Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

OM du avlivar din hund av anledningen att du inte orkar engagera dig i henne så är du dum i huvudet. Men jag lever också på hoppet och tror inte att du kommer göra det. Jag tror faktiskt att det inte alls kommer vara något problem att hitta ett hem till en sådan hund. Liten, snabb och styrbar låter som en utmärkt agilityhund. Där spelar inte ras någon som helst roll. Prova att annonsera på brukshundklubben?

Jag kände på mig att tråden skulle urarta till något sånt här, vad jag läst i tidigare trådar så kan du inte ta emot kritik särskilt bra. Det är aldrig du som gör fel utan det är alltid de andra. Därav min tidiga fråga om vad du ville ha ut av tråden. Du måste ju liksom haft på känn att hundmänniskor är ganska måna om hundars välmående...
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Men då ringer jag veterinären imorgon och beställer tid för avlivning helt enkelt.
Det verkar ju vara den enda lösningen enligt alla här. För att jag kontaktar tränare och ska få hjälp med problemen räcker uppenbarligen inte. Att jag ska ändra väldigt mkt i hundens liv hjälper inte heller.

Så jag antar att det är den enda lösningen. För jag har ingen lust i att lägga ner tid och energi på att omplacera en svår blandrashund som ingen med rätt kunskap kommer vilja ta i med tång iaf.

Tack för alla tips och råd, det har hjälpt till väldigt mkt i beslutet.

Ironin i att du först skriver till Migo att hen ska läsa vad du skriver, sedan skriver du detta. det är väl ingen i den här tråden som sagt att avlivning skulle vara enda utvägen? Och om det faktiskt är så att du tänker avliva ett djur för att göra några människor på ett forum glada ("glada", det är ju faktiskt så att ingen har sagt åt dig detta) så finner jag inte ord.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om du menar allvar så tycker jag att du ska åtminstone prova detta först.

Nästa promenad du går på, ta med en påse med små godisbitar. Gå till ett ställe där det inte har gått runt massor med folk eller andra hundar det senaste dygnet - behöver inte vara en skog, det funkar bra med en tom hage eller vad som helst.

Bind upp din hund(det är bra träning för henne också) och gå en kort bit - det räcker med 30 meter eller så - där du varje gång du lyfter foten lägger en godisbit i ditt fotspår. När du är klar så går du i en halvcirkel tillbaka så att du inte stör spåret du lagt. Din hund är säkert taggad att se vad det är du pysslat med så du kan förmodligen bara låta henne lista ut själv att mattedoft = godis. Eftersom spåret är ren aktivering behöver du inte heller vara noggrann med att allt blir rätt. Med stor sannolikhet kommer du ha en jättenöjd hund efteråt och oavsett så kommer du bara ha lagt totalt kanske 20 minuter på detta. :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Jag vet liksom inte riktigt vad ni kräver av mig. Jag har kontaktat tränare. Jag har ändrat hundens foderstat (och btw så hjälper det redan rätt mkt). Jag har tagit till mig råd och träningstips.

Men detta verkar liksom inte räcka för er, utan jag är fortfarande världens sämsta hundägare.

Jag kan inte tolka det på något att sätt än att det spelar ingen roll vad jag gör, utan det är helt enkelt mig det är fel på och jag borde inte ha hund, oavsett vad jag gör med den.

Eller är spår verkligen så heligt att det är totalt förbjudet att säga att man tycker det är tråkigt i hundvärlden? Det finns ju för tusan "18" andra sätt att aktivera nosen på hunden. Varför är spår så heligt? Varför måste jag använda mig av spår och klicker för att ni ska vara nöjda?

Jag vill inte använda mig av något av det, varför är det så fel? Jag avskyr att träna med godis. Hunden blir överstressad som satan och är mer i luften än på marken, fokus på mig försvinner, även om hon förvisso lyder kommandona så försvinner fokus på mig totalt. Och när godiset är borta så är även det nyinlärda tricket borta ur hennes huvud. Varför kan jag inte för mig få ta en enklare väg?

Diskussionen påminner lite om den man kan möta när man säger att man inte vill ha barn. "jooo, när jag fick bla bla bla så ändrades allt, bla bla bla". Ärligt talat, jag bryr mig inte, och att du älskar dina barn och är jätte nöjd med dem är väl jätte bra för dig. Men jag vill inte ha barn, acceptera, gå vidare.

cillamuffins: Agility kör vi ju redan, förvisso på amatörnivå, men uppenbarligen så räcker det inte för folk här. Att hon följer med varenda gång jag rider, plus på promenader, körs rallylydnad med varje dag, oftast flera ggr om dagen, och dessutom får leta upp godbitar i/utanför huset varje dag räcker inte heller. På detta har jag kontaktat tränare, men det räcker inte heller.

Att hunden får det finaste fodret jag har hittat, eller att jag klipper klorna var 3:e dag, eller att hon får ben för att motverka tandsten var 3:e dag spelar heller ingen som helst roll. Hon har fri tillgång till övriga ben givetvis. Nej, det är helt enkelt jätte synd om min hund.


Så nej, jag tror inte det är så lätt att tillfredsställa bukefolket här.

KL igen, ärligt talat, jag kan aldrig lämna iväg henne till ett ställe där jag GARANTERAT vet att hon får det bra. Ni kanske är så naiva, men jag är det inte. Enda sättet att garantera att någon inte mår dåligt är att veta att de är döda.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Handlar inte om att du ska tillfredsstalla oss utan din hund. Som du kopt. Som du har ansvar for.

Du slar ifran dig, du -vill inte-.

Ang omplacering - newsflash, hundar omplaceras ofta med mycket bra utgang. Kontrakt, kontakt och koll kommer man langt med, att tro att man ar den enda som kan ge hunden ett bra liv ar ganska ignorant.

sen berors vi av din attityd. Vill inte - hunden ar korkad - orkar inte med - tog tag och slet ner henne - nu avlivar jag - ingen ar ju nojd. Du ar inte forsta prio I traden - din hund ar.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ok, ska jag be hunden komma och skriva istället då eller?

Nej precis, det går ju inte.

Så vad vill du att jag ska göra? Det jag gör räcker ju uppenbarligen inte, ge mig andra förslag, förutom spår och klicker, för allt kan inte hänga på det.

Och nej. Man kan aldrig garantera att någon annan tar hand om ens djur. Jag säger inte, och har aldrig sagt att det inte finns någon som gör det bättre. Däremot säger jag att man aldrig kan veta, och det är min hund och mitt ansvar och jag tänker inte bara stå och hoppas på att allt blir bra.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Läste en bra text på fb. Kan vara läsvärt.

Konsten att träna en hundägare.

Hundägare säger till mig: Hej, min hund drar i kopplet och rymmer till skogs efter rådjur om jag släpper den lös.
Jag: Ok, vad har du för ras?
Hundägaren: En en siberian husky blandat med stövare.
Jag: Ok, du har en draghund blandat med en jakthund?
Hundägaren: Ja.
Jag: Ok, vad ska dessa raser göra?
Hundägaren: Tja, hälften av hunden ska dra och den andra hälften springa i skogen efter djur.
Jag: Ja. Och vad var ditt problem?
Hundägaren: Ja, att den drar i kopplet och springer efter vilt.
Jag: Ja, det ser dessvärre ut som du har en hund som är skapt för att dra och jaga vilt.
Hundägaren: Ja det stämmer. Kan man träna bort det?
Jag: Har du några intressen?
Hundägaren: Eh, ja visst har jag det. Jag gillar att måla tavlor och se på film.
Jag: Kan du tänka dig att sluta med det?
Hundägaren: Nej, det kan jag nog inte. Men vad har detta med hundträning att göra?
Jag: Kan du tänka dig att göra något annat som motsvarar glädjen du får ut av att måla och se på film?
Hundägaren: Nja, visst kan jag göra annat men det är inte lika roligt.
Jag: Ok. Och vad kan du erbjuda en draghund som är roligare än att dra och en jakthund som är roligare än att jaga.
Hundägaren blir tyst en stund: Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag inte.
Jag: Inte jag heller.
Hundägaren: Kanske jag helt enkelt borde skaffa mig ett playstation istället?
Jag: Haha, ja om du inte gillar att jaga eller vara utomhus och träna är detta kanske inte rätt hund för dig.
Hundägaren: Ja, man borde kanske läsa på lite mer innan man skaffar hund. Men den är hemskt söt.
Jag: Ja, det förstår jag.
Hundägaren: Den fäller mycket hår också. Min man är galen på allt lurv överallt.
Jag: Mm, det får man räkna med.
Hundägaren: Ja, det var till och med lite i kalopsen igår.
Jag: Mm, det är inte helt ovanligt.
Hundägaren: Men vet du, jag träffade en husky i Norge när jag var 12. Den var så fin. Ända sedan dess har jag velat ha en husky.
Jag: Synd att du inte träffade på ett playstation istället
Hundägaren skrattar: Okej, jag börjar förstå att det inte är hunden som har problem. Det är jag.
Jag: Haha, nja, problem och problem. Det du säger är mycket vanligt. Folk med vakthundar blir arga då deras hundar morrar åt främlingar. Folk med vinthundar blir arga då deras hundar kommer hem med harungar. Man vet ofta lite för lite innan man skaffar hund.

(Texten är inte min)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu har ju inte jag i närheten av dessa problem.
Hon jagar inte, hon följer mig vart jag än går, kan vara lös så gott som överallt.
Kopplet kan hon dra i, men det beror nog snarare på att hon har haft koppel typ 4 ggr i sitt liv.

Och som redan sagt så både har jag gjort förändringar och ska göra förändringar, vad mer begär ni?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu har ju inte jag i närheten av dessa problem.
Hon jagar inte, hon följer mig vart jag än går, kan vara lös så gott som överallt.
Kopplet kan hon dra i, men det beror nog snarare på att hon har haft koppel typ 4 ggr i sitt liv.

Och som redan sagt så både har jag gjort förändringar och ska göra förändringar, vad mer begär ni?

Du får ju försöka titta utanför lådan lite när du läser texten :) Det handlar om att du måste se till din hunds behov. Jag köpte en oreggad border, kunde inte mycket alls. Ville jag ha kvar denna så fick jag helt enkelt ändra hela min vardag för att han ska vara nöjd. Kan jag inte själv så har jag tagit hjälp av andra, lyssnat och verkligen försökt följa deras råd fullt ut. Har du tagit hjälp av tränare så är ju det jättebra.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Bra att du gjort förändringar för att bättre tillgodose din hunds behov! Kan du inte filma lite när du tränar med hunden så vi kan se hur det ser ut? Lättare att ge tips då. Hoppas du hittar en tränare som passar er och att du ger träningen en chans innan du ger upp (har en känsla a att du är lite otålig).

Som exempel kan jag säga att det tog mig ett par år att lära min äldre hund att springa till rutan (ett moment när man tävlar lydnad).

Här kommer ett aktiveringstips: Lär hunden att leta efter föremål. Valla en ruta i skogen eller på en äng, ca 10 x 40 meter kanske. Valla betyder att du går kors och tvärs i det området så att marken och luften doftar av människa. Lägg ut favoritleksaken ganska långt ut i rutan medan hunden tittar på. Hunden kan sitta uppbunden på baslinjen. Släpp hunden och låt henne hämta föremålet. Nu vet jag att din hund inte är så glad för att apportera men att hon lär sig nya tricks väldigt snabbt. Så om hon inte vill apportera föremål så kan du ju lära henne att hon ska lägga sig när hon hittar ett föremål och så springer du istället ut till henne och belönar med lek eller kamp eller vad du tror passar bäst. Att lägga sig när hon hittar ett föremål får du ju lära henne inne först innan du plockar ut övningen i skogen. Sedan får du succesivt försvåra övningen genom att lägga ut flera föremål och inte låta henne se när du går ut och gömmer dem. Detta tar dock tid så låt henne få en synretning i alla fall de första tjugo gångerna du gör övningen. Om det inte funkar med leksaker så kanske du kan gömma en burk med godis som luktar gott? smeta in burken lite på utsidan med godiset (tex korv) så att hon lättare hittar burken.

Tänk på att i denna övningen så ska hunden inte spåra utan hon ska arbeta med hög nos och i ett bra tempo. En del tror att hunden gör fel om den springer och letar men det är alltså helt rätt!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hej!

Det är lätt att hitta ett bra hem åt en sån liten pigg hund du har!
Du kommer kunna hitta ett hem som matchar hunden.

Och det finns sällskaoshundar som passar ditt behov bättre:)

Köp själv en omplacering som du vet är nöjd med att bara vara sällskapshund.

MÅnga små sällskapsraser passar utmärkt som sällskap, med bara promenader ,ridturer, och lite träning när man själv känner för det.

Kolla på det du:)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hur lätt då? Hur vet jag garanterat att hunden får det 10 ggr bättre än hos mig, för alltid? Hur vet jag att den personens liv inte ändras drastiskt helt plötsligt och människan inte kan ha kvar hunden eller ge hunden det liv som den hoppades på från början?

Hur garanterar man dessa saker? Hur vet man till 110% att det kommer bli som utlovats?

Det gör man inte är mitt svar. Har du ett annat, så varsegod, ta gärna fram det.

HeddaVovven: Jätte svårt att filma och träna samtidigt faktiskt, tycker iaf jag. Nu är hon ju rätt omotionerad då jag stukade foten förra veckan, svullnaden har inte lagt sig än och skorna trycker på svullnaden :mad:

Jätte bra att du kommer med tips. Men en tanke, har du tänkt på att du i princip bara skriver VAD jag ska göra, men inte HUR. Slutresultatet förstår jag, det är ju jätte enkelt. Men början? Hur börjar jag lära hunden att den ska ligga ner när den hittar saker? Hur får jag hunden att förstå att den ska gå fram till saken överhuvudtaget? Med godis är det ju lätt, där finns ju en ganska naturlig drift, men vidare därifrån?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja men jag vet inte hur du ska lära din hund, det är ju du som känner din hund bäst! Hur lär du in andra tricks? Jag är inte mycket för att shejpa fram beteenden så jag skulle helt enkelt leka lite med leksaken, kasta/lägga den på golvet, förhoppningsvis går hunden fram till leksaken för att den blir nyfiken, jag säger ligg, hunden lägger sig, jag klickar och belönar. Sedan flyttar jag leksaken och gör om samma procedur.
Eller kan du göra samma med en godisburk. Ge hunden en liten godisbit ur burken, kasta iväg burken, förmodligen följer hunden efter, säg ligg och gå fram och ge hunden en godisbit ur burken.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hur lätt då? Hur vet jag garanterat att hunden får det 10 ggr bättre än hos mig, för alltid? Hur vet jag att den personens liv inte ändras drastiskt helt plötsligt och människan inte kan ha kvar hunden eller ge hunden det liv som den hoppades på från början?

Hur garanterar man dessa saker? Hur vet man till 110% att det kommer bli som utlovats?

Det gör man inte är mitt svar. Har du ett annat, så varsegod, ta gärna fram det.

HeddaVovven: Jätte svårt att filma och träna samtidigt faktiskt, tycker iaf jag. Nu är hon ju rätt omotionerad då jag stukade foten förra veckan, svullnaden har inte lagt sig än och skorna trycker på svullnaden :mad:

Jätte bra att du kommer med tips. Men en tanke, har du tänkt på att du i princip bara skriver VAD jag ska göra, men inte HUR. Slutresultatet förstår jag, det är ju jätte enkelt. Men början? Hur börjar jag lära hunden att den ska ligga ner när den hittar saker? Hur får jag hunden att förstå att den ska gå fram till saken överhuvudtaget? Med godis är det ju lätt, där finns ju en ganska naturlig drift, men vidare därifrån?

Du kan väl inte ens ge din hund vad den behöver nu, så det är väl bättre då att omplacera till någon som kan ge den det den behöver?
Man kan väl inte garantera att hunden inte blir omplacerad vidare, men risken är ju ändå ganska liten.
Det känns när man hittar rätt person/familj.

Du kan hålla kontakt med dom framöver.)

Eller behåll hunden, är det sp mycket problem egentligen?
Du skriver att du är nere nu?
Min ena hund är jättekänslig, och hon blir stressig och jobbig när jag själv mår dåligt eller har mycket annat att tänka på.
Annars märks hon knappt=)

Tycker det låter som din hund ändå lever ganska aktivt, ridturer och träning.
Min schäfer har haft ungefär den aktiveringen hela livet och varit nöjd, även mina småhundar lever ungefär samma.
Så det låter extremt att din hund kräver så mycket, är ju inte såå himla aktiva raser.

Vet dock inte hur långt du rider/går med henne?`
Men 1 timmes i tempo ridtur är för sjutton mycket..
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag behöver en plastburk alltså... Synd att jag kastade majonäsburken förra veckan, den hade varit perfekt!

Denna hund har jag inte tränat så mkt då hon gärna gör rätt gång på gång på gång, och ändå så fastnar det inte helt. Jag har inte riktigt tålamod för det. Tass övar vi på säkert 50 ggr om dagen nu, och det sitter iaf, fast ibland kommer det 2 tassar istället för en, men då får man sitta ner igen.

Jag har faktiskt inte ens lärt henne vad en enda leksak heter. Det har liksom inte känts lönt alls. Förr hunden pekade jag på saken, sa vad den hette några ggr och sen kunde hon det. Denna vet ingen skillnad på ben, godis, mat, kissa eller gå ut känns det som. Det trots att jag pratar väldigt mkt med henne.

Säger jag sitt 2 ggr i rad så lägger hon sig ner :p
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Kan du inte lämna ut hunden på fodervärdsavtal då, då har du full koll på att hunden får stanna i nya hemmet, om du nu skulle omplacera=)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag kan komplettera HeddaVovvens svar med att det ofta fungerar bra att dela upp moment. T ex så kan du dela upp så att du tränar själva uppletandet för sig och markerandet av föremålet för sig.

Uppletandet kan man se hur fort fram man kan gå beroende på hundens föremålsintresse: 1.hålla hunden i halsbandet och bolla lite med en favoritleksak som man sedan slänger iväg så att den landar där hunden inte kan se den och sedan släppa halsbandet, 2. ha hunden uppbunden medan du går upp i en uppvallad ruta, bollar med föremålet och kanske tjoar lite när du lägger ner det och sedan går tillbaka, och så gå vidare utan synretning och med fler föremål.

Samtidigt kan du träna markering av föremål hemma hur du nu vill att hon ska göra och där gav HeddaVovven bra tips.

Det som är roligt med att träna hund är ju just att klura ut hur man ska få fyrbeningarna att förstå vad man vill att de ska göra. ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

När jag provade att försöka trötta ut henne så red jag 2 olika hästar, ca 1-1,5 h st, och jag uppskattar att sträckan totalt kom upp i iaf 2-2,5 mil. Men beror hennes aktivitetsnivå inte på brist på motion och stimulans, utan istället på stress så känns det ganska så logiskt att hon inte blev trött av det. Jag tror jag gick ytterligare en promenad på nån timme efter att jag hade mockat förresten. Nåja...

Nu rider jag mindre med henne, hästen i fråga är född 09, och rids inte jätte mkt, men några ggr i veckan och ca 5-7 km iaf. När jag rider är det ju mest spring, och möjligtvis om hon själv aktiverar näsan, vilket hon brukar göra i skogen, hoppar runt överallt och nosar och undersöker. Hon är väldigt nyfiken och orädd på så sätt.

Problemet är väl lite att jag inte exakt vet vad det är för raser i henne. Enligt annonsen var det pudel/papillon, och jag kan säga säkert att det inte stämmer. Pudel är det säkert, eller någon annan pälshund som inte fäller. De hundarna är ju dock hyfsat lika i temperament och användbarhet, så det spelar kanske mindre roll.
Sedan tror jag att det kan vara jack russel, jag tycker hon ser lite sån ut. Ska se om jag kan ta nån bild där hon står så ni ser hon är byggd. Min mamma tror på Tax, men det gör inte jag. Hon har ingen direkt jaktinstinkt att tala om (tack o lov).
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det du skriver här stämmer inte riktigt överrens med den uppfattningen jag fått tidigare. Tyckte du sa att hon lätt lär sig nya saker?

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det är såhär, hunden är egentligen inte så lättlärd utan den har svårt att koncentrera sig och du är för otålig för att ge det den tid det faktiskt tar! Hunden har kanske mycket energi men när du ber den göra något så vill den inte/hittar på annat som den tycker är roligare. Jag känner igen det beteendet hos många sällskapsraser. Har en kompis med storpudel som agerar precis likadant. Massa energi men ber man henne göra något så vill hon inte.

Den bistra sanningen är att det kommer att ta tid att lära henne saker och du måste ha tålamod! Eller bestämmer du dig helt enkelt för att den vardag hunden lever i är gott nog och struntar i att försöka ändra på saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Känner du någon som snusar portionssnus så är de snusdosorna perfekta! :D Jag träffade en gammal kurskompis i helgen som jag inte träffat på flera år, hon blev lite förbryllad när jag blev eld och lågor över att jag kunde få hennes gamla snusdosor... Bara att diska ur och stoppa godis i!
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp