hund som gör utfall

B

Bonza

hej jag har en hund blandras schäfer/new foundland som jag har lite problem med. Egentligen har jag bara ett problem med honom på alla andra sätt är han exemplarisk.
Mitt problem är att han gör utfall mot andra hundar när vi är ute och går. Han är fyra år och har alltid haft problem med det här mer eller mindre. När han var valp blev han överfallen av två stora schäfrar som kan ha gjort honom osäker vid hundmöten..Men jag försökte träna bort det, gick hundkurs, tog även hjälp av en hundpsykolog som bl a använde en metod då hon stänkte vatten i ansiktet på honom för att bryta själva utfallet (när han är helt blockerad). Han blev bra på ca tio minuter. Hon sa att han inte var en rädd hund utan att det var bara dumheter. Han blev bättre men ofta krävdes att man skulle hålla en vattenflska för att han skulle låta bli att skälla..
Nu har han bott hos mina föräldrar i två år på landet där hundmöten e sällsynta. När jag har honom hos mig i stan nu är han hemsk igen. Han går perfekt i koppel, lyssnar fint på mig hela tiden, tills han ser en hund, då blir han stel som en pinne,reser ragg, kryper fram, och när vi passerar vräker han sig i kopplet å det låter som han ska döda den andra hunden. Men precis när han gjort det vänder han sig mot mig å tittar som han förstår att han gjort fel och bryr sig inte alls om hunden mer..Det är som han bara måste få till det där utfallet..han spänner sig så fruktansvärt och efteråt kan han bli jätte lugn...
Tilläggas bör är att han inte är en aggressiv hund, låter jag honom hälsa nån gång så lägger han svansen mellan bena å stryker sig mot mig..så jag tycker det här är osäkerhetstecken.. vad tror ni? Någon som har nåt tips hur man kan träna, för jag får verkligen ingen kontakt m honom när han väl sett den andra hunden?
Att ha med sig vattenflaska hjälper ofta, alltså bara genom att hålla den men jag tycker inte det känns som en bra och ej heller hållbar metod. Han ska lyda ändå liksom..
Väldigt tacksam för svar!

Sv: hund som gör utfall

Det låter som om problemet är väldigt "kort" dvs pågår enbart under den lilla stund då den andra hunden passerar. Han släpper också blockeringen väldigt kvickt. Är han förtjust i godis? Leksaker? Försök fånga hans uppmärksamhet med det godaste godiset han kan tänka sig, från det att den andra hunden kommer inom synhåll och tills den passerat. Beröm honom som en tokig. Använd hans älsklingsleksak och fånga hans uppmärksamhet om det så kräver att du spelar över och låter superfjolligt glad och entusiastisk över honom och godiset, leksaken. Snegla inte ens på den mötande hunden. Min egen hund gjorde utfall mot bilar (!) men botades på det här viset. Jag vet inte om det hjälper i detta fallet, men det skadar inte att prova. Han ska tänka, att när en annan hund kommer så får han världens godaste godis, sånt som han BARA får just då!

Det låter värt att prova! Det värsta är att jag har prövat med en leksak (som han älskar över allt annat) och jag har beordrat honom att bära med sig den hela promenaden och han är så duktig hela tiden men när han väl ser andra hundar finns liksom inget viktigare än det och då glömmer han leksaken..men godis kan vara värt att testa men då måste det vara nåt riktigt gott.. Fick dock lära mig av hundpsykologen att jag inte skulle berömma honom när han inte skällde, hon mena på att det liksom skulle vara helt självklart, och att man bara typ skulle ignorera istället, och låtsas att det var det naturligaste i världen att han skötte sig..men jag vet inte funkar ju uppenbarligen inte så bra..men vad är bästa metoden när han väl gör utfallet tro? Ska man ignorerar då också eller ska man säga åt honom?

När utfallet väl "är gjort" måste du ju bestämt och utan tvekan släpa med dig honom åt motsatta håll, utan att gorma och skälla utan helt tyst men kraftfullt. Gormar du tror han bara att du också gör ett utfall! Orkar du med honom? Låter som en stark kille! Har du provat en halti? Då måste han ju vända huvudet bort från den andra hunden och mot dig - men ryck inte i en halti, det kan skada honom! När han sen ser på dej ska han ha massor av beröm och mumsigt godis.
Visst är det "självklart" att han inte ska skälla och inte göra utfall, men nu gör han ju det och du måste få honom att tänka hund = trevliga saker, godis och glädje, istället för hund = hemskheter, rädsla, osäkerhet, arg matte, fara hotar, osv osv.
Lätt att prata om, men inte alltid lätt i verkliga livet... Prova iallafall! Lycka till!

ok, tack så mycket för tipsen alla sätt är värda att pröva! Halti har jag en men gillar den inte riktigt känns oxå lite som fusk, för när jag har haft den på så görs inte utfallen i samma bemärkelse, kanske inte alls för han vet att han knappt har en chans till det. Min mamma brukar ha den men det är för hon inte orkar hålla honom om han drar till. Men jag vill få bort problemet helt och inte bara att han sköter sig när han har haltin på eller när matte håller i en vattenflaska..vill kunna gå en normal avslappnad promenad med honom utan att oroa sig för ev utfall..

Avledande övningar kan ju såklart vara bra, men jag funderar på om det som Lena gav försag på endast är "symptomreducerande" och inte någon lösning på det verkliga problemet? Har du provat att inte göra något alls när han gör utfall? Att rakt av bara gå föbi och låtsas som att det regnar( i den mån det går med en stor hund hängandes i kopplet). Känner du någon annan med hund som du skulle kunna träna på "mötena" med? Jag hade provat med det, och om det funkar-vill säga att hunden lugnar sig att avancera uppåt med något extra avledande..tex godis. Men du ska ju inte behöva ha godis med dig varje gång. Skulle du mot förmodan glömma godisbiten en dag lär problemet dyka upp igen...

Bra synpunkter tycker jag. Min tik är liksom TS hund osäker efter att ha blivit påhoppad. Jag har jobbat med min hund så att jag antingen har låtsats som att det regnar eller så har jag, om det har varit en hjälpsam person som jag har mött, stått kvar ett tag och låtsats som ingenting och pratat väder och vind med husse/matte till den andra hunden (utan att låta dem hälsa på varandra). Först är hon som en fiolsträng, men efter någon minut så ser man riktigt hur hon börjar slappna av och försöker att läsa av stämningen istället.

Vad jag framförallt har upptäckt är hur mycket hunden reagerar på min attityd. Om jag inte gör någon affär av det och om hon ser att jag är oberörd och kan hantera situationen så slappnar hon av.

Så har jag jobbat i tre till fyra månader nu och utbrotten har helt klart reducerats! :)

Låter som han har dåligt med eget självförtroende just när han ska möta andra hundar. Ledarskapet är ju jätteviktigt så han inte behöver/eller ska ha det som sin uppgift.

Sedan så har han svansen mellan bena och kryper. Prova med att hålla upp svansen och låta han bli stolt. Då stiger hans självkänsla och det kan också hjälpa.
Svansen talar ju om för andra att de är svaga resp. "dominanta/starka".

jag tror att det är viktigt att tänka igenom hur hunden reagerar beroende på hur du hanterar situationen, fungerar det att gå förbi om du visar dig säker och trygg? Fungerar avledning och isånafall vad blir resultatet? Om du märker att det går bättre vid något möte, fundera då på varför det gjorde det.

En sak jag märkt när det gäller min egen hund (har också blivit påflugen och är osäker vid hundmöten) är att jag måsta ha en plan hur jag skall bete mig/ hantera hundmötet redan när jag ser den andra hunden så att jag inte börjar tveka.

Om du har svårt att få kontakt med hunden kanske du skall försöka gå i en båge eller på något annat sätt utöka avståndet? Så att du kan börja träna när du har en chans att få med dig hunden och bryta beteendet innan den hunnit och blockera sig.

Bra synpunkter tycker jag. Min tik är liksom TS hund osäker efter att ha blivit påhoppad. Jag har jobbat med min hund så att jag antingen har låtsats som att det regnar eller så har jag, om det har varit en hjälpsam person som jag har mött, stått kvar ett tag och låtsats som ingenting och pratat väder och vind med husse/matte till den andra hunden (utan att låta dem hälsa på varandra). Först är hon som en fiolsträng, men efter någon minut så ser man riktigt hur hon börjar slappna av och försöker att läsa av stämningen istället.

Vad jag framförallt har upptäckt är hur mycket hunden reagerar på min attityd. Om jag inte gör någon affär av det och om hon ser att jag är oberörd och kan hantera situationen så slappnar hon av.

Så har jag jobbat i tre till fyra månader nu och utbrotten har helt klart reducerats! :)

Så löste jag min egen hunds utfall också (ej i livet längre) och den hunden flög på alla hundar oavsett storlek om han inte var kopplad när han var som värst. Ovan nämnda metod + allmän lydnad och enstaka korrigeringar ledde till en hund som tillslut gick perfekt i kopplet vid hundmöten och tom gick lös förbi andra hundar på trånga gångstigar!:)

Exakt samma problem har jag haft med min hund, och han är inte heller elak, trots att det ser ut så och låter så. Får han väl komma fram så är han världens busigaste.. Men jag tillåter inte han att gå fram alla gånger, just för att den andre ägaren och hunden kan tycka att det är otrevligt med en "galen hund" som kommer emot dom.

Så här löste jag mitt problem:
I början hade jag alltid godis med mig på promenaderna. Såg jag en hund, så började jag prata med atlas (min hund) så att hans uppmärksamhet skulle vara riktad mot mig, inte mot hunden.
När jag väl fått hans uppmärksamhet, bad jag han att sitta, och när han satt sig fick han en massa gott godis.

Därefter tar jag några steg frammåt, och upprepar samma sak igen. Den viktigaste grejen är att han får inte släppa koncentrationen på dig. Fortsätt så tills hunden just passerat, och sedan fortsätter du bara att gå som om inget har hänt.

Atlas reagerade väldigt bra på det iallafall, och nu har jag börjat vänja av han vid godiset, och istället ersätter med mycket prat och klappande. Han blir ju glad av det :banana:

Har också provat en annan sak som var rätt effektiv, och det är att han ska hitta godiset själv. Visa han att du har godis, kasta det en bit framför han och låt han leta. Det funkar lika kanon med atlas, och han tycker det är superroligt också. Det gör vi fortfarande idag, även fast det inte behövs,utan just för att det är roligt.

Det finns massor av knep du kan använda dig av, det är bara att testa sig fram. Men se till att hunden inte lägger uppmärksamheten på den mötande hunden, då är det svårt att bryta "mönstret".. man måste som göra det FÖRE hunden har reagerat på den andra hunden..

Tyvärr så reagerar atlas fortfarande ibland, men det är bara om hundjäkeln jag möter börjar skälla. Då är det som att atlas tycker "Jamen han började ju.." och då är det försent att göra nåt åt.. Jag traskar då bara vidare...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 016
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 051
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat