Fast det är ju långt ifrån alla alkoholister som inte kan ta hand om sig själva eller sina djur. Jag har full förståelse för att den generella uppfattningen är att en alkoholist är en person som lever på gatan och inte har något annat än alkohol, det trodde jag också en tid i livet. Men det är väldigt långt från sanningen.
Jag både känner och varit i kontakt med folk som är/var mer eller mindre aktiva alkoholister och ändå kunde sköta jobb, ekonomi, familj och allt. Det som inte kunde skötas var alkoholen. Djur har ju i många fall varit räddningen för dessa och djuren behöver absolut inte fara illa! Barn kan absolut göra det utan att föräldern blir våldsam eller inte kan ta hand om dem, det kan snarare handla om att föräldern är väldigt trött vissa helgdagar, inte engagerad i barnets aktiviteter eller mentalt/känslomässigt närvarande på ett plan som ett barn önskar. Dvs saker som ett djur absolut inte behöver märka av över huvud taget.
Omgivningen brukar för övrigt inte heller märka av det. Så det är lite naivt att tro att en alkoholist är ständigt full och inte kan ta ansvar, för det är väldigt generaliserande och extremt långt ifrån sanningen.