Hund och alkohol?

Jag har druckit ett stort glas vin ikväll i soffan, varken katterna eller hundarna brydde sig ett skvatt, Jag förstår inte vad som är så speciellt med just jul jämfört med andra dagar, mina djur vet inte om det är jul eller inte, de är ändå bara intresserade av vad jag äter oavsett årstid och veckodag. :D

Vi har spelkvällar vi jämna mellanrum när folk till slut kan bli rätt berusade och sitter och skriker (vill man vinna så vill man ;) ) men Ammo bryr sig inte ett skit - han ligger ändå i soffan och sover mitt bland folk. Blir de för störiga går han bara in på mitt rum istället.
Han blir mest sur om folk ska klappa honom när han sover, men det kvittar om man är nykter eller inte så länge man inte kladdar på honom :rofl:

Jag är ganska övertygad om att mina hundar skulle reagera om jag var full. Gissningsvis med att antingen ta avstånd eller vara som plåster för att hålla koll på mig.

De är signalkänsliga kontrollfreaks och märker direkt när något inte är som det ska.

Min alkoholkonsumtion är dock minimal, och består i princip av några glas bubbel ett par gånger om året. Husse brukar ta ett glas whisky eller någon öl mer regelbundet, men någon berusning är det inte tal om.

Min förra hund ogillade berusade människor. Vi bodde granne med en alkis när hunden var valp, alkisen skulle alltid hälsa och var påträngande så efter det ogillade hunden berusade människor. Då gällde det packade människor alltså, inte såna som tagit ett par glas vin.

När sambon kom hem full som en kastrull brydde sig dock inte hunden alls.

Jag skulle inte ha med hundarna på fest där folk blir fulla. Det handlar om att ena hunden är osäker bland folk och är folk fulla skulle de nog bli för närgångna och då biter han. En grillkväll med några öl, men där folk fortfarande kan uppföra sig vore inga problem.

Nu är den osäkra hunden förvisso en omplacering där senaste ägaren var missbrukare och hunden for illa, så han kanske reagerar negativt på alkohol. Vet inte om det var enbart droger, eller alkohol också i hans närmiljö. Jag har aldrig haft honom i närheten av berusade människor så jag vet inte.

Så länge man inte är askalas ser jag inget problem med att dricka i närvaro av hundar, katter och barn. Visst, givetvis kör jag inte på något glas vin men kan inte säga att jag blir full av det heller. För det krävs det mer.

Har man djur som varit med om saker som tex @purity_666 s hundar får man givetvis hålla sig nykter.

Min häst hatade en hovslagare som var periodare även fast han var enormt snäll och bra med hästarna (man fick ofta hämta honom när det var dags att sko eller så hade han skjuts...). Jag misstänker att det var lukten för han gjorde som sagt aldrig något som skulle fått henne att vara så sur på honom. Det var absolut inget fel på hans skoning heller.

När jag var yngre så kunde man ju dricka sig redigt berusad men det var ju åtskilliga år sen. Inte tusan var man någonsin så packad så man inte kunde gå ut med vovven, kan man stå på benen så kan man rasta sin hund. Sen så var det ju inte hemma man drack heller utan man var ute på krogen och sen kom man hem, rasta vovven och la sig. Särskilt traumatiskt tror jag knappast att vovvarna tyckt att det varit, inte så att det verkat särskilt oroliga fast matte varit lite konstig.

Här där jag bor är alkoholkulturen lika stor som hundkulturen och det verkar som om de flesta hundar är härdade från ragglande och gapiga fulla människor...
Själv gillar jag inte att vara full. Lite berusad javisst men dricker jag mer blir jag snurrig och mår fruktansvärt illa medan många människor här inte verkar ha ett stopp förrän alkoholen är slut, tyvärr.

Jag tycker ofta synd om många hundar här.

För nån vecka sedan hade min sambo och hans bästa vän ett eget party, väldigt många öl... väldigt högljutt när jag kom hem... grannens am. Bulldog kom över och jag fick säga till vår vän att sluta flera gånger då han fick för sig att han skulle lyfta upp/brottas/gnabbas med hunden som ägaren till inte ens var här.

Alkohol och djur hör inte ihop

Jag njuter gärna ett glas gott vin när jag känner för det (kan bli några gånger i veckan), men jag dricker i regel inte mer än just ett glas, så någon berusning förekommer inte. Jag gillar själv inte berusade människor. Inte ens på nyår och midsommar dricker jag mig berusad, så jag behöver liksom aldrig fundera över hur hundarna mår och blir skötta.

Såg att det pågick en "intressant" diskussion om en vit jul för sina djurs skull på Facebook. Fast frågeställningen var väl något mindre pedagogiskt framställd. Den fick mig i alla fall att fungera. Själv dricker jag sällan men någon gång per år händer det att jag tar några glas och jag har nog inte ens funderat på att det skulle påverka hundarna negativt. De verkar helt ärligt inte bry sig alls och jag dricker mig inte full även om jag självklart är berusad. Nu är båda mina omplaceringar och hade de haft negativa upplevelser i samband med alkohol och reagerat illa hade jag såklart resonerat annorlunda men nu ser jag (rent teoretiskt) inget direkt problemet med att ta en snaps till julmiddagen.

Hur resonerar ni andra kring alkohol och djur?

Vår hund tycker att det är obehagligt med (märkbart) berusade personer. Hon blir osäker och lite skygg då, trots att hon inte har några direkta obehagliga upplevelser (dvs att någon har varit elak eller så på fyllan) av berusade personer. Av hänsyn till det har jag alltid lämnat bort henne när det ska festas. Detta var främst aktuellt i yngre år, nu dricker jag aldrig mig berusad på det sättet då jag inte tycker om känslan av berusning. Så länge man inte sluddar eller vinglar så bryr hon sig inte det minsta, således är det lugnt att dela på en flaska vin till middagen till exempel. :)

När jag var yngre så kunde man ju dricka sig redigt berusad men det var ju åtskilliga år sen. Inte tusan var man någonsin så packad så man inte kunde gå ut med vovven, kan man stå på benen så kan man rasta sin hund. Sen så var det ju inte hemma man drack heller utan man var ute på krogen och sen kom man hem, rasta vovven och la sig. Särskilt traumatiskt tror jag knappast att vovvarna tyckt att det varit, inte så att det verkat särskilt oroliga fast matte varit lite konstig.
Och du vet det hur då? Knappast så att du var i skick att döma huruvida hunden reagerade annorlunda eller inte. Är liksom det som är grejen med alkohol att man inte är lika uppmärksam på signaler. Vet inte hur många jag umgåts med som påstår att dom minsann inte är påverkade men det märks av, även om dom själva inte tänker på det. Därför jag ogillar att vara i sällskap som dricker även ifall dom dricker lite för dom förändras även om dom inte märker det själva.

Och nej, bara för att man är i skick att man kan gå så betyder inte det att det är okej att rasta hunden.

Och du vet det hur då? Knappast så att du var i skick att döma huruvida hunden reagerade annorlunda eller inte. Är liksom det som är grejen med alkohol att man inte är lika uppmärksam på signaler. Vet inte hur många jag umgåts med som påstår att dom minsann inte är påverkade men det märks av, även om dom själva inte tänker på det. Därför jag ogillar att vara i sällskap som dricker även ifall dom dricker lite för dom förändras även om dom inte märker det själva.

Och nej, bara för att man är i skick att man kan gå så betyder inte det att det är okej att rasta hunden.

Jag har haft med min hund på fest där jag själv varit nykter och kört så jag vet precis hur han reagerar kring onyktra människor, dvs inte alls.
Han har sina favoriter bland mina vänner som han gärna hänger med och övriga ignorerar han, alkohol eller ej.

Jag har haft med min hund på fest där jag själv varit nykter och kört så jag vet precis hur han reagerar kring onyktra människor, dvs inte alls.
Han har sina favoriter bland mina vänner som han gärna hänger med och övriga ignorerar han, alkohol eller ej.
Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.

Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.

Varför är det så "otroligt oansvarigt" om djuren ändå inte bryr sig?

Varför är det så "otroligt oansvarigt" om djuren ändå inte bryr sig?
För att man är inte som man ska när man dricker. Även om man själv inte upplever det så är man inte lika med. Precis som man inte dricker när det är barn med, man har ett ansvar. Att ta ett enstaka glas visst, men mer än så tycker jag inte någon med ansvar för djur bör dricka. Djur eller barn och alkohol hör inte ihop helt enkelt för omdömet påverkas även om man själv inte tycker det.

Min familjs nuvarande hund blir rädd efter att min ena förälder har intagit en viss mängd alkohol. (Kanske för båda) - hon ogillar det verkligen helt enkelt och springer iväg och gömmer sig. Om jag minns rätt så skakar hon ibland också och ibland gör jag det med. Brukar försöka gå kvällspromenaden när min förälder har druckit för mycket och vinglar, men det är ofta som jag inte gjort det. Hunden i sig har aldrig hamnat i någon situation där någon blivit arg på henne eller dylikt utan hon är bara väldigt känslig. Kanske pga. att hon är liten.

Personligen så tycker jag det kan variera med alkohol + hund. Jag hade nog aldrig mått bra över att en hund ska behöva utsättas för människor som är dyngraka eller fulla bortom sitt förstånd. Eller att individerna inte riktigt kan tänka klart liksom. Men sålänge det är lugnt och människorna skulle låta hunden vara så hade det varit lugnt för mig med. Om någon var lite berusad och hälsade vänligt på hunden så hade det också varit ok. Men jag hade inte velat att någon full person skulle ha ansvar för min hund ---- och i samma veva känns det som att de flesta hundarna inte påverkas så mycket av alkoholpåverkade människor så det är väl lite av en fingertoppskänsla.

Så om jag hade låt oss säga, haft en fest och ägt en hund så hade jag aldrig supit så pass mycket att jag tappade kollen eller kontrollen. Det hade känts fel.

För att man är inte som man ska när man dricker. Även om man själv inte upplever det så är man inte lika med. Precis som man inte dricker när det är barn med, man har ett ansvar. Att ta ett enstaka glas visst, men mer än så tycker jag inte någon med ansvar för djur bör dricka. Djur eller barn och alkohol hör inte ihop helt enkelt för omdömet påverkas även om man själv inte tycker det.

Jag förstår till viss del din poäng här men jag tycker inte att man kan jämföra barn och djur i den här frågan. Barn analyserar mycket mer än djur och kan skapa minnesbilder på ett annat sätt. De behöver inte bli skrämda för att utveckla en obehaglig minnesbild, det kan räcka med fantasier, missuppfattningar och mardrömmar för att skapa ett långvarit minne av obehag.

Och min bryr sig inte ett jota om jag är berusad eller inte.
Jag dricker mig inte stupfull men påverkad blir jag. Han är precis likadan som vanligt, jag är faktiskt mer städad och tystare när jag dricker än när jag inte gör det.
Han är van vid att jag galopperar runt i lägengeten, skriksjunger till Rammstein, dansar med dammsugaren, vrålar och svär ilsket när jag spelar Mario cart osv.
När vi ses hemma hos mig lagar vi mat och spelar brädspel, lugnt och sansat trots en del alkohol.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar