Tycker inte alls det är samma sak. Alkohol förändrar ens sätt att tänka, ta risker osv. Det är mycket mera än att bara ta ett glas och sitta hemma. Tror som sagt igen ingen hund direkt reagerar på om ägaren tar ett glas, inte heller om ägaren förändrar sitt sinnestillstånd, det är någonting som ingen kan rå för och det är sådant som djur i vardagen i ett liv kommer uppleva. För min hund så är en ångestattack inte något konstigt, ledsna dagar är inget konstigt. Även om han inte blir traumatiserad av vissa måenden så blir han klart påverkad på ett sätt, han förändrar sig och beter sig på ett annat sätt mot mig vilket är högst normalt, dom känner ju av situationer väldigt bra.
Att dricka är ett högst frivilligt val man gör och det finns trots allt anledningar till att man inte får köra bil osv efter att man druckit, det är för att man inte är helt med även om man tror det själv.
Som sagt sitter man hemma bara så visst, men häromkring med trafik och katter och andra hundar osv så hade jag aldrig gått ut med min hund om jag druckit mer än något glas, man är inte beredd och med på samma sätt och reagerar inte lika fort om någonting händer. Det är ansvarsgrejen, tycker inte man dricker sig påverkad när man har ansvar för andra levande varelser.