Sv: Slår sönder svansen!
Ofta slår ju hunden sönder den yttersta tredjedelen av svansen, så att kupera hela för att förhindra eventuella skador i framtiden är knappast aktuellt!
Som ung var jag omgiven av jägare med bla. stövare och dessa hade en fantastisk förmåga att slå sönder sina svansar vid jakt. Kupering kom dock nästan aldrig i fråga!
Istället så behandlades hundarna enligt följande:
Vet. kontrollerade själva sårskadan/skadorna och sydde ihop om det behövdes. Skadad hud klipptes bort och såren tvättades rena sov.
Hundens svans lindades sedan med torr vettex-duk = vanlig disktrasa! Utanpå lindades gasbinda, utifrån svanstippen och in mot hunden. Gasbindan fästes som en livrem kring hundens midja för att den inte skulle glida av.
(Idag är det säkerligen betydligt smidigare att linda med klibblinda, men fästa den som en livrem.)
Omslaget byttes var tredje dygn eller liknande, så att såret fick vara ifred så mycket som möjligt (självklart under förutsättning att allt var torrt, rent och inte varmt!)
Vid behov sattes hunden på antibiotika.
Svansen fick vara lindad så länge det behövdes för att allt skulle vara helt utläkt.
Med tanke på att din hund ännu är ung så hade jag nog först och främst testat detta innan jag började fundera på att kupera!
Lycka till!
/Swat