Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu är hon ju rätt omotionerad då jag stukade foten förra veckan, svullnaden har inte lagt sig än och skorna trycker på svullnaden :mad:

Igår hade jag 39 graders feber. Eftersom jag är både hund- och hästägare så tränade jag tre hundar och fixade hästarna ändå. Man slutar inte vara djurägare när det blir lite jobbigt.


Jätte bra att du kommer med tips. Men en tanke, har du tänkt på att du i princip bara skriver VAD jag ska göra, men inte HUR. Slutresultatet förstår jag, det är ju jätte enkelt. Men början? Hur börjar jag lära hunden att den ska ligga ner när den hittar saker? Hur får jag hunden att förstå att den ska gå fram till saken överhuvudtaget? Med godis är det ju lätt, där finns ju en ganska naturlig drift, men vidare därifrån?

Det är omöjligt att ge specifika träningsinstruktioner till en främmande människa på internet, vars förkunskaper man inte har en aning om. Du hävdar själv bestämt att du kan allt, men att det inte är roligt/intressant/går med din hund. Däremot så antyder dina svar att du har ganska många saker som du kan lära dig, tex hur man lär in intresse för ett föremål (basic lektion 1A). Alltså stämmer inte din egen utsago om att du vet vad klickerträning är, vet hur man lägger spår osv.

Det är därför folk efterfrågar träningsfilm. Och därför många ber dig söka upp en instrutör IRL, som ser dig och din hund samt hur ni arbetar tillsammans.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Uppletandet kan man se hur fort fram man kan gå beroende på hundens föremålsintresse: 1.hålla hunden i halsbandet och bolla lite med en favoritleksak som man sedan slänger iväg så att den landar där hunden inte kan se den och sedan släppa halsbandet, 2. ha hunden uppbunden medan du går upp i en uppvallad ruta, bollar med föremålet och kanske tjoar lite när du lägger ner det och sedan går tillbaka, och så gå vidare utan synretning och med fler föremål.

Det här funkar på de hundar som har lite föremålsintresse men jag tror inte att det kommer att funka på TS: hund. Därför föreslår jag att hon tränar in markeringen först för att få hunden att förstå att den tjänar på att leta och hitta föremål.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

När jag provade att försöka trötta ut henne så red jag 2 olika hästar, ca 1-1,5 h st, och jag uppskattar att sträckan totalt kom upp i iaf 2-2,5 mil. Men beror hennes aktivitetsnivå inte på brist på motion och stimulans, utan istället på stress så känns det ganska så logiskt att hon inte blev trött av det. Jag tror jag gick ytterligare en promenad på nån timme efter att jag hade mockat förresten. Nåja...

Nu rider jag mindre med henne, hästen i fråga är född 09, och rids inte jätte mkt, men några ggr i veckan och ca 5-7 km iaf. När jag rider är det ju mest spring, och möjligtvis om hon själv aktiverar näsan, vilket hon brukar göra i skogen, hoppar runt överallt och nosar och undersöker. Hon är väldigt nyfiken och orädd på så sätt.

Problemet är väl lite att jag inte exakt vet vad det är för raser i henne. Enligt annonsen var det pudel/papillon, och jag kan säga säkert att det inte stämmer. Pudel är det säkert, eller någon annan pälshund som inte fäller. De hundarna är ju dock hyfsat lika i temperament och användbarhet, så det spelar kanske mindre roll.
Sedan tror jag att det kan vara jack russel, jag tycker hon ser lite sån ut. Ska se om jag kan ta nån bild där hon står så ni ser hon är byggd. Min mamma tror på Tax, men det gör inte jag. Hon har ingen direkt jaktinstinkt att tala om (tack o lov).

Men jösses!!
Mina hundar hade legat däckade flera dagar efter den motionen.
Förstår verkligen att du inte ORKAR!

Det är ju riktigt bra motion för en så liten hund, otroligt att hon inte blev trött.

Blev hon aldrig trött när du red så långt som du gjorde förr?

Så som du rider nu är ju inte särskilt långt, men tillsammans med lite träning borde det göra en hund nöjd.

Hon kanske är stressad helt enkelt, inte kopplar av.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men jösses!!
Mina hundar hade legat däckade flera dagar efter den motionen.
Förstår verkligen att du inte ORKAR!

Det är ju riktigt bra motion för en så liten hund, otroligt att hon inte blev trött.

Blev hon aldrig trött när du red så långt som du gjorde förr?

Så som du rider nu är ju inte särskilt långt, men tillsammans med lite träning borde det göra en hund nöjd.

Hon kanske är stressad helt enkelt, inte kopplar av.

Jag vet att folk kommer komma med åsikter nu, men helt ärligt, verkligheten för de flesta hundar är så här.
En långpromenad om dagen, lite träning några dagar i veckan.

Sen finns det människor som lever för sina hundar och tränar varje dag, men de flesta hundars liv är inte så, faktiskt.

Och de flesta hundar är nöjda med livet =)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Igår hade jag 39 graders feber. Eftersom jag är både hund- och hästägare så tränade jag tre hundar och fixade hästarna ändå. Man slutar inte vara djurägare när det blir lite jobbigt.

Jag blev tokförkyld igår så mina hundar fick nöja sig med att röja loss i trädgården under dagen och tugga ben inne, och så fick unghunden en promenad när husse kom hem. Där har man å andra sidan fördelen med att trötta ut dem rejält mentalt några gånger i veckan, man har en buffert för oväntade vilodagar.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Haha jaaa... Min tanke när jag gjorde det var typ, nu fan hundjävel ska du få se på motion :D

Men icke. Hon var lika pigg som vanligt!

HeddaVovven: Jag skrev väl från början att hon är ganska trög ;) Hon lär sig väldigt lätt om jag blir arg på henne. Försöker jag med en ängels tålamod att bara köra med positiv förstärkning så fastnar det inte. Eller snarare, hon ser ingen anledning att göra som jag säger då antar jag.
Jag vill att hunden ska lyda mig för att jag är rolig, inte för att jag håller i en godis. För det funkar det med, men helt seriöst, jag orkar inte med att börja om från början när man tar bort godiset. Då kan jag lika gärna bara lära in saken en gång, istället för 2.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du MÅSTE belöna henne när du jobbar med henne! Belöningen ska aldrig plockas bort utan ska alltid finnas där. Skulle du jobba utan att få lön?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det här funkar på de hundar som har lite föremålsintresse men jag tror inte att det kommer att funka på TS: hund. Därför föreslår jag att hon tränar in markeringen först för att få hunden att förstå att den tjänar på att leta och hitta föremål.

Du har säkert rätt, jag missuppfattade nog och trodde att den tyckte att leksaker var roliga men att den bara inte ville bära på saker.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tränar med min hund dagligen och skulle aldrig få för mig att plocka bort belöningarna, det är ju dom som motiverar hunden att fortsätta att jobba!
Förstår inte var du fått det ifrån att belöningar är dåligt?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tränar med min hund dagligen och skulle aldrig få för mig att plocka bort belöningarna, det är ju dom som motiverar hunden att fortsätta att jobba!
Förstår inte var du fått det ifrån att belöningar är dåligt?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag förstår inte vartifrån du har fått att jag inte belönar henne? Det har jag inte skrivit, däremot använder jag inte GODIS. Och jag använder mig av både negativ och positiv förstärkning. Positiv när hon gör rätt, och negativ när hon gör grava fel.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Testat låta hunden bära klövjeväska? Mitt lilla yrväder som i vanliga fall far omkring som en oljad flipperboll på promenaden blev plötsligt superkoncentrerad när hon blev tvungen att balansera något på ryggen. Det räcker ofta med bara en kort promenad med väska på så är hon helt slut och däckar på hallgolvet så fort vi kommer in :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det som kan vara bra med godis är att det verkar lugnande, till skillnad från exempelvis lek. Så om man har en stressad hund som lätt går upp i varv så kan godis vara att föredra.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Leksaker är roliga, så länge jag håller i dem. Det få grejjer som är roliga annars, kanske hennes enda pipleksak.... Hm... får prova med den. Bär saker gör hon, ben tex. Ger jag henne ett riktigt gott ben så äter hon ALDRIG på det. Utan hon bär runt det tills hon hittar en riktigt bra plats att gömma det på. Hon är ganska noga och ser jag vart hon gömmer det så flyttar hon det gärna igen.

Lite tråkigt tycker jag, man kommer hem med ett dyrt, smaskigt ben, och vad gör hon? Springer iväg och gömmer det :rofl: Jag köper inte dyra ben längre, hon får nöja sig med att gömma grisöron. Och har man inte dörren stängd så springer hon ut snabbt som attan och gräver ner det nånstans :p

Så bärandet går nog att få igång om man vill, och det vore ju praktiskt att lära henne att tex lägga mina kläder i tvättkorgen, istället för som nu, tar ur alla mina kläder ur tvättkorgen :o Men det tror jag har mest med separationsångesten att göra, hon tar bara ur kläder som har varit nära min kropp, mest underkläder, som hon lägger överallt i hela huset. :o
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kan det vara så att vi och TS definierar ord olika? Om jag ska definiera belöning så kan det vara röst, godis (vilket mina/våra hundar sällan är intresserade av), kel, kanske bus osv. I första hand belönar vi våra hundar fysiskt och med rösten eftersom det fungerar på dem. Dessutom har vi alltid detta med oss :)

MEN om man då definierar belöning = godis, då blir det ju helfel. Kan det vara detta som vi ägnar oss åt i denna tråd - missförstånd och olika uppfattning om ordens innebörd:confused:

Fysiskt hade mina/våra hundar fixat en dag som beskrivs av TS utan att bli trötta egentligen men mentalt hade jag önskat lite mer dvs hjärngympa. Det finns ju även den typen av aktiveringsleksaker att köpa om man inte är påhittig själv och en mindre hund brukar tycka att de är kul.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Aktiveringsleksaker vore ju jätte bra att kunna kasta till henne när hon är ensam hemma. Dels får hon något att göra en stund, och förhoppningsvis så blir hon lite trött i skallen och kan sova då. Främst är hon ju ensam nattetid, och då är det ju ändå sovtid ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag förstår att belöning inte bara är godis men jag har ännu inte stött på den hund som jobbar ordentligt utan vare sig lek/kamp med leksak eller godis, särskilt under inlärning. Visst kan en brukstränad hund hålla på en hel dag utan belöning på exempelvis tävling men då har man lagt oändligt många timmar på inlärning där man har belönat hunden ordentligt och där motivationen är på topp. Har svårt att se att det räcker med lite kel och klappar för de flesta hundar faktiskt, och då träffar jag ändå många hundar med varierande förutsättningar nästan varje dag.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp