Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Sälja en hund som är ett yrväder och har många olika raser? Du menar ge bort? För det är ju enda sättet att bli av med henne i så fall. Och nej det tänker jag inte göra. Ska hon bort så blir det avlivning isf, det är enda sättet jag vet att hon har det bra.

Har du provat att försöka vara trevlig nån gång?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja, men jag lessnar på att ständigt vara tillmötesgående och trevlig mot folk som svarar med otrevligheter. Du är ju uppenbarligen helt ointresserad av att lägga två strån i kors för att ge din hund en bra tillvaro, och sådant provocerar mig!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ett problem här är ju att du faktiskt inte skaffat dig en sällskapshund. Du har köpt en blandras av okända raser. Grisen i säcken. Du har ingen aning om vilka gener och rasbehov som finns i henne. Du tog en risk när du köpte en hund som var "gullig" utan att veta så mycket mer. Nu är hon som hon är...du kan inte ändra på om det tex finns terrier med jaktinstinkt i osv i henne. Hon har de behov hon har och det är bara att gilla läget och antingen ge henne det hon behöver eller lösa det på ett annat sätt. Jag tror inte hon är en problemhund. Hon är nog bara en problemhund för dig eftersom hon inte är vad du ville ha.

Du borde ha köpt en hund av sällskapsras.

Och jag vill förtydliga att jag INTE har något emot blandraser. Mina två tidigare hundar var av blandras och ja....ingen av dom blev som jag hade tänkt mig. Den första blev en brukshund som krävde massor. Inte alls vad jag hade tänkt mig. Nummer två blev mycket enklare pga nu hade jag bara två raser ist för fyra att hantera. Dessutom av två mer kompatibla raser. Hon blev en grym spårhund, något jag aldrig hade haft en tanke på att prova.
Nuvarande jycken är en renrasig sällskapshund, för enkelhetens skull ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

När min hund kom till mig var han nästan som du beskriver att din är. Min är en blandras mellan dansksvenskgårdshund och jack russel med allt vad det innebär av envetenhet och energi. Han var sju månader när han kom till mig och han kunde då inte gå i koppel och var inte i närheten av att vara rumsren. Det första halvåret så tränade vi nästan enbart på att ta det lugnt, ligga still och att kissa och bajsa utomhus. Han var så stressad att han inte ens kunde slappna av och kissa ute för det var alltid något som distraherade honom som ett löv, en fågel eller ett grässtrå som vajade i vinden. Så illa verkar det ju inte vara med din iallafall.
I vilket fall så tränade vi massor på att ta det lugnt. Var vi hemma och inne så skulle han ligga still. Han fick efter ett tag välja själv var han ville ligga men han fick inte springa efter mig eller flyga upp när jag rörde mig utan han skulle ligga still. Sedan om han valde sin bädd, gammelhundens bädd, våra sängar eller golvet, det var hans val. Däremot uppmuntrade jag honom att ligga i sin bädd genom att platsa honom där och då och då gå förbi och slänga till honom lite godis. Det var enbart när han låg i bädden som han fick godis och då blev ju det en positiv plats att vara på.
Jag tycker också att det är väldigt mysigt att ha honom bredvid mig i sängen men det hindrar inte att han ska kunna ta det lugnt på andra platser också.
Min hund kan mina dåliga dagar var helt nöjd med att jag platsar honom i köket och går ut i hallen och gömmer 8-10 godisbitar som han får nosa upp i några omgångar. I början fick jag släcka i taket för att han verkligen skulle lära sig att använda nosen men nu sätter han på nosen direkt när jag säger sök. Andra dagar kan jag kasta ut en näve godis i gräsmattan som han får söka upp. Det klarade han inte heller i början för det var alldeles för många störningsmoment utomhus. Idag säger folk att han är en väldigt trevlig hund och få kan tänka sig att han var en så stressad hund när han kom. I början blev han jättestressad om det kom folk men idag kan han lägga sig och sova även om det är 20 personer hemma.
Jag tror att när du väl har fått henne att inse att hon kan slappna av och ta det lugnt så kommer hon att tagga ner ordentligt och du kommer få den där trevliga sällskapshunden du ville ha. Ni ska bara hitta erat sätt att ha en lagom balans mellan aktivitet och vila.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker faktiskt inte Migo är otrevlig alls. Brutalt ärlig, ja (och troligtvis en av de mest kompetenta här - är det någon ras som kan stressa upp sig är det väl BC), men inte elak. Sedan kan det vara jättetufft att behöva höra sanningen, men jag tror knappast caps lock kommer göra folk mer villiga att hjälpa dig.

Det ska vara kul att vara hundägare. Och framför allt är man som hundägare skyldig att ge sin hund det den behöver. Och att ha djur är jobbigt. Det är lite som att ha ett barn, som aldrig växer upp. Och det är då vi kommer tillbaka till det där med kul - eftersom det är tufft så måste det vara kul för att vara värt besväret.
En lösning skulle ju kunna vara att se om du kan hitta en dagmatte som kanske kan ta hand om och "aktivera av" hunden några dagar i veckan?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

En tanke.. ber om ursäkt om någon annan redan skrivit samma sak :)
Om det blir besvärligt att platsa henne i ett särskilt rum så kanske du kan ha en särskild korg/filt/kudde/whatever som du bestämmer är hennes viloplats och som du kan ta med dig till det rum du befinner dig i. Bör ju bli lite lättare att ha koll och kunna skicka tillbaka henne när hon kliver upp istället för att behöva springa fram och tillbaka genom huset ;) sen kan du säkert ha henne i sängen på natten (skulle aldrig själv kunna förbjuda jyckarna att sova med oss i sängen :crazy: ) men att hon under dagen är hänvisad till sin "korg"
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om inte din hund går att placera om så ska jag käka upp min sko. Jag har tagit över en "hopplös" omplacering med tveksam mentalitet vid 4 års ålder, hon levde över 11 goda år hos mig. Sedan en månad har jag en annan omplacering som upplevde ett trauma, hamnade i jourhem en månad och sedan landade hos mig. Och dessutom ska han (som tillhör en ras som har en del könsbunden aggressivitet), dela bostad med en jämnårig hane av samma ras. Det tog ett dagar, sedan hade han sin givna plats i familjen.

Hundar är opportunister.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag är kass på diplomati som utgångspunkt, och djurägare som inte sätter djuren i första rummet försämrar den förmågan än mer. Men tack:D

Håller förövrigt med Cillamuffins, hundar är inte alls så lojala som vi vill tro... :( :meh:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Min förra hund, tiken...trodde jag dyrkade marken där jag gick. Vi var ju ett sånt fint team på spår och allt. Gissa om jag blev besviken när hon vid 6 års ålder dagligen gick hem till nya grannarna och jag fick hämta hem henne VARJE kväll.
Tillslut skuttade hon glatt över till dom så fort jag öppnade ytterdörren och hon blev gladare av att se dom än mig. När vi efter ett halvår kom till den nivån att hunden var som ett ankare efter mig när jag hämtade hem henne fick de behålla henne :(

Det började med att de brukade vara hundvakt åt mig, det slutade med att jag var hundvakt åt min egen hund när de åkte bort :meh:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Håller förövrigt med Cillamuffins, hundar är inte alls så lojala som vi vill tro... :( :meh:

Min hund fick bo på pensionat när jag var bortrest en långhelg, jag längtade efter honom som tusan och trodde att han saknade mig också. Även om han gillar människor så är han väldigt mattekär. När jag skulle hämta honom stod han vid grinden och viftade på svansen och så fort den öppnades RUSADE han ut - rakt fram till en i personalen som han började fjäska för. Hundjäkel. :meh:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Meh, hallå, det är ju jag som är otrevlig här! :D Skänk inte bort min titel nu! ;)
Sorry, missade det. Använd lite mer versaler i fortsättningen!

Titta vilken skillnad:
SORRY MISSADE DET. ANVÄND LITE MER VERSALER I FORTSÄTTNINGEN!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Min tik har också flyttat. Hon väljer alla gånger hemmet där hon tigger utan konkurrens vid bordet och äger både folk och leksaker helt själv;)

Hundar är överlevare, de gör vad som lönar sig och tycker om dem som ger dem positiva upplevelser. Sen är det ju ändå mysigt att leva med illusionen om att man är älskad:p
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

ÅH, ÄNTLIGEN. INGEN KOMMER NÅNSIN MISSTA MIG FÖR MINSTA GRAD AV TREVLIGHET I FRAMTIDEN!! tack för tipset! ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Men då ringer jag veterinären imorgon och beställer tid för avlivning helt enkelt.
Det verkar ju vara den enda lösningen enligt alla här. För att jag kontaktar tränare och ska få hjälp med problemen räcker uppenbarligen inte. Att jag ska ändra väldigt mkt i hundens liv hjälper inte heller.

Så jag antar att det är den enda lösningen. För jag har ingen lust i att lägga ner tid och energi på att omplacera en svår blandrashund som ingen med rätt kunskap kommer vilja ta i med tång iaf.

Tack för alla tips och råd, det har hjälpt till väldigt mkt i beslutet.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Japp, gor det.

Avliva en 2 aring som kan ha 10 fulla ar av glatt liv kvar for att du ar lite lat, mar lite daligt for stunden och inte gillar folks rad. Bra dar.

Angaende spar och leta saker, jag var inget fan av spar jag heller. Sen fick jag Kaiser, och allting Kaiser velat gora sen han var en liten skit var spara. Allt ska sparas, alla ska sparas. Och alla ska "skvallras" pa, inte nog med att han visade vad som blivit flyttat, han visar med nosen var de rort foremalet med. Sa det var bara att se glad ut, och lara mig det dar med spar. Vi tavlar inte, men aven om det ibland ar tungt att ta mig ut och lagga det (vi kor langre an 200 meter pa gras numera) sa ar det sa jakla skoj att se honom gora nagot han verkligen gillar och ar bra pa.

Slyngeln har jag precis borjat med att leta saker, gar fort att fa honom att fatta basic grejen. Han har hysteriskt roligt, och jag kan inte lata bli att garva.

Precis som din sa kunde Sarge inte slappna av nar han kom, understimulerad och stressad samtidigt. Korde koppel pa inomhus, bla. pa grund av beteende problemet men aven for att han inte skulle vandra omkring. Han fick lara sig ha forbannat trakigt helt enkelt. Nu sover han sa fint sa nar vi inte gor saker. Stal mat gjorde han med, och han hade Verkligen inte de manners din har vad galler promenader och sadant.

Kunde hans forre agare salja honom till mig for x antal dollar med alla hans problem - och take my word for it - han var ett AS pa manga satt. Sa finns sakert mojligheten till omplacering for din om det kommer till det. 2 ar ar ingen alder pa en hund, inte ens vuxen an ju.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL

Men då ringer jag veterinären imorgon och beställer tid för avlivning helt enkelt.
Det verkar ju vara den enda lösningen enligt alla här. För att jag kontaktar tränare och ska få hjälp med problemen räcker uppenbarligen inte. Att jag ska ändra väldigt mkt i hundens liv hjälper inte heller.

Så jag antar att det är den enda lösningen. För jag har ingen lust i att lägga ner tid och energi på att omplacera en svår blandrashund som ingen med rätt kunskap kommer vilja ta i med tång iaf.

Tack för alla tips och råd, det har hjälpt till väldigt mkt i beslutet.

Troll. Det var min första tanke och har följt mig hela tråden. Du måste ha väldigt lite att göra på din fritid och finner stort nöje i att "skoja" lite här på forumet.

Mata inte trollet mer nu.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

beställer tid för avlivning helt enkelt.
Det verkar ju vara den enda lösningen enligt alla här.
Väx upp. Enda lösningen? Här har folk engagerat sig i problemen du har med din hund och gett dig ett antal olika idéer och lösningar; varav avlivning inte ingick. Du har fått förslag om tränare, förslag om aktiviteter, förslag om foder, förslag om allmän hantering.

Det är inte ens godtagbart som ett argument i en diskussion, att säga att man ska avliva sin hund för att man inte har "tid och lust" till omplacering - det är ett liv du pratar om. Ett liv du har åtagit dig att ta hand om. Visa lite respekt.

Det är fullt förståeligt att det känns jobbigt att ha en hund med mer energi än man tänkt sig och heder åt dig att du sökte hjälp om idéer för att hantera det. Har du däremot inte lust att ta till dig den hjälp som erbjuds, så omplacera hunden och skaffa dig ett kramdjur istället.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nio sidor av tips och råd, varav ingen mer än du själv nämner avlivning....så kom du fram till att detta var enda lösningen.

Sorry att det inte fanns några mirakelpiller som löste problemen DU har till din hund. Sorry att det enda som kan få din hund att passa DIG bättre är att jobba med henne. Sorry att även hunden är ett däggdjur som behöver alla sina behov tillgodosedda för att må bra. Sorry att du tycker att det är tråkigt/jobbigt/ inte har tiden att lägga det jobbet som krävs för att tillgodose hennes behov. Sorry att du hellre avlivar din gosehund än att någon annan kan råka älska henne.

Vi tar på oss allt ansvar för ditt beslut.

Antar att du aldrig sålt en häst heller och att alla hästar du har, har du köpt som föl för man säljer inte vuxna hästar heller, och man fixar inte nytt hem till en häst man inte matchar med utan man avlivar den?

Jag står fast vid att din hund är nog ingen problemhund, men ni två matchar inte. Du köpte en hund som inte var vad du önskade och du har inte den kunskapen, tiden, orken, intresset att ändra på något så ni kan klicka.
Istället för att lösa problemet så bort med det bara. Lite samma resonerat som med sommarkatt....nu var det inte kul och gulligt längre-bort med den!

Skaffa inga mer hundar. Alla hundar kräver jobb!
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp