Hund och alkohol?

Ta hjälp och inte äga är två helt skilda saker.

Ja vi kan vända ord hit och dit men jag tror det är ganska klart vad jag menar.
Men hur länge ska en alkoholist vara nykter då innan det är ok att skaffa djur?
Får människor med Epilepsi tex ha djur? De kan ju tuppa av flera ggr i veckan av vara borta i timmar.

Jag tycker diskussionen blir omöjlig om man ska peta så i detaljer.

Ja vi kan vända ord hit och dit men jag tror det är ganska klart vad jag menar.
Men hur länge ska en alkoholist vara nykter då innan det är ok att skaffa djur?
Får människor med Epilepsi tex ha djur? De kan ju tuppa av flera ggr i veckan av vara borta i timmar.

Jag tycker diskussionen blir omöjlig om man ska peta så i detaljer.
Jag tycker inte att beroende handlar om att peta i detaljer. Snarare anser jag det förvånande att någon alls har den åsikten.
Ett EP-anfall varar som regel några minuter. Att man kan vara trött efteråt är inte samma sak som att personen är okontaktbar i flera timmar.
Min åsikt avseende längd på nykterhet är knappast relevant. Den är dessutom helt individuell. Folk är olika och därför kan man inte generalisera. Men en dag eller en vecka är knappast tillräckligt under sådana omständigheter.

Jag tycker inte att beroende handlar om att peta i detaljer. Snarare anser jag det förvånande att någon alls har den åsikten.
Ett EP-anfall varar som regel några minuter. Att man kan vara trött efteråt är inte samma sak som att personen är okontaktbar i flera timmar.
Min åsikt avseende längd på nykterhet är knappast relevant. Den är dessutom helt individuell. Folk är olika och därför kan man inte generalisera. Men en dag eller en vecka är knappast tillräckligt under sådana omständigheter.

Du missförstår mig.
Peta i detaljer menar jag med att sitta och söka ord att vrida på så diskussionen tar onödiga spår och hamnar helt ifrån vad som menas.
Om Ep har du fel. Jag har Ep och har lätt kunnat varit helt utslagen i 5-6 timmar efteråt.

Du missförstår mig.
Peta i detaljer menar jag med att sitta och söka ord att vrida på så diskussionen tar onödiga spår och hamnar helt ifrån vad som menas.
Om Ep har du fel. Jag har Ep och har lätt kunnat varit helt utslagen i 5-6 timmar efteråt.
Ja trötta blir EP-patienter efteråt. Om du väljer att kalla det utslagen så får det stå för dig. Men ett anfall pågår inte i flera timmar.

Ja trötta blir EP-patienter efteråt. Om du väljer att kalla det utslagen så får det stå för dig. Men ett anfall pågår inte i flera timmar.

Nu gör du det igen. Plockar ut ord och får dem till att bli något annat än det jag avser.
Jag fattar väl också att inte anfall pågår i timmar och har inte påstått det heller. Läser du ordentligt så står det att jag har kunnat varit utslagen EFTERÅT. Men har du aldrig haft ett grand mal anfall så vet du inte hur trött och dessorgenterad man kan bli. Att vara så pass väck i timmar efteråt att man är utslagen (inte kan ta hand om sig själv) är inget unikt. Jag har även tappat minnet några gånger.

Så är det. Men då är man inte aktiv i sitt beroende. Detsamma gäller f.ö. de flesta beroenden. Kan man inte ta hand om sig själv eller sin ekonomi bör man inte ha djur.
Inte heller om man inte kan tillfredsställa sin hunds behov.
Fast det är ju långt ifrån alla alkoholister som inte kan ta hand om sig själva eller sina djur. Jag har full förståelse för att den generella uppfattningen är att en alkoholist är en person som lever på gatan och inte har något annat än alkohol, det trodde jag också en tid i livet. Men det är väldigt långt från sanningen.

Jag både känner och varit i kontakt med folk som är/var mer eller mindre aktiva alkoholister och ändå kunde sköta jobb, ekonomi, familj och allt. Det som inte kunde skötas var alkoholen. Djur har ju i många fall varit räddningen för dessa och djuren behöver absolut inte fara illa! Barn kan absolut göra det utan att föräldern blir våldsam eller inte kan ta hand om dem, det kan snarare handla om att föräldern är väldigt trött vissa helgdagar, inte engagerad i barnets aktiviteter eller mentalt/känslomässigt närvarande på ett plan som ett barn önskar. Dvs saker som ett djur absolut inte behöver märka av över huvud taget.

Omgivningen brukar för övrigt inte heller märka av det. Så det är lite naivt att tro att en alkoholist är ständigt full och inte kan ta ansvar, för det är väldigt generaliserande och extremt långt ifrån sanningen.

Fast det är ju långt ifrån alla alkoholister som inte kan ta hand om sig själva eller sina djur. Jag har full förståelse för att den generella uppfattningen är att en alkoholist är en person som lever på gatan och inte har något annat än alkohol, det trodde jag också en tid i livet. Men det är väldigt långt från sanningen.

Jag både känner och varit i kontakt med folk som är/var mer eller mindre aktiva alkoholister och ändå kunde sköta jobb, ekonomi, familj och allt. Det som inte kunde skötas var alkoholen. Djur har ju i många fall varit räddningen för dessa och djuren behöver absolut inte fara illa! Barn kan absolut göra det utan att föräldern blir våldsam eller inte kan ta hand om dem, det kan snarare handla om att föräldern är väldigt trött vissa helgdagar, inte engagerad i barnets aktiviteter eller mentalt/känslomässigt närvarande på ett plan som ett barn önskar. Dvs saker som ett djur absolut inte behöver märka av över huvud taget.

Omgivningen brukar för övrigt inte heller märka av det. Så det är lite naivt att tro att en alkoholist är ständigt full och inte kan ta ansvar, för det är väldigt generaliserande och extremt långt ifrån sanningen.
I begreppet alkoholist (dvs beroende) ingår att ha förlorat kontrollen. Du menar sannolikt högförbrukare eller personer som har ett riskbruk.

Väldigt synd om våra hundar idag för jag har en svag tanke om att kanske ta nåt glas vin till maten och ve och fasa skåla i champagne vid tolvslaget (om vi lyckas hålla oss uppe så länge). Har inte en tanke på att låta bli att kissa dom heller innan vi går till sängs. Lär väl bli lite påverkad också då jag nästan aldrig dricker så bäst att ni ringer djurskyddet i förebyggande syfte.
Jag tror det lika illa hos grannarna om inte värre.. När jag tänker efter så är det nog bara en i min bekantskap som kommer ha "vitt" nyår men hundarna har hon inte med sig då hon jobbar inatt. Därmed inte sagt att det kommer bli regelrätta fylleslag men nog kommer det slinka ner lite vin och skumpa på de flesta håll.

Ännu en fantastisk svartvit tråd.
Antingen är man perfekt djurägare och ger sina djur en vit jul/nyår...ja ett helt vitt liv tom och lever som absolutist.
Eller så är man en usel ägare som nyttjar alkohol trots att man har djur.
Jag är mest fascinerad över att hundarna tog över barnens roll det här året. För första gången uteblev Tänk på BARNEN-tråden om alkohol på jul. Nu blev det Tänk på HUNDEN.

Jag är mest fascinerad över att hundarna tog över barnens roll det här året. För första gången uteblev Tänk på BARNEN-tråden om alkohol på jul. Nu blev det Tänk på HUNDEN.
Frågar du min hund är han djupt traumatiserad. Att hans vanliga människor förvandlats till sadister och förvägrar honom annan mat är hans äckliga allergikost är väl en sak, men att fem gästade människor även gör det!
Inte ett enda tappat chips, förlupen smula kaka eller någon dumt placerad smörgås i noshöjd...
Trots alkoholintag.

Senast ändrad:
Det var så tråden som inspirerade denna började. "Alla pratar om en vit jul för barnen men tänk på hunden!" I jämförelse är denna tråd (med vissa undantag) väldigt sansad.

Jag vet, min reflektion var inte särskilt allvarlig.

Och jag håller med om att den är sansad i jämförelse. Har inte sett ett enda Julen är hundens högtid.

:rofl:

Nästa jul kommer det garanterat!

Vi tillbringade den senare delen av nyårskvällen med att titta på Love Actually liggandes i sängen med ett glas skumpa i handen(inte första glaset under kvällen heller). Jag tror inte att det var något tecken på traumatisering över husses och mattes alkoholintag som gjorde att hundar och katt knökade sig upp i sängen och tvärsomnade efter att ha tiggt till sig lite ostbågar. Men jag kan ju inte vara säker. Det KAN bero på inlärd hjälplöshet. :cry:

När det gäller beroende och missbruk/riskbruk är min åsikt att kunskapen om dessa varierar. Det är inte att jämföra med att ta ett glas vin till maten eller skåla i champagne på nyårsafton.
I beroendet ingår att det finns en kontrollförlust (för de som inte vet så går det att kolla vilka kriterier som ska uppfyllas för beroende på tex DSM 5).
Missbruk och riskbruk är inte heller enkla vanor trots avsaknad av beroende. Själva orden indikerar att det handlar om något som inte är helt bra.
Trots att jag arbetar inom psykiatrin ser jag nästan dagligen följdverkningar av missbruk/beroende då självmedicinering inte är ovanligt.
Beklagligt nog råkar ofta både djur och barn illa ut pga detta.
Att somliga härinne verkar dra slutsatsen att ingen alkohol är lämpligt är beklagligt. Ännu mer beklagligt är att man försöker bagatellisera problemet.

När det gäller beroende och missbruk/riskbruk är min åsikt att kunskapen om dessa varierar. Det är inte att jämföra med att ta ett glas vin till maten eller skåla i champagne på nyårsafton.
I beroendet ingår att det finns en kontrollförlust (för de som inte vet så går det att kolla vilka kriterier som ska uppfyllas för beroende på tex DSM 5).
Missbruk och riskbruk är inte heller enkla vanor trots avsaknad av beroende. Själva orden indikerar att det handlar om något som inte är helt bra.
Trots att jag arbetar inom psykiatrin ser jag nästan dagligen följdverkningar av missbruk/beroende då självmedicinering inte är ovanligt.
Beklagligt nog råkar ofta både djur och barn illa ut pga detta.
Att somliga härinne verkar dra slutsatsen att ingen alkohol är lämpligt är beklagligt. Ännu mer beklagligt är att man försöker bagatellisera problemet.
Vilka försöker bagatellisera problemet? Jag är väl i princip den enda som skrivit om alkoholmissbruk på ett sätt som överhuvud taget kan tolkas åt det hållet och tro mig, det sista jag gör är att bagatellisera problemet.

Det jag vänder mig emot är påståenden om att alkoholproblem automatiskt gör en människa till världens sämsta djurägare. Det spär bara på de allmänna fördomar som redan finns i samhället när det kommer till alkoholmissbruk.

Sen har du absolut rätt i att jag inte har koll på namn på olika stadier inom missbruket, jag har gått på vad vårdpersonal och andra inblandade sagt och då har alkoholism/missbruk använts. Och ja, kontroll över mycket har kunnat förlorats, men inte nödvändigtvis över ekonomi och djur.

Min poäng är att det finns olika nivåer och man kan inte säga generellt vad som gäller för alla, precis som att det finns olika nivåer av påverkan av ”normalt” alkoholbruk, det är liksom inte bara antingen ett glas eller karatefylla.

Det jag vänder mig emot är påståenden om att alkoholproblem automatiskt gör en människa till världens sämsta djurägare. Det spär bara på de allmänna fördomar som redan finns i samhället när det kommer till alkoholmissbruk.

Sen har du absolut rätt i att jag inte har koll på namn på olika stadier inom missbruket, jag har gått på vad vårdpersonal och andra inblandade sagt och då har alkoholism/missbruk använts. Och ja, kontroll över mycket har kunnat förlorats, men inte nödvändigtvis över ekonomi och djur.

Min poäng är att det finns olika nivåer och man kan inte säga generellt vad som gäller för alla, precis som att det finns olika nivåer av påverkan av ”normalt” alkoholbruk, det är liksom inte bara antingen ett glas eller karatefylla.
Jag vet inte vad du menar med alkoholproblem. Inte heller vet jag vad allmänna fördomar innebär? Alkoholberoende innebär att kontrollen har förlorats. Sen kan du vända och vrida på det i all evighet- det gör inte en beroende till en bättre djurägare.
Det finns helt klart olika nivåer fram till ett beroende, men väl där så handlar det om kontrollförlust. Det är beroendets signum.

Jag vet inte vad du menar med alkoholproblem. Inte heller vet jag vad allmänna fördomar innebär? Alkoholberoende innebär att kontrollen har förlorats. Sen kan du vända och vrida på det i all evighet- det gör inte en beroende till en bättre djurägare.
Det finns helt klart olika nivåer fram till ett beroende, men väl där så handlar det om kontrollförlust. Det är beroendets signum.

Beroendet finns väl där varje dag ändå?
Av de få alkoholberoende jag känner så har jag förstått på dem att varje dag finns beroendet där och att nästa dag kan bli dagen då det vinner, även efter väldigt många nyktra år.
De verkar inte se det som en självklarhet att de ska fixa nästa dag utan räknar stolt varje nykter dag som de klarat.
Vet inte om de då är aktiva i sitt beroende eller vad det kallas på expertspråk men utefter vad jag tolkar så borde de vara olämpliga djurägare eftersom de inte ens själva är säkra på sin morgondag. Sen kan de som sagt ha varit nyktra i 10-15 år...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar