Hund på jobbet, vad jobbar ni med?

Sv: Hund på jobbet, vad jobbar ni med?

När jag jobbade på äldreboende kvällstid var hunden med. Han var på kontoret när jag gjorde något särskilt samt när mediciner delades ut (Så han inte skulle råka bli matad med piller), i övrigt strosade han runt och fick kel eller blev bjuden på hundgodis. Han var i himmelriket och älskade att vara på det stället! Tyvärr flyttade jag och bytte jobb..

Jag jobbar på kontor, en liten arbetsplats med 6 anställda. Det fungerar mycket bra både för mig och hundarna! Morgonrastning på vägen till jobbet, en sväng på lunchen och så rastning på hemvägen.

Hundarna ligger på mitt kontorsrum under arbetsdagen så de är sällan själva under dagen vilket gör att jag med gott samvete kan lämna dem själva hemma efter arbetsdagen om jag ska iväg på något.

Vår hund har jobbat med en massa olika saker, hon är med husse när han jobbar, och han är tusenkonstnär.
Tex. Lagat bussar på ett bussföretag,
Kört pistmaskin,
Byggt ett stort timmerhus åt en miljonär,
Byggt 3 lägenheter,
Jobbat på en camping,
Lagat vindkraftverk,
Jobbat i en slalombacke,
Just nu är hon mekaniker, och kommunvaktmästare i byn.
Hon är bara 4 år, så hon hinner kanske fler jobb?

Tur att hon är följsam, och inte tar chansen att rymma. Hon får strosa omkring som hon vill.
På bussföretaget gick hon in i någon buss och la sig längst in i bussen när hon tröttnade.

* Jenny *

Jag har haft med mig hundarna på två jobb; När jag jobbade på 4H-gård och när jag jobbade i ett stall. det är ju ganska självklara miljöer att kunna ha med hunden i. När jag gjorde något som hunden/arna inte kunde vara med på så fick de sitta i en fårhage (utan får i) eller i en box.
Det hände även att jag hade med mig min dåvarande hund när jag jobbade på universitetet, det var egentligen inte tillåtet men chefen och arbetskamraterna tyckte att det var ok. Då fick hon ligga inne på mitt kontor eller i fikarummet.

Natt på äldreboende. Jag är ensam personal i huset och det funkar bra, han sover mest. Jag går in extra dagar och kvällar och då är han med ibland och då får jag ha mer koll eftersom vissa är lite rädda och andra gärna matar ;) men det funkar också väldigt bra.

Jag jobbar i zooaffär och Råda har varit med sedan hon var 10 veckor. Hon är lös i butiken men får bara gå runt om någon är med henne så att säga, och om det är lite folk i butiken. Annas ligger hon och sover på kontoret eller bakom kassan.

Funkar fint. Första året funkade det lite sämre eftersom hon blev rädd för en del personer och skällde ut dem. (Inte ofta, men pinsamt och otrevligt när det hände.)
Nu är både hon och jag äldre och klokare och hon är lärd att gå och lägga sig om hon är missnöjd med någon kund.

Jobbar natt på ett gruppboende. Mina 3 hundar är med mig på natten. De ligger mestadels på kontoret och sover medan jag stökar runt.

Min man arbetar som grävmaskinist och har i regel hunden med på jobbet. Dock inte så mycket senaste tiden då jag är hemma föräldraledig. Hur dagen ser ut på jobbet är lite olika beroende på vilket bygge dom jobbar på. Ibland åker hunden med i maskinen, ibland springer han lös på arbetsplatsen hela dagen, ibland får han vara i bilen eller boden och rastas då varannan timme.

Det fungerar bra för det mesta, men när dom är på byggen där hunden måste vara i bilen blir det ibland svårt om bilen tex står långt bort för då måste bakluckan vara stängd vilket inte är idealt. Då kan det hända att han får vara hemma istället.

Jag arbetar på kyrkogård, som arbetsledare. Oftast får de sitta i bilen, men de kan vara med mig ute väldigt mycket. De är väldigt populära bland personalen:)

Jobbar som trädgårdsmästare inom skötsel och anläggning och kan vissa dagar ha med honom lite beroende på vilken kund jag ska till, hur många vi är i bilen, vilken arbetsuppgift jag har för dagen etc.

Han är lugn att ha med men för att han inte ska ha sönder något (gräver som en galning om jag inte har stenkoll) så har jag honom bunden i lina i min närhet. Dom kunder jag känner väl och jag vet uppskattar hundar tycker det är jättekul att jag har hunden med mig. Men som sagt jag har ofta ett vakande öga på honom då kunder inte ofta uppskattar att få enorma hål i sina fina gräsmattor :o Det bästa är när jag jag kan lägga honom på en sten eller träyta, där grävning är omöjligt: Angel:

Jag har haft tur som haft möjligheten att ta med hunden/arna på de flesta jobb jag haft.

De har jobbat som;
Städerskor på camping (inhägnat område så hon fick springa lös) Under högsäsong blev det halvdagar, men det är också helt okej.
Kontorsassistent (jag var ute på verkstaden, men båda hundarna hölls på kontoret och hade egna stolar runt bordet i konferensrummet. INTE min idé! :angel:)
Stallhundar! (sola, äta skit, hålla koll på hovslagaren.)

Det fanns också en period när de åkte med mattemor till äldreboendet om jag hade svårt att pussla en dag eller två, där sov de på kontoret större delen av dagen men trivdes också att gå ut bland gamlingarna. Rotmos på menyn? Jajemän!

Jobbar som djursjukskötare på en mindre veterinärklinik så kan ha med mig hundarna. Vi har våra personalhundar i fikarummet, alla kommer bra överrens och har lärt sig att på jobbet slappnar man av så det är väldigt lugnt och bra.
Om vi har stressiga dagar och man inte riktigt hinner med lunchen hjälps vi åt med att se till att alla hundar får komma ut på en liten promis i alla fall.

Det finns en bur som står öppen och där brukar mina hundar gå in och lägga sig emellanåt så de kan sova ordentligt.

Vovven är med sambon som är metallarbetare. Där är hon ömsom ute, ömsom i hans arbetskur, ömsom i matsalen (frukost och lunch) och ömsom får hon åka med när någon på företaget ska ut på något ärende. Hon har varit med på jobbet hela sitt liv och är företagets maskot... och det är därför hon ÄLSKAR stora, skäggiga, skitiga karlar...;)

Jobbar i butik med tillhörande verkstad. Hundarna bor i lunchrummet, vilket ligger rätt centralt i lokalen. De är väldigt enkla att ha med.

Jobbar som väktare och hundförare så även hunden får jobba hela nätterna igenom :)
Största problemet jag har med det är att min hund verkligen älskar att jobba, så blir nästan lite låg när vi har för långa ledigheter :crazy:
Är ju inte helt lätt att aktivera så mycket som man gör när man jobbar under semestern, man ska ju helst hinna något mer än att träna hund...

/Camilla

Hovslagare och herde. Hundarna är med oavsett, på fårjobben är det de som jobbar hårdast...

Min sambo som kommer kunna ta med vår eventuella framtida hund jobbar på ett litet kontor med 7 anställda, han är ingenjör. Hunden skulle då främst få befinna sig i sambons egna rum.

Min mamma har alltid haft med sig sin hund till jobbet. Idag är hon anställd på min morbrors egna företag och sköter bokföring mm där. Hunden är på hennes rum och håller de som jobbar i verkstaden sällskap ibland. Hon är verkligen älskad av alla där :) Såg ungefär likadant ut på mammas tidigare jobb, bokföringsfirmor där hon haft eget rum.

Husse jobbar som hundförare (och vår hund anser väl att han jobbar som människoförare :-p). Med andra ord är han med på vårt jobb alltid och drar även in en liten peng till hushållet.
Det värsta som finns är när husse inte tar med honom till jobbet direkt utan kommer och hämtar någon timma senare. Då faller världen samman! (Hur vi någonsin ska kunna pensionera vår 9-åriga "valp" är en gåta.)

Jag jobbar på ett gruppboende för funktionshindrade och jag har med min staffe på 16 månader nästan jämt och han stormtrivs.
De boende och anhöriga älskar honom och frågar ut mig om jag kommer ensam haha :p Han är oftast lös och går runt och leker
och gosar med allt och alla, är det någon situation då han inte kan vara med ligger han i "sin" fåtölj å har de bra. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30