Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är mkt möjligt, men min förra hade iaf väldigt mkt mer stop. Jag hittar tyvärr inte bilden på henne, henne vet jag raserna säkert i eftersom jag fick träffa både mamman och pappan, denna hund fick jag bara i famnen typ... Väldigt märklig människa, syndes att hon hade knarkat en hel del i sitt liv.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Inte helt olik en helt nerklippt pudel, de får andra proportioner när inte pälsen förvillar.

Stressandet är inte helt ovanligt för dvärgpudlar heller. De små :devil: behöver använda sina hjärnor, om inte människorna ställer upp fixar de det själva i bästa fall, eller blir helt gräsliga i sämsta.

Visst kan det finnas något mer i henne, kanske långt tillbaka, men gör det någon skillnad? Nu är situationen som den är, även om du skulle få reda på att farfarsfar var en strävhårig terrier ändrar det ingenting.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vet inte vad ni har sett för pudlar som har varit nerklippta, men de jag har sett har haft lååååånga ben och varit väldigt graciösa. Denna hund är precis tvärtom. Grov, lång kropp och korta ben.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

delvis knapp.

Hundar kan ju se så otroligt olika ut, trots att det är renrasigt.

Min mellanpudel tex, är 45 cm hög, lång i kroppen och grov, väldigt slank men väger ändå ca 12 kg, hans mamma är ca 36 cm hög (pappan likaså) och nätt, med en vikt på ca8 kg kanske.
Dom ser ju så otroligt olika ut, kullen för övrigt var små och nätta som mamman.

Tycker din ser ut som en blandning mellan pudel och pappis. Min pojk, har ingen liten nos han heller :P

1146477_10152122143632656_541405793_n.jpg

46420_10151597244802656_5343719_n.jpg
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Vad brukar sådant kosta? Vart kan man hitta information om sådant?

Tack för tipset!

Jag funderar på att köpa en cykel och cykla med henne med, just för att få bort överskottsenergin till viss del iaf. Det märks tydlig skillnad i träningen när överskottsenergin är borta, det är mkt lättare att få henne till seriöst jobb då. Men min rädsla är lite att hon istället ska börja kräva mer och mer...

Har inte läst hela tråden, men ska kolla efter tips då min egna lilla korsning är minst lika galen (dessutom TOTALT självständig ute och skulle sticka på 3 röda efter varje kanin/fågel mm som man kan jaga)

Cyklar med min, hon blir trött. Men kommer in, dricker, äter och vilar 30 min. Sen är det full fart igen:banghead: Däremot verkar hon älska att cykla, så det är ju alltid något:p
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Läste igenom lite nu, jag började klicka in min hund. Då fick hon klick för att kolla på mig. Vilket hon lärde sig på några gånger. Så dum är hon knappast, hon kan många trick. När man har godis och är inomhus kan man lätt få henne uppmärksamhet! Men ute ratar hon allt godis om det finns något mer intressant att kolla på. Hur får men hennes uppmärksamhet ute? Hon fångar/hämtar sina leksaker inne om man kasta dem, ute springer hon efter dem kanske 3 meter, sen vänder hon åt ett annat håll och bryr sig inte. Försökt med att hon ska leta upp godis ute, men icke sa nicke. Ute letar man tydligen endast efter kaniner eller andra hundar att skälla på.

Hon blir väldigt stressad när man tränar med godis tyvärr, vet hon att man har det lugnar hon sig aldrig (eller har testat i 5 timmar som längst) om man försöker be henne ta det lugnt ligger hon på helspänn och väntar på att man ska klicka.

De två stora problemen jag har är att hon:
1: Väcker mig TIDIGT varje morgon, kvittar om jag jobbat natt. Kommit hem vid 6 på morgonen, rastat henne med en längre runda. Sedan gått och lagt mig. Hon väcker mig 1-2 timmar efter vilket driver mig till vansinne (3 gånger i veckan får jag alltså inte mer sömn än max 7 timmar på 3 dygn):arghh:

Hon har fri tillgång till sin mat, då hon är van vid att ha det så och inte äter vid utsatta tider, dessutom äter urskumt (tar en bit och går till ett annat rum, tuggar, sväljer och går och tar en ny) Fungerar ej att "svälta" henne, då skiter hon i att äta helt enkelt om hon inte får göra det när hon vill på sitt sätt. (uthärdade två veckor med att bara låta maten stå framme 1 timme på morgonen och 1 timme kväll) Hon gick ned 2 kg och väger bara 7 kg så. Där kan jag inte direkt göra något, hon behöver dock aldrig gå och lägga sig hungrig.

Vattnet har jag testat att plocka bort efter jag varit ute på "natta rundan" så att det inte ska vara så att hon är kissig. Men det bör hon ju inte vara efter 1-2 timmar de gånger jag rastar henne efter nattjobb heller.

Så snabbt hon hör att grannarna är uppe (tror jag?) så ska vi också upp. Hon ger sig inte! Kan stå och skälla på mig, men först brukar hon morra och "stampa" rundor framför sängen. Det kan hon hålla på med i iaf 1 timmes tid innan hon börjar skälla. Jag som har JÄTTE svårt att somna om har ingen chans att sova. Blir knäpp :cry:

Min syster hade henne två dagar och vill inte passa henne längre, vi båda har funderat på avlivning om jag inte kan få bort detta beteende. Ingen kan leva med att inte sova. Om jag ber henne att gå och lägga sig igen så ligger hon på helspänn i max 1 timme och lyssnar efter ALLT man kan skälla på och börjar rå skälla vi minsta lilla knäpp (som hon aldrig annars reagerar på) går jag upp och slår på tv och degar där framför kan hon sova i soffan bredvid mig i 2 timmar utan att ens röra en fena, trots att posten dimper ned i brevlådan. Men somnar jag till på soffan i 5 minuter så ska hon ha upp mig igen och skäller på allt.

Såhär gör hon (filmade för att folk skulle kunna se hennes beteende) ps. Jag ligger och blundar, och försöker iaf låtsas sova :p

https://www.facebook.com/photo.php?v=596472920376361&l=5921649841149049248
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

2: Hon skäller, hon vaktar dörren med sitt liv. Iaf ibland. Ibland bryr hon sig inte alls. Jag vill inte skärma av något rum, för mig är hunden en familjemedlem och får var där jag är (dock inte i sängen när jag sover pga. jag sprattlar rundor)

Men ja hon skäller vid minst ljud vid dörren, vilket blir jobbigt som fan i längden. Jag har försökt gå framför dörren och "claimed my space" och bara tänkt lugna och bra tankar, haft bra hållning och då har hon börjat gny istället och röra sig oroligt fram och tillbaka framför mig (hon undrar väl vafan jag står där för ungefär) Jag har testat att kalla på henne så att hon kommer och lägger sig i soffan och är tyst. Problemet är dock om jag i detta läge ska berömma (hon gjorde ju rätt som kom till mig) för jag har testat det i någon månad nu. Men hon springer ändå fram och skäller och sedan kommer hon glatt till mig när jag kallar på henne.

Jag har ju tyvärr inte möjlighet att reagera innan henne, då får jag skaffa mig super hörsel. Så hur göra man?!:confused:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon tuggar/gnager inte på något på det viset (märgben verkar dessutom vara super äckligt, precis som rått kött, lever och allt annat en sådan vanlig hund hade kastat sig över)

Grisöron är inte heller intressant, grisknorrar fnyser man åt.

Finns ett typ av ben hon kan gnaga på som har pizza smak, men det är endast när det är helt nyköpt och det gnager man inte mer än 30 min på (blir väldigt dyrt i längden då de kostar 14 spänn styck)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag hade fortsatt att "claim my space" så långt att hunden kanske inte ens är i närheten av dörren, tills hon slutar alltså.

Ang när du sover. Jösses vilket tålamod du måste ha! Jag hade blivit tokig! Att inte få sova när man har jobbat natt, risken är att jag hade såld/avlivat hunden inom några få veckor. Min sömn är helig när jag jobbar natt. Och jag blir seriöst totalt IQ-befriad om jag inte får sova, och ingenting fungerar, inte ens fysiskt.

Dum lösning egentligen, men du tror inte hunden skulle bli bättre om hon fick sova i sängen? Då kan du ju faktiskt hålla fast hunden liggande tills den slappnar av. Det fick jag göra en en gång, och sen dess så vet hon att om jag ligger ner i sängen så ligger man ner o sover, och det är ingen diskussion.
Att du rör dig mkt tror jag inte du behöver oroa dig över, hundar går inte sönder så lätt, och de kan dessutom flytta på sig. De hör på din andning när du sover lättare och kanske rör på dig och då lär de sig att hålla sig lite mer undan.

Sättet hon äter på påminner väldigt mkt om min. Nu har jag tagit bort fri tillgång och ger färskfoder 2 ggr/dag istället. Då äter hon, torrfoder var inte tillräckligt gott för det, något att prova kanske? Jag blandar i lite torrfoder med, så att magen ska vara inkörd på det oxå, eftersom det är lättare att ta med sig om man ska bort o så.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker din hund är en kopia av min grannes Kinapuff när den är rakad....din är lite grövre kanske. Den är en kopia av din i sättet också. Tokspeedad, stressad och lite nervös, grymt ägarbunden.

Brukar ha den hunden här ibland och efter att ha umgåtts med den i några timmar känner jag mig själv helt stressad. Den hunden suger energi ur en.

Roligt att höra att du märker skillnad på att göra hunden mer självständig. Jag tror stenhårt på det för hennes stress.

Jobba på :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

De två stora problemen jag har är att hon:
1: Väcker mig TIDIGT varje morgon, kvittar om jag jobbat natt. Kommit hem vid 6 på morgonen, rastat henne med en längre runda. Sedan gått och lagt mig. Hon väcker mig 1-2 timmar efter vilket driver mig till vansinne (3 gånger i veckan får jag alltså inte mer sömn än max 7 timmar på 3 dygn):arghh:


Nu vet inte jag om jag är världens djurplågare men hade jag haft det problemet hade jag nog faktiskt hållt i hunden tills den lugnade sig/somnade om :o
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Alltså jag har blivit helt tokig, är SLUT KÖRD. Svimmat på jobbet, svimmat i duschen, spytt av trötthet, somnat och missat att gå till jobbet en gång pga min odåga till hund.

Hon har fått sova i sängen innan, var ingen skillnad då. Hon sover i fotändan då hon inte gillar att ligga nära och gosa. Ingen knähund alltså :( Ändå är hon rätt "mammig" och det märks att hon är väldigt fäst vid mig. Men hon är ingen gosig hund utan vill ligga för sig själv (men man kan både klappa och kela, men när man ska sova så ska hon vara själv). Hålla fast henne har jag försökt låta bli i alla lägen, för min mamma som har ett annat sätt att se hundar på har hållt fast henne mycket vid kloklippning mm vilket har lett till att hon blivit stressad och huggt oss (inte så att det har gått hål på skinnet, men ändå så jag har märken och blåmärken på händerna) Men gav mig fan på att jag ska ha en lätthanterad hund! Så har under de två åren hon varit endast min (hon är 4 år) tränat mängder. Numera sitter hon snällt vid kloklippning och kan ligga och snarka när jag köra med klippmaskinen:D

Min syrra testade faktiskt att hålla fast henne i sängen nämnde hon (alltså typ krama om henne) och då somnade hon om. Men 30 min efter vaknade hon igen och hann slinka ur syrran armar och stampade rundor nedanför sängen:cautious:

Problemet med "dörren" är att man aldrig har en chans att hinna innan henne. Har försökt att inte låta henne gå ut i hallen under kvällen (helt enkelt sagt nej när hon är på väg ut ur vardagsrummet) men hör hon ett ljud rusar hon ut dit ändå :meh:

De enda fördelar med denna vovve är fan att hon aldrig förstör något (mer än med klorna när hon springer rundor i soffan) hon har ALDRIG gnagt sönder något, inte ens som valp. Hon är numera super snäll att ta med på buss/tåg och enkel att åka bil med. Dessutom är hon också numera lätt i all "skötsel" duscha, klippa klor och trimma pälsen eller vid veterinär besök är hon en ängel.

Jag är lite i samma läge som dig känner jag, ville har en liten sällskapshund.
Men fick en hund med mer energi än vad som borde få plats i en sådan lite hund, självständig, nonchalant, lätt för att bli stressad, "osocial" (hälsar inte på folk), inte gosig, svår tränad (för mig), smart och listig, envis, bestämd. Ville ha en gosig, följsam, social och lättsam hund.

Men fick ta över denna när jag flyttade hem i från eftersom jag var den enda som hade intresset att faktiskt försöka ge henne ett bra hund liv. Inte alls vad jag ville ha i en hund egentligen då jag har problem med värk om vintrarna och vill ha en hund som man kan aktivera mycket inomhus och som inte behöver så mycket motion. Jag visste ju dock lite vad jag gav mig in på iaf. Men det har inte varit lätt att kombinera plugg/förhållande/jobb och denna hund. Har kommit en bit, men de jobbigaste delarna är kvar.... och blir det inte bättre tills.. ja jag vet inte, redan stått ut i 2 år mer eller mindre. Men innan nästa sommar kanske... Så får hon tyvärr somna in (innan jag går in i väggen) :cry:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du kan inte hägna in ett litet område till henne i annat rum och sova med stängd dörr och öronproppar?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon hade fått sådan ångest att hennes lilla hjärta hade exploderat då.

Min mamma brukade stänga in henne i köket, vilket resulterade till en hund som kastade sig mot dörrarna, skrek (vet inte hur man ska beskriva ljudet) och ylade. Varje morgon. (Hon var lugn under några timmar på natten dock)

Men att vakna och öppna till den lilla hund som dräglar, flåsar och är helt förstörd klarar inte mitt samvete någonsin igen:( Hon tycker det är väldigt obehagligt med burar och galler. Dessutom klättrar hon tydligen över två meter höga galler.

De hade ett helvete när hon var på hunddagiset, de har aldrig behövt sätta galler i taket på någon av deras burar. Men min lilla 7 kg hund klättrade 220 cm högt och klarade dessutom att landa från den höjden utan skador :nailbiting:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tror faktiskt att du får vara lite brysk med henne. För envishet verkar hon ha upp över öronen, så att vänta ut henne tror jag inte på.

Nackskinnet tycker jag är oslagbart, är hon väldigt tung så kan man ha en hand under bröstkorgen samtidigt, men ändå hålla i nackskinnet.
Sedan håller du i nackskinnet när du ska sova. Givetvis kommer du släppa i sömnen, men det gör inte så mkt. När hon går upp igen så hämtar du henne i nackskinnet igen. Det är väldigt markerande att ta nackskinnet och de förstår direkt vad det betyder iomed att mamman gör likadant.

Ärligt talat måste du ta till något drastiskt. Det funkar inte att du ska krascha pga en hund! Det är ändå "bara" en hund, du är viktigare.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Att hunden är envis är väl ett ypperligt skäl till att INTE gå in och skapa konflikter med hjälp av korrigeringar.

Jag har helt misslyckats med att se hundar korrigera varandra genom att bära i nackskinnet. Gud vad begränsad jag känner mig nu. Vart kan man ta del av dessa lärorika erfarenheter?


I mina ögon beskriver ni hundar med stora problem. Brist på genomtänkt aktivering, berikning och avkoppling. Det är knappast nått hundindividerna ska straffas för, sök hjälp av en utbildad och välrenommerad instruktör som kan berätta vad och hur ni ska göra annorlunda för att förbättra livskvaliteten för era hundar.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Håller helt med. Jag ser två hundar som är missnöjda, oroliga och väldigt uppvarvade. Att försöka bestraffa bort det är typ som att skälla ut ett litet barn som är rädd för "monstret" under sängen => kommer inte leda till något annat än ännu mer oro och stress.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Problemet med "dörren" är att man aldrig har en chans att hinna innan henne. Har försökt att inte låta henne gå ut i hallen under kvällen (helt enkelt sagt nej när hon är på väg ut ur vardagsrummet) men hör hon ett ljud rusar hon ut dit ändå :meh:

I det läget är koppel och halsband synnerligen effektivt, man kan lugnt sitta kvar och stoppa hunden utan att behöva fara upp själv, något som annars lätt kan trigga ytterligare aktivitet hos hunden. Typ hunden hört något ljud, far upp för att springa ut och vakta/varna, matte far också upp och hänger på och "hjälper till", kanske med irriterad eller arg röst, vilket hunden kan tolka som att matte också ser ljudet utanför som ett hot.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Pinnstig
Gå fram och tillbaka några gånger ca 25 meter. Varsomhelst på gräsmattan eller en vägkant.
Släpp träpinnar (vanliga från träd går finfint men se till att du kan känna igen dom) var femte meter ungefär, se till att du hållt i dom så dom doftar matte. Du har alltså INTE lagt ett spår.
Nu går du och hämtar hunden, den kan ha suttit vid ett träd och sett alltihop.
Gå nu pinnstigen, så fort hund "ser" pinne - belöna (med vad du nu tycker funkar bäst) och plocka upp pinnen. Fortsätt stigen fram och tillbaka tills pinnarna är slut.. Målet är att hunden ska markera pinnarna tydligt - hitta dom - och få något i utbyte. Gärna en kamplek som hunden vinner.
Bygger självförtroende och tar ingen tid alls.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp