F
Fruentimber
Vi gillar att hålla middagar med jämna mellanrum så här dricks det ganska friskt då och då. Hundarna reagerar inte. Tycker de att vi stojar för mycket går de helt enkelt in i sovrummet istället.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg att det pågick en "intressant" diskussion om en vit jul för sina djurs skull på Facebook. Fast frågeställningen var väl något mindre pedagogiskt framställd. Den fick mig i alla fall att fungera. Själv dricker jag sällan men någon gång per år händer det att jag tar några glas och jag har nog inte ens funderat på att det skulle påverka hundarna negativt. De verkar helt ärligt inte bry sig alls och jag dricker mig inte full även om jag självklart är berusad. Nu är båda mina omplaceringar och hade de haft negativa upplevelser i samband med alkohol och reagerat illa hade jag såklart resonerat annorlunda men nu ser jag (rent teoretiskt) inget direkt problemet med att ta en snaps till julmiddagen.
Hur resonerar ni andra kring alkohol och djur?
Och du vet det hur då? Knappast så att du var i skick att döma huruvida hunden reagerade annorlunda eller inte. Är liksom det som är grejen med alkohol att man inte är lika uppmärksam på signaler. Vet inte hur många jag umgåts med som påstår att dom minsann inte är påverkade men det märks av, även om dom själva inte tänker på det. Därför jag ogillar att vara i sällskap som dricker även ifall dom dricker lite för dom förändras även om dom inte märker det själva.När jag var yngre så kunde man ju dricka sig redigt berusad men det var ju åtskilliga år sen. Inte tusan var man någonsin så packad så man inte kunde gå ut med vovven, kan man stå på benen så kan man rasta sin hund. Sen så var det ju inte hemma man drack heller utan man var ute på krogen och sen kom man hem, rasta vovven och la sig. Särskilt traumatiskt tror jag knappast att vovvarna tyckt att det varit, inte så att det verkat särskilt oroliga fast matte varit lite konstig.
Och du vet det hur då? Knappast så att du var i skick att döma huruvida hunden reagerade annorlunda eller inte. Är liksom det som är grejen med alkohol att man inte är lika uppmärksam på signaler. Vet inte hur många jag umgåts med som påstår att dom minsann inte är påverkade men det märks av, även om dom själva inte tänker på det. Därför jag ogillar att vara i sällskap som dricker även ifall dom dricker lite för dom förändras även om dom inte märker det själva.
Och nej, bara för att man är i skick att man kan gå så betyder inte det att det är okej att rasta hunden.
Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.Jag har haft med min hund på fest där jag själv varit nykter och kört så jag vet precis hur han reagerar kring onyktra människor, dvs inte alls.
Han har sina favoriter bland mina vänner som han gärna hänger med och övriga ignorerar han, alkohol eller ej.
Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.
För att man är inte som man ska när man dricker. Även om man själv inte upplever det så är man inte lika med. Precis som man inte dricker när det är barn med, man har ett ansvar. Att ta ett enstaka glas visst, men mer än så tycker jag inte någon med ansvar för djur bör dricka. Djur eller barn och alkohol hör inte ihop helt enkelt för omdömet påverkas även om man själv inte tycker det.Varför är det så "otroligt oansvarigt" om djuren ändå inte bryr sig?
För att man är inte som man ska när man dricker. Även om man själv inte upplever det så är man inte lika med. Precis som man inte dricker när det är barn med, man har ett ansvar. Att ta ett enstaka glas visst, men mer än så tycker jag inte någon med ansvar för djur bör dricka. Djur eller barn och alkohol hör inte ihop helt enkelt för omdömet påverkas även om man själv inte tycker det.
Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.