur :D

Gnist skrev:
I normala fall brukar ju Jakthundsraser ha mer jakt i sig är bruksraser...Och kan dessa lära sig vad som är jaktbara djur och vad som inte är det, så borde väl rimligtvis även bruks och sällskapsraser klara av det eller :confused:

:cool:

Och i jämförelse med riktiga jakthundar, så är nog den schäfern inte mycket att hänga upp i julgranen - ur jaktsynpunkt - heller för den delen..

varför skulle en Schäfer ha mindre jakt i sig än jakthund något mindre möjligt men skyddshundar går på samma drifter som jakthundar gör så bara att de ska angripa "bytet" när det flyr så klart det kan ha lika mycket jakt i sig som jakthundar

Gnist skrev:
Just den grejen gör att den ur jaktsynpunkt är värdelös, såvida man inte ska ha den till att jaga råttor/ormar då naturligtvis. Då är det ju önskvärt med en hund som dödar bytet..

Och bara som upplysning så är det INTE svårt att få en jakthund att hålla sig till rätt bytesdjur :D

men jag SÄGER ju åt dig att jag säger att om min hund är på gården och är inte lärd o jaga så skiter han högaktnings fullt i om det är grannens katt eller kanin som rusar förbi eller en sunkig råtta det ryker omedelbart om den har den jaktlusten.

Senast ändrad:

Min syster har en border terrier... hon skulle gärna jaga möss i stall. Fast skulle hon börja, så skulle hon väl fastna i nåt hål nånstans... *huga*

Underbar ras.. sån ska jag fundera på nästa hundköp.. En Border Terrier och en Skotsk hjorthund.

Men varför klarar jägarna att lära sina hundar attt jaga rätt byte då? Varför skulle inte vi kunna lära våra "icke" jakthundar att också bara få jaga vissa byten.

Grana skrev:
Men varför klarar jägarna att lära sina hundar attt jaga rätt byte då? Varför skulle inte vi kunna lära våra "icke" jakthundar att också bara få jaga vissa byten.

klart det går det sa jag inge om.

Jägarna lägger ju ner tid på det också i sin träning eller hur.

Jag som kör bruks me min hund lägger ju knappast ner tid på o få min hund fri från o jaga djur det styr jag med ren lydnad att jaga är förbjudet men va händer om grannens katt kommer in på min gård o jag inte hinner men jo förmodligen försöker hunden klippa katten.

min kompis har schäfer och bordercollie som klipper råttor, möss och katter :crazy: fast en sån hund ska man nog inte ha som "permanent" råtthund :p dansk svenska gårdshundar är :love:

Gnist skrev:
Det är det jag menar är ett felbeteende. En normal hund gör inte så..

vadå felbeteende?

att en hund förrutom jakthund, har jakt i sig o jagar vilt är väl då inge fel nu är du ju helt av banan om du menar det.

vi som ex kör skydd skulle ju inte komma värst långt om vi inte hade hundar med mcket jakt i sig.

Jag menar att om en hund oavsett ras,när den ser en katt knalla över gården rusar dit och dödar katten, så är den hunden inte riktigt riktig i knoppen.
Det har inget med jakt i dess rätta bemärkelse att göra. I så fall skulle ju alla jakthudraser göra så under sin uppväxt och det gör de INTE!

Gnist skrev:
Jag menar att om en hund oavsett ras,när den ser en katt knalla över gården rusar dit och dödar katten, så är den hunden inte riktigt riktig i knoppen.
Det har inget med jakt i dess rätta bemärkelse att göra. I så fall skulle ju alla jakthudraser göra så under sin uppväxt och det gör de INTE!

jag sa om en katt, kanin va det nu må vara rusar över gården då tar ju jakt instinkten in o då rusar den efter o får de tag i den ja då är risken att hunden biter ihjäl den.

som ett ex min hund är ute o går med mig i skogen lös o det rusar upp en hare precis framför fötterna som de gör för de väntar ju i sista sekund o sticka nog fan blir det race av det kan jag lova. Men då har jag ju lydnad nog o avbryta detta,

eller hunden liggre på min gård det kommer en katt stryknas på gården hunden går för o titta va det är o Katten börjar rusa nog fan tar jakt instikten in så är hunden igång o får den då tag i katten ja då är det nog kört för den.

Fast de dödar ju ändå inte katter per automatik för att de dödar råttor. I så fall så skulle man inte kunna ha dem med katter ens hemma... Det var det jag inte gillade, att dra ett streck och säga att så är det, fast det bevisligen inte är så hos alla...

När min hund hittade en rävunge så apporterade hon den till husse :D Han vill dock inte ta emot den utan jag som stod på avstånd hörde LOSS LOSS. Då var jag grymt nyfiken på vad som hade hänt :)

Nu måste jag bara berätta vad som hände här hemma i dag.
Jag har alltid kunnar "skryta" här på buke och varit stolt över min gamla att jag kan ha henne lös, och att hon inte jagar.
Men, det kan jag inte längre tyvärr. När jag träffade min sambo, så hade/har han en hund som ibland drog iväg. Min hund gick att stoppa i början, men nu i vinter har hon fått "smak" på detta med att jaga rådjur. Och bara därför antagligen för Tore kommer varje dag och äter potatis här på gården (ja, det är ett rådjur). Vi har ju alltid haft rådjur här på vintern, men denna vintern kommer Tore flera ggr per dag, och struntar i om det är mitt på dagen.
Vi har också Hälge här som kommer varje dag (en älg, eller om det kan vara Hälga, vi vet inte) Hälge bryr de sig inte om, de skäller lite, sen är det bra. Han äter lugnt vidare.
Hur som helst. Min gamla får inte vara lös på gården själv nu när hon varit intresserad av Tore. Men sambons hund fixar det, bara de inte är två. Hon kan sticka efter en bit på gården, men inte lika ivrigt.
Idag när jag kom hem (åkt bil), så körde jag upp på gården. Sen såg jag sambons hund som är skitglad. Jaha, tänkte jag. Hon och sambon leker.
När jag körde förbi där Tore brukar äta, så står han där och äter i godan ro, och hunden 2 meter ifrån. Hon gör inte en antydan till att jaga, hon står bara och viftar på svansen. Jag kör en bit till, stannar och ropar på henne, och hon kommer. Sen parkerar jag bilen. Och Tore fortsätter äta :) Så fast hunden jagat Tore många ggr i vinter, så går han ändå hit, och nu verkar de tydligen blivit vana vid varandra.
Ja, tänk så det kan gå.

*ha ha* Ja vad är skillnaden? Häst, älg, Tore? Hoppas att det fortsätter gå bra!! :bump:

Typiskt flockdjur!
Har kommit på att vår hund är precis som hästarna,
att de tar efter varandra. Ju fler de är desto busigare.

Grannens hund kommer till oss ibland och pinkar på
vårt hus. Det har inte vår hund gjort förut men när
han såg det där så började han också att pinka på huset.
Han lyder om vi säger nej, som tur är!

Grannens hund är ett kapitel för sig :eek: !

Hmmm... Jag har ingen stallkatt. Det beror på terriern. Hon dödar tyvärr alla katter som försöker flytta in i stallet. För ett antal år sedan skaffade jag en katt själv. Det tog mig drygt en månad att få terriern att acceptera att den katten hörde till gården och inte fick dödas.
Tyvärr så sparkade min häst ihjäl den stackars katten i stället.

Så nu har terriern jakträtten i stallet. Det sköter hon mycket bra tillsammans med taxarna. Även golden hanen tar en och annan musbuse... Men han biter inte ihjäl dem utan apporterar in dem i huset och släpper den framför våra fötter... Till terrierns stora glädje för då blir det musjakt inne också...

Alltså så ... terrier är utmärkta mus och råttjägare. Taxar också har det visat sig här. Problemet är att de inte är i stallet hela tiden som en katt kan vara. Och när hundar jagar möss så välter de inredning och allt annat som råkar stå i vägen i sin vilda jakt på den lilla musbusen.

Min hund tar möss! Den är collie/finsk lapphund/västgötaspets/welsh corgi. Generellt tror jag gårdshundar och grythundar är "mushundar". Gör en sammanställning av alla svar du fått så tror jag du kommer fram till detta! Kram Hanna-Viola

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 546
Senast: Robban35
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka