Sv: Hund men enorma mängder energi
Alltså jag har blivit helt tokig, är SLUT KÖRD. Svimmat på jobbet, svimmat i duschen, spytt av trötthet, somnat och missat att gå till jobbet en gång pga min odåga till hund.
Hon har fått sova i sängen innan, var ingen skillnad då. Hon sover i fotändan då hon inte gillar att ligga nära och gosa. Ingen knähund alltså
Ändå är hon rätt "mammig" och det märks att hon är väldigt fäst vid mig. Men hon är ingen gosig hund utan vill ligga för sig själv (men man kan både klappa och kela, men när man ska sova så ska hon vara själv). Hålla fast henne har jag försökt låta bli i alla lägen, för min mamma som har ett annat sätt att se hundar på har hållt fast henne mycket vid kloklippning mm vilket har lett till att hon blivit stressad och huggt oss (inte så att det har gått hål på skinnet, men ändå så jag har märken och blåmärken på händerna) Men gav mig fan på att jag ska ha en lätthanterad hund! Så har under de två åren hon varit endast min (hon är 4 år) tränat mängder. Numera sitter hon snällt vid kloklippning och kan ligga och snarka när jag köra med klippmaskinen
Min syrra testade faktiskt att hålla fast henne i sängen nämnde hon (alltså typ krama om henne) och då somnade hon om. Men 30 min efter vaknade hon igen och hann slinka ur syrran armar och stampade rundor nedanför sängen
Problemet med "dörren" är att man aldrig har en chans att hinna innan henne. Har försökt att inte låta henne gå ut i hallen under kvällen (helt enkelt sagt nej när hon är på väg ut ur vardagsrummet) men hör hon ett ljud rusar hon ut dit ändå
De enda fördelar med denna vovve är fan att hon aldrig förstör något (mer än med klorna när hon springer rundor i soffan) hon har ALDRIG gnagt sönder något, inte ens som valp. Hon är numera super snäll att ta med på buss/tåg och enkel att åka bil med. Dessutom är hon också numera lätt i all "skötsel" duscha, klippa klor och trimma pälsen eller vid veterinär besök är hon en ängel.
Jag är lite i samma läge som dig känner jag, ville har en liten sällskapshund.
Men fick en hund med mer energi än vad som borde få plats i en sådan lite hund, självständig, nonchalant, lätt för att bli stressad, "osocial" (hälsar inte på folk), inte gosig, svår tränad (för mig), smart och listig, envis, bestämd. Ville ha en gosig, följsam, social och lättsam hund.
Men fick ta över denna när jag flyttade hem i från eftersom jag var den enda som hade intresset att faktiskt försöka ge henne ett bra hund liv. Inte alls vad jag ville ha i en hund egentligen då jag har problem med värk om vintrarna och vill ha en hund som man kan aktivera mycket inomhus och som inte behöver så mycket motion. Jag visste ju dock lite vad jag gav mig in på iaf. Men det har inte varit lätt att kombinera plugg/förhållande/jobb och denna hund. Har kommit en bit, men de jobbigaste delarna är kvar.... och blir det inte bättre tills.. ja jag vet inte, redan stått ut i 2 år mer eller mindre. Men innan nästa sommar kanske... Så får hon tyvärr somna in (innan jag går in i väggen)