• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hasselby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 010
H

hasselby

Hur går det till när en viss hund blir till en ras? Vet tusan inte hur jag ska förklara men,,, Tex en golden hur vart den en golden? Vilka fick bestämma det? Att den skulle se ut si och så osv. Och heta just det?

Var det inte på tapeten att folk ville att tex schabrador skulle bli en egen ras?

Hur går det till när nya raser kommer in och blir offeciella i skk?

Hoppas någon fattar vad jag menar:rofl:

Sv: Hund ras!

De flesta hundraser blev just hundraser i slutet av 1800-talet. Det innebär inte att man då kokade ihop lite olika sorts hundar för att få fram lite olika raser, utan hundtyperna fanns redan. Under lång tid så hade hundar avlats fram för olika arbeten och syften. Ofta var dessa hundtyper ganska lokala företeelse och kunde heta olika i olika byar och delar av landet.
I slutet av 1800-talet så organiserades hundaveln och man började insrätta stamböcker för olika hundar. Man hade kriterier för vad som krävdes av de hundarna som registrerades i dessa stamböcker och man satte sedan ett gemensamt namn på hundarna. Man stängde sedan dessa stamböcker och endast de hundar som fanns i dem kunde räknas till den aktuella rasen. Så blev alltså en hundtyp en hundras. Genom åren så har sedan vissa raser delats upp i flera andra raser. T ex så hade flatcoated retriever och labrador retriever samma stambok i början, men sedan skiljde man på raserna. I nutid så har t ex akitan delats upp i akita och american akita. Man typade in hundarna och de blev omregistrerade som den ras de rent utseendemässigt tillhörde. Kullsyskon kunde alltså bli två olika raser.

Några raser har skapats under 1900-talet och mest känd är kanske eurasiern, som avlades fram i Tyskland på 1960-talet genom ett avelsarbete som inkluderade wolfspitz (keeshond), chow chow och samojed. Målet var att avla fram en större sällskapsspets med attraktiva färger.

Några raser har funnits som hundtyp under väldigt lång tid, men ändå inte blivit erkända som raser förrän ganska sent under 1900-talet.

Gällande schabrador så pratas det gärna om att den skulle ha varit påtänkt som egen ras, möjligen bara för att det är en populär korsning och att den har ett namn... Så fungerar det dock inte. Det har, vad jag vet, inte funnits något seriöst avelsarbete för att få fram en homogen hundtyp genom att korsa labrador och schäfer. Inte ens Statens Hundskola i Sollefteå hade denna tanke när de inledde en försöksverksamhet genom att korsa de två raserna. Tanken var endast att ha korsningar i första generation (man skulle alltså inte avla vidare på dessa korsningar), för att få fram friskare hundar, men försöket föll inte så väl ut som man hoppats på och korsningsaveln lades ner.

Om man skulle försöka sig på att få schabradoren till en egen ras så måste man ha ett mål med aveln. Man måste veta exakt vilken mentalitet, exteriör och rasegenskaper man är ute efter och sedan endast avla på de hundar som uppfyller detta. Man måste också sluta korsa de två raserna i första generation och jobba vidare med avkommorna. Efter många många generationer och ett hängivet arbete där man fört noga stambok och statistik på hundarna, så kanske man till slut har en hyggligt homogen hundtyp. Nu gäller det att det dessutom finns en tillräckligt bred avelsbas, för om man i detta läge korsar in schäfer eller labrador så förstör man alla års avel och är tillbaka på ruta ett igen. Det är dock inte alls troligt att rasen skulle bli erkänd av SKK, utan man skulle få fortsätta sitt avelsarbete inom den egna stamboken.

Trevligt att du orkade skriva så långt!:bow:

Tänkte mera på hur det uppstår nya raser nuförtiden?
Om det ens kommer att göra det?
Nu finns det ju hunder till allt olika ´syften osv,.
Förr i tiden kanske man behövde en bra vall hund osv..
Men nu finns det ju redan...

En hel del raser kommer att komma till av den enkla anledningen att dom redan finns, bara inte just här.

Det finns länder som inte ens har en kennelklubb och därmed är deras inhemska hundtyper inte registerade nånstans.

Andra länder har av olika skäl möjligen en kennelklubb, men i t ex krigsdrabbade områden så har inte precis hunderiet nån större prioritet i människors liv ...

I många såna länder finns hundtyper som existerat i sekel eller millenium. Förr eller senare kommer dom antingen att dö ut eller tas upp som ras och eventuellt spridas över världen.

Skapande av nya raser kommer att fortsätta även i framtiden.
Det ligger i människans natur, vi har alltid i alla tider påverkat, experimenterat o s v, med grödor, djur, teknik och allting annat som berör människans existens.

Senaste exempel på "ny ras" som erkänts här i Sverige är väl t ex Bolonkan. Den blev ju ras i sitt eget hemland Ryssland för inte alltför länge sen och har nu hittat hit.

Annars har vi ju t ex min egen ras, Silken Windhounds.
Jag har skrivit massor om rasens historia genom åren på Vovve.net, se t ex den här tråden som innehåller saker som INTE finns att läsa någon annanstans i världen
http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=156934

Nuvarande status för Silken Windhounds när det gäller erkännade av rasen kan du hitta här
http://www.silken.windhound.com/skk-fci-akc.html

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 322
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 091
Senast: Sasse
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka