Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

kl.
Ett annat tips är att klickerträna på en sån här:
8871797293086.jpg


I alla fall min hund blir ganska mentalt & fysisk trött efter några minuters shejping på en sån här.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Håller helt med. Jag ser två hundar som är missnöjda, oroliga och väldigt uppvarvade. Att försöka bestraffa bort det är typ som att skälla ut ett litet barn som är rädd för "monstret" under sängen => kommer inte leda till något annat än ännu mer oro och stress.

Precis min tanke, att skälla, ta i nackskinnet och liknande är inte riktigt min "melodi" då jag tror att det bara ökar stressen och oron. Det är ju DÄR problemet med min hund är iaf, hon har en hög stress nivå.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Har man en stressad hund bör man vara medveten om sitt eget kroppsspråk och vilka signaler man sänder ut. Om man reser sig häftigt, går snabbt, pratar fort, gestikulerar vilt etc så påverkar det hunden negativt. Bättre då att resa sig lugnt, röra sig långsammare, prata lugnt och avslappnat, sucka, andas... Då sänder man ut lugnande signaler till hunden och hjälper den att varva ner. Lugn musik på låg volym eller att man nynnar lite hjälper också.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Att hunden är envis är väl ett ypperligt skäl till att INTE gå in och skapa konflikter med hjälp av korrigeringar.

Jag har helt misslyckats med att se hundar korrigera varandra genom att bära i nackskinnet. Gud vad begränsad jag känner mig nu. Vart kan man ta del av dessa lärorika erfarenheter?


I mina ögon beskriver ni hundar med stora problem. Brist på genomtänkt aktivering, berikning och avkoppling. Det är knappast nått hundindividerna ska straffas för, sök hjälp av en utbildad och välrenommerad instruktör som kan berätta vad och hur ni ska göra annorlunda för att förbättra livskvaliteten för era hundar.

Hur vet du att jag inte sökt hjälp? :)

Har tagit hjälp av 3 olika tränare, varav ena fick ha henne hos sig i 2 månader (han vill se alla sidor av hunden, sedan var han även hemma hos oss flertalet gånger för att se hur hon betedde sig i hem miljö och när folk kom över mm)
Hans lösning var att bla vi skulle minska på antalet personer som fick möta hunden i hemmet. Eftersom hon är väldigt "mån om sitt revir" och blir stressad när folk kommer hit.
Det har vi gjort, offrat vårt sociala liv väldigt mycket för att hon ska må bättre.
Han tyckte även att vi skulle se till att inte lämna henne ensam, även om hon inte har jätte stora problem med det (filmat henne två gånger medan vi varit borta, hon ligger mest och sover) men OM någon går i trapp uppgången blir hon otroligt nervös och skäller iaf 1-2 minuter efter. Dock går det ju inte att styra om folk kommer och går där. Däremot blir hon nästintill aldrig lämnad ensam.

Han hade problem med att få hennes uppmärksamhet ute, vilket är ett stort problem för mig också. Hans "lösning" var att trötta ut henne innan. Vilket blir svårt att få in i vardagen, ska jag alltså alltid cykla 1 timme med henne innan jag kan gå en lugn och sansad runda (där man tränar hundmöten mm)? Blir många timmar på cykeln.... Man kan inte trötta ut henne psykiskt innan man tränar då hennes uppmärksamhet och koncentration blir sämre då. Vilket gör att man lika bra kan skita i att träna.

Han hade faktiskt inte bra lösning alls, så sökte hjälp hos en annan tränare.

Där var det ryck i kopplet, höga ljud (av olika slag, typ visselpipa, till och med en sådan där "tuta" man ha med på fotbollsmatcher mm) som användes för att få hennes uppmärksamhet. Att man petade på henne, eller stampade i marken användes också. Denna tränaren hade många lovord om sig. Men jag tyckte det räckte med en gång:meh:

Sen tog jag hjälp av kille som jobbat inom det militära med hundar, alltså inte utbildad men hade betydligt mer erfarenhet än mig just när det kommer till lydnads träning. Han försökte få in lite mer lek i det hela, typ gömma nalle i skogen (som hon sedan skulle spåra och hitta) och leka dragkamp varje gång hon gjort något bra. Problemet är att finns det något som kan distrahera henne så gör det också det. Hon kunde börja söka efter sin älskade nalle, men knäckte det en gren i skogen längre bort så blev hon avbruten och stressad (började hoppa och snurra om man försöker uppmuntra henne att fortsätta leta) eller så stod hon bara där och glodde och gnällde efter ett tag:confused:

Sen flyttade jag ju, och har faktiskt inte haft orken eller lust att försöka hitta en vettig tränare som ens vill beblanda sig med min blandras. (ringt till brukshundsklubben och förhört mig både i staden och i de byar som har egna klubbar) men de har varit rätt negativa till att ens vilja lyssna på mig:(
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo, men hon ser kopplet lite som ett stressmoment också. Det kan jag ju förvisso försöka jobba bort helt enkelt genom att sätta på det lite då och då (alltså inte bara när vi ska ut)
Kan ju börja med det redan idag :)

Sen säger jag aldrig något när jag går fram, reser hon sig och börjar springa ut mot hallen har jag bara sagt nej! bestämt. Men stannar hon inte (vilket hon kanske gjort 2/100 gånger) så går jag med och ställer mig framför dörren utan att säga ett knyst.

Vi har börjat köra med att när vi hör ett ljud i trappan och hon reagerar men inte ännu rest sig, att få hennes uppmärksamhet genom att säga Tini och sedan plocka fram godis. Ligger hon kvar tyst medan personen i trappan går upp/ut så får hon en godisbit. Funkat hyfsat :) För nu börjar hon förvänta sig godiset om hon är tyst och ligger kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Skulle vilja påstå att jag är hyfsat medveten då jag även är "häst tjej" och där gäller ju samma sak, jobbat mycket med unghästar och ohanterade hästar så har varit tvungen att vara medveten. Där emot är jag som person lite "hastig" kanske och kan lätt själv bli stressad ibland. Dock inte varje dag. Men klart har jag bråttom till jobbet så reser jag ju mig snabbare och ev. pratar snabbare med sambon innan jag rusar ut genom dörren ungefär. Men annars är jag lugn, talar alltid lugnt med henne. Sällan jag "stissar" (typ uppmuntrar verbalt där man höjer röstens tonläge väldigt högt som MÅNGA hundägare gör) eller höjer rösten till henne. Däremot försöker jag ändå få med att mitt tonläge är positivt och glatt. Men inte så "upphetsande" bara. Så att hon börjar studsa och fara rundor
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

lyssnar efter ALLT man kan skälla på och börjar rå skälla vi minsta lilla knäpp (som hon aldrig annars reagerar på) går jag upp och slår på tv och degar där framför kan hon sova i soffan bredvid mig i 2 timmar utan att ens röra en fena,
Lägg en ljudridå; alltså låt det inte vara knäpptyst, utan ha TV eller musik med lite lagom volym på hela tiden. Det dämpar de plötsliga ljuden utifrån. Om det inte blir så stor skillnad mellan ljud - inte ljud, så blir det inte lika spännande. Sen om hon far upp och skäller så säg bara lugnt att "jaja, det räcker nu, det var ingenting" - alltså hon var duktig som talade om att hon hörde nåt och nu vet du det. Jobbet rapporterat och avslutat.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Migo: Eftersom du är på min ignoreralista så ser jag i normalfallet inte vad du skriver, men eftersom du blev citerad så ser jag det.

Jag tyckte jag skrev ganska så tydligt i inlägget att en tik bär sina valpar i nackskinnet. Hon lägger dem där de ska vara och det är väldigt effektivt. Min hund blir inte stressad om jag tar henne i nackskinnet, även om jag inte har gjort det sen hon var valp.

Min hund är inte ens en tiondel så stressad som hunden i videon, hon skulle aldrig hålla på så överhuvudtaget. Hon kan i värsta fall pipa 2-3 ggr när hon är rastlös, men där slutar det i regel. Och är jag i sängen så kan jag vara där i åtminstone 14 timmar innan hon blir speciellt rastlös.
Problemet är att hon följer efter mig helatiden, reser på sig så fort jag bara ändrar sittställning. Det har jag nu fått bukt med till stor del.

Jag är perfektionist, framförallt med mina djur, oavsett djurart. Jag vill i regel att jag bara ska behöva tänka så ska de utföra, helst i samma stund som jag tänker det.

Du behöver inte bry dig om att svara, jag kommer ändå inte se vad du skriver.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Varför öht svara någon som man har på sin ignore-lista? För att få sista ordet? Eller för att framstå som en idiot?

Varför startade du tråden?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Varför blockerar man nån på FB?
Varför ger man inte ut sitt telefonnummer till varenda människa som frågar?
Varför svarar man inte ja på varenda vänförfrågan på fb?

Svaret är ganska snarlikt på alla 3 frågorna. Och det är samma svar som på frågan du just ställde.

Varför jag startade tråden står i trådstarten. Jag ville ha hjälp med små övningar man kan göra med hunden. Just när jag startade den hade jag vrickat foten och kunde inte gå några promenader eller göra något speciellt fysiskt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Person nr 3 verkar ha varit mest rätt på det tycker jag. Att trötta ut henne fysiskt lär inte göra saken bättre på en i grunden stressad hund.

Vad gör du tillsammans med din hund? Alltså utöver den vanliga vardagen? Tränar ni någonting förutom att försöka komma tillrätta med problemen?

Jag tänker att om ni tränar någonting "nytt" på ett positivt sätt (dvs det ska vara SKITKUL) så får hunden mental utmaning och ni får ett positivt förhållande till varandra. Det stärker både hundens självförtroende och er relation, vilket kommer underlätta arbetet med vardagsproblemen. Du kan ju anmäla er till någon rolig kurs (t ex spår eller rallylydnad) på brukshundklubben och gå dit med ambitionen att bara ha kul. Inte att ni ska fixa alla problem. Att hon lätt blir distraherad när ni gör saker tycker jag inte du behöver göra någon affär av. Hon är uppenbarligen inte van att koncentrera sig så det måste hon ju få öva lite på. Lägg t ex fler kortare spår (så hon slutför uppgiften utan att hinna försvinna iväg i tanken) hellre än ett längre.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Att tiken förflyttar sina (pyttesmå) valpar i nackskinnet innan de är stora nog att gå själva är knappast ett argument för att korrigera en vuxen hund med ett nackgrepp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon har ju problem med andra hundar, så innan jag tar itu med "hund" problemet så måste jag få hjälp. Därför fungerar det inte att gå på en rallylydnadskurs mm. Behöver alltså bara vara jag+tränare+hund i början.

I vardagen så tränar vi varannan dag vanlig lydnad (inkallning, sitt, ligg, plats, gå fot mm, vilket vi tyvärr inte kommit långt med då man max kan träna 5 min åt gången typ, brukar göra det 3 gånger den dagen)

Hon får leta godis inne (sätter henne i köket och sen springer jag runt och gömmer det, så får hon använda näsan lite)

Sen är jag hos syrran vissa dagar, så då får vovven min följa med, antingen cyklar jag dit eller åker bussar.

I somras så var vi och badade med henne mycket, hon ÄLSKAR det, jag försökte då lära henne lite trix i vattnet också. Typ "simma runt leksaken ett varv innan du för ta den"

Men av uppenbara skäl så åker vi ju inte och badar nu:p

Försöker komma ut mycket och gå, går till en gård då så att hon får se lite olika djur och människor.

Tränar en del trix inne och ute. Hon kan olika typer av "tass" och "high five", sitta fint, dansa (hoppa på bakbenen och snurra), rulla runt mm

Har ingen bil numera, och inte möjlighet att ta mig till vilken hundklubb som helst. Agility hade jag VÄLDIGT gärna pysslat med, om hon bara kunde följa mig och acceptera andra hundar runt sig. Hinderna i sig hade aldrig varit ett problem, hon är helt orädd när det kommer till att krypa under saker eller undersöka saker (så hon hade rusat in i tunnlarna utan problem) och är inte rädd för höga höjder eller ostabila saker. Dessutom är hon SUPER spänstig och snabb. Så kan jag få henne att acceptera andra hundar och lyssna mer på mig så hade jag börjat med agility direkt :)


Så nej jag ger henne inte så mycket aktivering som en super aktiv hund behöver, som sagt vill jag ha en sällskaps hund och en sådan tror jag hade varit väldigt nöjd med mig som ägare :)

Jag vet att vissa vallar med sina i hela dagar (hur fan man nu hinner jobba då?) eller jagar, spårar mm i flertalet timmar. Men jag vill ha ett liv utanför min hund också, och jag måste tjäna pengar! Så har inte obegränsat med tid. Eller pengar för den delen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Bara en tanke, men om hon nu gillar att simma - finns det möjlighet för er att simträna inomhus? Vi har gjort det i perioder och dp har vi simtränat samt kombinerat med massage och hunden är hur nöjd som helst efteråt. Han går i princip raka vägen in och lägger sig eftersom han är trött och nöjd.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag är perfektionist, framförallt med mina djur, oavsett djurart. Jag vill i regel att jag bara ska behöva tänka så ska de utföra, helst i samma stund som jag tänker det.

Men hur ska hunden kunna veta vad du tänker?

Det blir ju fel att straffa hunden p.g.a den inte gör som du vill om du inte först lärt den vad du vill.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Inte i närheten, finns ett ställe, men de tar endast emot sina "patienter" (rehab)

Som sagt blir det svårt att åka 5+ mil utan bil (8 Mil till närmaste stället) :(
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Jag är perfektionist, framförallt med mina djur, oavsett djurart. Jag vill i regel att jag bara ska behöva tänka så ska de utföra, helst i samma stund som jag tänker det.
.

Ursch vilket hemskt krav.. Denna kommentar brukar en väldigt duktig hundmänniska använda sig av. "Vill du ha något som gör exat vad du vill och tänker, skaffa en radiostyrd bil eller dylikt. Själva sporten och det härliga med hund är väl att vi ska trivas ihop och lära oss förstå varandra!?" inte domdera runt våra hundar bara för att vi vill ha någon att mysa med ibland.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad man tänker syns på kroppspråket. Det är väl som med alla individer, en del har jätte lätt för att läsa av andra medans andra har det svårare. Förra hunden jag hade läste av mig klockrent, men så hade hon enormt bra fokus och stirrade på mig konstant när det behövdes.

Nuvarande hund är ju väldigt annorlunda. Även om hon verkligen är fokuserad på mig så är det inte på samma sätt.

Gamla hunden hade jag inga kommandon till om jag inte ville. Hon visste ändå precis vad jag ville, helt underbart.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp