Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast vem har sagt att jag inte använder mig av det?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är inte den benämningen jag lärde mig i skolan.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

GD som är vana vid bl à utställning och lydnad. Helt ointresserade av godis utanför tomten. Har haft new foundland som inte heller intresserade sig. Boxer däremot Jäpp godis:d:d så dels säkert ras men också i hög utsträckning individ. Ingen av de som förekommit sedan 70- talet har varit kräsen så det är inte det det handlar om
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja det gjorde vi. Och gör fortfarande på dem som vägrar godis. Flera har tagit emot och spottat ut igen oavsett vad det varit. Flera av dem duktiga på viltspår/spår och bär tass/klöv men tuggar inte trots att vi aldrig förbjudit det.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

När jag provade att försöka trötta ut henne så red jag 2 olika hästar, ca 1-1,5 h st, och jag uppskattar att sträckan totalt kom upp i iaf 2-2,5 mil.

Det där hade Billy lätt hängt med på, han är 33 cm hög. (Ingen terrier.)
Det är ganska få hundar som blir trötta av att gå och springa. Det är faktiskt snarare tvärt om.

Har du gymmat eller joggat någon gång?
Tänk den sköna energin man får i kroppen efter träning - det är samma sak för hundar. Rörelse bli energi.

Tänk om, tänk rätt och tänkt att hunden ska bli trött i huvudet i stället för i kroppen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon tycker inte det är kul att träna=hon är inte motiverad=hon måste se att hon tjänar mer på att träna.

Om ni nu ska träna, och nån tankeverksamhet behöver hon ju.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

HeddaVovven: Jag skrev väl från början att hon är ganska trög ;) Hon lär sig väldigt lätt om jag blir arg på henne. Försöker jag med en ängels tålamod att bara köra med positiv förstärkning så fastnar det inte. Eller snarare, hon ser ingen anledning att göra som jag säger då antar jag.
Jag vill att hunden ska lyda mig för att jag är rolig, inte för att jag håller i en godis. För det funkar det med, men helt seriöst, jag orkar inte med att börja om från början när man tar bort godiset. Då kan jag lika gärna bara lära in saken en gång, istället för 2.

Måste du börja om från början när du tar bort godiset har du lärt in fel från början eller tagit bort godiset för fort. Tanken med godis är att du fasar bort det och kräver mer av hunden för att få godiset tillslut. I början belönar du för ligg, i slutet kanske du kräver en platsliggning på 5 minuter innan hunden får belöning. När jag får hem en ny hund börjar jag med att ha fickan full med godis, jag ska vara absolut roligast och belöningarna kommer spontant för ingenting. Men ju mer tiden går, ju mindre godis delar jag ut. Tillslut så fasar jag bort det helt (inga av mina hundar kräver godis för att komma på inkallning eller göra ett trick) och tar bara fram det när något nytt ska läras in som kräver koncentration och inte fart. Det är viktigt att ha ett arsenal av olika belöningar för olika tillfällen för att optimalt kunna träna hunden.


Varför vi tjatar om godis är för att godis lugnar. Kamp, lek och verbal belöning ökar hysterin och får hunden laddad. Godis lugnar hunden om man belönar på rätt sätt. Genom att t. ex. kräva att hunden tar godiset fint ur handen så måste den koncentrera sig. Att belöna med en lugn hand och hålla kvar godisen lite så att de får tugga lite först och inte bara kan snappa och svälja så måste hunden lugna ned sig. Viktigt med en stressad hund är att ha lugna rörelser och nästan vara lite trög själv för att visa med sitt egna kroppspråk att hysteri inte belönas. Man kan även träna omvänd lockelse för att öka hundens koncentration och lära den att ta det lugnt. Ta en godis, kupa handen över - hunden kommer att försöka allt möjligt för att få den men vänta tills hunden stannar upp och tittar på handen, då belönar du. Gradvis kan du börja kräva att hunden sätter sig ned innan belöningen kommer. På så sätt lär du hunden att när den är lugn och stabil får den belöning. Massor med frivillig stadgeträning tror jag är viktigt för en hund som är stressad, att den själv erbjuder sig att gå ned i varv och sitta för att få belöning.

Jag tycker att du ska sluta tänka på att fysiskt motionera hunden. Problemet ligger antagligen inte där utan det är nog hundens stress som påverkar aktivitetsnivån. Det första jag skulle göra är att köpa en bur och träna burleken. Burleken gör att hunden tycker att buren är rolig och frivilligt väljer att kliva in dit för att få belöning, tillslut är förhoppningen att hunden väljer att gå undan och sova i den. Burleken leker man genom att locka hunden att gå in i buren och belöna när den går in med en tass, två tassar etc. tills man börjar kräva att hunden går in hela den i buren. När den väl är inne får den jackpot - massor med beröm och belöning! Upprepa tills hunden springer in själv i buren och vill vara där. Vidare kan man ge alla måltider i buren och stänga in hunden emellertid så att den blir van med att dörren är stängd ett par minuter. Be hunden ligga i buren, stänga in hunden ett par minuter och traska ledigt förbi ett par gånger och kasta in belöning i buren. Ju mer du tränar detta ju mer kommer hunden att se buren som ett tryggt ställe att vara i. Tanken med att stänga in är bara för att hunden ska vara lugn och inte försöka ta sig ut, det är bara tillfälligt i ett par minuter och absolut inte meningen att vara något lösning utan bara för att underlätta träningen.

Allt du gör påverkar hundens stress. Om du genom små medel, små träningstillfällen lär hunden att erbjuda lugn så lär den sig själv att lugn = belöning, stress = ingen belöning. Kamp och klapp speedar hundar, det använder jag till agilityn för att öka växeln. Godiset använder jag när jag behöver koncentration. Och tro mig, jag har en likadan hund hemma som jag tidigt fick träna koncentration på. Kamp och kroppskontakt gör inte saken bättre!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hej!

Du har fått många bra svar här, alla försöker ju verkligen hjälpa dig att hitta en lösning på problemet.
Jag håller med dom andra att det nog är mycket stress som ligger bakom.

Jag vet att du tycker det är tråkigt och tidsödande med spår, men varför inte göra några försök, stå ut med att DU tycker det är tråkigt. Tänk om det är precis det (spåra alltså) som din lilla fröken skulle fungera utmärkt på och tycker det är jättekul, jag är säker på att du skulle tycka det är kul då också.

Jag antar att du har hästen lite lantligt, med skog o mark runtomkring?
Varför inte passa på att lägga ett spår när ni är där då, det behöver ju som sagt inte ta så lång tid. Gör ett försök. Allt som ev kan få din hund att må bra, måste ju vara av intresse för dig.

Gör ett allvarligt försök. Lycka till!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Problemet är väl lite att jag inte exakt vet vad det är för raser i henne. Enligt annonsen var det pudel/papillon, och jag kan säga säkert att det inte stämmer. Pudel är det säkert, eller någon annan pälshund som inte fäller. De hundarna är ju dock hyfsat lika i temperament och användbarhet, så det spelar kanske mindre roll.
Sedan tror jag att det kan vara jack russel, jag tycker hon ser lite sån ut. Ska se om jag kan ta nån bild där hon står så ni ser hon är byggd. Min mamma tror på Tax, men det gör inte jag. Hon har ingen direkt jaktinstinkt att tala om (tack o lov).

Varför är det är ett problem? Hur skulle det hjälpa dig (och hunden) om du visste exakt vilka raser hon är en korsning mellan? Jag menar nu har du ju en vuxen individ framför dig och kan utgå från hur hon faktiskt är.

Jag tycker inte alls att det låter som att det måste vara terrier i henne (vad nu det ens gör för skillnad). Mattefixering och osjälvständighet är inte direkt kännetecken för terriers. Om något så låter hon enligt din beskrivning som en vanlig renrasig pudel.

F ö tycker jag också att du har fått mängder med bra tips i tråden.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL*

Tänkte uppdatera om läget lite. Jag har kört riktigt hårt med att hon inte får vara på mig, och måste lägga sig ner och vila. Det har faktiskt funkat riktigt bra!

Idag efter att vi hade varit ute på en promenad tillsammans med grannens hundar så fick hon sin mat, jag åkte o handlade lite grönsaker medans hon åt o så. Sedan när jag kom tillbaks och skulle göra pastasallad så kändes något annorlunda, och jag stannade upp för att se vad det var. Då låg hon självmant på en köksstol och hade tillomed huvudet nerlagt, trots att jag sprang runt i köket som en skållad råtta ;)

Det är riktigt bra framsteg faktiskt.

Trani: Min tanke om vilka raser det är i är att hon kanske har någon annorlunda ras i sig, som har ett användningsområde som jag inte har tänkt på. Då kanske det skulle hjälpa.

Lite bilder på henne om nån skulle vilja gissa...

1381926_10151939075281223_1257674193_n.jpg


1377459_10151939074706223_1010348276_n.jpg


På den här sista bilden är hon lite slarvigt klippt, det är därför hon ser tjockare ut om magen, men det är bara att jag inte har klippt ordentligt då jag inte riktigt kom överens med det nya skäret...

996002_10151939072526223_1968451543_n.jpg


Belethien: Jag förstår att ni tycker att godis lugnar, men jag tycker inte det. Hennes stressnivå är HÖG när jag tränar med godis, så det känns inte som att det är rätt väg att gå. Men vi får se vad tränaren säger. Tyvärr har han inte tid förens nästa månad, men nu när jag kan gå på min fot igen så blir det lite lättare att hålla damen nöjd.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag ser inget som skulle tyda särskilt på att hon inte skulle kunna vara en korsning mellan enbart pudel och papillon, tycker att man ser båda raserna rätt tydligt i henne. Dessutom är ju båda de raserna energiska och högt i varv.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Har du kollat hur huvudet ser ut? Näsan? Stopet? Eller tex halsen?

Jag tycker inte något av de sakerna stämmer överens med någon av raserna.
Hon är alldeles för grov, vilket varken pudel eller papillon är. Hennes lårmuskler är ungefär 3-4 cm tjocka, jag vet ingen pudel eller papillon i den storleken som är i närheten av det.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kan du specificiera? Naturligtvis kommer en blandras inte se exakt ut som någon av de inblandade raserna och inte heller vara exakt mittemellan. Just det branta stopet fick mig att tänka papillon, både nosen och öronen känns som ett mellanting mellan pudel och papillon. I övrigt är det svårt att säga så mycket om exteriören eftersom man så sällan ser nerrakade pappisar... :p

Vad gäller storleken så är det inte ovanligt att blandningar mellan små hundraser blir större än sina föräldrar. Jag säger inte att det absolut inte är någon annan ras inblandad, bara att jag inte heller ser några supertydliga tecken på att det är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Med kaniner blandar man två renrasiga föräldrar för att få en hybrideffekt, kullen växer snabbare och blir större än föräldradjuren.
Kan säkert vara liknande med hundar.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

De papillon jag har sett har haft betydligt mer stop än vad hon har, de har även haft en ganska kort söt liten näsa. Småpudlar brukar väl även de ha rätt små söta näsor? Hon har ju rätt rejäl näsa, ganska lång och rätt så grov.

Hon är ganska så lång i kroppen, vilket inte passar in på någon av de raserna. Både pudeln och papillon är ju rätt korta i kroppen, och har rätt så långa ben. Hon har rejält stora tassar, kanske är svårt att se på bilden, även det känns inte som att det stämmer in alls på pudel och papillon. I snö blir avtrycken lätt 5 cm breda.

Halsansättningen, hon har en väldigt grov halsansättning, som är ganska rejält oproportionerlig till hennes kropp i övrigt.
Till detta så har hon rätt små ögon för att vara pudel/papillon tycker jag. Jag har ju sett en hel del hundar av den blandningen, och hon liknar inte dem det minsta.

Vidare så verkar det som att hon är delvis strävhårig, vilket jag glömde nämna. Nu klipper ju jag henne så det har försvunnit till stor del, det var i knävecken främst som hon var strävhårig, där får även håret en annan nyans när det växer ut. En hemskt ful, ljust smutsbrun färg.

Hon är ju rätt rejält mkt större än min förra hund av "samma" blandning. Den hunden vägde 2,5 kilo, denna väger lite mer än 6 kilo.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Pudlar ser nog ut att ha mindre nos än vad de egentligen har i och med de traditionella pudelklippningarna med rakad nos och fluff kvar på huvud och öron. En helrakad pudel ger ett helt annat intryck.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp