Sv: Hund men enorma mängder energi
Den motion du erbjuder hunden borde vara fullt tillräcklig tycker jag.
Den motion du erbjuder hunden borde vara fullt tillräcklig tycker jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är hon ju rätt omotionerad då jag stukade foten förra veckan, svullnaden har inte lagt sig än och skorna trycker på svullnaden
Jätte bra att du kommer med tips. Men en tanke, har du tänkt på att du i princip bara skriver VAD jag ska göra, men inte HUR. Slutresultatet förstår jag, det är ju jätte enkelt. Men början? Hur börjar jag lära hunden att den ska ligga ner när den hittar saker? Hur får jag hunden att förstå att den ska gå fram till saken överhuvudtaget? Med godis är det ju lätt, där finns ju en ganska naturlig drift, men vidare därifrån?
Uppletandet kan man se hur fort fram man kan gå beroende på hundens föremålsintresse: 1.hålla hunden i halsbandet och bolla lite med en favoritleksak som man sedan slänger iväg så att den landar där hunden inte kan se den och sedan släppa halsbandet, 2. ha hunden uppbunden medan du går upp i en uppvallad ruta, bollar med föremålet och kanske tjoar lite när du lägger ner det och sedan går tillbaka, och så gå vidare utan synretning och med fler föremål.
När jag provade att försöka trötta ut henne så red jag 2 olika hästar, ca 1-1,5 h st, och jag uppskattar att sträckan totalt kom upp i iaf 2-2,5 mil. Men beror hennes aktivitetsnivå inte på brist på motion och stimulans, utan istället på stress så känns det ganska så logiskt att hon inte blev trött av det. Jag tror jag gick ytterligare en promenad på nån timme efter att jag hade mockat förresten. Nåja...
Nu rider jag mindre med henne, hästen i fråga är född 09, och rids inte jätte mkt, men några ggr i veckan och ca 5-7 km iaf. När jag rider är det ju mest spring, och möjligtvis om hon själv aktiverar näsan, vilket hon brukar göra i skogen, hoppar runt överallt och nosar och undersöker. Hon är väldigt nyfiken och orädd på så sätt.
Problemet är väl lite att jag inte exakt vet vad det är för raser i henne. Enligt annonsen var det pudel/papillon, och jag kan säga säkert att det inte stämmer. Pudel är det säkert, eller någon annan pälshund som inte fäller. De hundarna är ju dock hyfsat lika i temperament och användbarhet, så det spelar kanske mindre roll.
Sedan tror jag att det kan vara jack russel, jag tycker hon ser lite sån ut. Ska se om jag kan ta nån bild där hon står så ni ser hon är byggd. Min mamma tror på Tax, men det gör inte jag. Hon har ingen direkt jaktinstinkt att tala om (tack o lov).
Men jösses!!
Mina hundar hade legat däckade flera dagar efter den motionen.
Förstår verkligen att du inte ORKAR!
Det är ju riktigt bra motion för en så liten hund, otroligt att hon inte blev trött.
Blev hon aldrig trött när du red så långt som du gjorde förr?
Så som du rider nu är ju inte särskilt långt, men tillsammans med lite träning borde det göra en hund nöjd.
Hon kanske är stressad helt enkelt, inte kopplar av.
Igår hade jag 39 graders feber. Eftersom jag är både hund- och hästägare så tränade jag tre hundar och fixade hästarna ändå. Man slutar inte vara djurägare när det blir lite jobbigt.
Det här funkar på de hundar som har lite föremålsintresse men jag tror inte att det kommer att funka på TS: hund. Därför föreslår jag att hon tränar in markeringen först för att få hunden att förstå att den tjänar på att leta och hitta föremål.