hund och bebis

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ïcatanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 679
Ï

ïcatanten

Hej!
Ni som har hund och sedan fått en bebis, hur har det gått?

Vi har en tik på 2 år som är otroligt pigg och glad, älskar alla människor, barn och andra djur.
Hon är uppväxt (kan man nästan säga) med min systers son som är lika gammal. ända sedan dom va små har dom fått vara tillsammans, givetvis under uppsikt. Nu när pojken är lite äldre leker dom jättebra ihop, han kastar bollar somhon hämtar, dom jagar varandra och busar runt:) Jag har alltid varit noga med att se till att det är pojken som har överhanden, tex genom att han ska ha bollen sist mm, just för att hon skulle lära sig inför kommande "syskon"

Nu är jag själv gravid och har 10v kvar, och har väl aldrig riktigt funderat på hunden och bebisen och hur det kommer fungera. Alla bebisar och barn har ju alltid fungerat bra, men nu kommer det en ny familjemedlem som ska ha MYCKET uppmarksameht.
Jag tänker mej att det är som att få ett syskon, att det är viktigt att hunden får vara med, och att jag ger henne mycket uppmarksamhet också:)

Hur har ni gjort?

Sv: hund och bebis

Jag är också gravid och har två hundar, varav en valp på 5mån. Jag tänker nog tvärtom om mot dig... Jag kommer inte att se på hundarna som "syskon" till barnet utan som familjens hundar. Hundarna kommer att få lära sig att visa stunder på dygnet ska det vara lugnt, ibland får de inte vara med utan stängs undan och istället ägnar jag uppmärksamhet åt dem när jag har tid och ork och då blir det träning.

Jag har en hund modell större som är genomsnäll men klumpig, och en mindre hund som är otroligt kvick i reaktionerna och fortfarande (hoppas få bort det tills dess) använder tänderna när han kommunicerar. Barnet kommer med tiden att få lära sig umgås med hundarna som de hundar de är.

Först ett KL: Skogstrollet!! Det hade jag HELT missat! GRATTISSSSSS! :D

Sedan till TS.
För mej personligen både låter och känns det jätte märkligt att man ens resonerar i termer som att hunden får ett "syskon" när ni skall få barn!
En hund är en hund, punkt!
En bäbis är och förblir något helt annat, som inte kan, skall eller ens går att jämföra på samma kontinent som en hund.

Ni får en bäbis och hunden får en ny familjemedlem!

Jag tror personligen bara att hundar blir "avundsjuka" på bäbisar/nya valpar/nya relationer osv när förarna förväntar sej det!
I min värld fanns inga alternativ! Mina hundar hade bara att gilla läget när vi kom hem från BB och självklart gick allt jättebra.;)

Jag nästan lika hund-aktiv nu som innan bäbisen kom, så mina hundar har på intet vis blivit åsidosatta. Däremot tar saker och ting lite längre tid nu så ibland kan jag se hur de blir lite frustrerade av att vänta - särkilt den yngsta.

Inte heller tänker jag på att mina hundar skall förstå att bäbisen är "över" dem på någon sorts "rangskala". De är hundar, de skall behandla ALLA människor i hemmet på samma vis dvs med normal respekt och hänsyn, oavsett storlek.

/Swat

Jag har kommit hem från BB, ställt ned bilstolen med bebis i så vovvarna får sig en snus på den nya familjemedlemmen och sedan har livet blivit som vanligt utan nått extradalt med hundarna bara pga att det blivit en till människa i huset.

Det ena (bebis) påverkar i mitt liv inte det andra (hundar) speciellt mycket nämligen.

Ingen hund har någonsin reagerat eller agerat annorlunda bara för att det kommer en bebis i huset.

*kl*

Allmän reflektion. Jag trooor att det man som ägare till EN hund kanske resonerar och känner annorlunda än om man har flera hundar? För mig har hundarna blivit en egen flock nu när de är två, när jag bara hade en så var hon mer inkorporerad i människoflocken liksom.

Jag tänkte nog ingenting speciellt, vi utökar familjen/flocken med för oss en bebis ( och inget syskon till hunden, det låter knasigt ;) ).

Kom hem från BB, ställde ner babyskyddet på golvet. Hunden nosade av och sedan höll hos sig lite i bakgrunden under flera månader. Var inte ett dugg intresserad på den där skrikande illaluktande saken som vi tagit hem, men accepterade rätt och slätt att det blev lite mer väntan när vi skulle träna etc.

Först nu ser man verkligen vilken fin kontakt dom börjar få ( hunden och dottern ), men det tog ett bra tag. Nu är ju dottern mer som en minimänniska, beter sig mer som hunden är van att människor ska bete sig.

Nja.. Det har nog mer med vilken syn man som ägare har på sin hund och i en del fall även hur mkt man förmänskligat den/dem..

Jag har aldrig (inte ens på den tiden jag bara hade en hund ( :eek: )) varit i närheten av tanken på att en bebis i familjen på något vis ska ha med hundens dagliga liv att göra eller att hunden ska förändras pga det annat än att nu är vi 3 (eller fler, beroende på vilket barn i ordningen som kommit) människor i stället för 2.

Eller så är jag bara en märklig filur ;)

Var inte ett dugg intresserad på den där skrikande illaluktande saken som vi tagit hem,

:rofl:

Själv misstänker jag att min, den ena, kommer att stå först i kö vid blöjbyten... Och den andra tar väl efter förstås...

images

Inbrottsäkra blöjhinkar, var hittar man sådana...?

Jag vet inte om jag förmänskligar min hund, men hon ser på blöjor ( innehåll nr 2 ) med verkligen avsmak ser det ut som. Men så är hon ingen snuskgillande hund..

Däremot glömde min sambo en sådan blöja (utomhus) hemma hos systern ( med två hundar ). Vi stod INTE högt i kurs under lång tid efter det vill jag lova.. FY FANKEN :D

Här är en till tjockis som har 5 veckor kvar till tillökning och tre hundar. Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara något problem, hundarna har alltid accepterat allt vi gjort med dem och allt vi släpat hem, det är dessutom tydligt att allla hundarna förstår att jag är gravid så jag tror knappast det blir en chock för dem när en ny familjemedlem kommer.
Tror inte att det blir större problem än man gör det...

Ja det kanske är fel att se det som ett syskon, men det har alltid blivit så att vi jämfört hunden med barnet när det gäller uppfostran :)
och det är säkert jättefel tänkt.

Jag har egentligen inte heller tänkt så mycket på hur det kommer fungera, förrän barnmorskan frågade om vi har tänkt på det, och andra som också har frågat. Det finns ju faktiskt rätt många hundar som blivit aggressiva när det kommit en lite familjemedelm (inte syskon) :)

Fast ingen i hela min hund-bekantskapskrets som haft en vettig hund och en vettig hundhållning har någonsin fått en hund som blivit "svartsjuk"/"aggressiv" på en bäbis! Inte någon enda!

Däremot finns det några som inte haft hund utan "fyrbent, lurvig bäbis" utan regler och ordentlig kontroll som fått vissa problem!

Så alla dessa hundar som "löper amok" när det kommer en bäbis hade sannorlikt gjort det förr eller senare ändå! :cool:

/Swat

Många?

Jag får hålla med Swat, inte en enda i min bekantskap har haft hundar som blivit aggressiva när det man fått tillökning av en bebis i familjen. :)

Nu är ju mina barn runt 25 år, så det är ett tag sen.

Men jag har gjort som så när jag kommit från BB att jag ställde ner barnstolen på golvet, hundarna ficl lukta och snusa, sen gick dom.

Har aldrig varit med om att någon flippat ur för att det kommit bebis hem.

Barn och hundar har funkat kanon genom åren.

I bland skyddar man barnen från någon klumpig hund och ibland skyddar man hunden från någon klumpig "unge" :D

Jag känner mej så missförstådd i den här tråden.

Det här med syskongrejen är bara något vi använder. jag kallade tex alltid min gamla hund för lillebror, när han skulle bo hos min mormor och morfar så använde vi dom namnen, när vi skaffade hund blev han plötsligt morbror:) ok jäätefjantigt kanske men sådana är vi:) dock uppfostrar jag inte min hund som om det vore mitt barn, jag pratar med henne med vanlig ton och inte massa gulligull. Att jag skulle se henne som ett syskon var bara en tanke jag fick för att jag blivit så orolig.
Att hon ska få vara med menar jag att hon ska få va i köket när bebisen ligger på golvet, att vi går promenader och är ute i trädgården. något som alltid har varit så självklart för mej och säkert för NÄSTAN alla andra.

Det var nämligen en tjej i föräldra gruppen som när hon fick reda på att jag hade hund började prata om hur vaktande och aggresiv hennes hund blev när hon fick sitt första barn, och även om min hund är van vid barn så är detta inte samma sak, hunden kommer se det som en rival och vi måste vara berädda på att kanske inte kunna ha hunden kvar.

Jg med mitt inte alltför bra självförtroende tog åt mej väldigt mycket av detta och det var då alla dom här tankarna staratade.

innan dess tänkte jag precis som er, att det bara är att leva på som vanligt (förutom att jag kalnske kallar mitt barn för hundens lillasyster/bror då) :):laugh:

Då är mitt råd att inte lyssna på den tjejen mer öht, en normal och stabil hund reagerar inte så som hon beskriver. Det får ju en att undra hur hennes hund mår, aja jag tycker du ska vara ner och ta det med ro.

Tack! då ska jag försöka med det:)

Jag ville ju inte ta åt mej av det hon sa, men mitt i allt det där om snack om förlossningar och att bli mamma så kände jag mej redan ganska liten:)

Det är klart. Jag kände också mig väldigt skör bitvis genom graviditeten och det är inget konstigt :)..

Lycka till med både bebis och hund nu..

KL

Ett problem som jag kom på att både jag och flera runt omkring HAR upplevt är dock att de egna hundarna inte alltid uppskattar "närgågna" främmande personer runt vagnen/bäbisen.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 635
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka