Hund och alkohol?

Ingen människa är väl sig själv jämt. Ibland är man skitledsen, andra gånger arg på någonting, ibland sjuk, kanske flamsig och högljud med någon....skulle hunden fara illa varje gång man inte uppför sig som vanligt?
Den hunden har i så fall en usel mentalitet.
En normalfuntad hund tål att folk har en normal alkoholkonsumtion och troligtvis mer än så också utan att fara illa.

För att man är inte som man ska när man dricker. Även om man själv inte upplever det så är man inte lika med. Precis som man inte dricker när det är barn med, man har ett ansvar. Att ta ett enstaka glas visst, men mer än så tycker jag inte någon med ansvar för djur bör dricka. Djur eller barn och alkohol hör inte ihop helt enkelt för omdömet påverkas även om man själv inte tycker det.

Jag citerar @Voff som skrev ett utmärkt svar.

Ingen människa är väl sig själv jämt. Ibland är man skitledsen, andra gånger arg på någonting, ibland sjuk, kanske flamsig och högljud med någon....skulle hunden fara illa varje gång man inte uppför sig som vanligt?
En normalfuntad hund tål att folk har en normal alkoholkonsumtion och troligtvis mer än så också utan att fara illa.

Absolut ingen av mina hundar har reagerat när jag druckit alkohol. Äldsta corgin reagerar däremot om jag är förbannad eller gråter. That's it. Moralpredikande om alkohol klarar jag mig utan.

(Vi dricker bland barnen också, ve och fasa :angel:)

Absolut ingen av mina hundar har reagerat när jag druckit alkohol. Äldsta corgin reagerar däremot om jag är förbannad eller gråter. That's it. Moralpredikande om alkohol klarar jag mig utan.

Man kan ju undra hur alla dessa vård och tjänstehundar håller ihop, där finns ingen dag med bara "normala" människor :p

Blir man så personlighetsförändrad av alkohol att det skadar barn eller djur finns det nog någon form av alkoholrelaterade problem, känner jag.

/Uppväxt med föräldrar med vänner som drack alkohol med oss barn närvarande. Vi var åtta barn och ingen av oss har något som helst obehagligt minne från uppväxten i samband med alkohol. Våra föräldrar var likadana utan alkohol så vi märkte aldrig någon skillnad. Så nej, jag ser inte varför varken barn eller hundar skulle reagera om inte situationen blir obehaglig.

Jag förstår till viss del din poäng här men jag tycker inte att man kan jämföra barn och djur i den här frågan. Barn analyserar mycket mer än djur och kan skapa minnesbilder på ett annat sätt. De behöver inte bli skrämda för att utveckla en obehaglig minnesbild, det kan räcka med fantasier, missuppfattningar och mardrömmar för att skapa ett långvarit minne av obehag.
Det är dessutom stor skillnad på hur känsliga hundar är.
Jag svimmade en gång efter att ha klivit upp ur ett kokhett bad.
Min doberman (omplacering) fick fullständig panik och rev i mig och tjöt. Sambon fick bokstavligen släpa bort henne ( samma hund höll på att dränka mig i sina försök att "rädda" mig några år senare när vi badade och jag idiotiskt nog dök under vattenytan så att hon såg) för att kunna ta hand om mig.
Rottweilern brydde sig inte alls. När tiken avlägsnats kunde han inte bry sig mindre...

Det här är SÅ sant. Om de pallar med en ångestattack eller sitta med mig i soffan efter dödsbesked, eller följa med hela vägen hem när man slog sönder knät uppe på berget och bitvis var i panikmode och liknande kan de nog ta att matte dricker också. =)

Min doberman (omplacering) fick fullständig panik och rev i mig och tjöt. Sambon fick bokstavligen släpa bort henne ( samma hund höll på att dränka mig i sina försök att "rädda" mig några år senare när vi badade och jag idiotiskt nog dök under vattenytan så att hon såg) för att kunna ta hand om mig.
Rottweilern brydde sig inte alls. När tiken avlägsnats kunde han inte bry sig mindre...
Fast de kan ju reagera på något de uppfattar som att matte/husse är i fara utan att reagera på att matte/husse intagit alkohol?

Jag har haft en hund som var extremt socialt osäker med onormala rädslor och därmed även jättekänslig när det kom till kroppsspråk och liknande. Det var aldrig problem när jag drack, eller ens fest. Han kunde bli stressad för att han ville ha koll på alla som var utspridda, men det hade ju ingenting med alkoholen att göra.

En gång reagerade han dock, det var någon granne som kom förbi full. Kom aldrig in, utan stod endast på trappen, men då reagerade hunden rätt ordentligt. Men det var enda gången (pga alkohol, han reagerade på folk han hade svårt att läsa av, även nyktra såna).

Så ja, nog för att hundar kan vara olika känsliga men om den hunden fixade att jag och/eller andra i familjen drack alkohol så ska det nog vara något fel på hunden om den mår dåligt av det, alternativt att människan inte tål alkohol om den blir såpass personlighetsförändrad och/eller hotfull.

Självklart är det beroende på hur känslig en hund är. I mina ögon är dock inte en hund som är så känslig att den mår dåligt av detta speciellt stabil och hör förhoppningsvis till undantaget av hundar.
Många hundar kan reagera på saker och vilja ingripa utan att för den sakens skull fara illa.

Är ju en annan sak om andra är onyktra. Pratar om dom som har ansvaret och har hand om hunden, min hund bryr sig heller inte ett dugg om folk som dricker. Dock en helt annan sak om jag som han litar på och har förtroende för skulle komma hem onykter, det är inte okej. Och även om hunden inte bryr sig märkbart så är det otroligt oansvarigt att dricka sig berusad när man har ansvaret för djuren.

Nu är jag inte för alkoholkonsumtion (eller emot) när man har djur men jag tror att är man berusad, även väldigt berusad som jag som sagt varit i yngre dagar, och kan sköta det okej och hunden inte märkbart påverkad så ser jag inte problemet. Sen så de gånger jag kom hem onykter så var det ändå folk hemma men varför skulle jag låta bli att rasta hunden 03 på morgonen så kan man ha sovmorgon. Har aldrig hållt på kladda på hunden i onödan, man sätter på koppel och går ut en kortis och lägger sig sen och däckar. Maken har nån gång kommit hem rejält rund under fötterna efter nån firmafest men ingen hund har brytt sig, han är ju fortfarande sig själv bara lite sämre koordination.
Folk hanterar alkohol olika, bara för att vissa verkligen inte kan hantera sprit så ska alla då ha förbud att dricka? Jag själv märker ingen förändring på maken om han tar en whiskey på kvällskanten och själv blir jag inte heller särskilt annorlunda av sprit (bara sömnigare numera). Jag kan ärligt talat säga att jag känner mig mer påverkad när jag sovit dåligt i nåt dygn än av ett eller två glas vin.

Kan tillägga att jag för övrigt inte är nån storkonsument av alkohol om nån skulle få för sig det, kommer inte ihåg sist jag drack mig berusad och jag vet inte ens om jag snittar på ett glas vin i månaden..

min hund hade inga problem med att det dracks lite. Nu var det inga stora mängder det handlade om men visst var det en nyårsmiddag eller julfirande ibland.
Däremot verkade hon bli orolig om man grät och var ledsen. Det märkte hon direkt och då kom hon fram och la tassen eller sitt huvud i ens knä. Om man grät så började hon också yla sorgset och tittade på en med stora ögon.

Tycker inte alls det är samma sak. Alkohol förändrar ens sätt att tänka, ta risker osv. Det är mycket mera än att bara ta ett glas och sitta hemma. Tror som sagt igen ingen hund direkt reagerar på om ägaren tar ett glas, inte heller om ägaren förändrar sitt sinnestillstånd, det är någonting som ingen kan rå för och det är sådant som djur i vardagen i ett liv kommer uppleva. För min hund så är en ångestattack inte något konstigt, ledsna dagar är inget konstigt. Även om han inte blir traumatiserad av vissa måenden så blir han klart påverkad på ett sätt, han förändrar sig och beter sig på ett annat sätt mot mig vilket är högst normalt, dom känner ju av situationer väldigt bra.

Att dricka är ett högst frivilligt val man gör och det finns trots allt anledningar till att man inte får köra bil osv efter att man druckit, det är för att man inte är helt med även om man tror det själv.

Som sagt sitter man hemma bara så visst, men häromkring med trafik och katter och andra hundar osv så hade jag aldrig gått ut med min hund om jag druckit mer än något glas, man är inte beredd och med på samma sätt och reagerar inte lika fort om någonting händer. Det är ansvarsgrejen, tycker inte man dricker sig påverkad när man har ansvar för andra levande varelser.

Men det är skillnad på saker och ting hunden är tränad för och förberedd för att hantera. Går inte att jämföra tycker jag.

Hundar i tjänst tränas inte för att tåla knepiga människor. Tvärt om. Under tex ett L-test så utsätts hunden för knepiga situationer som hotfulla människor i form av en figurant, spöken mm och klarar det detta så går de vidare till fler tester.
De tränar verkligen inte någon gång på fyllon.

Tycker inte alls det är samma sak. Alkohol förändrar ens sätt att tänka, ta risker osv. Det är mycket mera än att bara ta ett glas och sitta hemma. Tror som sagt igen ingen hund direkt reagerar på om ägaren tar ett glas, inte heller om ägaren förändrar sitt sinnestillstånd, det är någonting som ingen kan rå för och det är sådant som djur i vardagen i ett liv kommer uppleva. För min hund så är en ångestattack inte något konstigt, ledsna dagar är inget konstigt. Även om han inte blir traumatiserad av vissa måenden så blir han klart påverkad på ett sätt, han förändrar sig och beter sig på ett annat sätt mot mig vilket är högst normalt, dom känner ju av situationer väldigt bra.

Att dricka är ett högst frivilligt val man gör och det finns trots allt anledningar till att man inte får köra bil osv efter att man druckit, det är för att man inte är helt med även om man tror det själv.

Som sagt sitter man hemma bara så visst, men häromkring med trafik och katter och andra hundar osv så hade jag aldrig gått ut med min hund om jag druckit mer än något glas, man är inte beredd och med på samma sätt och reagerar inte lika fort om någonting händer. Det är ansvarsgrejen, tycker inte man dricker sig påverkad när man har ansvar för andra levande varelser.

Jag tycker det blir skitsvårt att svara på detta då det blandas hej vilt mellan äpplen och päron.
Men innan lät det som du uttryckte nolltollerans mot alkohol med att skriva att alkohol och djur inte hör ihop.
I detta inlägg verkar du ha svängt till att nått glas är ok?

Tragiskt nog så finns det många djur till alkolister som finner detta normalt och tom har rätt bra liv. Alla alkolister är inte svin som inte kan ta hand om sig och sina djur så jag tycker inte jämförelsen med ångestattacker håller.

Det där märktes jättetydligt när Sigge var ung. Var jag ledsen blev han skitjobbig och orolig. Numera kommer han mer och lägger sig tätt intill. Fara illa nej, men påverkad/märkte av det.

Jarla och sambo har varit på lydnadsträning. Under tiden passade jag på att släpa med mig skägget och Mamma Mu ut på en 9,7 km lång powerwalk. De första 6 km höll jag ett tempo som en ursinnig furir :D
13281 steg :up:

I moorgon lär jag gå som om jag gjort i byxan:meh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste året börjat reagera annorlunda på alkohol O_o Jag vet inte om det är åldern som påverkat eller om jag har andra...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 494
Senast: Vallmo
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 475
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar