Hund som jagar cyklister

Aningsfull

Trådstartare
Hur får jag henne att sluta?
När jag har henne kopplad kan hon ju inte sticka efter, men när hon skäller åt cykeln och dom passerar och försvinner i en väldig fart så tycker ju hon att hon vinner och att hon alltid lyckas skrämma iväg dem.

Hur gör man för att få henne att sluta?

Sv: Hund som jagar cyklister

Lär henne att göra annat när cyklisten kommer. T.ex. att komma upp till din sida och vara duktig. Efter ett tag så kan du ställa krav på att hon SKA göra så. Att bara förbjuda utan att hunden vet vad som är rätt beteende (ett alternativ) brukar vara rätt så svårt.

Håller med Tippan där. Försök avleda henne. Sätt dig ner och mata henne med köttbullar eller vad nu hennes favoritgodis är. INNAN hon börjar skälla.

Eller lej någon som hoppar av cykeln och jagar henne tillbax till dig...

det tycker jag inte låter som en bra idé. risken att utfallen blir fler och att hon plockar fram mer aggressivitet är väldigt stor. det är som att be någon släppa fram en arg hund till en hund som gör utfall mot andra hundar.

till trådskaparen: är hon inklickad? i så fall kan du göra en ny inklickning när cyklisten passerar. träna sedan vidare som man gör med hundmöten och klicka så fort hon fokuserar på dig.

Jag skulle dock vilja ha avledningen i rörelse istället för att stanna. Annars kan situationen blir lite konstald och de börjar fundera... Hellre då ett trix som kräver att hunden gör något fysiskt även om man står still. Men det är för oss det :D

Jag vet inte hur Aningsfulls hund är. Min väns dvärgpinscher är inte mkt för "att jobba för godis". Men han ÄLSKAR godis om man inte kräver jobb av honom. Därför skrev jag det tipset eftersom andra redan skrivit "jobba hunden hos dig" :D

Jag är tvärs emot och anser att avledning mest är slöseri med tid i det här läget. Jag hade valt att göra en rejäl korrigering istället och då i samma sekund som hunden ens tänker tanken på att gruffa på cyklisten. Först därefter ges hunden ett alternativ och en chans att göra något rätt.

Jag rekommenderra dock att du tar hjälp av någon kunnig om ska du försöka dig på detta. Med avledning kan man sällan förstöra något. Det kan du med korrigeringar.

Just korrigering är jag lite rädd för på henne. Hon är otroligt vek med ett dåligt självförtroende och otroligt känslig.
Jag har försökt jobba med att få henne att fokusera på mig och ge henne beröm när en cyklist passerat utan att hon gjort utfall. Ibland kan det passera 10 cyklister utan att hon bryr sig men sen kan det komma någon som av någon anledning triggar igång henne och hon börjar tokskälla och göra utfall.

Men att klicka in henne ska jag försöka. Har inte tränat med klicker tidigare men ska gå en kurs så att jag ska kunna jobba henne med det då jag tror att det är bra för henne.

Inte bara riktat till dig utan till er andra som kör med avledningsmetoden.

Varför inte vara ärlig mot din hund? visa när den gör fel och visa när den gör rätt.

Men det ligger ofta en osäkerhet bakom ett utfall på avstånd eller en ledarskapsbrist. Man får i många fall ransaka sig själv och se var man själv brister.
Men sen finns det också genetiskt osäkra hundar och för att få ordning på en sådan om det nu går så behöver man ta hjälp av något riktigt duktig person som verkligen kan läsa av en hund.

Å hur vet de vad som är rätt om man aldrig tränat det? :confused: Visa de rätt beteende och korrigera efter det.

Dean skrev:
Men sen finns det också genetiskt osäkra hundar och för att få ordning på en sådan om det nu går så behöver man ta hjälp av något riktigt duktig person som verkligen kan läsa av en hund.

Det går att få dem att fungera någotsånär, men normala blir de inte. Jag gillar min osäkra, fega fjant men jag vill aldrig mer ha någon som henne. Det är för mycket jobb.

Det jag inte gillar med avledningar är att man måste släpa med sig en massa godis eller prylar jämt och ständigt. Går jag ut och rastar hunden vill jag inte behöva kolla att jag verkligen har godiset med mig ifall det skulle komma en hund, cyklist eller vad det nu må vara.

I övrigt håller jag med Dean. Varför uppfinna hjulet om och om igen?

Man ska inte vara rädd för att korrogera en vek och osäker hund. Dessa hundar behöver inte mjäk. De behöver klara besked och raka rör. Det måste däremot alltid, och jag menar alltid, genomföras på ett schysst vis och vid rätt tillfälle. Gör man fel kan man förstöra rätt mycket, men de blir heller inte hjälpta av att man mesar.

Man får helt enkelt lära sig läsa sin hund och hitta exakt rätt metod och balans mellan korrigering och beröm.

Jag vet vilket helvete det kan vara. Hade en gång i tiden en schäfer tik, visserligen jagade hon inte cyklister. Hon tog mopedister och bilister istället. En dag när hon var ca 6 månader smet hon ur halsbandet när min bror var ute med henne. Hon stack rakt upp på den starkt trafikerade Amiralsgatan i Malmö och började jaga bilar. När de stannade för rödljus sprang hon fram och bet dem i däcken. Där var det inte fråga om att börja med avledningsförsök. Vår taktik blev att promenera varje dag bredvid gatan. Varje gång det blev ett utfall mot en bil blev det ett ryck i kopplet(ej något hårt) och ett kraftigt NEJ. Hon förstod snabbt att det var förbjudet. Mopedister var lite värre. Ända tills en kompis till mej blev omkulldragen av henne, hunden fick nämligen moppen på sig, det var sista gången hon skällde eller sprang efter något än hundar hon lekte med.

min tik har det aldrig gått att korrigera bort osäkerheten på. jag har kunnat korrigera bort sympotom men aldrig orsak. en milsvid skillnad.

Min hund har jag gjort hårda korrigeringar på när det gällt att sticka på vilt osv. Men vissa hundar mår kanske bättre av att "avledas". Jag försökte avleda min hund hur länge som helst när han gjorde utfall mot andra hundar. Utan resultat. Han var helt låst och sket i om jag så viftade med en köttfilé framför näsan. Så då blev det en sk. "hård korrigering".

Gör man rätt så skärps gränsen mellan vad som är rätt och fel. Det som av hunden kan uppfattas som en gråzon minskar och därmed minskar risken att hunden inte vet vad som förväntas av den. En osäker hund mår bra av att alltid kunna förutsäga vad som ska komma och att veta vad som förväntas. Ju mer av gråzonen man tar bort och ju fortare det går, desto bättre.

Dock går det inte att korrigera blockerad hund och i vissa lägen kan man få lugna istället för att korrigera. Man måste läsa av hunden.

Gör man samma sak med alla nya moment? Korrigerar tills den gissar rätt och gör rätt? :confused:

Jag antar att man först lär hunden momenet och sen korrigerar om det skulle behövas. Varför ska man göra annorlunda i vardagslydnanden?

Många av dessa "problemhundar" vi möter är hundar som inte har något alternativ eftersom att lydnanden är noll. Samarbetet med föraren är noll eftersom att de aldrig gjort något tillsammans. De måste få en grund att stå på.

Du kanske säger fot och korrigerar om hon själv löser sig ur det. Men om du varken kan säga fot, nej, här, kom hit etc. Vad f*n ska hunden då ta vägen? Bara korrigeras? Nej jag köper inte det.

Naturligtvis måste man ge hunden ett alternativ och en chans att göra rätt. Kommandona som hunden ska åtlyda lär jag dock in i en störningsfri situation. I exemplet med cyklisten så skulle jag först lära hunden nej ordentligt och använda det direkt jag ser att hunden tänker tanken på att jaga cyklist. Om hunden struntar i mitt nej så blir det korrigering. I egentlig mening så korrigerar man då inte att hunden jagar utan man korrigerar att den struntar i ett befäst kommando. Krångligare än så behöver det inte vara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 793
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka