Hund och alkohol?

Detta är nog den mest tragiska tråd jag läst, djurmänniskor som sitter och försvarar drickande när ansvaret för djuren finns. Att det är okej att gå ut full med hundarna etc. Att alkoholister är läpliga hundägare, att kan man stå på benen så är det tillräckligt för att kunna ta hand om sin hund.

Ett ett två glas räcker inte tydligen utan nej, det ska drickas mera tydligen. Otroligt ansvarslöst, att det var såhär utbrett ändå att det är helt okej att dricka sig fulla med djuren visste inte jag, trodde djuren betydde mera än så faktiskt..eller så är vissa bara dumma.

Detta är nog den mest tragiska tråd jag läst, djurmänniskor som sitter och försvarar drickande när ansvaret för djuren finns. Att det är okej att gå ut full med hundarna etc. Att alkoholister är läpliga hundägare, att kan man stå på benen så är det tillräckligt för att kunna ta hand om sin hund.

Ett ett två glas räcker inte tydligen utan nej, det ska drickas mera tydligen. Otroligt ansvarslöst, att det var såhär utbrett ändå att det är helt okej att dricka sig fulla med djuren visste inte jag, trodde djuren betydde mera än så faktiskt..eller så är vissa bara dumma.
Vet du vad? Jag har inte alls läst samma sak i tråden som du verkar ha gjort. Antalet glas är totalt oväsentligt, och när du skriver att alkoholister är olämpliga djurägare finns det alltmer som tyder på att din kunskap kring alkohol och människor är rätt låg, det finns extremt många olika nivåer.

Du har fått flera chanser att förklara vad du anser är märkbart påverkad, eftersom min tolkning är att det är när DU märker att någon är påverkad och därmed förändrad på ett sätt som kan skada ett djur. Enligt min erfarenhet är man i det läget rejält full. Ditt enda svar när jag frågade på vilka sätt djur kan fara illa av det var frågan om jag inte vet hur många djur som försvinner, vilket sen inte alls hade med alkohol att göra?

Likadant pratar du om att 1-2 glas är okej, för det påverkar ingen, vilket är bullshit. Folk är olika. Och om nu påverkade människor inte själva kan avgöra när de är kapabla och inte att ta hand om ett djur, hur vet du att du är kapabel efter 1-2 glas? Var är skillnaden?

Om du kan avgöra var din gräns går kanske du också ska lita på att andra kan avgöra var deras gräns går.

Du får absolut ha åsikten att alkohol och djur inte går ihop, det respekterar jag fullt ut. Men att sitta och kasta ur sig det ena och det andra som helt saknar substans eller verklighetsanknytning och baserat på det indirekt kallar flera av oss dåliga och ansvarslösa djurägare, det har jag extremt svårt för. Ska man komma med sånt får man i alla fall se till att lägga ned lite tid på vettiga förklaringar. Annars kanske det är lämpligare att försöka inse att världen går att se ur andra ögon och med andra erfarenheter än sina egna.

Men nu är du ju själv bra dum. På jordbruksverket finns det över 650 000 registrerade hundägare. Över en halv miljon svenskar som du menar bör bli nästintill nykterister för att anses vara ansvarsfulla hundägare. Det är bland den fånigaste argumentation jag varit med om.

Uppenbarligen verkar du inte själv vara mycket för alkohol med tanke på ditt sätt att uttrycka dig om det, och det är okej. Men man behöver inte stämpla andra som dumma och oansvariga för att de inte delar dina åsikter. Om nu hund och fylla hade varit ett så stort problem som du försöker framställa i denna tråd, då hade vi nog redan sett ett antal åtgärder i frågan. Men nu blir det faktiskt mest trams.

Läs om - läs rätt.

Det som är tragiskt är att DU sitter och tillskriver "alla andra" att de super sig fulla i parti och minut och dessutom tillskriver du "alla andra" att ha åsikter som ingen här har.

Trist och rätt fult beteende sånt.

Livet är inte perfekt för någon och ingen kan vara en perfekt djurägare livet igenom. Det är mänskligt att bli sjuk och blir man såpass att man känner att man inte klarar av djuret så bör man få hjälp med det i bästa fall. Annars får man göra vad man kan.

Och ja, alkoholmissbruk är en sjukdom, en sjukdom som inte bör blandas med djur.

Så vissa sjukdomar går bra men inte andra?
Finns det fler sjukdomar som du anser inte passar med djur?

Vet du, det finns INGEN i tråden som förespråkar fylla med djur. Det är bara du som väljer att hitta på egna tolkningar. Du tycker inte det är märkligt att det bara är du som sitter i din ringhörna? Det har aldrig slagit dig att det kanske är du som missuppfattar vad andra skriver?

Jag har faktiskt varit med och tagit hand om en hund som sprang bort under fylla. Ägaren hade dock inte varit ute med hunden, han hade kommit hem och somnat på soffan och hunden hade öppnat dörren och gått ut själv :D Han fick tillbaka sin hund dagen efter när vi hittade på vems hund det var.

Btw, finns det två sådana här trådar? Jag är övertygad om att jag läst en helt annan tråd, men är ärligt talat då påverkad(!!) av min PTSD runt jul att jag har hysteriskt dåligt minne den här tiden på året. Och nej, jag har inte hund, men planerar att skaffa. Men en katt som är fruktansvärt uppmärksam på min sinnesstämning, och aldrig reagerat på alkoholintag i sig.

Jag råkar veta att två av sveriges främsta i min sport är helt 100% nykta alkoholister sen 15-20 år tillbaka. Enligt vissa i den här tråden skulle de inte få ha djur. Även om de dagligen lever med sin sjukdom och kamp så har jag har väldigt svårt att se dem som inte kapabla att ta hand om djur faktiskt. De är bättre lämpade än väldigt många nyktra men korkade och omdömmeslösa hundägare runt om i landet.
Alkoholism är mycket mer är parkbänks-Bärra med en tovig Schäfer, nån ung kille med en muskelmix som super bort dagarna i nån lägenhet med polarna eller direktörn som ragglar runt kvarteret med familjens cocker spaniel på Whiskyfyllan varje fredagskväll.

Jag tycker heller inte alkoholism passar in i grundfrågan i tråden som byggde på en tråd från annat forum, om att djuren skulle få en vit jul/nyår. Det betyder alltså ingen alkohol alls. Inte ens en öl.

Nu är man ju alkolist även om man är nykter.
Så är det. Men då är man inte aktiv i sitt beroende. Detsamma gäller f.ö. de flesta beroenden. Kan man inte ta hand om sig själv eller sin ekonomi bör man inte ha djur.
Inte heller om man inte kan tillfredsställa sin hunds behov.

Jag råkar veta att två av sveriges främsta i min sport är helt 100% nykta alkoholister sen 15-20 år tillbaka. Enligt vissa i den här tråden skulle de inte få ha djur. Även om de dagligen lever med sin sjukdom och kamp så har jag har väldigt svårt att se dem som inte kapabla att ta hand om djur faktiskt. De är bättre lämpade än väldigt många nyktra men korkade och omdömmeslösa hundägare runt om i landet.
Alkoholism är mycket mer är parkbänks-Bärra med en tovig Schäfer, nån ung kille med en muskelmix som super bort dagarna i nån lägenhet med polarna eller direktörn som ragglar runt kvarteret med familjens cocker spaniel på Whiskyfyllan varje fredagskväll.

Jag tycker heller inte alkoholism passar in i grundfrågan i tråden som byggde på en tråd från annat forum, om att djuren skulle få en vit jul/nyår. Det betyder alltså ingen alkohol alls. Inte ens en öl.
Jag är väl medveten om vad beroende innebär. Trots allt har jag jobbat inom beroendevården i 15 år och är alkohol- och drogterapeut. En utbildning jag också har god nytta av i mitt jobb inom akutpsykiatrin då vi ofta träffar beroendepatienter även där.

Så är det. Men då är man inte aktiv i sitt beroende. Detsamma gäller f.ö. de flesta beroenden. Kan man inte ta hand om sig själv eller sin ekonomi bör man inte ha djur.
Inte heller om man inte kan tillfredsställa sin hunds behov.

Men jag har redan sen innan skrivit att är man inte redig oavsett anledning så ska man ta hjälp med sitt djur. Därmed trodde jag det var rätt glasklart att jag inte tycker packade folk och där ingår väl även alkoholister när de är fulla, ska ha djur.

Men jag har redan sen innan skrivit att är man inte redig oavsett anledning så ska man ta hjälp med sitt djur. Därmed trodde jag det var rätt glasklart att jag inte tycker packade folk och där ingår väl även alkoholister när de är fulla, ska ha djur.
Ta hjälp och inte äga är två helt skilda saker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V