Hund som hugger

Nej, han har aldrig bitit mig när vi har sovit i sängen. Situationer där han har bitit har varit när man gjort någonting med foten, till exempel en gång var när jag fixade till en matta med min fot. Men de senaste två gångerna har fötterna bara varit på marken helt stilla utan någon provokation.
Men vad har han gjort innan? Lekt, vilat, gått runt ?
Alltså precis innan han biter.

De allra flesta gånger har han bara suttit ner . Andra gånger har han vilat och sen fått syn på foten och bara gått på.

Ja. Vi har ett till veterinärbesök inbokat om några dagar för att vara helt säkra, vi ska kolla hans nos för att se om hans andningsvägar är normala etc.

När det gäller plötsliga, okonsekventa anfall där man har svårt att se nåt samband/trigger så skulle jag i första hand utesluta smärta/sjukdom innan man går vidare med annat.

Har ju svårt att tro att en fralla behöver mer än 1 timmes aktivering om dagen..
Däremot kanske lite styrning och lekregler, har svårt att tänka mig att det är aggression.

Hur är han i övrigt?
Det har inte jag,däremot styrning och håller med om att det troligen inte beror på aggression, men med det sagt så vill jag gärna veta om det är en fralla eller en blandis i fel färg som kallas fralla?

Min brors äldsta fralla har samma problem. Fast han biter i knävecken, och han gör det inte på alla, utan valt ut vissa specifika familjemedlemmar han gör det på. Jag uppfattar hans "attacker" som överslagshandling pga stress, inte aggression.
Det som funkar för oss är att stå rakt och med röst och kroppsspråk säga ett lugnt men bestämt "Nej!". För att markera att det han gör är fel men utan att späda på stressen mer, börjar man hålla på med händerna för att ta på honom eller skrika högt blir han värre.

Och tänker också mtp hur mycket ni aktiverar honom att han kanske blir överstimulerad och det då istället slår över stress och dessa beteenden?
Eller om det är ett vakt beteende, att han vill vakta en plats eller en person?
Alternativt att han inte mår bra, vilket kan leda till olika beteende, och då är det en koll hos veterinären som är rekommenderat.

Du skriver att ni skriker till, rejält t.o.m., när han biter. Jättekul lek för honom att få fart på er.
Hur skulle han reagera om ni myndigt och bestämt sade ifrån och avlägsnade honom?

Nej, han har aldrig bitit mig när vi har sovit i sängen. Situationer där han har bitit har varit när man gjort någonting med foten, till exempel en gång var när jag fixade till en matta med min fot. Men de senaste två gångerna har fötterna bara varit på marken helt stilla utan någon provokation.

Om det började med att han bet i fötterna när ni gjorde nåt med dem och sen har gått över till även stilla fötter så skulle jag misstänka att han först bet för att foten rörde sig intressant och sen när ni skrek till eller hoppade till tyckte han det var kul och tar nu därför även stilla fötter.

Absolut bra med en veterinärkoll naturligtvis, men ovanstående utveckling känns inte helt otrolig för mig. Jag skulle inte bry mig om att "pipa" när han bits, hade en boxervalp som höll på så här med fötter och han gick igång på det. Jag skulle erbjuda annan kamplek med leksak någon/några gånger om dagen, korta stunder. När han biter i fötter skulle jag säga ett bestämt nej och sen lyfta upp honom och placera honom i ett annat rum, gärna med grind, så att effekten av att bita i fötter blir en timeout från er. Inte så att ni överger honom i en annan del av huset, men en separation så att tillgången till husse och matte blir beroende av att han inte biter er i fötterna.

Han är underbar i övrigt. Han kan bli lite stressad dock, har svårt att slappna av. Reagerar mycket på ljud och så. Har svårt för andra hundar då han blivit attackerad två gånger men han hade svårt för andra hundar även innan det.
Sysslar ni nåt med passivitetsträning? Bra att utesluta smärta, men jag tycker snarare det låter som en hund som har svårt att slappna av och därför ”går igång” på småsaker. Jag skulle träna kamplekar och liknande utomhus - så hunden får utlopp för det behovet - och träna in att inomhus vilar man och tar det lugnt.

Om det började med att han bet i fötterna när ni gjorde nåt med dem och sen har gått över till även stilla fötter så skulle jag misstänka att han först bet för att foten rörde sig intressant och sen när ni skrek till eller hoppade till tyckte han det var kul och tar nu därför även stilla fötter.

Absolut bra med en veterinärkoll naturligtvis, men ovanstående utveckling känns inte helt otrolig för mig. Jag skulle inte bry mig om att "pipa" när han bits, hade en boxervalp som höll på så här med fötter och han gick igång på det. Jag skulle erbjuda annan kamplek med leksak någon/några gånger om dagen, korta stunder. När han biter i fötter skulle jag säga ett bestämt nej och sen lyfta upp honom och placera honom i ett annat rum, gärna med grind, så att effekten av att bita i fötter blir en timeout från er. Inte så att ni överger honom i en annan del av huset, men en separation så att tillgången till husse och matte blir beroende av att han inte biter er i fötterna.
Tack för ditt svar, vi ska testa det!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 285
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 924
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 750
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 784
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning