hund som inte äter

Rouise

Trådstartare
börjar känna små paniken komma krypandes....

Min tik på snart 3år äter mkt dåligt.
det visade sig att hon hade ont i halsen och vi fick göra att litet ingrepp så blev det bra. hon blev glad och pigg igen. men ätandet gick inte framåt..
vi har provat ALLT
och då menare jag allt.... iaf vad vi kan komma på

doggy
pedigri
andra foderleverantörer
små kulor
stora kulor
uppblött
torrt
burkmat
och just nu äter hon Frolic - vilket går hyfsat

jag har faktiskt ingen fanatsi längre om hon inte börjar äta bra nu med frolicen
vill ju inte hålla på och byta för mkt heller...

vi har flyttat hennes matskål till mitt rum så hon får ta den tid hon behöver och utan stress av dom andra hundarna.

hon är en amerikansk cocker spaniel modell mindre och väger ca 9 kg... och hon håller den vikten

9 kg är väll förlite för en amris men eftersom är mindre än "normalt" så kanske det väger upp?

känner mej faktiskt väldigt orolig...
vet inte om det bara är jag som tycker att hon ser för smal ut just med tanke på hennes dåliga ätanade

vet att det är svårt att se på en bild men säg gärna eran första tanke när ni ser hunden.
.
14204504.jpg

14204505.jpg

hälsn Rouise och Bella

Sv: hund som inte äter

Jag tycker hon ser fin ut, alldeles lagom. Oftast ser man dessa med övervikt o det är inte kul :(

Men du känner väl på henne om hon är tunn? Man bör känna revbenen lätt utan att de för den skull ligger ytterst så att säga. Hur känns hon över ryggen? Tycker hon ser rund o fin ut, ingen markerad ryggrad?!

Tycker inte heller att hon är smal. Alldeles lagom. Hade en hund en gång som heller inte ville äta. På Blå tjärnan sa en vet. att jag skulle köpa lever och steka i små bitar. Den hund som inte äter detta är definitivt sjuk enligt veterinären. Gjorde detta och snacka om att äta. Sen tog jag i leversås i maten. T.o.m jag tyckte det luktade ljuvligt. Dessutom är lever billig mat.

Jag tycker hon ser fin ut, alldeles lagom. Oftast ser man dessa med övervikt o det är inte kul :(

Men du känner väl på henne om hon är tunn? Man bör känna revbenen lätt utan att de för den skull ligger ytterst så att säga. Hur känns hon över ryggen? Tycker hon ser rund o fin ut, ingen markerad ryggrad?!

man känner revbenen lätt och ryggraden känner man också lätt inte så att den är markerad på så sett men man känner den lätt

Tycker inte heller att hon är smal. Alldeles lagom. Hade en hund en gång som heller inte ville äta. På Blå tjärnan sa en vet. att jag skulle köpa lever och steka i små bitar. Den hund som inte äter detta är definitivt sjuk enligt veterinären. Gjorde detta och snacka om att äta. Sen tog jag i leversås i maten. T.o.m jag tyckte det luktade ljuvligt. Dessutom är lever billig mat.

ja det lät ju inte som någon dum idé.för hon äter leversnittar alltid..
får ta och prova men det..

hur mycket man känner på olika hundar beror på hur de är byggda. jag känner revbenen direkt under huden på labben, men inte höftbenen. schäfern har ett tjockare fettlager över revbenen, men hennes höftben sticker nästan upp lite. så länge de inte syns (på en korthårig hund, eller en hund som ser ut som din) är hunden i alla fall inte sjukligt mager.

hur länge svalt hon sig själv innan ni började truga?

hur mycket man känner på olika hundar beror på hur de är byggda. jag känner revbenen direkt under huden på labben, men inte höftbenen. schäfern har ett tjockare fettlager över revbenen, men hennes höftben sticker nästan upp lite. så länge de inte syns (på en korthårig hund, eller en hund som ser ut som din) är hunden i alla fall inte sjukligt mager.

hur länge svalt hon sig själv innan ni började truga?

hon har länge varit dålig att äta, typ 1 mål om dagen, (ett halvt på morgonen och ett halvt på kvällen)
men det är nu senaste veckan som hon slutat äta nästan helt.

vi ringde vet. hon trodde att bella ev kunde vara skendräktig...
hon borde börja löpa snart små skvätter + att i samband med att hon slutatäta så har hon blivigt mkt grinigare morrar mkt mer än vad hon brukar.

hon brukar morra relativt ofta åt dom andra hundara= lite av en enstöring när hon är trött en liten bitch helt enkelt. men nu senaste veckan så är hon exterm..
men bara hemma aldrig på hundkubben där är hon pigg och glad och lycklig, full fart.

i går kväll åt hon iaf bra, ett helt mål mat : leverpastej, annanas och frolic

Jag tycker också att hon ser fin ut.
Heldre en snärtigare hund än tvärtom, det mår dom av.

Fast alla hundar behöver ju äta. Jag hade nog satsat på att köpa hem en helfodervariant av kanske Orijen, Kronch eller någon Hills variant och sedan öka hennes motion en smula.
Då brukar hungern komma krypandes och förhoppningsvis så får hon smak på det.
En äggula blandat i maten då och då är också bra.

(Inget sagt att hunden fungerar bra på ovanämnda foder, men det brukar överlag vara bra, smakliga foder.)

Lycka till för vad du än bestämmer dig för!

/Lilljessicah med en mkt kräsen dam och en allergiherre.

Vilken typ av problem hade hon haft i halsen?

Jag tycker personligen hon ser fin ut. Revbenen och ryggraden ska kännas enkelt. Man ska inte behöva trycka!

Och sen är det åt helvete att ge hunden frolic, för även om dom äter mängder av det skiter dom ju ut 80% av födan :crazy:

Jag tipsar som vanligt om färskfoder! Finns massa olika. Klass, prima, Nordic, Fodax, Halla.. :bow:

Tillägg: Det är däremot dumt att hela tiden byta foder. Nästan alla hundar äter ju av något nytt! Och när matte byter så fort inte hunden äter på 3 dagar gör ju saken ännu värre.

Motionera henne mycket så att hon blir trött och hungrig! Kanske kan hon bara äta ett mål mat på kvällen? Kompisens hund är anorektiker, hon klarar sig dock bra med ett mål mat på kvällen. På morgonen kan hon få en liten macka bara för att hålla magen i schack.

Dessutom äter inte alla hundar varje dag, innan Focus kastrerades kunde det gå 4-6 dagar utan att han åt mer än någon tugga.

Tillägg: Det är däremot dumt att hela tiden byta foder. Nästan alla hundar äter ju av något nytt! Och när matte byter så fort inte hunden äter på 3 dagar gör ju saken ännu värre.

Motionera henne mycket så att hon blir trött och hungrig! Kanske kan hon bara äta ett mål mat på kvällen? Kompisens hund är anorektiker, hon klarar sig dock bra med ett mål mat på kvällen. På morgonen kan hon få en liten macka bara för att hålla magen i schack.

Dessutom äter inte alla hundar varje dag, innan Focus kastrerades kunde det gå 4-6 dagar utan att han åt mer än någon tugga.

ja har faktiskt funderat på det där med ett mål om dagen hon äter bäst på kvällen.
och motionen kan jag inte tänka mej att det är nått fel på. 2 dagar i veckan på hundklubben komb agility och lydnad där emellan promenader osv.

jo självklart vet jag också att det är dumt att byta foder, men vad gör jag när hunden vägrar se åt maten? måste ju få henne att äta något!
och dessa byten har ju inte skett på dagars mellanrum. oftast har det varitatt vi skiftatuppblött eller torrt och hållt oss till doggy alltid.
men så köpte vi hem en liten påse pedigri se om hon hällre ville ha det.. big no no
så nu får hon doggy med frolic. det går ner.
vi provade även burkmat blandat med doggy. det gick väll med nåder...
hon har fått alltid fått doggy tididigare men det är nu senaste tiden som hon har blivit såhär extremt dålig...

och ang frolicen vet också att det inte är ett bra foder men hon får det blandat med ett bra foder så störstadelen av hennes mat består av bra hundmat.

och jag ser ju på henne att hon är hungrig och det märks.. hon måste helt enkelt vara hungrig men ändå har hon inte ätit..

men det är glädjande att hon åt bra både igår kväll och hon äter just nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 460
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 326
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Fick hux flux ta över en Kinapuff igår. Vi har passat henne en gång innan och då var hon väldigt kräsen, då fick vi med ett foder, små...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka