Hund slår sönder svanstippen

Suspiria

Trådstartare
Vår yngsta dalmatiner är väldigt glad och piskar hårt med svansen.
Han slog nyligen upp ett sår längst ut på tippen och det slås upp gång på gång. Han har inte ont utav det och han har inte brutit något, men det blir som ett sår allra längst ut så han får lite blod på sidorna av att svansen viftar mot kroppen :( Vi håller såklart rent.

Vad kan man göra?

Man kan inte göra så mycket, tyvärr. Min überglada wachteltik slår också sönder sin svans med jämna mellanrum, en vetflex på tippen är bra som @lady_vip skriver.
Jag brukar ta ett mjukt tag om svansen när jag hör att hon slår i typ stolsben och bordsben, för att minska islagen. I min förra lägenhet möblerade jag om så att det inte fanns några vassa kanter i hallen, det var främst när vi kom hem som hon gick bananas och svansen slog i överallt :)

Min prick slår också sönder ibland, men inte så ofta. Gör inget annat än att ser till att vara på stora öppna ytor så inget finns att slå svansen i när han blir superglad.

Hade dock en flat som slog sönder sin svans så dant att det blev en böld inuti som sprack utåt typ. Väldigt mysko. Hon fick amputera en bit av svansen så då försvann problemet.

Vår yngsta dalmatiner är väldigt glad och piskar hårt med svansen.
Han slog nyligen upp ett sår längst ut på tippen och det slås upp gång på gång. Han har inte ont utav det och han har inte brutit något, men det blir som ett sår allra längst ut så han får lite blod på sidorna av att svansen viftar mot kroppen :( Vi håller såklart rent.

Vad kan man göra?

Min boxer brukade slå svansen blodig konstant. Vi lindade med vetflex, ordentligt runt hela svansen och sen nedåt, och avslutade med ett par varv runt magen. Det var det enda sättet som gjorde att det satt kvar. Sen får man vara envis! Lufta regelbundet, men fortsätt linda tills det är helt läkt.

Jag hade en amstaff som.hade dey problemet. Men oavsett hur duktiga vi var på att linda så var där alltid ett sår. Han viftade ju konstant på svansen, knappt så han slutade när hannsov ens. Hade han inte fått avlivas pga annat så hade vet bokat in för amputation av en bit längst ut.

Så linda tills du blir grön i ansiktet och om det inte blir bättre ta upp diskussionen med din vet.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Vi har en strävhårig vorstehhanne som på vorstehvis inte har den minsta tanke på att kroppen kan gå sönder om man inte passar sig lite...
Svar
17
· Visningar
5 983
Senast: mimmipigg
·
G
Hundhälsa Arwens svans är verkligen stenhård och gör sjukt ont att få viftandes på sig. Hon har klarat sig utan sår och liknande men det var väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 287
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar