Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Vem har sagt nåt om att domdera? Det ordet använder du själv bara, jag har inte gjort det, anledningen till det är att det är inte det jag menar.

Mina djur har väldigt ofta åsikter om saker och ting, och är inte rädda för att uttrycka dem. Så att jag skulle domdera dem stämmer inte. Inte heller att de inte skulle få tänka själva.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad man tänker syns på kroppspråket. Det är väl som med alla individer, en del har jätte lätt för att läsa av andra medans andra har det svårare. Förra hunden jag hade läste av mig klockrent, men så hade hon enormt bra fokus och stirrade på mig konstant när det behövdes.

Nuvarande hund är ju väldigt annorlunda. Även om hon verkligen är fokuserad på mig så är det inte på samma sätt.

Gamla hunden hade jag inga kommandon till om jag inte ville. Hon visste ändå precis vad jag ville, helt underbart.

Och med det menar du att din nuvarande hund måste vara exakt likadan? Herregud. Se till individen du har nu och ge den det den behöver för att lära sig och må bra, hundar är olika, acceptera det du har nu och gör det du kan för att ni ska trivas ihop, går inte det, hitta någon annan som accepterar hunden för vad den är och behöver. En hund gör inte fel med vilje eller för att vara dum med dig.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vem har sagt nåt om att domdera? Det ordet använder du själv bara, jag har inte gjort det, anledningen till det är att det är inte det jag menar.

Mina djur har väldigt ofta åsikter om saker och ting, och är inte rädda för att uttrycka dem. Så att jag skulle domdera dem stämmer inte. Inte heller att de inte skulle få tänka själva.

Folk reagerar på det du skriver. Antingen uttrycker du dig väldigt klantigt, eller så har du helt enkelt ett tokigt sett att se på saken.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vi 2 var som en, är det konstigt att vilja ha tillbaks det tycker du? Jag tycker det inte. Det är mitt mål även med denna hund, även om jag tror att jag inte kommer få i närheten av lika bra resultat. De är alldeles för olika i temperamentet, både på gott och ont. Denna hund är mkt stabilare, även om hon tycker att folk är äckliga ibland så skulle hon aldrig bita, knappt ens som sista utväg. Den gamla hunden bet först och frågade frågor efteråt om nån som hon inte gillade försökte peta på henne. Tur att hon bara vägde 2,5 kilo :D

Väldigt praktiskt var det dock när jehovas vittnen knackade på, morsan öppnade dörren och hon läste av hennes kroppspråk klockrent. De människorna var inte välkomna! Så när de stack ner handen så högg hon för allt hon var värd.

Jag saknar henne väldigt mkt. Men det är inte så länge sen jag avlivade henne, bara 3-4 månader, så förhoppningsvis så går det över lite iaf.



Jag uttrycker mig klantigt, det gör jag ofta i både skrift och tal. Min hjärna är inte riktigt kopplad som de flesta andras, och när jag är trött/ledsen/upprörd/arg/osv osv så lyser det igenom mer än annars. Jag kan kommunicera som "vanliga" människor, men det kräver lite mer tankeverksamhet från min sida. Och för tillfället har jag tankarna på helt andra håll.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men det där med att de ska vara extremt signalkänsliga och samtidigt ha en ovanligt stor samarbetsförmåga är ju ganska ovanligt att det finns i en och samma individ, särskilt om denna individ dessutom ska ha ett minimalt aktiveringsbehov och helst vara ganska självständig också. Jag har två hundar av samma ras och från samma uppfödare där den ena är precis så signalkänslig som du beskriver, att jag bara behöver tänka så gör han. Den andra är en annan typ av hund och där behöver man vara tydligare i sin kommunikation. Det går liksom inte att förutse i särskilt stor grad, och har man sådana krav ska man aldrig köpa en valp. Särskilt inte en blandras!

Du har köpt grisen i säcken och sen är du missnöjd med ditt köp. Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.

Angående tidigare svar om att spår är så himla tråkigt och varför måste du träna just det. Nej det måste du såklart inte. Men spår är lugnande och kräver absolut minst tid av de klassiska nosarbetesgrenarna. Du har deklarerat ganska tydligt att du inte har tid att ha hund egentligen, och att hunden behöver en aktivitet som har en lugnande inverkan. Och sen ska du tycka att det är roligt också? Jag tror att för de flesta människor är inte ens det något de tänker på när det gäller hundens basbehov. Jag tycker inte om att gå ut på morgonen, hade jag kunnat slippa morgonpromenaden så hade jag varit ganska nöjd. Men hundarna behöver komma ut och kissa + röra på sig, så det är bara att kravla sig ut oavsett väder och gå den där promenaden.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Så det jag gör räknas som minimialt?

Helt seriöst, en normal hund, utan något extra, hur mkt aktivering behöver den på en vecka tycker du?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad jag har för hund idag är inte relevant för frågeställningen. Jag svarade på det du skrev i din text där du skrev att jag ville ha en hund med minimal aktiveringsnivå. Det har med andra ord inget att göra med hunden jag har idag.

Därav min fråga. Du får jätte gärna svara på den med. :)


Btw, det är alltid att köpa grisen i säcken, oavsett om man köper en renrasig eller en blandras, så jag förstår ärligt talat inte varför man ska lägga 12 000 på en renrasig hund när man kan lägga 5000 på en blandras. Ska man avla, tävla och ställa ut så är det givetvis en renrasig hund man ska ha, men nu vill jag inget av de sakerna.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad jag har för hund idag är inte relevant för frågeställningen. Jag svarade på det du skrev i din text där du skrev att jag ville ha en hund med minimal aktiveringsnivå. Det har med andra ord inget att göra med hunden jag har idag.

Därav min fråga. Du får jätte gärna svara på den med. :)


Btw, det är alltid att köpa grisen i säcken, oavsett om man köper en renrasig eller en blandras, så jag förstår ärligt talat inte varför man ska lägga 12 000 på en renrasig hund när man kan lägga 5000 på en blandras. Ska man avla, tävla och ställa ut så är det givetvis en renrasig hund man ska ha, men nu vill jag inget av de sakerna.

Du skrev tidigare att du inte var så intresserad av hundträning och inte hade så mycket tid för hunden.

Jag bryr mig inte heller så mycket om utställningar men efterfrågar en viss storlek och ett visst temprament hos den individ som ska leva med mig i 15 år. Jag vill också ha lite koll på sjukdomshistorik och så vill jag att föräldradjuren ska ha en bra mentalitet (dvs inga rädslor, inte för mycket skärpa, ha förmåga att avreagera och vara socialt tillgängliga). I rena baskostnader kostar mina friska och medelstora hundar 6 000 kr/år och hund (mat och försäkring). Så om de kostar 12 eller 5 papp i inköp spelar nog mindre roll i det långa loppet. Det räcker ju med ett jourtidsbesök på djursjukhuset för att jämna ut kostnaden.

Det är en ganska genomskinlig säck du har till din gris när du köper en renrasig hund, om du bara tittar ordentligt har du ett ganska bra hum om vad du köper. Grejen med renrasiga hundar är att de flesta individerna inom den rasen är ganska lika varandra. INTE bara utseendemässigt utan även (och inom vissa raser framförallt) mentalt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Btw, det är alltid att köpa grisen i säcken, oavsett om man köper en renrasig eller en blandras, så jag förstår ärligt talat inte varför man ska lägga 12 000 på en renrasig hund när man kan lägga 5000 på en blandras. Ska man avla, tävla och ställa ut så är det givetvis en renrasig hund man ska ha, men nu vill jag inget av de sakerna.

Fast det är väl allmänt känt att det är större chans att få vad man förväntar sig om man köper en renrasig än en blandis? Annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha raser, om det bara blev hur som helst ändå?
Jämför med hästvärden: köper jag ett travar-föl kommer jag med stor sannolikhet få en häst som passar till trav och har de egenskaper som rasen är känd för. Men jag KAN självklart få en urusel travhäst som är helt annorlunda i temperament. Däremot om man köper en korsning travare-fullblod ex. kommer den hästen troligtvis ha egenskaper från båda raserna, men man vet inte vilka och det vore ju ganska dumt att tro att den hästen ska trava bättre än en renrasig travare med "rätt" stam.

Ja, sedan finns det alltid en risk att en renrasig hund inte lever upp till förväntningarna - något som jag anser man ska ha i åtanke när man köper hund. Man köper ett liv, ett liv som kommer vara extremt beroende av mig. Det är ett enormt ansvar.
Vill man veta vad man får är det nog säkrast att köpa en vuxen hund (även om det såklart kan komma fram oväntade saker där med + att en individ kan ändras med åldern).
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Förstår på sätt och vis vad du menar. Min häst var väldigt bra på att läsa av mitt kroppsspråk men det var ju knappast så att hon förstod allt jag ville bara genom att se mitt kroppsspråk från dag ett. Det kom först efter år tillsammans. Precis som du säkert omedvetet lärt din gamla hund saker även om det var omedvetet och även om du uppfattade det som att du inte hade kommandon så hade hunden lärt sig att läsa dina signaler.

Dessutom en hund och en människa har olika kroppsspråk även om det visat sig att hunden är väldigt bra på att läsa av kroppsspråk hos människor så tycker jag ändå att det är att lura sig själv lite att tro att allt du ska behöva göra är att "vara" för att hunden ska förstå vad du vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Blandraser är inte billigare än renrasiga. Bara när det gäller inköpet. Pga att de saknar dokumentation så skjuter eventuella veterinärkostnader för sjukdom oftast i höjden. Detta vet jag efter 2 blandrashundar som krävde en hel det vetvård.....Hade fått mååååååånga renrasiga vovvar för dom pengarna försäkringarna inte täckte.

Och de är då verkligen inte friskare som en del gärna vill framhäva ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om det finns någon ras med de egenskaperna man vill ha, ja! Men nu är det ju så att jag inte har hittat det, då är det lite svårare.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du menar alltså av de ca 300 godkända raser som finns i Sverige så finns det inte en enda som passar in på dina kriterier?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jajjemen.

Startade tillomed en tråd för några år sedan, min krav har inte ändrats nämnvärt, men det verkar inte finnas någon hund som passar mina krav till 100%.

Svåraste är väl att jag inte vill ha en hund som fäller, jag vill heller inte ha en lockig hund :D Och jag avskyr terriers och strävhåriga hundar tycker jag är ruskigt fula.

Och sen alla psykiska egenskaper på det... Inte lätt :p
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har faktiskt också svårt att hitta en ras som passar, tycker oftast de hundar som är rena sällskapsraser (vilket alltså passar mig som inte kan aktivera en hund som behöver mer aktivering) är SÅÅÅÅÅ fula:p Nu är inte utseendet allt så klart! Sen vill jag inte har en hund som skäller. Men aja! dansk/svensk är väl det närmaste jag kan hitta. Vilket kommer bli min nästa hund, får försöka hitta lugna bra föräldrar:D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du kanske helt enkelt inte ska ha en hund om du inte hittar en hund som inte passar in på dina kriterier?

Vad är det för krav du har förutom de du nämner? Nu handlar ju inte tråden om detta visserligen. Men kan inte låta bli att tycka att det är märkligt att man vill ha hund om man inte hittar en enda hund som tilltalar en.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast en DSG är ingen ren sällskapshund och de skäller rätt mycket ;) De har en hel del vakt i sig då de faktiskt är råtthundar och vakthundar med uppgift att larma från början.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast ärligt talat, om jag köper en hund att ha som sällskap, vars huvudsyfte för mig är att hålla mig sällskap och ge mig den fysiska närhet jag behöver så är det väl självklart att man måste tycka att hunden är söt? Eller?

Inte tusan skulle jag bli ihop med någon som jag inte är attraherad av! Lite samma grejj kan jag tycka.

Jag tycker inte att det är ett orimligt krav att hunden ska vara söt. Vad som är sött är ju dock en åsiktsfråga ;)
Jag tycker inte om plattnosar tex. Jag vill gärna ha stoooora ögon på hundarna :D
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp