Hund som tar möss?

H

hallontuss

Finns det nån hundras som tar möss och råttor? Som alltså kan ersätta stallkatten?

Sv: Hund som tar möss?

Är inte Papillon och Phalené såna hundar. De bodde ju på slott förr i tiden och skulle hålla möss och råttor borta. Eller har jag fel??

Hittade det här när jag sökte på internet:
Den dansk/svenska gårdshunden har i hundratals år funnits på gårdarna runt Östersjön. Framför allt har rasen varit vanlig i södra Sverige och i Danmark. Rasen kallades tidigare Skånsk terrier och Råttehund och har framför allt fungerat som råttbekämpare och väktare på gårdarna, men även använts som jakthund. Utseendemässigt liknar gårdshunden den engelska Jack Russell-terriern, men i sättet är gårdshunden mildare.

Njaa de var ju urspungligen sk "prydnadshundar" åt förnäma damer vid hoven...

Schnauzer är råtthund från början, därför de har sitt skägg som skulle skydda mot bett.
Min två är riktigt duktiga, den gamla är super. Vi har haft mycket råttor i år, hundarna har säkert tagit ett 30-tal, möss är lite svårare, de är så snabba och kan slinka mellan lättare, men de tar sånna också.
Så de har verkligen en arbetsuppgift här på gården.
Den gamla är lika ivrig varje dag när vi ska gå till grisarna, då har hon fullt upp. Hon skulle nog gärna bo där :)

Men sen finns det ju andra raser, de som du redan fått ex på.

Det gör väl alla om du lär dem att göra det. Men som traditionellt använts för det, främst terriers, precis som Gnist sade. En liten hund är nog också lite mer lämpad än en stor, för att komma in i skrymslen, och terriern har ju avlats för att ha ett sinnelag som kompenserar storleken vid jakt, dvs ettrig.

Både pojkvännens dvärgpinscher och svågerns östsibiriska laika tar möss. Råttor skulle de säkert också ta, men det har inte sprungit omkring så många i huset än vad jag vet. De är nästan duktigare än katten som misslyckades gång på gång innan laikan tog saken i egna tassar :D Samma sak med DP:n.

Men den ras jag bäst känner till som är råttfångare är dansk-svensk gårdshund som du ju redan hittat!

Jo de är också rätt så duktiga på att ta möss, men de är jakthundar som har en väldigt låg skalltröskel. Att ha en Finsk Spets som stallhund är ingen bra idé..

Min norska buhund tar mössen i vårat stall:p .. Han är verkligen helt outstanding på det. Fångar minst en mus i veckan.. :banana: :bump: :banana:

//p

Min dvärgpinscher är fenomenal. Hon ser ju iofs ut som en råtta, dom små mössen kanske tror att det är någon av samma sort. :angel: :D
Hon älskar att stryka runt husknuten hemma hos mamma och pappa och jaga möss. :o

De flesta små terriers klipper både möss och råttor, Det har varit deras arbetsupgifter. även pincher och dvärgshnasrar

Men rekrer har en bullterrire
" I Mars 1865 satte en bullterrier vid namn Pincher ett otroligt rekord: han dödade 500 råttor på 36 minuter och 26,5 sekunder! ... "

I dagsläget hade jag satsat på en russel, borderterrier eller om man verkligen ska satsa även på annan jakt - tysk jaktterrier (som anses vara ibland de skarpaste raserna som finns...)

hallontuss skrev:
Finns det nån hundras som tar möss och råttor? Som alltså kan ersätta stallkatten?

Denna tråd är ju lite rolig.

för nån vecka sen var det en tråd om en hund som dödat en katt o det var ett liv utan like kring den tråden att hunden skulle avlivas men nu när det är Möss/Råttor då skryter man me det...

exakt samma anledning dödas katterna eller räven grävlingen ja va det nu är för djur hunden tar ner men man gör skillnad på djur o djur

men jag tycker inte det är fel att hundarna dödar möss men jag anser inte att hunden gör nåt större fel enligt sin natur o dödar katten heller. men då lär jag hellre bort allt dödande av vilt på min hund.

Helt sant. En hund som lärt sig ta råttor och möss tar även annat, som t.ex små söta kattungar (exemplet taget ur verkligheten, hunden ifråga var en siberian husky). Förhoppningsvis har man dock förstånd att inte ge sin råttfångare möjlighet att ge sig på katter och annat oönskat. Nu har jag inte läst den andra tråden, så jag vet inte vilka omständigheterna var (och det ska väl hur som helst inte diskuteras i den här tråden).

barajag... skrev:
Finnspets. Min är bara 50% finne men helt suverän på möss...
Ja min också är superduktig på att ta möss.
mamma = gråhund
pappa = finnspets/jämte

Jag räddar mössen!

Gnist skrev:
Jo de är också rätt så duktiga på att ta möss, men de är jakthundar som har en väldigt låg skalltröskel. Att ha en Finsk Spets som stallhund är ingen bra idé..

Håller med dig helt o hållet!

Min är dock ett undantag. Men hon är bara 50% finne, sen är det golden o labrador i henne. Är mest lik en finne till utseendet, men liknar retriverhundarna i psyket. Väldigt lydig, skäller endast vid lek o älskar att jaga utan att dra iväg för långt. Vi använder henne inte till jakt utan hon är en riktig stallhund. Följer med mig på jobbet (stallet) varje dag o går lös på gården.. sticker aldrig (inte ens om jag åker därifrån). :love: :banana:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 548
Senast: Robban35
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka