Hund och alkohol?

Tycker inte alls det är samma sak. Alkohol förändrar ens sätt att tänka, ta risker osv. Det är mycket mera än att bara ta ett glas och sitta hemma. Tror som sagt igen ingen hund direkt reagerar på om ägaren tar ett glas, inte heller om ägaren förändrar sitt sinnestillstånd, det är någonting som ingen kan rå för och det är sådant som djur i vardagen i ett liv kommer uppleva. För min hund så är en ångestattack inte något konstigt, ledsna dagar är inget konstigt. Även om han inte blir traumatiserad av vissa måenden så blir han klart påverkad på ett sätt, han förändrar sig och beter sig på ett annat sätt mot mig vilket är högst normalt, dom känner ju av situationer väldigt bra.

Att dricka är ett högst frivilligt val man gör och det finns trots allt anledningar till att man inte får köra bil osv efter att man druckit, det är för att man inte är helt med även om man tror det själv.

Som sagt sitter man hemma bara så visst, men häromkring med trafik och katter och andra hundar osv så hade jag aldrig gått ut med min hund om jag druckit mer än något glas, man är inte beredd och med på samma sätt och reagerar inte lika fort om någonting händer. Det är ansvarsgrejen, tycker inte man dricker sig påverkad när man har ansvar för andra levande varelser.

Ta risker?
Jag släpper ut Ruben på kvällskiss som vanligt. Han är lös när jag och nykter och lös när jag ör påverkad, gårdens katter skiter han i. Det är inte så att jag sätter honom på huvudet och åker kana ner för trappräcket bara för att jag har druckit :p

Vadå risker? Om jag går ut med hunden 03-07 på en lördag-söndag morgon, exakt vilka risker finns det då det är ju i princip helt dött ute? Inte en människa, bil eller hund så lång ögat når då alla ligger och sover.. Har man sen en hund i storlek av en björn som inte kan gå i koppel så antar jag att man lämnar över rastningen till nån annan eller har hundvakt men en normalhund ser jag inga problem med?
Kanske ska förbjuda folk att gå ut efter 21.00 också i befolkade områden då man riskerar att bli nerslagen, misshandlad, våldtagen eller t.o.m. mördad? Tänk om man har hundstackarn med sig då, den kanske blir traumatiserad och sticker till skog eller attackerad/dödad när den försvarar husse/matte? Man kanske ska bestämma att alla ska låta bli att rasta sin hund efter mörkrets inbrott så man slipper den risken?
Jag håller med om att ja, vissa personer ska inte hantera hund efter alkoholintag men det är just vissa. Dessa personer är oftast kanske inte de mest strålande hundägarna i nyktert tillstånd heller..
Är man en normalfuntad människa så förutsätter jag att man kan ta beslut så som att jag märker att min hund är obekväm runt påverkade personer så a: jag dricker inte eller b: jag lämnar iväg den på hundpassning. Precis som att man väljer att inte ta med den ut på nyårsnatten om den är berörd av smällare vid tolvslaget eller har den hemma ensam utan rastning i 10 timmar när man jobbar. Jag tror och hoppas innerligt att de flesta hundägare månar om sina djur även om ett fåtal tyvärr är olämpliga hundägare alkohol eller inte alkohol i bilden.

Vadå risker? Om jag går ut med hunden 03-07 på en lördag-söndag morgon, exakt vilka risker finns det då det är ju i princip helt dött ute? Inte en människa, bil eller hund så lång ögat når då alla ligger och sover.. Har man sen en hund i storlek av en björn som inte kan gå i koppel så antar jag att man lämnar över rastningen till nån annan eller har hundvakt men en normalhund ser jag inga problem med?
Kanske ska förbjuda folk att gå ut efter 21.00 också i befolkade områden då man riskerar att bli nerslagen, misshandlad, våldtagen eller t.o.m. mördad? Tänk om man har hundstackarn med sig då, den kanske blir traumatiserad och sticker till skog eller attackerad/dödad när den försvarar husse/matte? Man kanske ska bestämma att alla ska låta bli att rasta sin hund efter mörkrets inbrott så man slipper den risken?
Jag håller med om att ja, vissa personer ska inte hantera hund efter alkoholintag men det är just vissa. Dessa personer är oftast kanske inte de mest strålande hundägarna i nyktert tillstånd heller..
Är man en normalfuntad människa så förutsätter jag att man kan ta beslut så som att jag märker att min hund är obekväm runt påverkade personer så a: jag dricker inte eller b: jag lämnar iväg den på hundpassning. Precis som att man väljer att inte ta med den ut på nyårsnatten om den är berörd av smällare vid tolvslaget eller har den hemma ensam utan rastning i 10 timmar när man jobbar. Jag tror och hoppas innerligt att de flesta hundägare månar om sina djur även om ett fåtal tyvärr är olämpliga hundägare alkohol eller inte alkohol i bilden.
Vadå inte gå ut pga misshandel och grejer? Vad har det med saken att göra, förhoppningsvis så går man inte ut med syfte att utsättas för något sådant och sådant går sällan heller att förhindra. Alkohol däremot, det är ett frivilligt val man gör. Många hundar oavsett storlek eller uppfostran kan få för sig att jaga efter en katt eller vad som helst som springer framför nosen på den.

Och jag tycker inte att en "normalfuntad" människa har åsikten att kan man stå på benen kan man ta hand om sin hund. Det är otroligt oansvarigt.

Alkohol förändrar en, det finns en anledning att man inte får köra bil osv efter att man druckit, eller tar ut och rider hästen efter man druckit. Man agerar inte på samma sätt utan alkohol som man gör med.

Jag tycker det blir skitsvårt att svara på detta då det blandas hej vilt mellan äpplen och päron.
Men innan lät det som du uttryckte nolltollerans mot alkohol med att skriva att alkohol och djur inte hör ihop.
I detta inlägg verkar du ha svängt till att nått glas är ok?
Jag har hela tiden skrivit att nåt glas är helt okej så har inte svängt alls. Skrev redan i första inlägget att nåt glas är okej.

Vadå inte gå ut pga misshandel och grejer? Vad har det med saken att göra, förhoppningsvis så går man inte ut med syfte att utsättas för något sådant och sådant går sällan heller att förhindra. Alkohol däremot, det är ett frivilligt val man gör. Många hundar oavsett storlek eller uppfostran kan få för sig att jaga efter en katt eller vad som helst som springer framför nosen på den.

Och jag tycker inte att en "normalfuntad" människa har åsikten att kan man stå på benen kan man ta hand om sin hund. Det är otroligt oansvarigt.

Alkohol förändrar en, det finns en anledning att man inte får köra bil osv efter att man druckit, eller tar ut och rider hästen efter man druckit. Man agerar inte på samma sätt utan alkohol som man gör med.

Men du kan väl inte jämföra att framföra en bil i 70- 90 km med alla beslut och intryck som ska fattas i den hasigheten med att ta en promenad i 5 km i timmen med en hund i koppel :confused:

Det är ju en jäkla skillnad på vad tom ett glas gör vid bilkörning.

Men du kan väl inte jämföra att framföra en bil i 70- 90 km med alla beslut och intryck som ska fattas i den hadigheten med att ta en promenad i 5 km i timmen med en hund i koppel :confused:
Vad jag vet ska man inte köra bil ens i 5km/h påverkad.

Att ens diskutera om det är okej eller inte att hantera djur när man är påverkad tycker jag är helt absurd.

Främsta anledningen till att man inte får köra bil påverkad är att reaktionsförmågan försämras, vilket kan vara skillnaden mellan liv och död bakom ratten. Jag har svårt att se i vilka situationer ett djur kan fara illa av det? Möjligtvis jag som håller i kopplet/grimskaftet, men djuret?

Ja, för hur skulle det se ut om man fick olika trafikregler utefter hur mycket man druckigt.

Det är inte olagligt att rasta hunden på fyllan så alltså kan det inte vara så jäkla illa efter ett par glas.
Ska man gå efter vad som är lagligt eller inte så kan man dra det hur långt som helst. Det är inte olagligt att supa sig full när man har ansvar för barn heller men det är inte rätt för det. Bara för att det är lagligt så betyder det inte att det inte är oansvarigt.

Att rida på en häst klassas btw som fordon, därav att man inte får rida berusad. Skulle den klassifieringen ändras så får man helt lagligt rida efter ett par öl också.

Främsta anledningen till att man inte får köra bil påverkad är att reaktionsförmågan försämras, vilket kan vara skillnaden mellan liv och död bakom ratten. Jag har svårt att se i vilka situationer ett djur kan fara illa av det? Möjligtvis jag som håller i kopplet/grimskaftet, men djuret?
Du kanske har missat hur otroligt många djur som försvinner pga olika anledningar? Det är inte alltid det går bra när man tappar hunden eller om den sticker av olika anledningar. Eller om hästen springer ut på vägen för att man inte vart med pga alkohol, jag skulle aldrig förlåta mig själv för nåt sånt. Att det sker olyckor och misstag i nyktert tillstånd är en sak men när man medvetet valt att hantera djur på fyllan, det är inte okej.

Ska man gå efter vad som är lagligt eller inte så kan man dra det hur långt som helst. Det är inte olagligt att supa sig full när man har ansvar för barn heller men det är inte rätt för det. Bara för att det är lagligt så betyder det inte att det inte är oansvarigt.

Fast det är ju du själv som började jämföra med olagligheten med bilkörning på alkohol. Ska vi få göra jämförelsen eller inte?

Att rida på en häst klassas btw som fordon, därav att man inte får rida berusad. Skulle den klassifieringen ändras så får man helt lagligt rida efter ett par öl också.
Och? Att hantera hästar på fyllan är inte olagligt, men otroligt oansvarigt. Oavsett om man rider eller inte. Och som jag skrev, det finns en anledning till att det är olagligt och det är för att alkoholen förändrar en.

Inget djur ska behöva utsättas för påverkade människor, har man ansvar för djuren så ska man inte bli påverkad. Att ens tycka det är okej att supa och hantera djur är okej är ju löjligt.

Det finns alltid någon som ska dra saker in i absurdum och från alla möjliga konstiga scenarion..

Dricker personligen väldigt sällan alkohol och är ännu mer sällan full eller ens i närheten, men en snabbkissning av hund mitt i natten klaras av i alla tillstånd.
En normalfuntad hund som är trygg i sig själv och med sin ägare bryr sig föga i om den blir rastad 02:15 av en askalas matte/husse.

En hund som inte är normalfuntad, trygg och helt stabil så är saken en annan. Men i alla såna här diskussioner utgår jag från att hunden är just normalfuntad, trygg och stabil!

Du kanske har missat hur otroligt många djur som försvinner pga olika anledningar? Det är inte alltid det går bra när man tappar hunden eller om den sticker av olika anledningar. Eller om hästen springer ut på vägen för att man inte vart med pga alkohol, jag skulle aldrig förlåta mig själv för nåt sånt. Att det sker olyckor och misstag i nyktert tillstånd är en sak men när man medvetet valt att hantera djur på fyllan, det är inte okej.
De flesta som försvinner har väl gjort det när de varit lösa eller smitit från hage/hus? Eller har du nån statistik som säger att det ofta beror på alkohol?

Huruvida en häst löper större risk att springa ut på en väg när man druckit alkohol låter jag vara osagt, men vill en häst slita sig från mig så gör den det även när jag är nykter då jag inte har så mycket att sätta emot med mina knappa 50 kg. Snarare har man väl en tendens till att bli mer slarvig i vardagslägen när man är helt frisk, pigg och med, i alla fall jag. Sen kan man såklart tycka det är fel också, men jag hävdar ändå att det är jag som utsätts för större fara, inte djuren.

I fallet om barn så lär ju soc ha en annan åsikt.
Knappast, tror inte att dom rycker in för att föräldrarna dricker lite för mycket en gång. Isåfall skulle ju var och varannan ha med soc att göra. Jag kommer aldrig tycka det är okej att dricka så man blir påverkad varken bland barn eller djur, dock så tycker uppenbart alldeles för många att det är helt okej.

Och? Att hantera hästar på fyllan är inte olagligt, men otroligt oansvarigt. Oavsett om man rider eller inte. Och som jag skrev, det finns en anledning till att det är olagligt och det är för att alkoholen förändrar en.

Inget djur ska behöva utsättas för påverkade människor, har man ansvar för djuren så ska man inte bli påverkad. Att ens tycka det är okej att supa och hantera djur är okej är ju löjligt.

Nej det är INTE olagligt pga att alkohol förändrar en eller att man tar risker.

Sen har INGEN i tråden tyckt det är ok att SUPA. Vi pratar alla om normalt alkoholintag. Du lägger orden i munnen på i stort sett alla i tråden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar