Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Låt mig gissa...ni tror alla små lurviga hundar med korta näsor är sällskapshundar? Typ "tanthundar" ( vilka kan vara nog så trevliga)

Hundar av sällskapsras finns i alla storlekar, hårlag och modeller...så att säga att alla är fula bevisar bara hur otroligt dåligt insatt man är.

Det verkar som det är viktigare med utseendet på hunden än egenskaperna :banghead:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag VET att det inte är det, kanske inte var tydlig nog. Det är det närmaste jag kommer sällskapshund. Har haft 3 st, så vet hur olika individer inom rasen kan vara :) våra har inte varit skäliga direkt, dock jagar dem gärna smått, men lite liv i hunden får det ju vara!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

En del utseendekrav kan man absolut ha, inte minst om man vill ha en sällskapshund. Problemet är om man har massor och låter det styra valet av hund i stället för att gå efter vilken ras som passar bäst mentalt och aktivitetsmässigt.

Dessutom har du ju krav som är svåra att få ihop; du vill ha en hund som inte fäller men inte lockig eller strävhårig - då blir det verkligen inte många raser kvar!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

I de storlekar jag kan tänka mig, så finns det ingen hund som tilltalar mig utseendemässigt nej. Något problem att förstå det?

Och skrev dessutom att det INTE är det viktigaste.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är därför man köper en blandras med pudel i, många får den pälsen jag gärna ser på en hund då. Och ofta så är de då söta med ;) (Tycker jag).

Taxilock: Att det inte finns någon hund som passar in till 100% på mina kriterier ser jag inte som en anledning att inte ha hund. Jag vet tex inget parti i riksdagen som passar mina åsikter till 100%, men det gör inte att jag inte röstar. Man måste bara hitta något som är så nära som det bara går.


Voff: Det viktigaste är absolut inte utseendet, men det är en stor del. Ska jag välja en renrasig hund som kostar så mkt som de ändå gör så vill jag ha båda delar. Någon sådan ras har jag inte hittat än.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast med en pudelblandning så är du aldrig garanterad att de inte fäller och exakt hur pälsen blir och om den fäller eller inte är det inte säkert om du ser på en valp.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Har träffat flera pudelblandningar som fäller. Fler än som inte fäller faktiskt så den hästen kan du sluta satsa på i fortsättningen...........
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag kan dock tycka att är man inte villig att tillgodose hundens grundläggande behov och endast är intresserad av något som kan värma en och hålla sällskap så kan man köpa en värmefilt istället. Den är visserligen inte så mycket sällskap men faktum är att alla hundar behöver någon form av engagemang från ägaren.

Jag håller med om att man kan låta utseende spela in när man väljer ras. Men största biten bör ligga i det mentala, vad man vill ha ut av sitt hundägande och vad man är villig att ge en hund.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Alla mina har inte fällt iaf. Den jag har nu fäller när hon blir långhårig, men väldigt mkt mindre än en "vanlig" hund. Så jag håller henne kortklippt och klär på henne på vintern helt enkelt ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast vart har jag skrivit att det är det enda jag skulle ha hunden till?
Sluta tolka in något som inte står.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Varför skaffar du inte en renrasig pudel då och håller den rakad?

Nästa kan mycket väl fälla som sagt och då lever inte heller den upp till dina förväntningar.

Föresten så fäller en och samma hund alltid eller aldrig. Du upptäcker nog bara inte håren lika lätt när du håller den kort. Alltså fäller din hund. Den slutar ju inte släppa hårstrån ur hårsäckarna för att du klipper den :meh:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast ärligt talat, om jag köper en hund att ha som sällskap, vars huvudsyfte för mig är att hålla mig sällskap och ge mig den fysiska närhet jag behöver så är det väl självklart att man måste tycka att hunden är söt? Eller?

Det där kombinerat med att alla förslag på aktivering du fått i denna tråd har varit fel på något sätt. Du har fått hur många bra tips som helst på aktivering som inte kräver mycket av dig men ingen av dem verkar duga för dig pga du inte är intresserad?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo då, för drar jag i hennes hår nu så får jag inte med mig nåt. Drar jag i dem när hon är långhårig så får jag med mig hår, väldigt enkelt sätt att kolla faktiskt.

Taxilock: Jag vet inte vilken tråd du har läst, men om du har läst denna så ser du rätt så tydligt att jag aktiverar min hund ganska så mkt. Både agility, rallylydnad, sök efter godis både inne och ute, lite trick. Med hjälp av tränaren så hoppas jag att kunna få till apport och lite såna grejjer med :)

Och spår som alla hakar upp sig på tar tid för mig. Jag måste ÅKA IVÄG för att lägga spår. Det är alldeles för tidskrävande för något jag inte tycker är roligt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Anledningen till att så många nämnt spår är för att det är en så fantastiskt bra aktivering där hunden får jobba ordentligt och dessutom får utlopp för ett av sina grundläggande behov nämligen att få använda sin nos.

Jag bor mitt i stan och skulle ändå kunna lägga ett spår direkt utanför min port, har svårt att se hur man ska bo för att det ska bli totalt omöjligt att låta hunden få lite nosarbete?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Btw, det är alltid att köpa grisen i säcken, oavsett om man köper en renrasig eller en blandras, så jag förstår ärligt talat inte varför man ska lägga 12 000 på en renrasig hund när man kan lägga 5000 på en blandras.

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det går alldeles utmärkt att låta hunden utföra nosarbete inomhus i hemmet så du inte behöver ta ett endaste steg utomhus...

och varför skaffa en blandras om du vill ha speciella egenskaper ????? Då söker man en ras med dom egenskaperna man vill ha och inte drar en lott och hoppas på högsta vinsten.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Btw, det är alltid att köpa grisen i säcken, oavsett om man köper en renrasig eller en blandras, så jag förstår ärligt talat inte varför man ska lägga 12 000 på en renrasig hund när man kan lägga 5000 på en blandras. Ska man avla, tävla och ställa ut så är det givetvis en renrasig hund man ska ha, men nu vill jag inget av de sakerna.

Är du verkligen seriös???
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tror det bästa är att du helt enkelt börjar föda fram en egen skräddasydd hundras med bas på pudel. En som kräver minimalt med engagemang från ägaren, bara behöver det som ägaren tycker är kul, har medfödd ensamhetsträning, inte fäller och helst är tankeläsare. Jag lovar att du kommer att bli stormrik trots att du inte bör ta mer än 5000 för valparna........

Undrar fortfarande varför du inte köper en renrasig pudel och rakar ner eftersom du vurmar så för rasen? Är det prislappen på en renrasig som du inte är nöjd med?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Taxilock: Att det inte finns någon hund som passar in till 100% på mina kriterier ser jag inte som en anledning att inte ha hund. Jag vet tex inget parti i riksdagen som passar mina åsikter till 100%, men det gör inte att jag inte röstar. Man måste bara hitta något som är så nära som det bara går.

Fast då skulle du ju kunna köpa en renrasig hund också (och MER kunna veta vad du får) - om du är beredd att tumma på något krav?

Och ang. utseende - visst kan man ha vissa krav, men jag skulle aldrig låta de gå före de mentala egenskaperna. Speciellt inte eftersom det är ganska basic psykologi att man kan tycka om någons utseende efter att man lär känna personligheten. (Som ex. jag kan bli kär i någon som inte ser ut som Johnny Depp :D)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Och spår som alla hakar upp sig på tar tid för mig. Jag måste ÅKA IVÄG för att lägga spår. Det är alldeles för tidskrävande för något jag inte tycker är roligt.

Det var ju därför jag rekommenderade IPO-spår. Det kan du lägga på en parkering om du vill, eller en gräsmatta, eller var du nu vill.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp