Singoalla
Trådstartare
Det är sorgligt att höra att du känner dig tvingad till att dricka/fejkdricka för att slippa frågor om varför du inte dricker. Vet av x antal liknande trådar att du är långt från ensam om att vanka i den sortens kompisgäng. Själv har jag bara upplevt press om att dricka alkohol några enstaka gångar i livet och då har det varit från personer utanför min egen krets. Dina vänner måste acceptera att du har en gräns eller att du inte vill dricka alls. Vänner som inte respekterar dig är inget att samla på.
Varför någon inte vill dricka alkohol har ingen annan med att göra, om de hade lite hyfs skulle de inte ens fråga varför du inte dricker alkohol. Man kan som värdinna fråga: "Vad dricker du?" i syfte att erbjuda dig påfyllning, men att fråga: "Varför dricker du inte? Du är så tråkig! Kom igen nu, ta en drink då!" är fruktansvärt ohyfsat och kränkande.
Ja, fast nu är det ju inte så att mina vänner pressar mig och är kränkande och ohyfsade. Det var en snabb slutsats som du drog där. Däremot kan det snarare vara så att jag och mina vänner umgås med fler människor under en kväll som vi känner mer eller mindre, varav någon eller några andra kan ha sämre hyfs. Jag gillar att vara på krogen och lära känna nya människor också. Även de med bättre hyfs kan vara nyfikna ibland och undra varför man dricker alkoholfritt och jag tycker helt enkelt att det är skönt att slippa frågan. Det finns roligare saker att prata om än min låga alkoholtolerans.