Hund som är osäker för andra hundar

pernilla_s

Trådstartare
Jag har en hund som är osäker på andra hundar. Min mamma hade honom när jag gick i skolan och nr vi pratade nu kom vi framt ill efter vilken händelse han belv osäker på andra hundar. Det blev när min mamma och hennes sambo var ute med hundarna i koppel. Min hund har alltid varit lite osäker på mammas sambo, men det gick bra att vara ute i koppel ändå om mamma var med.

Nu höll mammas sambo honom när en annan hund kom en sådan liten sak. Den som höll råttan släppte fram hunden till min hund. Det var bara det att min hund blev oäker och snodde in sig mer och mer i kopplet tills han satt fast. Trots detta så fortsatte den andre ta fram sin hund. Mamma fick tillslut bort min hund från allt, men efter det har han blivit osäker på alla andra hundar förutom mammas.

Det var inget större problem innan då det var ytterst sällan vi träffade på andra hundar, men nu när jag flyttat in tll en stor by så träffar vi ju många hundar på våra promenader. Så fort han ser en annan hund så reser han ragg och vill springa ifrån den andra hunden.

När vi träffar andra hundar som min svärföräldrars så är han alltid osäker ibörjan och vill sticka ifrån den andra hunden och reser ragg. Han blir aldrig riktigt lugn när de träffas. Ute när han går lös går bra efter en stund, men annars är han alltid lite mer nervös än annars oavsett om det gått flera timmar.

Jag vill ju ha en trygg hund som inte ska behöva känna sig osäker. Några tips?

Sv: Hund som är osäker för andra hundar

Ni har inget ställe där det brukar vara mkt hundar? tex en brukshundklubb eller liknande?
Prova att stå en bit i från området och bara stå där ett tag å titta på de andra hundarna.. prova några ggr å se om hunden blir lite mer nyfiken på de andra.. Blir den det så kan du väl försöka gå lite närmare.
Du känner inte lite mer folk med hundar, prova att gå på promenad tillsammans. Ha båda hundarna kopplade och bara gå som ingenting.. kräv alltså inte av hunden att den måste hälsa. Utan försök få den att inse att de andra hundarna är kopplade och på avstånd, till slut kanske han tycker att de intressanta?

Jag känner tyvärr bara svärföräldrarna och min sambos bror som har hund. Jag är ute med dem med jämna mellanrum. Problemet är väl det att han vänjer sig inte vid dem på så sätt att han inte är osäker på dem nästa gång.

Det här med brukshundklubb har jag tänkt bli medlem i och hoppas då att vi kan träffa lite andra hundar så han vänjer sig. Det måste ju bli trevligare för honom också om han känner sig trygg ute även när det kommer andra hundar.

Jag har precis tagit en omplacering som inte trivs med främlingar. Varken hundar eller mäniskor.

Jag jobbar med honom som med vilken hund som helst, vid hundmöte kräver jag att han har focus på mig och inte på den andre hunden. Så fort han vänder upp framsidan och drar fram axlarna mot den andra hunden, så får han en liten knyck i kopplet samtidigt som jag morrar till lite, då vänder han sig mot mig, då får han genast beröm.

Detta kan behöva göras om trettosjutton gånger om vi möter en väldigt kaxig/rädd hund. Men faktiskt, ju fler vi möter desto bättre går det.

Positionen på hunden är självklart brevid och inte framför dig.

Jag har även övervägt kastration för att dämpa honom, men det är inte säkert det behövs.

Jag brukar ha honom bredvid mig vid möte. nu är inte min hund aggressiv utan vill fly ifrån situationer, kan han inte det så står han stilla och hänger. Min är kastrerad. Tyvärr är han en hund med dåligt självförtroende och är väldigt känslig. Han har troligtvis blivit slgen innan han kom till mig. Han älskar dock männsikor.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 448
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 628
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 624
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka