Hund och alkohol?

Beroendet finns väl där varje dag ändå?
Av de få alkoholberoende jag känner så har jag förstått på dem att varje dag finns beroendet där och att nästa dag kan bli dagen då det vinner, även efter väldigt många nyktra år.
De verkar inte se det som en självklarhet att de ska fixa nästa dag utan räknar stolt varje nykter dag som de klarat.
Vet inte om de då är aktiva i sitt beroende eller vad det kallas på expertspråk men utefter vad jag tolkar så borde de vara olämpliga djurägare eftersom de inte ens själva är säkra på sin morgondag. Sen kan de som sagt ha varit nyktra i 10-15 år...
En beroende som är nykter är inte aktiv i sitt beroende och lever som vem som helst. Ingen vet något om morgondagen oavsett om det gäller beroende eller annat. Vi kan gå över gatan imorgon och bli ihjälkörda. Garantier finns inte.
Det ändrar inte det faktum att en person som är aktiv i sitt beroende inte är lämplig att äga djur av tidigare nämnd anledning.

En beroende som är nykter är inte aktiv i sitt beroende och lever som vem som helst. Ingen vet något om morgondagen oavsett om det gäller beroende eller annat. Vi kan gå över gatan imorgon och bli ihjälkörda. Garantier finns inte.
Det ändrar inte det faktum att en person som är aktiv i sitt beroende inte är lämplig att äga djur av tidigare nämnd anledning.

Ingen har dock i hela tråden ansett att någon som aktivt, regelbundet dricker sig påverkad är lämplig att ha hand om djur.
Diskussionen kom av att alla alkoholister drogs över samma kant och mot det protesterade bla jag. För en gång alkoholist alltid alkoholist och det har varit väldigt präktiga pekpinnar och generaliseringar.
För övrigt en väldigt märkligt spår av tråden som handlade om man var en ansvarslös djurägare om djuren inte fick en vit jul.

Jag undrar fortfarande när man anses lämplig att få börja ha djur igen?

Det finns inga rätta svar. De som är tillfrisknande beroende brukar ha tillräcklig självinsikt för att själva veta detta.

Men om nu vanligt folk inte är betrodda med sin självinsikt av att ta ett par glas någon gång utan ska ge djuren en vit jul osv, hur ska då en beroende kunna ha den insikten? Rimligtvis borde de ha sämre kontroll och insikt.

Men om nu vanligt folk inte är betrodda med sin självinsikt av att ta ett par glas någon gång utan ska ge djuren en vit jul osv, hur ska då en beroende kunna ha den insikten? Rimligtvis borde de ha sämre kontroll och insikt.
Du har inte förstått vad jag skrev. Tillfrisknande beroende. Det innebär således att personen är nykter och medveten om sitt problem i förhållande till aktuell substans.

Du har inte förstått vad jag skrev. Tillfrisknande beroende. Det innebär således att personen är nykter och medveten om sitt problem i förhållande till aktuell substans.

Jag tror inte du förstod vad jag skrev från start för det har snöat ut totalt från ämnet och nu gått runt till att vara tillbaka där vi faktiskt började.
Ämnet är svartvitt. Vit jul eller inte.
En person tyckte att alkohol och djur inte hörde ihop alls. Där kom debatten om gråzoner in. Gråzoner som bla att sjukdomar kan ge liknande tillstånd.
Där kom alkoholism in, att det är en sjukdom.
INGEN har tyckt att någon som är regelbundet full är lämplig att ha djur!!!
Däremot så tycke flera att alkoholister vist kunde ha djur för att det innebär inte att de nödvändigtvis dricker alls längre.
Här kom du in i diskussionen med utmålningar åt olika håll om vad alkoholism är och heter i olika stadier.
För mig är det en ointressant överkurs i det avseendet till trådämnet om vit jul eller inte. Och det verkar inte som du heller tycker att man nödvändigtvis är olämplig som djurägare om man har sjukdomen beroende på var i sjukdomen man är? Vilket var exakt där diskussionen var när du opponerade dig första gången emot det jag skrivit.

Så kontentan av det jag har sagt hela tiden är att man behöver nödvändigtvis inte vara olämplig för att man är alkoholist. Man behöver inte vara olämplig för att man nyttjar alkohol i bland. Man är inte alkoholist för att man nyttjar alkohol i bland.
Givetvis så kan man vara väldigt olämplig djurägare som alkoholist (och nykterist) också.

Min åsikt och om det fortfarande är oklart för någon så får den fortsätta undra för jag ids inte bli tydligare än så.

Så kontentan av det jag har sagt hela tiden är att man behöver nödvändigtvis inte vara olämplig för att man är alkoholist. Man behöver inte vara olämplig för att man nyttjar alkohol i bland. Man är inte alkoholist för att man nyttjar alkohol i bland.
Givetvis så kan man vara väldigt olämplig djurägare som alkoholist (och nykterist) också.
Som nykter alkoholist behöver man absolut inte vara olämplig som djurägare. Som aktiv alkoholist- jo det är och förblir direkt olämpligt.
Jag har inga synpunkter på de som tar sig ett glas ibland så länge de har koll på läget.
Olämpliga hundägare finns naturligtvis bland alla typer av människor.

:rofl:

Nästa jul kommer det garanterat!

Vi tillbringade den senare delen av nyårskvällen med att titta på Love Actually liggandes i sängen med ett glas skumpa i handen(inte första glaset under kvällen heller). Jag tror inte att det var något tecken på traumatisering över husses och mattes alkoholintag som gjorde att hundar och katt knökade sig upp i sängen och tvärsomnade efter att ha tiggt till sig lite ostbågar. Men jag kan ju inte vara säker. Det KAN bero på inlärd hjälplöshet. :cry:

De har stängt av.

Mina tycker bara det är roligt när jag blir berusad. Har deppression och ångest och alkoholen släpper lite på det, så jag busar, leker och gosar mer och på ett annorlunda sätt. Är även trevligare mot människor har jag hört ;)

Självklart dricker jag mig inte redlös. Är jag ensam hemma vill jag heller inte släppa på kontrollen så jag dricker aldrig själv.
Behöver djuren vård fixar jag det utan konstigheter.

Apropå vit jul för husdjuren så kan jag berätta om en hund jag hade en gång som inte fick en vit jul. På dagen var vi ute och gick, förbi en parkering (det var kallt och snö överallt). Plötsligt sprang han över till andra sidan av mig när jag stog still, och när jag tittade ner så såg jag att det var helt rött i snön. Nån idiot hade förstås tappat ur sin gamla kylarvätska (med glykol nivet?). Även om jag var rätt säker på att hunden ej hunnit få i sig något (ryckte förstås bort honom direkt jag såg det) så kom genast en "ofyfan tänk om?"-känsla, han var ju där, kanske hade han fått i sig en koka snö med glykol i? Osv. Jag var väl 95% säker på att så inte var fallet men åkte ändå in till sjukan då jag inte chansar med sånt..

Väl inne där fick han i förebyggande syfte finsprit på dropp, samtidigt som de körde blodproverna. Nu var det inge fara med honom, så han hade inte fått i sig nått, men en liten "jul-fylla" fick han.. hans andedräkt var sen.. haha, ugh.. Bakis verkar dock inte hundar bli, att döma av hur glad och pigg han var morgonen efter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V